رئیس جمهور قزاقستان: ارتباط ما با ایران ادامه‌ دار است

رئیسی گفت: روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماه اخیر به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته که باید به عدد ۳ میلیارد دلار در روابط تجاری نزدیک شویم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ظهر امروز یکشنبه ۲۹ خرداد در نشست خبری مشترک با قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، گفت: ظرفیت های بسیاری بین ایران و قزاقستان وجود دارد که این ظرفیت ها باعث افزایش و ارتقای همکاری ها بین دو کشور خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: امضای تفاهمات بین دو کشور نشانه از اراده ایران و قزاقستان برای افزایش روابط بین تهران - نورسلطان است.  روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماه به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است که باید به عدد ۳ میلیارد دلار در روابط تجاری نزدیک شویم.

رئیس جمهور قزاقستان هم در این نشست از کشور ایران صمیمانه تشکر کرد و گفت: اکنون ارتباط ما در حوزه دیپلماتیک مراحل پیشرفت را طی می‌کند و آقای رئیسی سهم زیادی در آن دارند و در این مدت همکاری و دوستی ما محکم تر شده و در زمینه فرهنگی نیز رونق یافته است؛ در چارچوب ساختارهای منطقه نیز همکاری های خوبی داریم.

 قاسم ژومارت توکایف گفت: امروز روابط دیپلماتیک ما با جمهوری اسلامی ایران ۳۰ ساله شد و در این مدت همکاری های بسیار زیادی در همه زمینه ها داشتیم.  قزاقستان و ایران در همه زمینه ها با هم روابط خوبی دارند و همچنین این ارتباطات را می توان در حوزه های بین المللی و منطقه‌ای مشاهده کرد.

رئیس‌جمهور قزاقستان همچنین افزود: امروز مذاکرات گسترده ای مطرح و موضوعات بسیاری مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف علاقه مند استفاده از ظرفیت ترانزیتی هستند و در این راستا کریدورهایی که شرق به غرب و شمال و جنوب را به هم متصل می کنند اهمیت ویژه ای دارند.

توکایف گفت: در زمینه کشاورزی نیز با ایران مذاکراتی داشتیم که منجر به ارتقا روابط قزاقستان و ایران خواهد شد و اسناد و قراردادهایی که امضا شد باعث کمک به پیشرفت دو کشور می شود. همچنین حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان در سه ماه اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهور قزاقستان از حضور ایرانیان برای سفر به آلماتی و بدون روادید خبر داد و گفت که ایرانیان می توانند ۱۴ روز بدون روادید به این کشور سفر کنند.

توکایف گفت: در زمینه کشاورزی نیز با ایران مذاکراتی داشتیم که منجر به ارتقا روابط قزاقستان و ایران خواهد شد و اسناد و قراردادهایی که امضا شد باعث کمک به پیشرفت دو کشور می شود. ایران یک مرکز تمدن باستانی و یک شریک مهم در جهان اسلام است و این دو کشور در کنار دریای خزر دوست یکدیگر هستند.

توکایف همچنین از همتای ایرانی خود به طور رسمی برای سفر به کشورش دعوت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس