به گزارش مشرق به نقل از فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمين احمدحسين شريفي، دکتراي فلسفه تطبيقي خود را از مؤسسه امام خميني (ره) در سال 1385 دريافت کرد و تدريس مباحث کلامي، فلسفي، عرفاني و اخلاقي را در پرونده خود به ثبت رسانده است.
وي تاکنون کتابهاي مختلفي به رشته تحرير در آورده است و برخي از آنها از جمله «پژوهشي در عصمت معصومان»، «عقل و وحي» و «آيين زندگي (اخلاق کاربردي)» حائز رتبههاي برتر کشوري و حوزوي شده است.
وي عضو هيئت علمي و معاون پژوهشي مؤسسه امام خميني (ره) و استاد مرکز تخصصي علم کلام حوزه است. اين استاد دانشگاه در نشست نقد و بررسي عرفانهاي کاذب که در مؤسسه امام صادق (ع) برگزار شد به بيان سخناني در اين مورد پرداخت.
وي گفت: بحث عرفانهاي کاذب چند سالي است که از طرق مختلف مطرح ميشود اما از سوي مراکز مسئول هنوز جدي گرفته نشده است، با وجود اين که رهبر معظم انقلاب به صورت مکرر اين مساله را در محافل تخصصي مطرح کردهاند و حتي به صورت رسمي از مراکز مربوط خواستند که در اين حوزه مطالعه کنند، اما اقدامات صورت گرفته کافي نبود تا اين که در سفر اخيرشان به قم از حوزه علميه خواستند که مساله عرفانهاي دروغين جديتر تلقي شود و حوزه نسبت به آن اهتمام بيشتري داشته باشد.
* آمريکا براي ضربهزدن به تشيع، «تصوّف» را تقويت ميکند
حجتالاسلام شريفي در تبيين ميزان رشد و گسترش اين عرفانها گفت: پيش از انقلاب دو فرقه انحرافي در 12 استان کشور فعاليت داشتند اما در حال حاضر بيش از 20 فرقه ضاله در اغلب استانها مشغول فعاليت جدي هستند و بعضاً فضاي عمومي برخي از شهرها را نيز تحت تاثير قرار دادهاند و فعاليت خود را نيز آشکار کردهاند و از پنهانکاري فاصله گرفتهاند.
اين استاد دانشگاه با تأکيد بر اينکه فرقههاي انحرافي توسط استکبار مديريت ميشود، تصريح کرد: در سايت مؤسسه تحقيقات و توسعه دفاع ملي آمريکا کتابي وجود دارد که ترجمه نام آن «ساخت شبکههاي مسلمان ميانهرو» است و در آن نوشته شده براي ضربهزدن به جمهوري اسلامي و مهار قدرت اسلامي شيعي، «تصوّف» بايد تقويت شود. مقصود از «مسلمان ميانهرو» در نام کتاب نيز دقيقاً همان چيزي است که امام (ره) از آن تعبير به «اسلام آمريکايي» ميکرد.
* «الله» در شبهعرفانها «سلطان نيروهاي منفي» است
استاد مرکز تخصصي کلام حوزه، عرفان هاي وارداتي را تهديدي جدي دانست و گفت: تا جايي که مطالعه شده است، بدون استثنا تمام اين عرفانها منکر معاد هستند و حتي استدلالهاي جديد نيز براي اين سخن ذکر کردهاند که لازم است براي آنها پاسخ مناسب ارائه شود. از عوارض جامعه بدون معاد ميتوان به ضربه ديدن روحيه ايثارگري اشاره کرد. در حوزه توحيد نيز بيش از صدها کتاب به نام «عرفان جديد» عليه توحيد نوشتهاند که يا انکار مستقيم توحيد است و يا تفسير ديگري از توحيد است که متاسفانه اکثراً ترجمه و با هزينه بيتالمال نيز منتشر شده است.
وي ادامه داد: به عنوان مثال، آنها به «الله»، «سلطان نيروهاي منفي» ميگويند که کارش ايجاد ممنوعيت و محروميت براي پيشرفت معنوي با وضع مقررات است! آنها معتقدند دو نيروي مثبت و منفي در عالم است که نيروي مثبت را بايد جذب و نيروي منفي را دفع کرد. رهبر نيروهاي منفي در عالم، «الله» است. از آنجايي که اين شبهعرفانها، «فقهستيز» هستند، به جاي تعبير از شريعت يا فقه از «وضع مقررات» استفاده ميکنند. بديهي است که اين تعبيرها براي اشخاصي که بنيه اعتقادي قوي ندارند، تا چه ميزان ميتواند مضر و خطرناک باشد و آنها را دچار شبهه کند و متاسفانه برخي نيز در گرداب اين گونه شبهات افتادهاند.
وي هم چنين در مورد اصل «نبوت» گفت: متأسفانه امروز سخنان کفرآميز سلمان رشدي عليه پيامبر اکرم(ص) توسط دسته ديگري از عرفانهاي نوظهور بازخواني مجدداً بيان ميشود که از سوي برخي جوانان نيز با استقبال روبرو شده است.
* ايجاد مشکلات امنيتي در جامعه از پيامدهاي منفي عرفانهاي نوظهور است
مؤلف «جنگ نرم» در بخش ديگري از اين نشست تخصصي گفت: يکي از مشکلاتي که عرفانهاي دروغين در جامعه ايجاد ميکنند، ايجاد مشکلات امنيتي در جامعه است. به عنوان مثال يکي از افرادي که مترجم مشهور کتب يکي از عرفانهاي آمريکاي لاتين است، در فتنه سال 88 حواشي بسياري را رقم زد. همچنين گروههاي شيطانگرايي نيز در انتخابات سال گذشته بسيار فعال بوده و براي اين اعلام حضور کنند، سرود انتخاباتي نيز توليد ميکردند. فعاليت برخي از اين گروهها آن قدر وسيع و حرفهاي است که موفق به فريب و جذب چند هزار نفر شدهاند، درحالي که که نگاهشان به دين، نبوت و ساير مسائل اعتقادي، منحرفانه است.
* اسناد غير رسمي نشان از حضور يکهزار گروه انحرافي در ايران دارد
حجتالاسلام شريفي با تأکيد بر اينکه اسناد غير رسمي نشان از حضور بيش از يکهزار گروه انحرافي در کشور دارد، افزود: با توجه به برآورد مؤسسات نظر سنجي در غرب، گرايش به اسلام در غرب بسيار زياد است، به گونهاي که حتي گرويدن به اسلام و مسلمان شدن، نوعي تشخص محسوب شده و مايه افتخار است. آخرين نمونه بارز آن نيز خواهر زن «توني بلر» است که مسلمان شده و به قرائت قرآن افتخار ميکند. به همين دليل فرقههاي انحرافي تلاش ميکنند براي اسلام بديل و جانشين درست کنند، به گونه اي که طبق آماري در 4ـ3 دهه اخير بيش از 2 هزار و 500 دين جديد ساخته شده است و حتي اين تعداد را تا 5 هزار دين نيز عنوان کردهاند.
* چهرهاي که در غرب از اسلام معرفي ميشود، شباهت اندکي به اسلام واقعي دارد
حجتالاسلام شريفي با بيان روايتي از اميرالمومنين (ع) که ميفرمايد «راه سعادت و رشد توسط شما شناخته نخواهد شد؛ مگر اين که راه گمراهان شناخته شود» (لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَکَه...) گفت: شناختن و شناساندن حق و باطل لازم است و افراد جامعه نيز اگر فرقههاي انحرافي را بشناسند، به سراغ آنها نميروند؛ مگر تنها بيمار دلان.
مؤلف «درآمدي بر عرفانهاي حقيقي و عرفانهاي کاذب» به شيوه و ابزار گسترش عرفانهاي دروغين اشاره کرد و گفت: آنان سعي ميکنند از طريق هنر و ادبيات داستاني کودکان و شعر و فيلم به ترويج خود بپردازند، به گونهاي که دستاندرکاران هاليوود ميگويند بيشتر فيلمهاي توليديشان در سالهاي اخير، فيلمهاي معنوي و عرفاني است، اما معنويتي که آنان ترويج مي کنند به بيبندوباري ميانجامد. گاهي اين مروجات توسط افراد غير معمول و کساني که بعضاً 700 کتاب نوشتهاند و در کشور ما نيز بيش از يکصد کتاب از آنها ترجمه شده است، صورت ميگيرد.
* نشر عرفان حقيقي در قالب «ادبيات داستاني» ضرورت دارد
استاد مؤسسه امام صادق (ع) قم ادامه داد: بر اساس برآوردهاي وزارت ارشاد، بيشترين کتابهاي مورد مطالعه در کتابخانههاي کشور به ترتيب مربوط به کتابهاي «درسي»، «کمک درسي» و «ادبيات داستاني» است. از آنجايي که در داستان، پيام به صورت غير مستقيم به مخاطب القا ميشود؛ فرقههاي انحرافي از آن به صورت گستردهاي استفاده ميکنند. هم چنين به نمادها نيز توجه ويژه دارند. حوزههاي علميه نيز بايد در راستاي نشر معارف اصيل و عرفان حقيقي به اين قالب توجه بيشتري داشته باشند.
حجتالاسلام شريفي در پايان اين نشست تخصصي با تأکيد بر اينکه «ليبراليسم»، «سکولاريسم»، «پلوراليسم» و «عرفانهاي کاذب» چهره جديدي از غرب ارائه ميدهند، گفت: امروز در غرب، ساير مکاتب که روزگاري مقابل دين بودند، به نام دين و عرفان ارائه ميشوند.
در پايان اين نشست، چند کتاب در معرفي و ردّ عرفانهاي کاذب و انحرافي معرفي شد. دومين جلسه اين نشست، دوشنبه هفته آينده پس از نماز مغرب و عشاء براي طلاب و روحانيون در مؤسسه امام صادق (ع) قم برگزار ميشود.
نويسنده کتابهاي «جنگ نرم» و «درآمدي بر عرفانهاي حقيقي و عرفانهاي کاذب» گفت: از آنجايي که شبهعرفانها، «فقهستيز» هستند، به جاي تعبير از شريعت يا فقه از «وضع مقررات» استفاده ميکنند و اصول توحيد و نبوت را زير سؤال ميبرند.