کد خبر 1401377
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
سلاح قدرتمند پوتین در جنگ اوکراین چیست

در حالی که جنگ روسیه با اوکراین پنجمین ماه خود را سپری می‌کند، کارشناسان معتقدند که رئیس جمهور روسیه بر روی سلاح «زمان» در جنگ با اوکراین تکیه کرده است.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روی سلاحی قدیمی تکیه کرده است که قدرتمندتر از موشک‌هایی است که ایالت متحده و اروپایی‌ها به اوکراین می‌دهد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به تاکتیک‌های روسیه در جنگ با اوکراین نوشت که پوتین بر روی سلاح «زمان» تکیه کرده است. در حالی که حدود پنج ماه از آغاز جنگ روسیه با اوکراین می‌گذرد، مسکو امیدوار است که افزایش جهانی قیمت حامل‌های انرژی و غذا، عزم کشورهای غربی برای حمایت از اوکراین را تضعیف کند.

مقام‌ها و رسانه‌های دولتی روسیه به صورت آشکارا خرسندی خود را از سرنگون شدن «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا ابراز داشته و اعلام کردند که استعفای این دو مقام ارشد اروپایی در نتیجه تحریم‌های آزار دهنده‌ای بوده که غرب علیه روسیه اعمال کرده است.

رسانه‌های روسی در گزارش‌های خود با لحنی تمسخر آمیز گفتند که چه کسی دیگر از مقام‌های ارشد اروپایی، نفر بعدی است که سرنگون می‌شود.

«آنالنا بائربورک» وزیر خارجه آلمان روز جمعه درباره بروز ناآرامی‌های اجتماعی در آلمان در صورت قطع شدن صادرات گاز روسیه به این کشور هشدار داده است.

وی گفت: «اگر ما توربین گاز را دریافت نکنیم، بنابراین ما گاز بیشتری دریافت نخواهیم کرد، سپس در کل دیگر ما قادر به حمایت از اوکراین نیستیم چون در آن صورت ما مشغول اعتراضات مردمی خواهیم بود».

«کلاوس مولر» از مقام‌های بخش انرژی آلمان هشدار داده بود که این کشور بدون گاز روسیه در زمستان دوام نخواهد آورد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «در حالی که مخازن گاز آلمان تقریبا ۶۵ درصد پر شده و وضعیت در مقایسه با هفته‌های گذشته بهتر است اما هنوز این ذخایر برای عبور از زمستان بدون گاز روسیه ناکافی است».

پوتین که در ماه اکتبر به هفتاد سالگی می‌رسد، چند روز پیش به کشورهای غربی گفت که  جنگ با اوکراین تازه شروع شده است. پوتین در واکنش به تلاش آمریکا و غرب برای شکست دادن روسیه نیز گفت که موفق نخواهند شد و شکست می‌خورند.

سلاح قدرتمند پوتین در جنگ اوکراین چیست
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

پوتین معتقد است که در جنگ فرسایشی موفق خواهد شد

«ویلیام برنز» مدیر کنونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سفیر سابق آمریکا در مسکو چند روز پیش در جریان نشستی گفته بود که پوتین در این فکر است که می‌تواند در جنگ فرسایشی موفق شود.

بر اساس گفته برنز، پوتین معتقد است که می‌تواند اقتصاد اوکراین را خفه کرده و رهبران کشورهای اروپایی و حتی آمریکا را خسته کند.

برنز که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در نوامبر گذشته وی را به مسکو اعزام کرده بود تا پوتین را درباره پیامدهای حمله به اوکراین بر حذر دارد، گفت که معتقد است این راهبرد رئیس جمهور روسیه با شکست مواجه خواهد شد.

اما کرملین هیچگونه نشانه‌ای از عقب نشینی نشان نداده و همچنان اصرار دارد که تمامی اهداف خود در اوکراین را محقق خواهد کرد.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: «سرگئی لاوروف، وزیر خارجه پوتین که 18 سال است در این پست قرار دارد، روز چهارشنبه گذشته گفت که در حال حاضر طرح روسیه در اوکراین از مناطق دونباس فراتر رفته و مساحت بزرگی از سرزمین‌ها در جنوب و تعدادی از اقلیم‌های دیگر را در بر می‌گیرد».

مسیر الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه

شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گذشته مدعی شد که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد روسیه خود را برای الحاق تمام منطقه دونباس (شرق اوکراین) و همچنین سرزمین‌های واقع شده در طول ساحل جنوبی اوکراین و شهر خرسون و زاپوروژیا آماده می‌کند.

این روند، کنترل روسیه بر بیش از 18 درصد از خاک اوکراین به اضافه 4.5 درصدی که مسکو در سال 2014 با الحاق شبه جزیره کریمه به تصرف خود در آورد، به رسمیت خواهد بخشید.

وزیر خارجه روسیه پیشتر هشدار داده بود در صورتی که غرب تسلیحات دوربرد بیشتری همانند سامانه‌های موشکی هیمارس به اوکراین ارسال کند، اشتهای روسیه افزایش خواهد یافت.

سلاح قدرتمند پوتین در جنگ اوکراین چیست
سامانه موشک انداز هیمارس

«ولادیسلاو زوبوک» استاد تاریخ بین‌الملل در دانشگاه لندن در توضیح اظهارات لاوروف گفت: «به نظر می‌رسد پیامی که لاوروف به کشورهای غربی ارسال می‌کند این باشد، هر اندازه که زمان جنگ افزایش یابد، عزم ما بیشتر خواهد شد».

این در حالی است که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشتر گفته بود که واشنگتن که تا کنون بیش از هشت میلیارد دلار کمک‌های نظامی و امنیتی به اوکراین ارسال کرده، چهار سامانه هیمارس دیگر به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

جنگ با اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟

«باری آربوزن» استاد دانشگاه فناوری ماساچوست می‌گوید: «بهترین سناریو این است که جنگ به بن‌بست ختم شود».

پس از آنکه «بوریس یلتسین» رئیس جمهور سابق روسیه، کیف هسته‌ای را به پوتین در آخرین روز سال 1999 تحویل داد، اولویت پوتین بازگرداندن جایگاه و شکوهی بود که مسکو هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 از دست داده بود.

پوتین بارها از آمریکا برای توسعه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شرق انتقاد کرده بود. این انتقادها به خصوص پس از احتمال پیوستن اوکراین و گرجستان به ناتو به شدت افزایش یافته است. روسیه معتقد است که اوکراین و گرجستان بخشی از منطقه نفوذ سنتی این کشور به شمار می‌آید.

پوتین تاکید کرده که این اقدامات با هدف تضعیف متعمدانه روسیه و حتی نابودی این کشور انجام می‌شود.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: «پوتین مجموعه گوناگونی از توجیه‌ها برای حمله به اوکراین ارائه کرده اما به صورت فزاینده‌ای این جنگ را، جنگی موجودیتی با غرب توصیف کرده که در نتیجه، سبب خواهد شد تا ساختار سیاسی جهان بازسازی شود».

رویترز نوشت: «با توجه به آنکه روسیه به صادرات منابع طبیعی چشمگیر خود با حمایت اساسی چین ادامه می‌دهد، پوتین به این اعتقاد رسیده است که روسیه می‌تواند به آهستگی اوکراین را خفه کند».

تلفات و خسارت‌ها

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برآورد کرده‌اند که تا کنون حدود 15 هزار روس در اوکراین کشته شده‌اند که این تعداد معادل تعداد کشته شدگان اتحاد جماهیر شوروی در جریان اشغال افغانستان از سال 1979 تا 1989 بوده است.

البته ویلیام برنز مدعی است که تلفات اوکراین کمتر از این تعداد است اگر چه نه اوکراین و نه روسیه، گزارش‌های دقیقی درباره تلفات خود در این جنگ ارائه کرده‌اند.

وی در ادامه سخنانش گفت: «پوتین واقعا پیام‌آور انتقام بوده و او اعتقاد دارد که سرنوشتش احیای روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ است».

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اضافه کرد: «تنها زمان نشان خواهد داد که قمار خطرناک پوتین در دوران حکومت 22 ساله‌اش نتیجه بخش خواهد بود یا خیر».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • عمو پوتین IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    13 3
    نیروگاهها ؛ کارخانه ها ؛ کوره های عملیات حرارتی ( آلیاژ - سرامیک) ؛ باشگاه ها ی ورزشی؛ هتل ها ؛ و....... بطور کلی اقتصاد اروپا در زمستان تعطیل تعطیل
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      2 5
      راست میگی عامو؟ از کجا فهمیدیا!
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    15 2
    روسیه به شوروی سابق برگردد به نفع ایران است. موازنه قوا در منطقه و دفع شر تهدیدات آمریکا.
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    1 0
    روسیه
  • mojtaba IT ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    5 0
    سلاح قدرتمند پوتین قوی کردن روبل و از دور خارج کردن دلار است و معادل 400 میلیارد دلار ضرر به اتحادیه اروپا در سال یعنی کوچک شدن اقتصاد اروپا و بالا رفتن تورم..جنگ اوکرائین برای روسها یک بازی است که سیاست خودشون رو دیکته کنند(یعنی حق داشتیم و قدرت گرفتن حقمان رو هم داریم)..اروپا تو هجل افتاده ,اوکرائین جنگ است و اروپا داره تاوان میده و امریکا و انگلیسیهای فاشیست شعار و پروپاگاندا..روسیه با یک عملیات ویژه میدونست که امریکا و انگلیس و اروپا جلوش صف آرای میکنن و جنگ سوم اقتصادی شروع خواهد شد..و زمان بنفع اقتصاد روسیه چین و ایران است..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر هنوز سیاستمداران انگلیسی دوزایشون نیفتاده وقتی رهبر به پوتین گفت باید یک فکری به حال دلار کنیم ؟؟؟(یعنی دلار رو بزنیم امریکا تمام نوکرهاش رو تو منطقه ما از دست میده و نوکرهای اصلی خودش در اروپا رو هم از دست میده و وارد سرازیری بحران و جنگ داخلی و تجزیه میشه)..رزمایش مشترک روسیه و چین و ایران یعنی نشان دادن قدرت و حق وتو و عقب نشینی امریکا و گریه زاری انگلیس ..
  • عطار IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    5 0
    سرمای سخت و استخوان سوز اروپا تقریبا شروع شده.
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 2
    زمان مثل شمشیر دو لبه می مونه شاید هم زمان به ضرر روسیه کار بکنه
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    5 0
    ماهم اگر مثل پوتین به این کشوره های عربی حاشیه خلیج فارس تشر زده بودیم الان اونجا پایگاه آمریکایی ها و مرکز تهدید علیه ایران نشده بود. پوتین واقعا استراتژی درستی رو در پیش گرفت وگرنه در آینده روسیه ای وجود نداشت. غربی ها هژمون طلبی سیری نا پذیری دارند تو سرشون نزنی سوارت میشن
  • حامی پوتین IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    4 1
    پوتین از ایرانیان اصلاحطلب غربگرا که برای اجانب جاسوسی می کنند ایرانی تر است
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 1
    مهم اینه که همون کشورهایی که نفت وگازایران رابا بهانه امضاتحقیرآمیزبرجام تحریم کرده بودندبهمراه ونزوئلا،درست زمانی که سرمادراروپاشروع شدحتی نفت وگازبه این روباه های مکارنفروشندبزنندسرپوز این کشورهای فرصت طلب وحیله گر،حتی اگرنفت و گازراچندبرابرقیمت قصدداشتندازایران وونزوئلابخرند اصلانفروشند،میمونه چاه های نفت وگازعربستان و غرش نسل جدیدفراصوت موشکهای یمن وپهپادهای مقاومت یمن که حتی یک بشکه نفت هم زمستان امسال به دست غربی هانرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس