بایدن

شبکه آمریکایی وابسته به حزب دموکرات آمریکا به جو بایدن هشدار داد، گزینه‌های این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران تمام شده است.

به گزارش مشرق، در شرایطی که اقدامات غیرقانونی آمریکا در قبال برجام ادامه دارد، شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی به جو بایدن درباره پایان گزینه‌های این کشور در قبال ایران هشدار داده است.

این رسانه دموکرات آمریکایی در گزارش خود بارها بدون اشاره به ماهیت صرفا مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرده است: «در حالی که گزینه‌های بایدن تمام می‌شود، ایران بیش از هر زمان دیگری به سلاح اتمی نزدیک شده است».

سی‌ان‌ان نوشت: «تنش‌های ادامه‌دار کهنه بر سر توانمندی‌های هسته‌ای ایران شاید طی هفته جاری به یک نقطه بدون بازگشت رسیده باشد؛ موضوعی که خاورمیانه را وارد موقعیتی ناشناخته و خطرناک کند».

در این گزارش اشاره‌ای سطحی به اقدام غیرقانونی و یکجانبه دولت آمریکا در خروج از توافق برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل شده و سی‌ان‌ان، ایران را به تنش‌آفرینی متهم کرده است.

در گزارش آمده است: «تهران غنی‌سازی اورانیوم را با سرعتی افزایش داده است که از زمان امضای توافق تاریخی سال ۲۰۱۵ (برجام) که باعث شد ایران غنی‌سازی اورانیوم را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند، مشاهده نشده است البته پیش از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸».

بیشتر بخوانید:

تداوم حماقت های آمریکا درباره ایران

در حالی که ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای صرفا برای مصارف صلح آمیز است و بمب اتمی به دلایل آموزه‌های اسلامی جمهوری اسلامی ایران هیچ جایگاهی در دکترین امنیتی این کشور ندارد، در گزارش سی‌ان‌ان ادعا می‌شود: «تحلیلگران اعتقاد دارند که تهران شاید همین حالا مواد مورد نیاز برای تولید یک بمب اتمی را در اختیار داشته باشد».

در ادامه گزارش این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها، به اقدامات جبرانی ایران در قبال فشارهای آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام علیه برنامه هسته‌ای ایران و سیاسی کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده و درباره قطع دوربین‌های این نهاد در ایران جنجال بپا کرده است.

این رسانه آمریکایی سپس ادعا کرد: «سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین این کشور و آمریکا صورت می‌گیرد. مذاکرات برجام به دلیل افزایش فشار تهران برای حذف سپاه پاسداران این کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی متوقف شده است. این باور وجود دارد که این موضوع آخرین نقطه بن بست در مذاکرات نزدیک به یک سال و نیم بین دو کشور (درباره احیای برجام) باشد. هر دو طرف (ایران و آمریکا)  تاکنون به دلیل فشارهای سیاسی داخلی در کشورهای متبوع خود از تسلیم شدن در زمینه این موضوع خودداری کرده‌اند».

سی‌ان‌ان سپس مدعی شد: « ترامپ در آخرین هفته‌های ریاست جمهوری خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. این تصمیم توسط منتقدان وی "قرص مسموم" خوانده شد و آنها ترامپ را متهم کردند که با این کار تلاش کرد از مذاکرات آینده بر سر احیای برجام ممانعت کند».

در ادامه این گزارش درباره وقفه کنونی در مذاکرات برای احیای توافق برجام اینگونه هشدار داده است: «این مذاکرات متوقف شده، پیامدهای خطرناکی برای منطقه دارد».

دینا اسفندیاری مشاور ارشد «خاورمیانه و شمال آفریقا» در انیشکده آمریکایی «گروه بحران» در این باره به سی‌ان‌ان گفت: «در حالی که هم آمریکا و هم ایران با بیشتر نکات فنی بازگشت به توافق هسته‌ای پرداخته‌اند، اختلاف‌ها در زمینه‌هایی که عمدتاً نمادین هستند، باقی است. در نتیجه، ایران اکنون با افزایش فشارها دست به حمله زده است».

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود نوشت: «زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، موجی از تحریم‌های خردکننده را علیه اقتصاد ایران به راه انداخت. دولت ایالات متحده در آن زمان در جریان بود که تهران همچنان به این توافق پایبند است اما ترامپ در ضدیت با بسیاری از سیاست‌های دوره اوباما با استناد به ادامه مداخله ایران در خاورمیانه از طریق گروه‌های شبه‌نظامی همسو با تهران، قصد برچیدن این توافق هسته‌ای مهم را داشت».

این رسانه دموکرات ادعا کرد: « جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که از مخالفان سرسخت کارزار موسوم به "فشار حداکثری" ترامپ علیه ایران بود، با روی کار آمدن خود مذاکرات (برجام) را احیا کرد اما سیاست بایدن تاکنون در احیای مجدد توافق شکست خورده است و ایران به طور مداوم تلاش خود را در نقض تعهدات خودش در این توافق افزایش داده است».

«تریتا پارسی» معاون اجرایی موسسه آمریکایی «کوئینسی» در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان درباره وضعیت جاری مذاکرات وین به منظور احیای توافق برجام اینطور گفت: ایرانی‌ها از سال ۲۰۱۸ هیچ منفعتی از برجام مشاهده نکرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منافع (توافق برجام) را دیده است...فقط مساله زمان مطرح بود که این موضوع به پایان برسد و ایرانی‌ها بگویند خوب اگر ما چیزی (در قبال تعهد به برجام) نمی‌گیریم، چرا شما باید مزایای آن را دریافت کنید؟»

سی‌ان‌ان سپس هشدار داد: « با توجه به اینکه ایالات متحده قبلا ایران را در دولت ترامپ تحریم کرده است، گزینه‌های بایدن تمام شده است.  تحریم‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده است اما آن را نابود نکرده است و احتمالا ایران نسبت به مجازات‌های اقتصادی بیشتر حساسیت زدایی شده باشد. اقدامات اسرائیل در ترور مقامات ارشد (ایران) در سال‌های اخیر از جمله یک دانشمند برجسته هسته‌ای نیز در مهار غنی‌سازی اورانیوم ایران ناکام بوده است».

این رسانه آمریکایی در پایان به سراغ گزینه حمله به تاسیسات برنامه هسته‌ای ایران رفته اما درباره تبعات این کار برای آمریکا هشدار داده است. در گزارش آمده است: «این امر ممکن است باعث شود ایالات متحده و متحدانش به دنبال یک گزینه نظامی فکر کنند. جنگ علیه ایران ممکن است برنامه هسته‌ای آن را از بین ببرد، اما ویرانی غیرقابل توصیفی را در کل منطقه به همراه خواهد داشت، علاوه بر این که ایالات متحده را به منطقه‌ای می‌کشاند که سعی کرده از آن جدا شود».

در پایان گزارش شبکه سی‌ان‌ان، این رسانه آمریکایی دوباره به سراغ تریتا پارسی معاون اجرایی موسسه آمریکایی «کوئینسی» رفت و او به سی‌ان‌ان گفت: «برخی از تهاجمی‌ترین اقدامات تشدید تنش‌ها از سوی ایران در زمینه برنامه (هسته‌ای) در دوره بایدن اتفاق افتاد و نه دوره ترامپ و دلیل آن این است که بایدن سیاست ترامپ (در قبال ایران) را ادامه داده است».

هشدار این رسانه آمریکایی به دولت دموکرات جو بایدن در خصوص تنش‌ها در زمینه برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی انجام شده که جمهوری اسلامی ایران بارها تصریح کرده که ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا مسالمت آمیز است و در صورتی که آمریکا بار دیگر به تعهدات برجامی خود پایبند شود و از سیاست‌ ناکام «فشار حداکثری» دست بردارد، ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود در زمینه کاهش تعهدات برجامی را کنار بگذارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 0
    آمریکا جای همه گوزینه داده و بی حاصل !!!!!
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 1
      حتمن دلار توی منطقه شما 4200 تومنیه
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
    • آسپیرین IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      2 2
      چرا شما اینقدر همه جا کپی پیست میکنی میری خیلی علاقه به گزینه های نظامی داری فضا برای کار در عراق و سوریه در مقابل داعش هست لطفا از مردم مایه نذار
  • علی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 1
    گزینه های بایدن برای ایران تمام شده است! برای کره شمالی هم تمام شده است - کسی با ان کاری ندارد اما مردمش در رنج هستند. خیلی سخت نیست بر باد دادن منافع کشور در برابر تقریبا هیچ! بدیهی است این وضع می تواند برای صد سال دیگر نیز ادامه داشته باشد تنها تفاوتش ما نیستیم و نسل بعدی کماکان در حال مقومت هستند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس