کد خبر 1386450
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
موج جدید ریزگردها در راه است

منابع عراقی از موج جدید طوفان گرد و غبار در این کشور خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری عراقی واع، منابع عراقی امروز یکشنبه از موج جدید ریزگردها در این کشور خبر دادند و پیش‌بینی کردند که موج جدید طوفان‌های گرد و غبار فردا دوشنبه عراق را فرا بگیرد.

بر اساس این گزارش، سازمان هواشناسی عراق امروز یکشنبه اعلام کرد که هوای این کشور فردا دوشنبه غبارآلود است و پیش‌بینی می‌شود که طوفان گرد و غبار بار دیگر کشور را فرا بگیرد و دمای هوا در مناطق جنوبی شاهد افزایش باشد.

پیش‌بینی می‌شود که هوای مناطق شمالی عربستان، شرق سوریه و شرق اردن نیز فردا دوشنبه غبارآلود باشد.

طوفان گرد و غبار در هفته‌های اخیر به معضلی جدی در عراق و کشورهای منطقه تبدیل شده است. طوفان‌های گرد و غبار چندین بار منجر به تعطیلی ادارات و مدارس، توقف پروازها در عراق و ایجاد حالت خفگی در بسیاری از شهروندان شده است. تغییرات اقلیمی، بیابان‌زایی، کمبود بارش و کم شدن منابع آبی از جمله عوامل طوفان‌های گرد و غبار در عراق و دیگر کشورهای منطقه است.

چندی پیش، صباح الحسینی مدیرکل اداره پیشگیری از آلودگی وزارت محیط زیست عراق گفت: اکثر طوفان‌های گرد و خاک از خارج عراق وارد کشور می‌شود و خشکسالی، بیابان‌زایی و کمبود پوشش گیاهی و عدم اهتمام به کمربند سبز و توزیع شبکه‌های آبیاری همگی در افزایش پدیده ریزگردها تأثیر داشته است. مساله طوفان گرد و غبار را می‌توان از طریق کاشت گیاه «خارشتر» (نام علمی:Alhagi) و «جو» حل کرد. وزارت محیط زیست پیشنهاد فنی و علمی برای ایجاد کمربند سبز از طریق درختکاری و تثبیت پوشش نباتی و ایجاد دریاچه‌های مصنوعی برای مرطوب‌سازی هوا و تشکیل ابر و ریزش باران و سپس کمک به بازگرداندن حیات به اراضی خشک برای مقاومت در برابر طوفان گرد و غبار ارائه کرده است. عراق قربانی افزایش توان صنعتی کشورها با توجه تغییرات آب و هوایی ناشی افزایش آلاینده‌ها شده است. باید از باران مصنوعی همانند دیگر کشورها استفاده کرد. عراق زیرساخت لازم برای ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها و یا شبکه آبیاری نوین یا مراکز شیرین‌سازی آب برای استفاده در برخی مناطق نظیر شهر فاو به منظور مصارف آبیاری و آب شرب را ندارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس