کد خبر 1389287
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
مهم ترین دردهای گردنی/ چه زمان به پزشک مراجعه کنیم

متخصص جراحی مغز و اعصاب، دردهای گردنی را جزو پنج درد اصلی و شایع عنوان کرد و به بیان مهم ترین دردهای گردنی پرداخت.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی، ضعف عضلات گردن، نشست‌های طولانی، استفاده از کامپیوتر، تبلت و موبایل را از دلایل بروز این دردها عنوان کرد که به دلیل کم تحرکی و عدم ورزش‌های مناسب، عضلات ضعیف شده و باعث تغییراتی در قوس گردن و درنتیجه بروز دردهای گردن می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته بیشترین شیوع دردهای گردنی در گروه سنی ۲۵ تا ۵۰ سال مشاهده می‌شد، خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیک مثل تبلت و موبایل شاهد افزایش شیوع دردهای گردنی در کودکان و نوجوانان هستیم.

به گفته زالی، سر انسان بین ۴ تا ۶ کیلو وزن دارد و در صورتی که ۱۵ درجه خم شود حدود ۱۲ کیلوگرم فشار مضاعف به گردن و ستون فقرات وارد می‌شود و اگر ۶۰ درجه خم شود این فشار به ۲۷ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب، شایع‌ترین علت درد گردن را فشار بیش از حد و کشش به گردن عنوان کرد و با اشاره به اجزای مختلف گردن نظیر عضلات و لیگمان ها و دیسک ها و مهره‌ها، افزود: با توجه به اینکه مهره‌های گردن بسیار پرنوسان و پرتحرک هستند جای مناسبی برای بروز آرتروز و دردهای گردنی هستند.

وی در خصوص رگ به رگ شدگی گردن، گفت: هر جا که عضله یا رباط کشیده شود و این کشش بیش از حد توان و تاب آوری آن عضله یا رباط باشد اصطلاحاً می‌گوئیم که دچار رگ به رگ شدگی شده است.

زالی افزود: اگر این موضوع در فردی مکرر رخ دهد به معنای ضعیف بودن عضلات و رباط‌های و عدم رعایت بهداشت مناسب گردن است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد دردهای گردنی دردهای معمولی است که باعث نگرانی نیستند به بیان مهم‌ترین دردهای گردنی پرداخت و گفت: دردهای گردنی که بیش از سه هفته طول بکشد، دردهای گردنی که به مرور زمان شدت آنها افزایش یابد، دردهای گردنی که همراه با سردرد شدید و تب باشد، دردهای گردنی که با خم شدن سر به سمت جلو افزایش می‌یابد به ویژه اگر همراه با تب باشد، دردهای گردنی که همراه با انتشار به دست باشد، دردهای گردنی که همراه با بی حسی، گزگز، مورمور شدن و ضعف در اندام‌های فوقانی باشد و دردهای گردنی که همراه با عدم تعادل باشد

این متخصص جراحی مغز و اعصاب در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص روش‌های درمان و جراحی برای درمان دردهای گردنی پرداخت.

وی، نشستن طولانی مدت، عدم رعایت ارگونومی مناسب در محل کار، خم شدن طولانی مدت سر، عضلات ضعیف و سابقه خانوادگی را از جمله عوامل خطر در بروز دیسک گردن و دردهای گردنی برشمرد و یادآور شد که این افراد بیشتر در معرض ابتلاء به اختلالات گردنی و دردهای مربوط به آن قرار دارند.

زالی در ادامه، تقویت عضلات گردنی را در درمان دردهای مزمن گردنی بسیار مهم و ضروری برشمرد.

وی با تاکید بر نقش تقویت عضلات در کاهش و پیشگیری از دردهای مزمن گردن، گفت: افرادی که عضلات قوی، مستحکم و با صلابت دارند کمتر دچار آرتروز، دیسک گردن و دردهای گردنی می‌شوند و در صورت بروز آنها کمتر نیاز به جراحی پیدا کنند.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اهمیت ورزش‌های گردن در درمان دردهای گردنی، خاطرنشان کرد: ورزش‌های مناسب با توجه به شرایط و ضعف عضلات بیمار توسط متخصص فیزیوتراپ تجویز می‌شود و می‌تواند باعث تقویت عضلات و رباط‌ها و لیگمان های گردن و کاهش بسیاری از دردها شود.

زالی تاکید کرد: این ورزش‌ها باید توسط متخصص فیزیوتراپی تجویز شود و در غیر این صورت ممکن است که باعث وارد شدن فشار بیش از حد به بیمار و آسیب شود.

وی با اشاره به دردهای گردنی ثانویه گفت: منشأ برخی از دردهای گردنی ممکن است در محل دیگری باشد که با توجه به علائم بیمار توسط متخصص تشخیص داده می‌شود.

زالی دردهای منتشره به دست را مهم برشمرد و یادآور شد: پزشک از طریق علائم و درد می‌تواند منشأ این دردها و علت آن را تشخیص دهد و نقشه جغرافیایی اختلالات حسی در فرد را پیدا کرد.

وی تاکید کرد: دردهای مربوط به نواحی و قسمت‌های مختلف کف دست و لاغر شدن عضلات این ناحیه نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است علائم پیشرفت کند.

زالی خاطرنشان کرد: معمولاً اگر دردهای گردنی کمتر از سه هفته طول بکشد نیاز به اقدامات تشخیصی خاصی ندارد. اما اگر درد گردن همراه با علائمی نظیر بی حسی، گزگز، اختلال در راه رفتن، عدم تعادل باشد یا بیش از سه هفته طول کشیده باشد پزشک از اقدامات تشخیصی نظیر MRI و نوار عصب عضله برای پیگیری بیشتر و استفاده می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس