fdl

استعمارگرانی را می بینیم که از شکنجه‌ی یک انقلابی استقلال‌طلب لذت سادیستیک-اروتیک می برند. برخلاف ظاهر ساده و غلط‌انداز سینمای بالیوود، هندی‌ها استاد رساندن احساسات هیجانی مخاطب به نقطه‌ی جوش هستند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- یکی از تازه‌ترین محصولات سینمایی کشور هند که از ۲۵ مارس سال جاری اکران آن آغاز شده و توانسته به فروش خوبی در گیشه‌های بین‌المللی دست پیدا کند، درام اکشن-حماسی «RRR»(خیزش، غرّش، انقلاب) ساخته‌ی اس اس راجامولی است.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

شروع فیلم با یک سکانس تکان‌دهنده است. زن حاکم انگلیسی تصمیم می گیرد دختربچه‌ای را که روی دست او با حنا نقش زده، با خود به خانه ببرد. او دو سکه روی خاک برای مادر بچه می اندازد و زن بیچاره که گمان می برد این دستمزد خواندن آهنگ توسط دخترک است، کلی از زن انگلیسی و شوهرش تشکر می کند. اما خیلی زود او می فهمد که آن دو سکه، پول خریدن دخترک به بردگی است.

زن بی‌پناه به دنبال کاروان خودروی انگلیسی‌ها می دود تا با عجز و التماس دخترکش را بازگرداند، اما زن انگلیسی با سردی و بی‌تفاوتی به راننده دستور ادامه مسیر می دهد. مادر خود را جلوی خودرو می اندازد. این‌جاست که سرباز انگلیسی می خواهد با گلوله به سر زن شلیک کند. حاکم انگلیسی از خودرویش پیاده می شود و جلوی سرباز را می گیرد. نه، او دلش به حال زن نسوخته بلکه به سرباز می گوید که ارزش گلوله‌ای که در انگلستان ساخته شده، بیش از آن است که با آن یک هندی بی‌ارزش کشته شود! او زن هندی را «آشغال قهوه‌ای» می خواند. سرباز با کنده‌ی چوب بزرگی با شقاوت به سر مادر دلسوخته می کوبد و جلوی چشم دخترش، او را نقش زمین می کندد. این شروعی سهمگین و خردکننده برای آر آر آر است.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

در ابتدا با شخصیت «رام» (آتش) با بازی «رام چاران»» آشنا می شویم. افسری که تحت امر انگلیسی‌ها خدمت می کند. وقتی جمعیت زیادی از هندی‌ها در حومه دهلی، در اعتراض به بازداشت یکی از رهبران مذهبی خود به دست انگلیسی‌ها یک پاسگاه را محاصره می کنند، یکی از لیدرهای تجمع، با سنگ به قاب عکس شاه انگلستان می زند و آن را به زمین می اندازد. فرمانده پاسگاه دستور می دهد که آن لیدر دستگیر شود. طبیعی است که هیچ‌کدام از نیروها جرات نمی کند به دریای خروشان جمعیت هندی های عصبانی بزند. به ناگهان، در صحنه‌ای به شدت «خالی‌بندانه» (از همان‌ها که مولفه‌ای تاریخی و جدانشدنی در بالیوود است)، افسر هندی، رام، به دل جمعیت می زند و در نهایت موفق می شود آن لیدر را دستگیر کند و تحویل دهد. با این حال، با وجود تلاش و مجاهدت اعجاب‌انگیز او در آن معرکه‌ی باورنکردنی و «هندی» وار! که منجر به لت و پار شدن ده‌ها هندی هم‌وطنش می شود،  مافوق‌های انگلیسی به این خودشیرینی ایثارگرانه او وقعی نمی گذارند و او جزو ترفیع‌گیرندگان ارتش بریتانیا نیست (هر سه نفر انگلیسی هستند).

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

دومین شخصیتی که با او آشنا می شویم، «بیم» (آب) با بازی ان. تی راما رائو جونیور است. یک شکارچی قدرتمند که در سکانسی هیجان‌انگیز با ببر نبرد می کند. اما بیم ببرکش در داخل جنگل، در شهر دهلی که زیر چکمه‌ی استعمارگران است، از افسر انگلیسی ناسزا می شنود و شلاق می خورد و متهم به شیادی و دروغگویی می گردد. او به پدر و مادر و خواهرش که او را بعد از آن کتک و تحقیر تیمار می کنند، می گوید که برای حفاظت از آنان مجبور است نقش ضعیف و کتک‌خور را بازی کند تا راز بزرگش فاش نشود. او شکارچی بزرگی است که اخبار حضورش در دهلی، استعمارگران را نگران کرده است، اما هویتش بر آنان آشکار نیست. گرچه افسر ارشد نظام انگلیسی، با تفرعن استعماری خود، او را «حشره» ای می داند که به زودی به چنگ ارتش امپراتوری خواهد افتاد.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

مخاطب، ذره ذره نفرتی که از استعمار و استعمارگر در بن و بیخ وجودش نضج می گیرد، حس می کند. افسران انگلیسی، ذاتا و از نظر ذهنی بر این باورند که هندی‌ها موجوداتی مادون انسان هستند، از همین رو، با کوچک‌ترین اشتباهی که از آنان سر بزند، به قصد کشت آنان را کتک می زنند. شاید داغ و درد آن کتک‌ها به خودی خود قابل تحمل باشد، اما وقتی در خاک و سرزمین خودت غریبه و مادون انسان محسوب شوی، آن‌گاه درد آن کتک علاجی ندارد.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

یکی از نکات تلخ و قابل‌تامل فیلم این است که بیشترین ضربات را مردم و انقلابیون استقلال‌طلب هندی، از هندی‌هایی می خورند که با استعمارگران همکاری می کنند و برای خودشیرینی، به جای کلاه سرمی آورند. این نکته‌ای کلیدی در تاریخ استعمار است. تا گروه‌های فاسد، خائن و خودفروخته از بومیان نبودند، دولت استعمارگر هرگز نمی توانست سلطه‌ی خود را بر کشور مستعمره تثبیت کند.

رام، همان افسر هندی ارتش استعماری بریتانیا، که در خودشیرینی قبلی برای اربابان انگلیسی، ده‌ها هموطنش را لت و پار کرده بود، این‌بار هم داوطلب می شود که شکارچی بزرگ هندی را به دام بیاندازد.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

نقطه‌ی کانونی فیلم اما رابطه‌ی رفاقتی است که میان «رام» و «بیم» شکل می گیرد. در حالی که رام به تمامی دلمشغول انجام ماموریت محوله در شکار شکارچی بزرگ دهلی است، با صحنه‌آرایی «دست سرنوشت»، در یک تصادف، باب دوستی با بیم باز می کند، بدون آن که هویت واقعی او را بشناسد و بدون آن که بیم از مامور بودن رام اطلاع داشته باشد. بیم خود را به رام به عنوان مسلمانی به نام «اختر» معرفی می کند. دست سرنوشت و اصولا تقدیرگرایی، مولفه‌ای آشنا و به شدت موثر در سینمای هند است و ریشه در تمدن کهن هند-آریایی و اسطوره‌شناسی غنی و گسترده آن دارد.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

یک مساله‌ی بارز در سینمای بالیوود که آن را به ذات سینما نزدیک نگه داشته، پررنگ بودن ارزش‌های سنتی و ریشه‌دار چون رفاقت، برادری، عدالت‌جویی، خانواده‌دوستی و اعتقادات آیینی است. حتی قصه‌های شاه‌پریان و عشق دختر پولدار و پسر فقیر و بالعکس، هنوز با قوت و قدرت در فیلم‌های هندی محور کار است. حتی در همین فیلم هم برای آن که بیم بتواند بهانه‌ای برای صحبت با دختر انگلیسی پیدا کند، او و رام از همان حقه قدیمی پنجر کردن خودروی دختر و پنچرگیری و باز کردن سر صحبت و در یک کلام «فردین‌بازی» استفاده می کنند.

از قضاء، سینمای هند از همین نقطه مورد نقد و نکوهش و حتی تمسخر کسانی است که خود را مخاطب «فرهیخته» و «روشنفکر» سینما می دانند و اصولا سینمای هند را داخل در میوه‌جات حساب نمی کنند. از نظر این طیف، سینمای سرد، تیره، تاریک و مملو از نیهلیسم روشنفکرانه‌ی اروپا، «آرتیستیک» و ارزشمند است. خوشبختانه نظر این طیف چندان نقشی در محبوبیت سینمای هند نداشته است و این سینما، که ظاهرا تکرار مکرّر حدیث عشق و سلحشوری است، به شدت در کشورهای مختلف دنیا محبوبیت دارد و رقیب گردن‌کلفتی هم برای هالیوود محسوب می شود.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

تقدس مفهوم «رفاقت» در فرهنگ هند و بالتبع، سینمای هند، و علاقه‌ی تمام‌ناشدنی سینماگران هند به دراماتیزه کردن خیانت در رفاقت و تلاش برای جبران خیانت، نمونه‌های ماندگار و خاطره‌سازی را در همه دوران فعالیت سینمای هند رقم زده است. حتی نقش اعجاب‌انگیز تصادف در برخورد شخصیت‌ها به هم(مثلا مواجهه‌ی بیم و خانواده‌اش با نامزد رام در یک بزنگاه خطرناک) که در سینمای هر کشور دیگری شاید یک خطای دراماتیک بزرگ محسوب شود، در جهان سینمایی هندی، کاملا پذیرفته‌شده و اصولا جزو مولفه‌های اصلی درام‌نویسی هندی است. در این‌جا هم نقش تقدیرگرایی عمیق هندی‌ها و اعتقادات سفت و سخت آنان به تاثیر بخت و سرنوشت، نقشی اساسی را بازی می کند.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

اس اس راجامولی، کارگردان فیلم، موفق می شود نمودار احساسی مخاطب را به دست بگیرد و پله به پله، با تیزتر کردن آتش خشم علیه اشغال‌گری و استعمار، او را برای کاتارسیس نهایی، یعنی لحظه گرفتن انتقام آماده کند. او همکار نویسنده‌اش ویجایاندرا پراساد تا میانه‌ی فیلم و نقطه‌ی اوج اول، انگیزه‌ی اصلی راما را از این خوش‌خدمتی برای انگلیس، نسبتا پنهان نگه می دارند و تازه با فاش شدن اصل ماجرا، شکنندگی وضعیت عاطفی و احساسی رام، کسی که به بهترین و صادق‌ترین دوست خود(که جانش را هم نجات داده) خیانت کرده، موتور محرکه‌ی جدیدی برای همراهی تماشاگر تا پایان ایجاد می کند.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

او، البته همان‌گونه که انتظار می رود، بر سر دوراهی بزرگ و تعیین‌کننده‌ای قرار می گیرد، چرا که باید پیم را به خواست فرمانده ارشد انگلیسی به نحوی مجازات کند که درس عبرت برای همگان شود. صحنه‌ی شلاق خوردن شکنجه‌وار پیم به دست رام، حقیقتا، حتی در مقیاس سینمای اشک‌انگیز و ذاتا ملودراماتیک هند، تاثیرگذار و برانگیزاننده است. برخلاف ظاهر ساده و غلط‌انداز سینمای بالیوود، هندی‌ها استاد رساندن احساسات برق‌آسا و هیجانی مخاطب به نقطه‌ی جوش هستند. ذات هیولایی زن حاکم نظامی انگلیسی، گرچه در این سکانس تا حدی گُل‌درشت به تصویر کشیده می شود، اما در ایجاد نفرت در تماشاگر موفق است. استعمارگرانی که از شکنجه‌ی یک انقلابی استقلال‌طلب لذت سادیستیک-اروتیک می برند. صحنه‌ی شکنجه‌ی پیم در انظار عمومی ردّی از صحنه‌های جانگاه عذاب عیسای ناصری در فیلم «مصائب مسیح» مل گیبسون دارد.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

در واقع، «RRR» نشان می دهد که فرمول‌های همیشگی، اگر چیدمان درستی داشته باشند، جواب می گیرند و این راز موفقیت و محبوبیت غیرقابل باور سینمای هند در سطح جهانی است.

فصل ماقبل‌نهایی فیلم، یعنی فصلی که رام و بیم در جنگل با سیل نیروهای ویژه انگلیسی درگیر می شوند و در نهایت به کاخ حاکم انگلیسی حمله می برند، نهایت «هندی‌بازی» است. اغراق و مبالغه‌ی خاص سینمای هند در صحنه‌های اکشن به اوج می رسد و خب با توضیحات و ملاحظاتی که درباره‌ی سبک فیلمسازی هندی‌ها آشناست، می دانیم که اصولا انتظاری جز این هم نمی شود داشت. این جنس خاص سینمای هند است. البته از ابتدای فیلم، دو شخصیت اصلی فیلم به نوعی کارکردها و خصال فراانسانی/ اسطوره‌ای  و نمادین هم دارند.

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

اگر به یاد بیاوریم که در خود سینمای آمریکا هم همین نوع اغراق‌شده و اصطلاحا اگزجره در نمایش خشونت در سینمای فیلمساز مشهوری چون کونتین تارانتینو هم وجود دارد، آن‌گاه نمی توان به سنت اکشن‌سازی هندی‌ها چندان خرده گرفت. با این حال، تصویر پایانی این بخش، جایی که خون حاکم نظامی انگلیسی روی تابلویی شتک می زند که شعار معروف امپراتوری استعماری بریتانیا روی آن نوشته بود، بسیار نمادین است: «خورشید هیچ‌گاه در امپراتوری بریتانیا غروب نمی کند.»

برده‌داری و وحشی‌گری انگلیسی‌های جنتلمن در هندوستان قرن بیستم/ «RRR»  یک درام موفق هندی در برافروختن آتش استعمارستیزی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد، که در حالی که امثال همین فیلم تاریخچه‌ی سیاه و ظالمانه‌ی استعمار خارجی در هند و اتحاد اقشار مختلف جامعه‌ی رنگارنگ هند برای مبارزه با استعمارگران و بیرون‌راندن آنان را به تصویر می کشد، نفرت‌پراکنی سیستمیک جریانی قدرتمند درون دولت کنونی هند، در راستای سیاست‌های نوفاشیستی نخست‌وزیر این کشور، نارندرا مودی، تیز و تند کردن آتش اختلاف میان هندوان و مسلمین را هدف خود قرار داده است. باور این ماجرا برای یک ناظر خارجی دشوار است که چطور مردم هند که خود هنوز داغ‌های دوران استعمار را بر ذهن جمعی خود دارند، تحت تاثیر تبلیغات و حمایت‌های هدفمند یک دولت فاشیست، خود همان بلاهایی را به سر هندی‌های مسلمان می آورند که زمانی انگلیسی‌های جنایتکار بر سر کل مردم هند می آوردند.

در واقع، نارندرا مودی، رفیق صمیمی بنیامین نتانیاهو و عضو شبکه‌ی الیگارشی فاسد جهانی، با دامن زدن به اختلافات قومیتی و دینی و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان و پر و بال دادن به هندوهای افراطی، آتش به ریشه‌ی جامعه‌ی از دیرباز هفتاد و دو ملت هند می زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SE ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 17
    بنظر میاد ارتش روسیه دچار سکته مغزی شده و دیگه نای جنگیدن نداره!
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      7 0
      بایدن با 27 نفر دست داده!! خخخخخخخخ
    • سلام IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      9 1
      فعلا که صدای ناله اوکراین و متحداش بلند شده و هر روز از اوکراین میخوان که به روسها سرزمین بده
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    7 1
    انگلیس راهندی ها باقبول بردگی پولداروهارکردند تابه جان بقیه ی کشورهبرای غارت بیفتدنصف جواهرات کاخ انگلیس ازمعادن هندبیرون امدطوری هندرابه یغمابردند که طرف الفبای هندی یادنگرفته الفبای شلاق زن انگلیسی خودش راازحفظ است بماند نفوذفرهنگ مستی وفحشای انگلیسی که به این فرهنگ ضربه زد
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    7 3
    خدا نخواهد بخشید و مسلمانان هم نخواهند بخشید حضراتی که به اسم جمهوری اسلامی شیفته رابطه با گاوپرستان صهیونیستی مانند نارندرا مودی هستند. البته این افراد نه تنها آبروی جمهوری اسلامی که آبروی شیعه را بردند.
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 4
    نژاد هندوآریایی شمال هندوستان ۷۲ درصد جمعیت هند را شامل می شود که پاره ای از تن تمدن ایران شهر بزرگ است ، البته غیر از تشابه فوق العاده نژاد و ظاهر و فرهنگ، ما از نظر مذهبی و دینی هم نماد های تاریخی نفوذ خاندان های ایرانی از جمله عادل شاهیان و قطب شاهیان شعیه و حتی زرتشتیان پارسیان هند را داریم که نشانگر نزدیکی دو چندان است. که با خیانت های تاریخی خاندان های از جمله "آقاخان" و... در قرون گذشته و هسته ای کردن عامدانه پاکستان، نیت شوم خود یعنی جلوگیری از احیای دوباره تمدن ایران شهر بزرگ را به تعویق انداخته است.
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      2 0
      اولا که لعنت خدا بر آن نژادپرستی و کسانی این بازی هند و اروپایی و آریایی را راه انداختند. ثانیا اتفاقا بر عکس. خیانتهای امثال نادرشاه و نابود کردن ارتش گورکانیان باعث شد که سلسله هندوی افراطی و بشدت ضد ایرانی و ضد اسلامی ماراتا به قدرت برسد، فارسی را حذف کند، خط آن را ممنوع کند و مجددا خط سانسکریت را احیا کند و همان سلسله های ایرانی که اسم بردی را دشمن هند بنامد. اتفاقا پاکستان میراث دار اصلی کورگانیان و حکومت های مسلمان و ایرانی هند است. فقط یک هندو و یا یک آتئست می تواند پاکستان را به خاطر داشتن بمب اتمی سرزنش کند آنهم وقتی که قبل از آن هند بمب اتمی ساخته بود.
    • یوسف از همدان IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      1 0
      جالبه تو متن می نویسه انگلیسیه هندیه رو قهوه ای کثیف می نامه و اصلا هندی ها رو جزو آدم حساب نمی کنه ولی باز یک عده متوهم تو ایران ادعا دارند که هندی قهوه ای مو تیره قد کوتاه با یک انگلیسی مو بور سفید چشم آبی قد بلند هم نژاده و اسم نژادشون هم عاریاییه
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 0
      عزیزم این حرفهای اراضی که اریایی ها اشغالکرده اند ومحل اریایی هاست راهمان شاهانی میگفتند که به وقت ضرورت خانواده شان رابرای تخت شاهی میکشتند
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 1
      از ویکی پدیا نقل میکنم که معتبر باشه و بتوانید سرچ کنید: دوران اوج گورکانیان، هند سهمی ۲۵ درصدی از تولیدات جهان را در اختیار داشت، که همین مسئله یکی از دلایل افزایش حضور اروپایی‌ها در این منطقه بود (البته انگلیس از سال ۱۴۹۶ شروع به دریانوردی برای استعمار در مناطق غیر اروپایی جهان به تقلید از اسپانیا کرده بودند و هرجا رفتند برای تجارت و سیاحت نبوده برای تحقیق و بررسی برای استعمار بوده است) درسته که پس از حملهٔ نادرشاه (۱۷۳۹)گورکانیان ضعیف شدند ولی بهادرشاه دوم آخرین فرمانروای گورکانی در سال ۱۸۵۷ میلادی تاج و تخت را به انگلیسی‌ها واگذار کرد!!! این حضور و طمع انگلیسی ها و ترس از اسلام همیشگی آنها بود که سلسله ماراتا هندو را که از سال ۱۶۷۴ تا ۱۸۱۸ همزمان با دوره گورکانیان (۱۵۲۶ تا ۱۸۵۷) بخش هایی را در دست داشتند ، تقویت کرد.(حمله نادرشاه سال ۱۷۳۹ بوده است که البته با اینکه بخش های آن دوره از هند جدا شد ولی تا ۱۸۵۷ گورکانیان استمرار داشتند) گورکانیان ۱۵۲۶ تا ۱۸۵۷ راج بریتانیا یا هند شرقی ۱۸۵۷ تا ۱۹۴۷ جمهوری هند ۱۹۴۷ (استقلال ۱۹۵۰) جدایی پاکستان ۱۹۴۷ از هند (استقلال ۱۹۵۶) جدایی استان سیلان یا سری لانکا اسقلال ۱۹۴۸ جدایی استان برمه یا میانمار استقلال ۱۹۴۸ جدایی پاکستان شرقی یا بنگلادش از پاکستان (استقلال ۱۹۷۱) هند و پاکستان و سریلانکا و بنگلادش با وجود استقلال ، جزو کشورهای مشترک المنافع بریتانیا یا به عبارتی تحت استعمار مدرن هستند. ضمنا بازی مدرن استعماری انگلیس این است که وقتی میخواهد ملتی از چنگالش فرار نکند و همچنین ابزار فشار بر دیگر کشورها داشته باشد، به صورت انتحاری آن کشور و ملت را به سلاح هسته ای مسلح میکند!
    • به ۱۹:۱۱ - IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 0
      بهادرشاه رحمت الله علیه، با وجود آنکه حکومت ظاهری و تحت سلطه کمپانی هندشرقی داشت علیه انگلیس قیام کرد؛ آنها را از دهلی بیرون کرد و استقلال هند را اعلام نمود. شورش سراسری 1857 هندوستان توسط همان مرد بزرگ رهبری شد. اما یکسال بعد با خیانت راجه ها و البته حمله تمام عیار ارتش انگلستان دهلی سقوط کرد. بهادرشاه محاکمه و محکوم شد و به رانگون در برمه ( میانمار امروزی) تبعید شد و همانجا درگذشت. اما دلیل تضعیف حکومت گورکورانی پیش از بهادرشاه و تسلیم آنها به کمپانی فقط سه کلمه بود نادرشاه افشار. در مورد سلاح هسته ای هم کمتر بباف. اگر تلاش امثال عبدالقدیرخان نبود هند بلافاصله بعد از آزمایش اتمی به پاکستان حمله می کرد. سلاح هسته ای عامل تقویت ملتها است نه تضغیف آنها.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    4 0
    در مورد آقاخان ها و نفوذ و خیانت شان به ایران و پاکستان و هند و خوش خدمتی به انگلیس و نفوذشان در ایران امروز از طریق نسل جدید (منتوری و لیدرشیپی رئوس هرم های خود با اهدا جوایز مختلف) برای 20 سال آینده ایران بزرگ برنامه دارند.البته همین الان با واسطه از طریق عناصر لایه ای خود از جمله سید محمد بهشتی شیرازی در اکو سیستم استارتاپی نفوذ دارند
  • US ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    4 2
    فارق از متن میگن حالا که اروپایی ها زدند زیر توافق پاریس و دوباره به مصرف زغال سنگ بازگشتند آیا ایران که هنوز در حال اجرای توافق آب و هوای پاریس هست آیا بخاطر این کار اروپا میشود تحریم شأن کنیم! بخصوص کشور آلمان که کلا مصرف گاز رو تعطیل کرد؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس