هر آنچه که از سفر مادورو به تهران باید بدانید

رئیس جمهور ونزوئلا روز گذشته و پس از پایان سفر به الجزایر و ترکیه در صدر هیأتی عالی‌رتبه به تهران سفر کرده که هدف آن امضاء سند جامع همکاری‌های ۲۰ ساله بین دو کشور بود.

به گزارش مشرق، «نیکلاس مادورو» پس از ۶ سال با دعوت رسمی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در تور اوراسیایی - آفریقایی بعد از الجزایر و ترکیه به تهران سفر کرد و درباره اهداف این سفرها گفت که «اوراسیا ظهور منطقه‌ای است که پویایی اقتصادی، علمی، فناوری و تجاری در قرن بیست‌ویکم را نشان می‌دهد. دیگر اروپا مطرح نیست، ایالات متحده نیست، (این پویایی) به سمت این منطقه است و ما سال‌ها است که اوراسیا را هدف قرار داده‌ایم. کشور ما دارای یک استراتژی و دستور کار برای دستیابی به توسعه است و به همین دلیل است که هدف آن، تقویت روابط با کشورهای منطقه اوراسیا تحت یک مکانیسم رشد مشترک است».

نیکلاس مادورو پیش از این در یک تور نفتی در سال ۹۵ به تهران سفر کرده بود و این دومین سفر وی به ایران است.

اما مادورو که عصر جمعه وارد تهران شده است همان شب در نخستین مصاحبه خود با شبکه اسپانیایی زبان ایران (هیسپان‌تی‌وی) گفت که ایران و کشورش در خط مقدم تحول در دوران تاریخی و تولد جهانی جدید بدون هژمونیسم و سلطه امپراتوری آمریکا قرار دارند و این را هم اعلام کرد که در دیدار امروزش با آیت‌الله رئیسی برنامه‌ها و راهبردهای ۲۰ سال آینده در قالب نقشه همکاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

هر آنچه که از سفر مادورو به تهران باید بدانید

آئین استقبال رئیسی از مادورو

مادورو رئیس جمهور ونزوئلا ساعت ۱۰ و ۵۰ دقیقه امروز(شنبه) از سوی آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» به طور رسمی در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد مورد استقبال قرار  گرفت. وزرای امور خارجه، کشاورزی، ارتباطات، علوم و تکنولوژی، حمل و نقل و گردشگری ونزوئلا، مادورو را هم در سفر به کشورمان همراهی می‌کنند.

ایران و ونزوئلا سند جامع همکاری‌ ۲۰ ساله امضا کردند

پس از آیین استقبال در حضور رئیسان این دو کشور ساعت ۱۲ و ۵۸ دقیقه  وزرای امور خارجه ایران و ونزوئلا سند جامع همکاری‌ راهبردی ۲۰ ساله دو کشور را امضا کردند و سپس آیت الله رئیسی و مادورو در نشست مشترک مطبوعاتی حضور یافتند.

هر آنچه که از سفر مادورو به تهران باید بدانید

نشست مشترک بین روسای جمهور ایران و ونزوئلا

آیت الله رئیسی در این نشست که ساعت ۱۳ و ۱۶ دقیقه برگزار شد، امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا را جلوه‌ای از اراده مسئولان عالی دو کشور برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف دانست و تأکید کرد: همکاری‌های خوبی بین تهران و کاراکاس در حوزه انرژی، نیروگاه‌های حرارتی، تعمیر پالایشگاه‌ها، صادرات خدمات فنی و مهندسی، روابط اقتصادی، دفاعی و نظامی وجود دارد که نشان‌دهنده ظرفیت بالای روابط دو کشور است و دولت سیزدهم به دنبال ارتقای این ارتباطات به بالاترین سطح است.

رئیس جمهور ونزوئلا هم گفت که کشورش فناوری و تکنولوژی را در کانون همکاری‌های خود با ایران قرار خواهد داد و خواستار توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، تأمین مالی از طریق بانک توسعه روابط ایران و ونزوئلا و تحکیم روابط دفاعی با تهران شد و خاطرنشان کرد: ایران در این سال‌ها توانسته در تولیدات کشاورزی معجزه کند و کاراکاس حتماً از تجربیات ایرانی‌ها در این حوزه نیز استفاده می‌کند.

هر آنچه که از سفر مادورو به تهران باید بدانید

پرواز مستقیم تهران - کاراکاس از ماه آینده راه‌اندازی می‌شود

رئیس جمهور ونزوئلا از برقراری پرواز مستقیم تهران - کاراکاس در جهت توسعه گردشگری دو کشور خبر داد و زمان برقراری این پرواز را از ۲۷ تیر (۱۸ جولای) امسال اعلام کرد.

مادورو گفت که کشورش از طبیعت بی‌نظیری برخوردار است و می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران ایرانی باشد.

تشریح اهداف سفر در دیدار روسای جمهور ایران و ونزوئلا در تهران

بلافاصله پس از استقبال رسمی مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور آغاز شد و رییسان جمهور دو کشور در نشستی خصوصی به مدت حدود ۹۰ دقیقه دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر امروز در این دیدار، اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط با کشورهای مستقل و دوست دانست، گفت: ونزوئلا به عنوان کشوری مستقل برابر تهدیدها و تحریم‌های امپریالیسم به شکلی مثال‌زدنی ایستادگی و مقاومت کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران نیز در ۴۳ سال گذشته همواره تحت تحریم و فشار بوده اما تصمیم گرفته که این تحریم‌ها را به فرصتی در جهت پیشرفت کشور تبدیل کند، افزود: اعتراف رسمی آمریکایی‌ها بر این نکته که فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی ایران به شکلی مفتضحانه شکست خورده، به معنای پیروزی ملت ایران و شکست آمریکا و دشمنان این ملت است.

رئیسی اظهار داشت: مقاومت دولت و ملت ونزوئلا در برابر فشارها و تحریم‌های سخت، عبور این کشور از ابرتورم‌ها و از سرگیری رشد اقتصادی در این کشور نشانه خوبی است که به همه ثابت می‌کند، مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.

رئیسی روابط با ونزوئلا را در حوزه‌های مختلف راهبردی توصیف کرد و با بیان اینکه تهران و کاراکاس ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای ارتقای سطح روابط با یکدیگر دارند، خاطرنشان کرد: امروز دو کشور همکاری‌های سازنده‌ای در حوزه انرژی، ساخت نیروگاه‌های حرارتی، تعمیر و اورهال پالایشگاه‌های ونزوئلا، صادرات خدمات فنی و مهندسی، عرصه‌های اقتصادی و کشاورزی با یکدیگر دارند.

رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این دیدار با بیان اینکه امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان دو کشور چشم‌اندازی روشن از مسیر پیش‌روی روابط ایران و ونزوئلا ترسیم می‌کند، گفت: ونزوئلا علاقه مند است برای عبور از دوران سخت تحریم‌ها و نیز گسترش همکاری‌ها و روابط میان دو کشور از تجربه تاریخی ایران و نیز توانمندی‌های این کشور در عرصه‌های مختلف بهره ببرد.

مادورو به عرصه‌های متنوع همکاری میان دو کشور از جمله در عرصه‌های نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت‌های ما برای گسترش همکاری‌ها با ایران بهره‌گیری از فناوری و تکنولوژی‌های ایران برای توسعه تولید محصولات کشاورزی در ونزوئلا است.

وی آینده دوستی ایران و ونزوئلا را بسیار مسرت‌بخش و غیرقابل خدشه خواند و اظهار داشت: همه شاهد خواهند بود که جهان جدید چگونه شکل خواهد گرفت؛ جوانان ونزوئلایی و ایرانی باید بدانند که دنیای آینده، دنیای تساوی و حامل عدل است و همه باید با ایستادگی در برابر امپریالیسم و در کنار هم این آینده را بسازیم.

مادورو در ضیافت رسمی رئیس جمهور 

رئیس جمهور ونزوئلا  سپس در ضیافت ناهار رسمی به میزبانی آیت الله رئیسی در کاخ سعدآباد حضور یافت.

دومین کشتی نفتکش ساخت ایران به سفارش ونزوئلا به این کشور تحویل شد

پس از آن در ساعت ۱۵ و ۵۱ دقیقه آیین تحویل دومین کشتی نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با حضور آیت‌الله رئیسی و  مادورو برگزار شد.

این کشتی نفتکش دومین کشتی از سفارش سال‌های گذشته ونزوئلا به ایران است. طبق قرارداد منعقد شده قرار است ایران دو نفتکش دیگر نیز پس از ساخت به این کشور تحویل داده شوند.

پیش از این ونزوئلا برای خرید چهار کشتی هر کدام به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار با ایران قرارداد امضا کرده بود و حالا نوبت تحویل کشتی دوم فرا رسیده است

کشتی آفراماکس دارای ۲۵۰ متر طول، ۴۴ متر عرض، ۲۱ متر ارتفاع، 14.8 متر آبخور، با ۱۵ نات سرعت است که قابلیت حمل ۸۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

همچنین در این مراسم به مناسبت میلاد امام هشتم(ع) و هشت ستاره پرچم ونزوئلا، بوق این نفتکش هشت بار به صدا درآمد.

برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ونزوئلا 

ساعت ۱۷ و ۵۱ دقیقه امروز جمعی از وزیران و معاونان رئیس جمهور به همراه اعضای هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه رئیس جمهور ونزوئلا، در نشستی مشترک به ریاست رییسان جمهور دو کشور به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، ‌ اقتصادی، ‌ انرژی، علمی و کشاورزی پرداختند.

هر آنچه که از سفر مادورو به تهران باید بدانید

مادورو از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بازدید کرد

رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا در برنامه بعدی امروز خود ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه و در حاشیه دیدارها و رایزنی‌های خود از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان شرکت‌های ایرانی دیدن کردند.

در بخش سلامت این نمایشگاه شرکت‌های فعال در ساخت و تولید کیت‌های آزمایشگاهی، واکسن‌های دام و طیور، داروها و واکسن‌های انسانی پیشرفته، کودها و سم‌های زیستی، سی‌تی اسکن، ونتیلاتور، دستگاه‌های دیالیز، اتاق عمل و ماشین بیهوشی آخرین دستاوردهای خود را ارائه کردند.

هر آنچه که از سفر مادورو به تهران باید بدانید

دومین دیدار رئیس جمهور ونزوئلا با رهبر معظم انقلاب در تهران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (شنبه) در دیدار نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و هیات همراه با اشاره به ایستادگی دو کشور ایران و ونزوئلا در مقابل فشارهای سنگین و جنگ ترکیبی آمریکا، تأکید کردند: تجربه موفقیت آمیز دو کشور نشان داد تنها راه مقابله با این فشارها مقاومت و ایستادگی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیروزی دولت و ملت ونزوئلا در مبارزه‌ای سخت با امریکا و جنگ ترکیبی و همه جانبه‌ای که بر ضد ونزوئلا به راه انداخته شده بود خطاب به آقای مادورو گفتند: مقاومت جنابعالی و ملت ونزوئلا بسیار با ارزش است زیرا قدر و منزلت و لیاقت یک ملت و کشور و رهبران آن کشور را ارتقا می‌دهد و امروز قاعدتاً نگاه امریکا به ونزوئلا متفاوت از گذشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به پیشرفت ها و ابتکارهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر افزودند: این گام‌های بلند در شرایطی برداشته شده است که سنگین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارها بر ملت ایران تحمیل شد و امریکایی‌ها خودشان نام آن را «فشار حداکثری» گذاشتند.

ایشان تأکید کردند: مقاومت ملت ایران باعث شکست سیاست فشار حداکثری شد، به‌گونه‌ای که یکی از مسئولان برجسته سیاسی امریکا چندی پیش تعبیر «شکست مفتضحانه» را به‌کار بُرد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: نتیجه‌ای که می‌توان از ایستادگی و موفقیت دو ملت ایران و ونزوئلا گرفت، این است که تنها راه علاج در مقابل فشارها، ایستادگی و مقاومت است ضمن آنکه باید همکاری‌ها و ارتباطات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیواری ونزوئلا بیش از پیش مستحکم و نزدیک شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا گفتند: لازمه همکاری‌های بلندمدت پیگیری توافقات و به سرانجام رساندن آنهاست.

ایشان با اشاره به همکاری‌های صمیمانه ایران و ونزوئلا خاطرنشان کردند: دو کشور با هیچ کشوری اینگونه روابط نزدیک ندارند و جمهوری اسلامی ایران نشان داده که در مواقع خطر، خطر می‌کند و دست دوستان خود را می‌گیرد.

رهبر انقلاب همچنین از مواضع ضدصهیونیستی آقای مادورو تجلیل کردند و گفتند: موضع‌گیری‌های چندی قبل جنابعالی علیه رژیم صهیونیستی بسیار درست و شجاعانه بود.

در این دیدار که رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، رئیس جمهور ونزوئلا از حمایت‌های ایران در مبارزه سخت ملت ونزوئلا با امریکا قدردانی کرد و گفت: شما در هنگامی که شرایط ونزوئلا بسیار سخت بود و هیچ کشوری کمک نمی‌کرد به یاری ما آمدید و کمک کردید تا از آن شرایط خارج شویم.

رئیس‌جمهور ونزوئلا با تشریح شرایط سخت اقتصادی این کشور در سالهای اخیر افزود: همان‌طور که جنابعالی گفتید آمریکایی‌ها یک جنگ تدریجی و چند بُعدی را علیه کشور ما آغاز کردند ولی ما توانستیم با ایستادگی و استفاده از فرصت‌هایی که تحریم‌ها در اختیار ما قرار داد، مقابله همه‌جانبه را با تهاجم آمریکا آغاز کنیم و اکنون شرایط ونزوئلا بهتر از چند سال قبل است.

آقای مادورو همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران و امضای سند همکاری افزود: در حال طراحی یک نقشه‌راه دقیق برای همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف به‌ ویژه در بخش علم و فناوری هستیم.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با تأکید بر اینکه کشورش موضوع فلسطین را یک موضوع مقدس بشری می‌داند، گفت: به علت همین اعتقاد، رژیم صهیونیستی از طریق موساد در حال توطئه مستمر بر ضد ونزوئلا است.

توقیف تجهیزات تیم‌ رسانه‌ای «مادورو» در یک کشور اروپایی‌

اما در حاشیه سفر مادورو به ایران تجهیزات تیم رسانه‌ای اش در مسیر سفر به تهران، در پایتخت یکی از کشورهای اروپایی توقیف شد.

 مدیرکل روابط عمومی ریاست‌ جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: با سفیر ونزوئلا صحبت می‌کردم، گفت که تیم پیشروی رسانه‌ای این کشور در مسیر تهران، در یکی از پایتخت‌های اروپایی توقف شد اما این کشور اروپایی تجهیزات کاری آنها را به‌بهانه تحریم ونزوئلا توقیف کرده است!

«محمدمهدی رحیمی» در ادامه، شعار «آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات» را از مضحک‌ترین لطیفه‌های غربی دانست.

 ایران از نگاه خبرنگار ونزوئلایی

پرز دیاز مجری هیسپان تی وی در گفت وگویی اظهار داشت که مشترکات ایران و ونزوئلا بیش از آن چیزی است که دیگران تصور می‌کنند.  چیزی که ایران و ونزوئلا را به هم نزدیک می‌کند این است که هر دو کشور هدف سیاست‌های خصمانه غرب و به طور خاص آمریکا قرار گرفته‌اند.

وی گفت: اشتراک دیگر ایران و ونزوئلا رسانه آن است؛ در هر دو کشور تلاش می‌شود به کسانی صدا داده شود که عموما صدای آنها در رسانه‌های دیگر خاموش است. ایرانی‌ها با خارجی‌ها بسیار مهربان هستند و با آغوش باز با آنها برخورد می‌کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 1
    مادورو اومده گور دشمنش را بکند
  • CA ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    " تیم پیشروی رسانه‌ای این کشور در مسیر تهران، در یکی از پایتخت‌های اروپایی توقف شد " غرب حتی میترسه تبلیغ مثبتی از ایران برای مردم ونزوئلا بشه. چقدر پست هستن.
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    احسنت تلاش شدید جهت مبادلات با همه کشورهای تحت تحریم کنید کره شمالی الجزایر سوریه یمن ونزوئلا روسیه ۸۵۶۳

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس