کد خبر 1385793
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
کرونا

کشتی متلاطم بیماران کرونایی در دریای ناآرام کووید ۱۹ آرام گرفته؛ به طوری که تعداد شهرهای آبی ایران طی هفته گذشته تا به امروز به ۳۳۵ شهر رسیده است.

به گزارش مشرق، این روزها حال و هوای کرونایی کشور مطلوب و آرام است؛ به طوری که آمار فوتی‌های کرونایی در کل کشور در برخی روزها به عدد صفر رسیده و در بدترین شرایط زیر ۱۰ جان‌باخته روزانه است.

خوشبختانه مراکز درمانی سراسر کشور در آرامش بسر برده و کشتی متلاطم درمانی بیماران کرونایی در دریای متلاطم کووید ۱۹ آرام گرفته است.در ۲۸ استان کشور با کاهش مرگهای کرونایی یا ایستایی و سکون بودن آن روبرو هستیم.

این وضعیت مناسب کرونایی حاصل فرایند موثر واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مردم است.

بر اساس آخرین وضعیت کرونایی کشور از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر ایران بدون شهر در وضعیت قرمز و نارنجی است؛ضمن اینکه تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۴۷ به ۱۱۳ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۰۱ به ۳۳۵ شهر افزایش یافته است. 

  تا کنون ۶۴ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۱۹۹ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۸۹ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۶۹۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۷۵ هزار و ۴۸۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳ هزار و ۷۱۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۲۰ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۴۷۲ نفر رسید.

خوشبختانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، هیچ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست نداد و مجموع جان باختگان این بیماری، در عدو ۱۴۱ هزار و ۳۴۳ نفر ماند.

در ۹ گذشته دیروز جمعه دومین بار است که ایران در طول پاندمی، روز بدون فوت کرونایی را تجربه می‌کند. 

خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون ۵۸ هزار و ۳۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

۳۹۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۵۲ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۸۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات و تلاش‌های کادر درمان و وزارت بهداشت در مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: در دنیا در حوزه مسائل بهداشتی وقایع مختلفی در تاریخ اتفاق افتاده که  طاعون و ..‌ از جمله این اتفاقات است. این بار در دنیای متمدن ویروسی بنام کرونا درست شد که کشورها باید ماهیت و قدرت خود را در مقابله با آن نشان می‌دادند. 

 تحریم‌ها راهبندان مبارزه با کرونا

وی افزود: علاوه بر شیوع و گسترش ویروس کرونا در ایران، محدودیت‌ها و تحریم ها نیز دو موضوع دیگری بودند که مانع مقابله با این ویروس بود. 
 
عین اللهی خاطرنشان کرد: فرهنگ عامه مردم ایران این است که وقتی فردی با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند همه برای تهیه دارو و حتی غذای آن تلاش می‌کنند. اما در طول این ۲ سال کرونا تحریم‌ها نیز وجود داشت و واکسن‌ها نیز به موقع به ما نرسید. 

تاریخ بیماری کرونا لکه ننگی برای کشورهایی که ما را تحریم کردند

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: علی رغم محدودیت‌ها و تحریم‌ها مردم و کادر سلامت خودشان وارد صحنه شدند و در تاریخ خواهند نوشت‌؛ چراکه تاریخ پاک نمی‌شود؛ بنابراین تاریخ بیماری کرونا لکه ننگی برای کشورهایی که ما را تحریم کردند خواهند بود و در مقابل برای رهبری، مردم، رئیس جمهور و کادر سلامت یک موفقیت و جشنی بزرگ است.

عین اللهی ادامه داد: در حوزه مبارزه با ویروس کرونا اقدامات بزرگی انجام شد و امروز علی رغم تحریم‌های ناجوانمردانه پیروزی دلنشینی به ثمر نشست.

وی با تاکید بر اینکه در بحث کرونا همه دستگاه‌ها پای کار بودند، تصریح کرد: دستگاه‌هایی همچون وزارت بهداشت، بانک مرکزی، وزارت راه، هلال احمر و  فراتر از دستگاه ها شخص رئیس جمهور برای مسئله کرونا وارد صحنه شدند.

هدایت کارگشای رهبری در مهار کرونا

وزیر بهداشت متذکر شد: خیلی از رهبران کشورها کار به کرونا نداشتند اما مقدار زیادی از واکسن‌ها با تماس‌های آقای رئیسی وارد شد.هدایت‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری در مسئله کرونا بسیار تاثیرگذار بود.

ایران جزو کشورهای موفق در مهار کروناست

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران جزو کشورهای موفق مبارزه با کرونا بوده است،گفت: این موفقیت با کمک مردم به دست آمده است، یک هفته است که آمار فوتی‌های کرونا تک رقمی بوده و آمار مراجعان کاهش یافته است.

کرونا هنوز وجود دارد

وی با بیان اینکه نباید فکر کنیم کرونا تمام شده است، گفت: هنوز در برخی کشورهای دنیا شاهد شیوع بیماری هستیم و باید نسبت به این موضوع هوشیار باشیم.

فعالیت ۶ مرکز واکسن سازی کرونا در ایران

عین‌اللهی با بیان اینکه با تلاش محققان شش مرکز تولید واکسن در کشور فعال شده است، گفت: به مردم توصیه می‌شود دز سوم واکسن را تزریق کنند. برخی خدمات دولتی با واکسیناسیون انجام می‌شود و مردم باید برای حضور در مراسم اربعین دو دز واکسن تزریق کنند.

واکسیناسیون کرونا تا سالها ادامه دارد

وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا تا سال‌ها ادامه پیدا خواهد کرد،گفت: امیدواریم این بیماری از پاندمی به بیماری عادی تبدیل شود.

تهران با ۳۵ بیمار شناسایی شده کرونایی

در استان تهران نیز تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در هفته اخیر ۳۵ نفر، تعداد موارد بستری جدید در هفته اخیر ۴۶ نفر و تعداد فوتی‌های جدید در هفته اخیر ۹ نفر بوده است.  

همچنین در این استان در هفته اخیر موارد بستری کاهش یافته و فوت استان افزایش مختصر داشته است. بروز موارد بستری و میزان مرگ‌ومیر استان نیز از متوسط کشور بالاتر بوده است.

البته دقت داشته باشیم هنوز کرونا به طور کامل رخت بر نبسته و نرفته است؛ در نتیجه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان اصلی ضروری و انکار ناپذیر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 1
    کدوم واکسیناسیون؟ ۱۴ میلیون نفر که اصلا واکسن نزدن. بسیاری از افرادی که توی سیستم ثبت شدن هم واکسن نزدن. به اندازه یک کشور آدم واکسن نزده داریم. در عراق که اصلا واکسن نزدن چرا آمار کرونا صفر هست؟ کرونا از اول هم دروغی بیش نبود .
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 0
      دقیقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس