کد خبر 1386074
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: فارن‌پالیسی در گزارشی با اشاره به قطعنامه شورای حکام و واکنش ایران مبنی بر حذف برخی دوربین‌ها، سیاست آمریکا در پرونده هسته‌ای را شکست‌خورده خوانده است. به نظر نویسنده «دو دهه اخیر روابط ایران و آمریکا فهرستی از فرصت‌های از دست رفته و سوءتفاهم‌های عمیق طرفین است».

اولین فرصت، زمانی از دست رفت که تهران پس از 11 سپتامبر، با آمریکا ابراز همدردی کرد و با کاخ سفید درباره حکومت پس از طالبان در افغانستان وارد گفتگو و حتی همکاری شد. ولی جرج‌بوش، ایران را بخشی از محور شرارت خواند.

 به ادعای این یادداشت، ایران حتی پس از این نیز از طریق سفیر سوئیس در تهران، پیشنهادی مبنی بر گفتگو در همه موضوعات اختلافی را به آمریکا ارسال کرد. ولی دولت بوش این طرح را نادیده گرفت زیرا معتقد بود نمی‌داند چه کسی در تهران آن را تهیه کرده است.

 طرح پرونده هسته‌ای در شورای امنیت سازمان ملل و تشدید تنش‌ها میان آمریکا و نیروهای شیعه در عراق، مجرای گفتگو با ایران را محدودتر ساخت. نویسنده بیان می‌کند که دیک چنی و دونالد رامسفلد معتقد بودند هرگونه گشایش با ایران «تنها به یک دولت اسلام‌گرا در تهران مشروعیت می‌بخشد که به زودی سقوط خواهد کرد».

 فرصت بعدی، تداوم توافق هسته‌ای بود که شدیدترین نظام بازرسی آژانس را بر ایران تحمیل کرد اما آمریکا از آن خارج شد. زیرا برخی در واشنگتن هم‌سو با نتانیاهو گمان داشتند که فشار اقتصادی و تهدید نظامی می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. در حالی که اکنون تهران از هر زمانی به ساخت بمب نزدیک‌تر است.

 نویسنده دلیل خطاهای مکرر آمریکا را این می‌داند که «امید به تغییر رژیم در تهران هم‌چنان در واشنگتن وجود دارد». در حالی که به اقرار نویسنده، اعتراض‌های کنونی در مقایسه با سال‌های قبل اندک است و معترضان نیز فاقد تشکیلات و نهادهای قوی هستند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 0
    به هر حال دشمنان خدا و ملت ایران با آن مغزهای الکلی، نمی توانند فهمیده تر از این باشند!
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 0
    طرف مى بيند كه حيوان نر است ولى ميگويد اورا بدوشيد شير داره امريكا بعد از فروپاشى شوروى أمر ودستوردهنده بوده ونه اهل مذاكره توقع مذاكره از امريكا داشتن ازشيرين عقلى است امريكا سلطه طلب است واز طرف فقط تابعيت ميخواهد وبس
  • ناشناس IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 6
    خب این چه سریه که آمریکا خطا میکند و ارزش پول ما پایین می آید . چطوری خطاهای دیگران را تفسیر میکنید ؟؟!!
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      2 1
      این چه سرّیه که روسیه با اوکراین میجنگه بعد تو آمریکا توله یانکی‌ها شیرخشک گیرشون نمیاد؟؟!!
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    آمریکا در همه موضوعات میخواد ایران را له کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس