کد خبر 1389112
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
تل آویو

دفاع مغرب از عادی سازی روابط رباط – تل‌آویو، گام الجزایر در تنش زدایی با فرانسه و درخواست وکلای سودانی از جامعه جهانی برای تحت فشار قرار دادن مقامات نظامی و امنیتی خارطوم از جمله خبرهای آفریقا هستند.

به گزارش مشرق، مغرب از عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی دفاع کرد و مدعی شد: توافقنامه‎های امضاء شده با اسرائیل انگیزه‎ای برای ساختن خاورمیانه بهتر است.

نماینده دائمی مغرب در سازمان ملل در حالی این ادعا را مطرح کرده ‎است که تشکیلات خودگردان فلسطین بیش از دو دهه است که توافقنامه صلح « اسلو» را امضاء کرده ولی رژیم صهیونیستی به این توافقنامه پایبند نبوده و به سرکوب فلسطینیان همچنان ادامه می دهد.

به نوشته روزنامه الرای  الیوم، « عمرهلال » با شرکت در یک نشست مطبوعاتی با حضور نماینده دائمی رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت: توافقنامه از سرگیری روابط دیپلماتیک که میان مغرب و اسرائیل در دسامبر ۲۰۲۰ امضاء شد، در حقیقت، تجدید روابط قبلی بود که در دهه ۱۹۹۰ برقرار بود.

وی با بیان اینکه مغرب قرن‎هاست با یهودیان تعامل دارد، اظهار داشت: هزاران یهودی مغربی در اسرائیل ( فلسطین اشغالی ) ساکن هستند و آنان همچنان روابط خود را با سرزمین اجدادی خویش حفظ کرده‎اند.
نماینده دائمی مغرب در سازمان ملل مدعی شد: توافقنامه‎های امضاء شده میان کشورهای عربی ( مصر، اردن، امارات، بحرین ، سودان و مغرب) با اسرائیل به خودی خود هدف نیستند بلکه انگیزه‎ای برای ساختن خاورمیانه بهتر هستند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل رسانه عراقی از انگیزه‌های بن سلمان برای عادی سازی روابط با اسرائیل

وی با بیان اینکه مغرب آماده است، شرایط مناسبی را برای بازگشت فلسطینیان و اسرائیلی‎ها به میزمذاکره فراهم کند،  اظهار داشت: مذاکره فرصت‎های بیشتری برای صلح  در منطقه فراهم می‎کند.

مغرب در راستای تحکیم عادی سازی روابط خود با تل آویو به تازگی توافقنامه همکاری ورزشی در زمینه بسکتبال با این رژیم امضاء کرده ‎است.

 در مراسم امضای این توافقنامه که هفته گذشته در مغرب انجام شد،  تیم منتخب بسکتبال زنان مغربی با تیم همتای اسرائیلی خود مسابقه داد که مورد اعتراض مغربی‎ها و فلسطینیان قرار گرفت.

گام الجزایر در تنش زدایی با فرانسه

رئیس جمهور الجزایر در راستای تنش زدایی با پاریس با همتای فرانسوی خود تماس گرفت و درباره گسترش روابط دوجانبه با «امانوئل ماکرون» گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور فرانسه در مهر ماه گذشته گفته بود که پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزایر وجود نداشته و آنها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شده‎اند.

الجزایر در واکنش به این اظهارات ماکرون سفیر خود را از پاریس فراخواند و حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای نظامی فرانسه بست. این اقدامات الجزیره سبب شد تا پاریس در مواضع خود در قبال الجزایر بازنگری کند لذا سفیر الجزایر به پاریس بازگشت و روابط میان دو طرف به سمت عادی شدن حرکت کرد.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر با امانوئل ماکرون تماس گرفت و پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت و از ماکرون دعوت کرد به الجزایر سفر کند.

به نوشته روزنامه الجزایری « خبر امروز » در تماس تلفنی تبون با ماکرون،  دو طرف بر عزم الجزایر و فرانسه برای گسترش روابط دوجانبه تاکید و اعلام کردند: این روابط باید تا سطح ممتاز و عالی پیشرفت کند.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری الجزایر، در این تماس تلفنی چند پرونده مهم از جمله تحولات لیبی و منطقه ساحل آفریقا به همراه مسائل منطقه‎ای و بین‎المللی مورد اهتمام دوکشور بررسی شد.

فرانسه به بهانه مبارزه با گروه‎های تروریستی در برخی کشورهای ساحل آفریقا نظامیان خود را مستقر کرده و این منطقه برای پاریس از اهمیت فوق العاده‎ای برخوردار است.

درخواست وکلای سودانی از جامعه جهانی

گروه «وکلای اضطراری » سودانی از جامعه جهانی خواست به مقامات نظامی و امنیتی خارطوم فشار وارد کند تا استفاده از انواع سلاح‎ها در سرکوب کردن تظاهرات مسالمت آمیز مردم این کشور را متوقف کنند.

به نوشته روزنامه الراکوبه نیوز چاپ خارطوم، در بیانیه این وکلای سودانی آمده است: بر اساس گزارش کالبدشکافی «هاشم میرغنی» که در تظاهرات ۲۵ خرداد ماه گذشته شرکت داشت در اثر شلیک گلوله‎ای انفجاری جان خود را از دست داده به گونه‏‌ای که ۴۴ ترکش در سر، سینه و شکم وی مشاهده شده‎ است.

                   

وکلای سودانی در بیانیه خود تاکید کردند: بر اساس شماری از پیمان‎های بین‎المللی،  استفاده از سلاح هایی با توانمندی شلیک گلوله‎های انفجاری ( حاوی ترکش ها بسیار) علیه تظاهرات کنندگان ممنوع است.

از سوم آبان ماه گذشته که نظامیان دولت انتقالی خارطوم را سرنگون کردند، مردم سودان به دعوت احزاب سیاسی و کمیته‎های مقاومت هرهفته علیه حاکمان نظامی تظاهرات می‎کنند و خواستار دوری آنان از قدرت می شوند.

همواره تظاهرات مسالمت آمیز سودانی‎ها هدف سرکوب پلیس و نیروهای امنیتی قرار گرفته  به طوری که بیش از ۱۰۰ نفر جان خود را از دست داده و افزون بر ۵ هزار تن نیز مجروح شده‎اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس