هشدار ایران به آمریکا درباره اقدام احتمالی قطعنامه ضد ایرانی

وزیر امور خارجه درباره اقدام احتمالی آمریکا در مسیر قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از صداوسیما، حسین امیرعبداللهیان در دیدار جمعی از خانواده‌های ایرانی مقیم هند در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو گفت: جدیدترین موضوع مطرح در سیاست خارجی مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۴ به طور مستقیم و آمریکا به طور غیرمستقیم با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه کشورمان است.

وی افزود: در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مصمم هستیم به توافقی خوب و پایدار دست یابیم؛ به توافقی که خطوط قرمز و عزت ملت ما در آن رعایت شده باشد.

امیرعبداللهیان گفت: در ۵۰ روز گذشته تقریبا وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد شد که ریشه اصلی‌اش این است که طرف آمریکایی زیاده خواهی‌هایی در مذاکرات داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ما در وین توافق کردیم که گفتگوها میان ایران و چهار به علاوه یک به طور مستقیم و میان ما و آمریکایی‌ها به طور غیرمستقیم و تبادل پیام از طریق مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا ادامه یابد.

وی با طرح این پرسش که چرا این تبادل پیام با آمریکا به طور غیرمستقیم انجام شد گفت: زیرا عمده و اساس تحریم‌هایی که الآن متوجه جمهوری اسلامی ایران است تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و مغایر حوزه بین‌المللی است که از جانب کاخ سفید علیه کشورمان اعمال شده است.

امیرعبداللهیان افزود: در وین توافق شد این بخش از لغو تحریم‌ها به طور غیرمستقیم میان ما و طرف آمریکایی انجام شود.

وی گفت: در تمام این مدت طرف آمریکایی بیش از این که به نتیجه توافق نگاه داشته باشد به یک موضوع دیگر توجه دارد و آن، اصرار بر مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی است.

وزیر امور خارجه افزود: در تمام جمع‌بندی‌هایی که در هفت، هشت ماه گذشته کردیم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر این مذاکره فایده‌ای برای ملت ایران داشته و در چارچوب منافع ملی و رعایت خطوط قرمز و عزت نظام باشد، این کار می‌تواند انجام شود.

امیرعبداللهیان گفت: نکته مهم این است که وقتی با اصرار فراوان طرف آمریکایی مواجه شدیم، گفتیم اگر حسن نیتی دارید قبل از هرگونه مذاکره یک ابعادی از این حسن نیت را به ما نشان دهید.

وی تأکید کرد: باید بدانیم که میان بایدن و سیاست‌هایش با ترامپ تفاوت وجود داشته باشد، اما آنچه که در عمل شاهد بودیم ادامه فشار حداکثری و تحریم‌های ترامپ بود و تحریم‌ها هر دو سه هفته یک‌ بار از جانب آمریکا بر برخی شرکت‌ها و اشخاص ایرانی و غیرایرانی مرتبط با ما اعمال شد.

آقای امیرعبداللهیان افزود: آخرین بار، قبل از ماه مبارک رمضان به من گفتند که مقامات ارشد آمریکا به ویژه وزیر خارجه تمایل دارد با شما گفتگو کند؛ من گفتم اگر حسن نیت دارند برای رسیدن به این توافق؛ شاخصی را قرار دهیم مثلاً بخشی از پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران نزد بانک‌های خارجی را آزاد کنند.

وی اضافه کرد: این را به عنوان ابتکار مطرح کردیم، اما طرف آمریکایی این را به بعد از توافق موکول کرد، زیرا تمرکزش بر مذاکره مستقیم است، زیرا به این موضوع نزد افکار عمومی آمریکا نیاز دارد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد:، اما آنچه برای ما اهمیت دارد این است که تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران برطرف شود و البته طرف آمریکایی در تمام این سال‌ها باید با رفتارش نشان می‌داد که آمریکای امروز متفاوت از آمریکای دیروز است، اما هیچ تغییری در رفتار عملی کاخ سفید در این باره مشاهده نشد.

امیرعبداللهیان با اشاره به موضوعات مطرح در شورای حکام آژانس گفت: دقیقاً در این ساعات که بنده به علت محدودیت وقت مجبورم جلسه را برای مکالمه تلفنی مهمی ترک کنم آمریکا و سه کشور اروپایی، اقدام کاملاً غیرمنطقی در پیش گرفتند.

وی افزود: اکنون به علت بحرانی که در اوکراین به وجود آمده، آنان نیازمند انرژی هستند و برای افزایش صادرات نفت و گاز در جهان تقاضاهایی دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: در حالی که پیام‌ها میان ما و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و برخی وزرای خارجه تبادل می‌شد به یک باره با قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه شدیم.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، منافع ملی است، نه از میز مذاکره فرار می‌کنیم و نه خطوط قرمزمان را پشت سر خواهیم گذاشت، بلکه آن را در چارچوب تأمین حداکثری منافع ملی به طور کامل رعایت خواهیم کرد.

وی افزود: به طرف مقابل پیام دادیم که شما وارد مسیری می‌شوید که از نظر شما با هدف سیاسی و اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: به آقای بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و به وزرای خارجه سه کشور اروپایی و نیز به وزرای خارجه روسیه و چین به صراحت بیان کردیم که اگر طرف مقابل در پی مسیر تهدید و قطعنامه باشد ما هم، دست بسته باقی نخواهیم ماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی هشدار داد: بسته اقداماتی در چارچوب قانون مصوبه مجلس برای رفع تحریم‌ها تهیه کردیم که تاکنون عملیاتی نکردیم و می‌توانیم در چند ساعت از طریق سازمان انرژی اتمی اجرایی کنیم.

وی افزود: اما اگر بخواهند مسیر دیپلماسی را پیگیری کنند، تاکنون ابتکارهای فراوانی را روی میز گذاشتیم حتی در تبادل پیام به طرف آمریکایی؛ ابتکارهایی روی میز گذاشتیم تا بتوانیم مسیر را باز کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: در رفتاری کاملاً منطقی و حکیمانه در دو روز گذشته نیز بسته جدید سیاسی و مبتکرانه به طرف مقابل ارائه و به صراحت اعلام کردیم می‌توانند میان این دو مسیر، یکی را انتخاب کنند.

وزیر امور خارجه افزود: به آنان گفتیم ما برای حرکت در مسیر دیپلماسی به منظور رسیدن به توافقی خوب، طبیعی و پایدار مصمم هستیم و در این مسیر برای ادامه مذاکرات در جدول زمانبندی شده و مشخص می‌توانیم به حرکت ادامه دهیم و کار را به نتیجه برسانیم.

وی گفت: اما این موضوعی است که به طرف‌های مقابل هم بستگی دارد و متناسب با رویکرد واقع‌بینانه آنان می‌تواند به نتیجه رسد.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها در ساعات آینده با اقدام شتابزده و غیرمنطقی، تصمیم غیر واقع‌بینانه بگیرند و مسیر قطعنامه را پیش برند نه دنیا به آخر خواهد رسید و نه ما دست بسته خواهیم ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    13 3
    با بتن ریزی توافق خوب حاصل می شود؟ کدام کشور با غیرتی اینکار رامی کند که به درخواست دشمن بتن و پلمپ کرد؟ رفتار سیاسی آژانس بماند که همچنان در آن هستید و فشار بر ایران می‌گذارند
    • DE ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      14 16
      شمارو جان عزیزتان، این کیه وزیر امور خارجه شده. شب تا صبح هشدار میده.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 0
      هیچ کشوری این کار را نمی کند
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    8 4
    مشرق چرا می نویسی ضد ایرانی ؟؟؟ بنویس ضد ایران .
  • نظریه IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    15 13
    کلمه هشدار برای کسی است که کار ازش بر میاد
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 4
      بر میاد خوبش هم بر میاد تو لالا کن
  • CA ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    لحنش زیادی نرمه. در چند ماه اخیر هم از هر دو جمله اش یکیش "توافق خوب در دسترسه" بوده. دیگه کهیر میزنم از این جمله. بابا ول کن این مذاکرات لعنتی رو. از NPT خارج بشید و غنی سازی رو با سرعت افزایش بدید
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    اگه هشدار و عمل باهم باشه خوبه.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    جای خالی ظریف احساس میشه
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 2
      جای یوزگی و درماندگی و التماس کردن احساس میشه اینو بگو مردک
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 2
      بع له واقعن جای اون لبخندهای ژوکند محمد جواد ظریف خیلی خالی .. فقط می‌خندید غربی ها هم سوارش میشدن !!!
  • محمدایوب IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 2
    اول باید اسب تروای دشمن در کشور اصلاح طلبان که اطلاعات به دشمن میدهند را فکری کرد ا تمام اتش ها از گوراین خبیث های وطن فروش بلند میشود الان با این کار آنها توپخانه های افساد طلبان شروع به آتش ریزی روی تیم دولت میکنند
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    به قول یه آقایی هشدار بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس