تداوم تنش زایی آمریکا با ارسال موشک ضد کشتی «هارپون» به اوکراین

منابع خبری از برنامه دولت آمریکا برای ارسال تجهیزات بیشتر نظامی به ارتش اوکراین از جمله موشک‌های پیشرفته «هارپون» خبر دادند.

به گزارش مشرق، منابع رسانه‌ای عصر چهارشنبه به وقت تهران از برنامه دولت آمریکا برای اختصاص تجهیزات بیشتر نظامی به ارتش اوکراین برای مقابله با روسیه خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای اختصاص بودجه بیشتر برای تسلیحات و تجهیزات نظامی برای اوکراین است. به گفته منابع آگاه، این بودجه بیش از ۶۵۰ میلیون دلار خواهد بود و برای اولین بار شامل موشک‌های ضد کشتی «هارپون» است.

برخی منابع خبری نیز گزارش کردند که آمریکا قصد دارد یک میلیارد دلار بودجه نظامی، امنیتی به اوکراین اختصاص دهد.

هارپون، موشک ضد کشتی با توانایی استفاده در همه هرگونه شرایط جوی است. موشک هارپون از هدایت راداری بهره می‌برد و قادر به پرواز در ارتفاع بسیار پایین است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز روز چهارشنبه گفت، ارسال تسلیحات سنگین و سامانه‌های دوربرد به اوکراین ادامه می‌یابد.

دبیرکل ناتو گفت، در نشست امشب ناتو، اوکراین، گرجستان، سوئد و فنلاند و اتحادیه اروپا نیز حضور دارند و متحدان ناتو به تأمین سلاح‌های مورد نیاز اوکراین از جمله «تسلیحات سنگین و سامانه‌های دوربرد» ادامه خواهند داد.

استولتنبرگ ابراز امیدواری کرد که در نتیجه این نشست ناتو، «بسته جامع کمک به اوکراین» تصویب شود تا «اوکراین به مدت طولانی‌تری» بتواند به جنگ ادامه داده و تسلیحات دوران شوروی را به تسلیحات استاندارد ناتو تبدیل کند.

روسیه پنجم اسفند گذشته دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین»  رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

در فعال و انفعالی مرتبط با تنش بین روسیه با اوکراین، سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرده که واشنگتن با ادامه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین در حال دامن زدن به تنش‌ها است.

سفیر مسکو در واشنگتن به آمریکا درباره قصد این کشور برای ارائه کمک‌های تسلیحاتی بیشتر و ارائه تعداد بیشتری از سامانه‌ پیشرفته راکت و موشک انداز «هیمارس» (HIMARS) هشدار داد. «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به ادامه کمک‌های تسلیحانی واشنگتن به اوکراین اعلام کرد که آمریکا به دنبال پایان صلح آمیز این بحران نیست و به تنش‌ها دامن می‌زند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس