کد خبر 1384925
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
ترکیه

یک روزنامه ترکیه از آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه در هفته جاری با وجود تمامی هشدارهای موجود خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه حریت ترکیه به نقل از خبرنگارانی که از مناطق عملیاتی برنامه‌ریزی شده از سوی نیروهای مسلح ترکیه در شمال سوریه، بازدید کرده‌اند، از آغاز عملیات در هفته جاری خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که نیروهای مسلح ترکیه عملیات «مبارزه با تروریسم» را در مرزهای این کشور آغاز خواهند کرد و به زودی در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، این عملیات ها در ۴ منطقه سوریه انجام می‌شود.

در ادامه این گزارش حریت آمده است: «در حالی که انتظار می‌رود عملیات در هفته جاری آغاز شود، فعالیت‌ها در این منطقه افزایش یافته است، جایی که شاهد استقرار یگان‌های ارتش ترکیه در خطوط مقدم در حومه تل رفعت و منبج هستید. منتظر خبر شروع عملیات هستیم».

بیشتر بخوانید:

ترکیه چه تعداد پایگاه و مقر نظامی در عراق دارد؟

این روزنامه، پیشتر نوشته بود که در جریان مذاکرات با روسیه، تمامی مقدمات برای عملیات برنامه ریزی شده در منطقه عین عیسی در حومه شمالی شهر رقه سوریه متوقف شد، زیرا روسیه با این عملیات موافقت نکرد، زیرا شامل بزرگراه M۴ که شهرهای الحسکه و الرقه و دیرالزور در شرق و شمال حلب را به هم متصل می‌کند می‌شد و نیروهای کمکی جدید به این منطقه اعزام کرد.

در همین حال، به نوشته این روزنامه، «نیروی هوایی ترکیه برای جلوگیری از تشدید حملات، مواضع غیرقانونی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در ترکیه را در مناطق تل رفعت و منبج هدف قرار داد تا از تشدید حملات جلوگیری کند، زیرا هدف، پاکسازی این دو منطقه از ستیزه‌جویان و بازگرداندن ۵۰۰ هزار شهروند به محل زندگیشان است».

رایزنی‌های هیئت امنیتی روسیه در الحسکه

در همین زمینه، برخی منابع در گفت‌وگو با المیادین گزارش دادند که یک هیئت نظامی و امنیتی روسیه با فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در استان الحسکه دیدار و درباره تهدیدات ترکیه علیه شهرها و شهرستان‌های نوار مرزی گفت‌وگو کردند.

این منابع افزودند که این هیئت با یک هواپیمای نظامی خصوصی وارد فرودگاه قامشلی شد و با فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه در استراحتگاه «اللایف ستون» در غرب الحسکه دیدار کرد.

اعلام آمادگی قسد برای هماهنگی با دولت سوریه

 شورای نظامی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که وابسته به آمریکا هستند،  دیروز (سه‌شنبه) برای هماهنگی با دولت سوریه اعلام آمادگی کردند.

نیروهای دموکراتیک با کمک نظامیان تروریست آمریکایی مناطقی در شمال شرق و شرق سوریه را در اشغال خود دارند و بارها مدعی تشکیل خودمختاری شده‌اند، ولی با تهدیدهای ترکیه و احتمال تنها گذاشته شدن آن‌ها از سوی آمریکا، مطابق معمول به سمت دمشق متمایل شده‌اند.

شبکه خبری روسیا الیوم، ضمن نقل بیانیه شورای نظامی گزارش داد، نیروهای دموکراتیک آماده هستند تا برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی ترکیه به مناطق تحت تسلط آنان، با دمشق هماهنگ شوند.

این بیانیه پس از نشست فوق‌العاده فرماندهان شوراها و گروههای نظامی کُرد منتشر شد. در این نشست، تحولات شمال و شرق سوریه در پی تهدیدهای ترکیه مبنی بر حمله به این مناطق، بررسی شد.

در این بیانیه آمده است، در این نشست تأثیر هر گونه حمله جدید ترکیه بر روی وضعیت انسانی شمال و شرق سوریه بررسی و تأکید شد که هر گونه حمله، مردم سوریه را به نقطه آغاز بحران بازخواهد گرداند.

بر اساس این بیانیه، طرحهای ترکیه از جمله تهدیدهای اخیر این کشور، «فقط مقدمه‌ای برای تجزیه سوریه است. حمله ترکیه همچنین بر روی جنگ با داعش نیز تأثیر دارد».

نیروهای دموکراتیک سوریه با بیان این‌که داعش از وضعیتی که ترکیه به وجود آورده، سوء استفاده خواهد کرد، مدعی شدند که آماده هستند در برابر هر گونه حمله احتمالی ترکیه، از ساکنان این منطقه دفاع کنند.

این عناصر با اشاره به اینکه آماده یک جنگ طولانی مدت هستند، در پایان خاطر نشان کردند، حمله ترکیه بر روی ثبات و تمامیت ارضی سوریه تأثیر خواهد گذاشت و دامنه آن به سایر مناطق سوریه نیز خواهد رسید.

در همین ارتباط، «مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه یکشنبه هفته جاری گفت  که نیروهای دموکراتیک حاضرند برای مقابله با ترکیه، با نیروهای ارتش سوریه همکاری کنند، ولی نیازی به اعزام نیروهای بیشتر نیست.

دولت سوریه بارها از نیروهای دموکراتیک خواسته است که از زیر چتر آمریکا خارج شوند و چندین بار نیز در این زمینه گفت‌وگو کرده‌اند، ولی با کارشکنیهای واشنگتن، راه به جایی نبرده‌اند.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه هم به تازگی تاکید کرد، حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه جزیره در شمال سوریه رو به اتمام است و مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکا به زودی تحت کنترل دولت دمشق درخواهند آمد.

مقداد ضمن هشدار به نیروهای دموکراتیک سوریه درباره ادامه اشغالگری در این کشور، از آنان خواست این موضوع را درک کنند که آمریکا سرانجام از سوریه خارج خواهد شد و آنها را رها خواهد کرد.

تاکید مجدد آنکارا بر انجام عملیات نظامی در شمال سوریه 

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز روز گذشته اعلام کرد که نیروهای نظامی کشورش آن‌چه را که لازم است در زمان مناسب علیه تروریست‌ها در شمال سوریه انجام خواهند داد.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وزیر دفاع آنکارا در بیانیه مطبوعات، یک روز پس از جلسه کابینه به ریاست «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در این باره صحبت کرده است.

آکار در این نشست خبری ضمن اشاره به هدف آنکارا برای حفاظت از شهروندان و مرزهایش، مدعی شد: «تمام عملیات نظامی انجام شده توسط ترکیه شفاف و مطابق با قوانین بین‌المللی است».

وی با بیان به این‌که آنکارا اجازه نخواهد داد هیچ کریدور یا کمربند تروریستی در نزدیکی مرزهای جنوبی‌اش فعالیت کند، اذعان کرد: «هدف از عملیات نظامی قبلی نیروهای ترکیه در شمال سوریه، از بین بردن کریدورهای تروریستی بود».

وزیر دفاع ترکیه ادامه داد: «ما با قاطعیت به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم، به تمامیت ارضی کشورهای همسایه به ویژه سوریه و عراق احترام می‌گذاریم و به سرزمین‌های هیچ کشوری چشم طمع نداریم».

آکار ضمن تاکید بر این‌که آنکارا فقط به دنبال مبارزه با تروریسم است، گفت: «کُردها و عرب‌ها برادران مردم ترکیه هستند».

اخیراً رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که کشورش تصمیم دارد در عمق ۳۰کیلومتری شمال سوریه یک منطقه امن ایجاد کند و مناطقی همچون تل‌رفعت را از وجود تروریست‌ها پاک کند؛ اردوغان مدعی شده است که آنکارا با این گام، وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

این در حالی است که کشورهای عراق و سوریه به شدت درباره عملیات‌های هوایی ارتش ترکیه معترض‌اند و آن را نقض حقوق حاکمیتی و تمامیت ارضی خود می‌دانند؛ وزارت خارجه بغداد در این باره اعلام کرد که شکایت‌ رسمی خود از حملات هوایی ترکیه را به سازمان ملل ارجاع داده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه سوریه نیز در آخرین واکنش خود به اقدامات نظامی ترکیه، تهدیدهای ترکیه و انجام عملیات نظامی در خاک سوریه را نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی دمشق دانست. فرمانده شبه‌نظامیان کُرد، موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه نیز اعلام کرد که این نیروها حاضرند برای مقابله با ترکیه، با نیروهای ارتش دمشق همکاری کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    3 5
    مغول است دیگر
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    4 4
    اردوغان موفق‌شد بالاخره همه اقوام را به مردم ترکیه متنفر بکنه، زمینه‌سازی جنگ های بین قومی توسط ارد‌غان کارمند یهود
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 4
    مردم ترکیه نژادو قومیت و زبان می‌پرستند نه خدا ،خداوند تازیانه سختی بر آنها خواهد زد و در قرآن به پرستش هر چیز غیر خود هشدار داده است
  • علی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 2
    حالا که فهمیدن ترکیه آنها را مثل قبل میزنه ونابود می‌کنه دست به دامن شدن ،خاین را باید زد
  • متین IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    6 3
    سوریه و ایران و روسیه عددی نیستن جلو ارتش ترکیه به ایستن به یاری خدا بعد شمال عراق حالا نوبت شمال سوریه هست بعد اون نوبت شمال ایران هستن به کوری چشم فارسو کورد
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 5
      در اتاق فرمان داعش فرماندهان ارتش ترکیه بودند و داعش شکست خفت بارش را مدیون‌بی لیاقتی های فرماندهان ترکیه بود.
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 4
      در اتاق فرمان داعش فرماندهان ارتش ترکیه بودند و داعش شکست خفت بارش را مدیون‌بی لیاقتی های فرماندهان ترکیه بود.
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      2 3
      ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند. پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه وارد صحنه شد. سردار یزرگ اسلام شهید سلیمانی طومار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.____ ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      2 2
      40درصد جمعیت ترکیه کرد است. بسیاری از ژنرال های ارتش ترکیه را غیر ترک ها تشکیل میدهند که هزارسال هم برای یک‌اسم مژادی ترکیه، خون نمیدهند. اوضاع ارتش ترکیه خیلی خرابه
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 1
      حتی مردانگیِ آغامحمد قاجار رو هم در دفاع ایران‌نداری. خم شدی اردوغان‌سوارت شده
    • مجتبی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      3 2
      پانترک آدرس ساقیت می‌خوام ،در توهمات سر هستید ،لشکر ینی چری و سلیم عثمانی پر شد رفت تو زباله دان تاریخ ،شمال عراق و سوریه کردها هستند مانند جنوب شرقی ترکیه همیشه درگیری داره بعد میخوای ایرانم بگیری ،ترکهای ایران مزدور دیدی یا خودتو ؟؟؟؟
    • CA ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 0
      خخخخخخخخ قشنگ بود موش نخورتت
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 3
    ائتلاف ارتش تبهکار ترکیه با پادویی تروریست های القاعده داعش و اخوان مسلمین خطرناک ترین جریان تروریستی منطقه ست.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 1
    آقامحمدخان با ۶۰ هزار سرباز راهی قفقاز شد. ابتدا قره‌باغ را تابع خود کرد و سپس مسیر تفلیس در پیش گرفت. ایراکلی‌خان، پادشاه گرجستان، به تابعیت خود از ایران پایان داده بود و تحت حمایت روسیه قرار گرفته بود. آقامحمدخان به او فرصت داد که از تصمیم خود بازگردد، اما او نپذیرفت. پس به تفلیس لشکر کشید؛ آن را فتح و مردم شهر را قتل‌عام کرد. _____ زنده باد شاهِ ایرانیِ ترک، آقامحمدخان قاجار یک‌ایرانهشری بود‌
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 2
    ایران کشور داعش رو‌فتح کرد. از مرز چین تا ساحل مدیترانه فقط ایران است که نیروی‌ کف زمین داره. اونوقت ترکیه‌ لنگ ۲متر‌زمین‌شمال سوریه هست.
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 2
    هرجا ترک هست آنجا ایران است.
  • نیما IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 3
    تلفات ترکیه سنگین خواهد بود اردوغان بیهود خون سربازانش را هدر می دهد
  • حیدر IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 1
    غرب در تلاش است اسرائیل دوم را در امتداد مرزهای ترکیه، سوریه، عراق و ایران ایجاد کند. اسرائیل دوم ضامن بقای اسرائیل اول است.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 2
    پان اردوغان‌سعی دارند‌ دوستی ترک‌رو یا دوستی اردوغان یهودی عوض‌بکنه.‌
  • NL ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 2
    ولی واقعا چقدر حقارت میخواد آب سه کشور رو قطع کنی چون فقط نوکر عزیزتری برای یهود باشی. اردوغان اسم ترک ها رو دزدیده
  • علی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    3 1
    آخر عاقبت کردها در سوریه به خاطر خیانت به کشورشان وکشاندن آمریکا به منطقه
  • بابک آزری FR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    4 2
    إنا فتحنا لك فتحا مبينا الله اکبر الله اکبر الله اکبر
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      3 1
      به امید بازگشت انکارا به وطن اصلیش ایران
  • متین IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 2
    چرپانترک مزدور اسرائیل قبل کردها کدوم کشور شده بود پایگاه اسرائیل وامریکا همین چند روز پیش بابات خردوغان رفت دستبوس اسرائیل یادت رفته در طویلت هم ببند بدون چی میگی
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 1
    این کارهای ترکیه از‌ضعفش است از پس درست کردن ویرانی‌اقنصادش‌بر نمیاید دست به اینکارها میزند تا رای اردوغان در انتخابات رو‌بگیرد.‌مردم‌ترکیه اسیران اردوغان یهودی
  • DK ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 2
    متاسفم از این که مسلمان‌ها ( چه کرد و چه تورک) کشته میشوند، گره تروریست پ ک ک سبب جنگ هست
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 3
    ترکیه توسط انگلیس آریایی تشکیل شد به آمریکای آریایی سواری داد و توسط کرد آریایی تجزیه میشه.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 2
    نقطه ضعف ترکیه ارتشش هست چون ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. ___ سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند.__ پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه شمشیر برداشت. ___سردار بزرگ اسلام شهید سلیمانی طومار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.____ ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 2
    40درصد جمعیت ترکیه کرد است. بسیاری از ژنرال های ارتش ترکیه را غیر ترک ها تشکیل میدهند که هزارسال هم برای یک‌اسم مژادی ترکیه، خون نمیدهند. اوضاع ارتش ترکیه خیلی خرابه
    • محمد... IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 1
      چهل درصد مغز تو معیوب است، ترک و کرد و فارس، نداریم وقتی مسلمانیم، اگر هم برای آمار میگی ترکیه ده درصد کرد داره که اونا هم ترکی حرف میزنن
    • به محمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      1 0
      مسلمان ندیدم به کشتار و نژادپرستی افتخار بکند بعد حاضر به تفاوت قومی باشد .کابوس دردناک کردها خواب را از چشمان ترکیه ربوده است
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 1
      اونا همیشه خائن بودن در عراق در سوریه در ایران. هر کجا خیانت است اسم اکراد است
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    اردوغان از اسراییل برای حمله به شمال سوریه دستور گرفته،اردوغان بیا که بمب اتمی منتظرته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس