سیسس

زمان‌پریشی یعنی همین که رفتار و گفتار شبه‌فمینستی این روزگار را جامه‌ای بر تن زنان سریال «تاریخی» خود کنی: یکی بلند بلند جلوی روی والدین با عاشق خود عشق بازی می‌کند و دیگری شبیه زن-چریک وایکینگ است!

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- نمایش فصل دوم مجموعه‌ی تلویزیونی «مستوران» از ۲۸ آذر ساعت ۲۲:۱۵ هر شب از شبکه یک سیما آغاز شد. مشرق در یک گزارش به بهانه‌ی شروع پخش فصل دوم سریال، فصل اول آن را مورد نقد و بررسی قرار داد. انتظار (ولو اندک) می‌رفت فصل دوم این مجموعه، اندکی بهتر و جذاب‌تر از فصل اول آن باشد تا بتواند هزینه‌های سنگین برای تهیه‌ی فصل دوم از چنین سریالی را توجیه کند. حال که سریال تقریبا به نیمه‌ی خود رسیده است، ضعف‌های عمیق ساختاری و محتوایی «مستوران: فصل دوم» حتی آشکارتر از فصل اول جلوه‌ می کند.

نقد فصل اول مستوران:

از «مثل‌آباد» تا «مستوران» / وقتی ارزش‌های فاخر در اوج هزینه‌ها سقوط می‌کند +عکس

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

همان ابتدای سریال، یعنی سکانس رد شدن کجاوه ماه‌منیر از کوچه و عشق در یک نگاه او با مردی که بیشتر شبیه گل‌فروش است تا طبیب و عطار، یک پرتاب سه امتیازی به سبد هر چه فیلم عشقی هندی ، انداخته است. مستوران می‌توانست از فیلمفارسی‌های مدل مرحوم فردین که دست‌کم پسر فقیر برای آن که دل از دختر اشرافی داستان ببرد، یا یک تنه ده نفر را نفله می کرد، یا دست‌کم با هنر مکانیکی، خودروی از کارافتاده‌ی دخترخانم در جاده را با یک نیش‌استارت راه می انداخت کمی الگو بگیرد. «لطفعلی»خان مستوران بابت این که آن‌طور دخترپادشاه را شیفته و شیدا کند، کوچک‌ترین زحمتی به خود نداده است. جا دارد که آن شعر عامیانه را برعکس بخوانیم: «نه چک زدیم، نه چونه دوماد اومد به خونه»

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

بگذریم از این که نه شخصیت «لطفعلی» در فصل دوم چنین جذبه و شیرینی و برجستگی دارد که توجیه‌گر عشق «سوزان» گذری و در یک نگاه ماه‌منیر باشد، و نه بازیگر انتخاب‌شده برای این نقش (کاوه خداشناس) کوچک‌ترین تلاشی برای اضافه کردن چیزی ولو اندک از جذابیت به شخصیت مورد نظر صورت می دهد. لطفعلی نه آن‌چنان وجیه‌ سیما و رستم صولت است، که جذابیت ظاهری او را دلیل عشق آتشین ماه‌منیر بپنداریم، نه کلامی گیرا دارد و نه حتی سر سوزنی شوخ‌طبعی و بذله‌گویی. سرد، تخت و به شدت معمولی. به لحاظ اخلاقی هم نه معرفت دارد(کاری که با سوده می کند) و نه هوش و درایت سرشار. نوشداروی دختر حاکم هم با کارسازی «سیمرغ افسانه‌ای» به دست او افتاده است.

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

این لطفعلی که در فصل یک سریال، کودکی با کمالات و صاحب مکاشفات و فلان و فلان، تصویر شده بود، در مستوران ۲، چنان سست‌عنصر است که با یک سوال «گل عشق هم داری»، دل و دین می بازد و همبازی و سر عشق دوران نوجوانی و اول جوانی خود، یعنی سوده را به طاق می زند تا احتمالا با بزرگان وصلت کند.

کیاوش، مشاور اعظم و عاشق میانسال دختر حاکم به راحتی برای او هدیه(طوطی سخنگو) می آورد و در فضایی شبیه مهمانی‌های بعد از رنسانس در دربارهای اروپایی، با دختر حاکم خوش و بش و ابراز عشق می کند و در همین لحظه، حاکم و همسر حاکم هم آنان را نظاره می کنند! گویا نویسنده‌ی محترم همین اندازه هم از فرهنگ و سنت همین یک سده‌ی پیش این مرز و بوم یعنی «حرم» شاهی و حرمت زنان حرم و محدودیت‌های رفت و آمد زنان درباری به بیرون از حرم آشنا نبوده است، چه برسد به این که دختر حاکم با مرد غریبه‌ای مستقیم خوش و بش کند.

تناقض آن‌جاست که در همان سکانس مواجهه‌ی لطفعلی با ماه منیر، شاهدیم که طلایه‌داران کجاوه‌ی دختر حاکم «دور باش» و «کور باش» می گویند و اصولا این سنت از آن‌جا می آمد که نگاه غریبه‌ها به نوامیس حاکم نیافتد. اما کمی بعد دختر حاکم جلوی چشم پدر و مادرش با مردی غریبه و بگو و بخند می کند و از او سوغات سفر می پذیرد.

آناکرونیسم یا زمان‌پریشی دقیقا به همین معناست که مناسبات، رفتارها و نحوه سلوک امروزی را بر فضای به اصطلاح «تاریخی» چند قرن پیش بار کنی. زمان‌پریشی یعنی همین که رفتار و گفتار شبه‌فمینستی مربوط به این روزگار را جامه‌ای بر تن شخصیت زن سریال «تاریخی» خود کنی و او در جواب خواستگاری مستقیم کیاوش، بلند بلند جواب رد می دهد و او را مچل می کند، انگار نه انگار که خواستگاری تا همین نیم قرن پیش، علی الاطلاق، مساله‌ای کاملا رسمی و خانوادگی بوده که بزرگان خانواده‌ها درباره‌ی آن تصمیم می گرفتند. این موضوع نه تنها درباره‌ی خانواده‌های معمولی و به اصطلاح گذشته، «رعیت»، صدق می کرد، بلکه به طریق اولی و با قواعد و تشریفاتی بسیار گسترده‌تر درباره خانواده اشراف و حکام صادق بود.

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

آقایان سازنده‌ی «مستوران» باید پاسخ دهند، در کجای جغرافیای ایران و در کدام مقطع تاریخی، رسم بوده که حاکمان در دربار خود مهمانی بزم و شادی مختلط، با حضور همزمان مردان غریبه و زنان حرم می گرفتند؟ این که دختر حاکم در مهمانی‌ای که مردان غریبه سبیل از بناگوش دررفته حضور دارند، گوشه‌ی بزم لم دهد و در حضور مردان غریبه جام بزند و اجرای عمله‌ طرب را تماشا کند، احتمالا بیش از آن که به سوابق تاریخی و فرهنگی ایران ربطی داشته باشد، محصول خودآگاه یا ناخودآگاهِ ته‌نشین شدن سریال‌ها و فیلم‌های فرنگی با تم تاریخی و فانتزی-تاریخی در ذهن نویسنده محترم بوده است. حالا خوب است که اسم این شهر خیالی «مستوران» یعنی پوشیدگان است، وگرنه از دختر حاکم چه حرکاتی سر می زد...

در همین بزم، وقتی که ماه‌منیر از اثر ماده‌ی ریخته‌شده در نوشیدنی خود دچار ضعف و کرختی می شود و از حال می رود، ندیمه‌ی او و کیاوش به حاکم و مهمانان می گویند: چیز خاصی نیست. خستگی یک روز «کاری» است! دختر حاکم در مثلا ۳ یا ۴ قرن پیش، واجد کدام مسوولیت اداری یا مدیریتی بود که به خاطر یک «روز کاری» سخت از حال برود؟ اصولا «روز کاری» که اصطلاحی کاملا معاصر و مربوط به نظامات اداری جدید است، در دهان شخصیت‌های مربوط به یک جامعه‌ی روستایی ارباب-رعیتی چند قرن پیش چه می کند؟

اصولا این «فمینیسم» رسوب‌کرده در ذهن خالقان مستوران، به این معنی که رفتار و کردار و کلام نسبتا خشن و مردانه و زمخت بر پرسوناژهای زن داستان بار کنند، از همان فصل اول مستوران و جهان‌دخت و غزال و حتی لطیفه توی ذوق می زد. فلسفه‌ی حضور و تاکید بر قبیله‌ی «وحشیان» چیست؟ اداهای چریکی-کماندویی «غزال»، که رهبر قبیله وحشیان است، بیشتر کپی دست‌چندم زنان سریال‌های «وایکینگی» چند سال اخیر در نتفلیکس و HBO به نظر نمی رسد؟ و عشق مازوخیستی او در فصل دوم، ادا و اطوارهای «دخترفرنگی»طور ماه‌منیر را هم باید به آن اضافه کرد. واقعا فلسفه‌ی اضافه شدن یک «زن» شبه‌نینجا به تیم اعزامی مثلا ترور لطفعلی چه بود؟ زن بودن این کاراکتر چه کارکردی در این ماموریت داشت که حتما باید زنی در نقش زمخت و مردانه‌ی «هیت‌من» ظاهر شود؟ جالب این‌جاست که سکانس «اکشن» درگیری و تعقیب و گریز همین تیم عملیاتی هیت‌من‌ها با لطفعلی و دوستش، ناخواسته تبدیل به کمیک‌ترین بخش سریال شده، به ویژه وقتی سرگزمه‌ی دربار و منتهای عملیات تروریستی مثل آهو مغلوب لطفعلی خان «آرنولد» می شود!

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

از سوی دیگر، شاهدیم که شأن پرنده‌ی اسطوره‌ای ایران، سیمرغ، که نماد مفاهیم والای عرفانی است، در «مستوران» در حد واسطگی و تسهیل‌گری برای دستیابی لطف‌علی به نوش‌دارو برای ماه‌منیر، پایین آمده است. جالب این‌جاست که «طلا»(رابعه اسکویی)، که قوی‌ترین جادوگر و غیب‌بین و رمال مستوران و توابع است و دوالپا که از جنیان است، حتی نمی فهمند که لطف‌علی از دو سه متری فال‌گوش صحبت او و دوالپا نشسته است!

خنده‌دارتر این که در همان سکانس که لطف‌علی نوشداروی زن جادوگر را می دزدد، می بینیم که دوالپا از بدن قربانی خود پیاده شده تا کنار آتش لم دهد، تو گویی از موتور گازی خود پیاده شده و آن را پارک کرده است! در حالی که طبق تعریف دوالپا در فصل یک مستوران، او آن قدر پاهای دراز و قوی خود را از بدن قربانی باز نمی کند تا قربانی در نهایت از زور خستگی کولی دادن جان دهد و اصولا اگر پای دوالپا از قربانی باز شود، قربانی آزاد می شود. مستوران پر از گاف‌های این‌چنینی است.

لطفعلی به عمارت حاکم می رود و مدعی می شود که دختر حاکم را درمان خواهد کرد. بعد لطفعلی دستور می دهد که همه از اتاق خارج شوند و او را با بیمار، یعنی ماه‌منیر تنها بگذارند! تازه او تعیین می کند که تنها فقط «ملیجک» می تواند در زمان طبابت او در اتاق ماه‌منیر حضور داشته باشد حاکم هم به سادگی این را می پذیرد که این مرد غریبه، به همراه مردی دیگر، با دختر زیباروی بی‌هوش و حواس او تنها بمانند!؟

حقیقتا دوستان بزرگوار سازنده، این داستان‌ها را از روی افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی «ایرانی» ساخته‌اند؟ پرسش این‌جاست که چرا «مادر» یا خواهر یا ندیمه این دختر نباید در هنگام درمان و معاینه او حاضر باشد؟ بعد، دختر حاکم در جایی در بستر خفته که از وزیر و وکیل و خواجه‌باشی و جلاد در آن رفت و آمد دارند! آیا سکونتگاه حاکم مستوران اگر «حرم» برای بانوانش ندارد، «حریم» هم برای آنان مهیا نیست؟ این چه خوابگاهی برای ناموس حاکم است که هر مردی می تواند وارد آن شود؟ این‌جا حرم بانوان دربار است یا گاراژ قدیر ژانگولر؟ این نوع آداب معاشرت و رفتار جمعی، مربوط به هر جا باشد، قطعا ربطی به تاریخ و فرهنگ و فولکلور ایران، آن هم چند سده قبل ندارد.

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

این کجای ایران بوده، که مردان غریبه، برای قرار ملاقات عاشقانه و زدن حرف‌های شیرین و مشاعره‌ی «عاشقانه»، به خانه‌ی دختر می رفتند؟ حاجب به دختر اعلام می کند: «لطفعلی طبیب وارد می شود».

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

باید گفت، لطف علی طبیب غلط می کند به خلوت دختری نامحرم وارد می شود! به علاوه، وقتی لطف‌علی این‌چنین در عمارت حاکم در رفت و امد است که می تواند در اتاق خواب ماه‌منیر، چهره به چهره با او مشاعره‌ی عشقی کند، دیگر «رقعه» فرستادن ماه‌منیر از بابت کدام پیغام و پسغام سرّی و نهانی است؟ . بگذریم از این که یک ندیمه، که کمربسته و خادمه‌ی بانوی خویش است، نامه‌ی سربه مهر او را به خدمتکار دیگری نمی سپرد تا خود به قرار ملاقات با همسر یکی از «بزرگان» شهر برود.

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

مصداق بارز دیگری که باز بر غیرایرانی‌بودن فضا و روابط و البته بر بریدگی و بی‌ارتباطی آن با بستر تاریخی که در آن روایت می شود، دلالت می کند، بی‌کس و کار بودن آدم‌ها و خانواده‌های کوچک است. خانواده‌ی کوچک و زندگی مجردی از مختصات دوران مدرن است. تا کم‌تر از یک قرن پیش، کمابیش در همه‌ جای دنیا، علاوه بر این که زندگی قبیله‌ای و خاندانی رواج داشت، خانواده‌های بزرگ و پرشمار بودند.

شخصیت اصلی «مستوران»، یعنی لطفعلی که دست‌کم در فصل اول پدر و مادری داشت، در این فصل اصولا بی‌کس و کار و «بی‌ریشه» است. نه پدری، نه مادری، نه خواهری، نه برادری...و خانه مجردی دارد! پادشاه و ملکه تنها یک دختر دارند. وزیر اعظم(کیاوش) با وجود میانسالی، مجرد است! صاحب، دوست لطفعلی و زن او هم فرزندی ندارند. این نشان می دهد که نویسنده‌ی سریال هیچ‌گونه دیدگاه تاریخی ندارد و اصولا نحوه‌ی نگارش اثری در بافت زمانی و جغرافیایی و اجتماعی و فرهنگی قرون گذشته را ابدا نمی داند. او در واقع شخصیت‌ها و روابط و زیست و رفتارها را از فضای شهری امروزی گرته‌برداری کرده است.

به راستی «مستوران» چگونه شهری است؟ اصولا چقدر اهمیت دارد؟ چیزی که از مستوران به مخاطب نشان داده می شود، در حد یک روستا است و به قول معروف هیچ «شهریتی» در آن نمی بینیم. آن وقت، حاکم چنین شهری، اصولا چیزی بیش از ارباب یا کدخدا است؟ پس چگونه ندیمه‌ی ماه‌منیر به او می گوید "شاهزادگان کشورها و ممالک همسایه همه خواهان ازدواج با ماه‌منیر هستند»؟ مگر حاکم یک شهر کوچک با جمعیتی کم که کل ارتباطات بیرونی آن ظاهرا با قبیله‌ی وحشیان است، چقد اهمیت دارد و شناخته‌شده است که شاهزادگان کشورهای همسایه بخواهند با او خویشاوندی سببی پیدا کنند؟ از سوی دیگر، کیاوش در «سونای» سلطنتی به نوذر(حاکم) می گوید: «سال پیش، زد و خورد «مرزی» ما با مرزبانان سیواسی خاطرتان هست؟»

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

باید پرسید یک شهر چه درگیری «مرزی» با ممالک همسایه می تواند داشته باشد؟ اصولا عِدّه و عُدّه نوذر کجاست؟ او چه قشون و سپاه و خدم و حشمی دارد؟ به عبارت دیگر، جغرافیای مستوران و ماهیت آن هنوز بعد از دو فصل روشن نیست و این خود بخشی از نقصان کلی سریال در شخصیت‌پردازی است، چرا که هنوز بستر وقوع ماجراهای این سریال برای بیننده مبهم است. و یک سوال، اصلا چرا «مستوران»؟ به صرف خوش‌آهنگی و ادبی بودن انتخاب شده، یا این که باید به تماشاگر توضیحی حتی مختصر درباره‌ی وجه تسمیه این شهر داده شود؟

از همه مضحک‌تر این که، نوذر که در هر برخوردی با زیردستان، آنان را تهدید به گردن زدن می کند و حتی دو عطار و طبیب را به خاط عدم موفقیت در درمان دخترش، گردن زده، چه تعارف و رودربایستی با لطفعلی عطار دارد که به دامادی او رضایت می دهد و بعد برای قتلش با وزیر خود توطئه می کند؟ برای حاکم قدرقدرتی چون او که از خون‌ریختن و گردن‌زدن ابایی ندارد، لطفعلی عطار چه رقیب سنگین‌وزنی است که برای کشتنش باید توطئه کند؟

سوده، دختری تنها و مجرد، از شهری دیگر به مستوران می آید که مهمان چه کسی باشد؟ پسری عزب در خانه‌ی مجردی او؟ این رفتار نسوان محترم و شریف در فرضا ۳۰۰ سال پیش بود؟ سوده کَس و کار، پدر و مادر، اصولا بزرگ‌تری ندارد که غیرت او را داشته باشند و جلوی تنها رفتنش به شهری دیگر، آن هم به میزبانی یک مرد جوان مجرد را بگیرند؟ این که زنی غریبه در شهری کوچک، آن هم در زمان‌های قدیم، به خانه‌ی مردی عزب برود، آیا توجه محله و در و همسایه را جلب نمی کرد؟

این که می گوییم سازندگان اثر به شدت دچار زمان‌پریشی شده‌اند و مناسبات و فرهنگ آپارتمان‌نشینی شهرهای بزرگ امروزی را صرفا در خانه خشت و گلی و کوزه و اسب و شتر بازسازی کرده‌اند، منظور ما دقیقا همین است. از بازی به شدت بد و اعصاب‌خردکن «آزاده مویدی فرد» در نقش سوده و آن عاشقانگی مجنون‌وار قلابی در اطوار و میمیک صورتش در مواجهه با لطفعلی چه بگوییم؟ آیا برای سازندگان میسر نبود از بازیگر محترم دیگری که حجم کم‌تری از جراحی و پروتز روی صورت خود انجام داده، به عنوان بازیگر نقش «دختری از آبادی» آن هم چند قرن پیش، استفاده کنند تا اندکی باورپذیرتر از کار در بیاید؟

در فصل دوم «مستوران» چه می‌گذرد؟ / این حرم سلطان است یا گاراژ قدیر ژانگولر ! +عکس

مستوران نه در فصل ۱ و نه در فصل ۲، هیچ «ارزش افزوده»ای در هیچ زمینه‌ای ندارد. به لحاظ فنی، در حد یک تئاتر تلویزیونی(تازه نه از نوع فاخر و حرفه‌ای که در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد از شبکه چهار سیما پخش می شد) است؛ متن کار بسیار ضعیف و درام بسیار تکراری و مستعمل، بی هیچ اوج و فرود و گره‌افکنی گیرا و جذاب؛ به لحاظ بازیگری و بازیگردانی و حتی کستینگ (انتخاب بازیگر) بسیار غیرحرفه‌ای و حتی فاجعه‌بار (به ویژه نقش اول)؛ طراحی صحنه و لباس ابتدایی و زمخت و بدون ظرافت و خلاقیت و...حتی از نظر تبلیغ «ارزش»های مورد نظر سازمان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌ی کار هم مستوران یک شکست همه‌جانبه است، چرا که نه روح معنوی خاصی بر آن حاکم است و نه انگاره‌های ملی و میهنی مشخصی دارد.

این که از قسمت ۱۵، تازه به سردمداری «تلخک» دربار، سخنان و حرف‌های مثلا بودار «سیاسی» درباره‌ی ظلم پادشاه و گرسنگی رعیت و...بشنویم، بیشتر تلاشی هول‌هولکی از سوی سازندگان برای «پیام»دار کردن سریال و اضافه‌کردن سویه‌های مثلا فرامتنی به آن است و بیش از این که بتوان آن را جدی گرفت، مضحک(نه حتی خنده‌دار) از کار درآمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 136
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    دوباره مشرق و دوباره تحلیل های آبدوغ خیاری از فیلم ها و سریال ها
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      74 6
      آبدوغ خیاری روش مدیریت صدا و سیما و نگاه آنها به مخاطب و جامعه است که نتیجه شده آنچه شده! وا دادن عرصه رسانه و شکست!
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      74 6
      واقعا حیف که آنهمه پول بابت این سریال و امثالش خرج شود
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      25 2
      من نه متن خوندم نه فیلم دیدم چرا ؟ چون طراح صحنه و لباس قشنگ رو مخه مصنوعی بودن توش داد میزنه اعصاب خورد کنه یه جورایی نمیشه دید حالا برید فیلم های قدیمی مثل یوسف پیامبر یا اصحاب کف ببینین جدا از داستان خوب و عالی طراحی هر صحنه و لباس با هم خونی داره ولی تو این فیلم همه جاش انگار اتاق سلطان همه لباس ها شبیه هم
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      21 3
      دوباره بی سوادان رسانه ای همجون 00:11 که برای نقد و تحلیل رسانه ای توام با منطق و مصداق مشرق، هیچ جواب و پاسخی ندارند ندارند جز حرف کلیشه ای آب دوغ خیار
    • تأمل IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      19 3
      بخش هنری و تحلیلهای سینمایی به جرأت قوی تری بخشه این سایته. همیشه منطقی، مستدل، علمی و دلنشین
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      71 3
      به جای اینکه خیلی کلّی بگی «تحلیل آبدوغ‌خیاری»، بیا و سطر به سطر گزارش را خودت نقد کن. مثلاً آیا برای شما پذیرفتی است که یک دختر تنها از شهری دیگر سفر کند و به سراغ پسری تنها و نامحرم برود تا در منزل او سکونت داشته باشد؟ در زمان کنونی هم این موضوع پذیرفتنی نیست؛ چه برسد در زمان‌های قدیم با آن فرهنگی که حیا و غیرت در آن بسیار پررنگ‌تر بود. اگر پاسخت مثبت است؛ پس نه پای‌بند دین و مذهبی و نه غیرت ایرانی در وجودت هست. اگر هم پاسخت منفی است، پس لطفاً نظر آبدوغ‌خیاری نده و حرفِ بیهوده نزن.
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      10 9
      عزیزم این جور مطالب رو تو نباید بخونی برات خیلی زوده. الان برو با ماشین کنترلی ات بازی کن بعد بخواب.آفرین
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      42 0
      زمانیکه این سریال ها و فیلم های تاریخی را در صدا و سیما یا سینما میبینم به علم پزشکی در کشورم افتخار میکنم که چطور در چند صد سال پیش هم حکیمان و طبیبان دست به جراحی پلاستیک میزدند و سیمای بانوان و مردان را با تیغ دلاکی بت چه مهارتی عمل میکردند شما سریال تاربخی را نمیبینید که خانمها عمل پلاستیک یا تزریق پروتز تداشته باشند فقط در موردی جای سئوال برایم باقی مانده اول در آن زمان پلاستیک اختراع نشده بود به این جراحی چه میگفتند ؟دوم قدما برای بهبود زخم در افواه اینطور میگفتند با پوزش فراوان از ادرار کودک نابالغ بر روی زخم استفاده شود در جهت بهبود برای صورت هم همینکار را میکردند؟فقط جای شکرش باقی است در خصوص انسانهای نئاندرتال نمیتوانیم فیلم و سریال بسازیم وگرنه خلقت بشر را هم بهم میریختیم
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      1 12
      محض اطلاع کسی که طراحی لباس این سریال را با یوسف پیامبر مقایسه مکنه بهتره بدونید که طراح لباس هردوسریال یک نفر بوده خانه ژاله زکی زاده که البته سریال های تاریخی راهم را طراحی لباس انجام دادند از جمله شهرزاد وآتش وباد و رحیل وخیلیای دیگه پس اگر طراحی لباس یوسف را قبول دارید پس بدونید در مورد طراحی لباس این طیال هم این هم حتما با مطالعه این کار را کردند.
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      30 1
      ترویج فرهنگ کولی گری خرافات وحشی گری
    • سید IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      19 2
      حیف پول صدا و سیما که از بودجه دولت برای آدمهای بی خود و نفوذی خرج می سود تا فرهنگ غنی ایرانی را به قهقرا ببرند و هیچ مخازبی ندارند و برای اندک مخاطب نیز هیچ آورده ای ندارد. افراد با اصالت اجازه دیدن این فیلم را به خانواده نمی دهند و افراد بی اصالت هم پای ماهواره اند.
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      1 4
      از حجم عجیب و غریب لشکر سایبری که آمدند و نظرات مثبت و منفی ثبت می کنند، برام سواله که آیا تمام مسائل جامعه هم براتون مهمه یا فقط پول ثبت نظر میگیرید که شلوغ باشه؟؟؟ یکم به خودتون بیایید
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      0 0
      دوباره دوریاله اوسو شعر کارگردانان و بازیگرانه بی هنر ‌و دست از پا درازتر خخخخ
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      اتفاقا تحلیلهای مشرق عالیه ولی خب به مذاق بعضیها ناخوشه
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    48 10
    فیلم تاریخی زیبا مختار و یوسف پیامبر و محمد رسول‌الله
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      عالی بودن اونا
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    64 10
    سریالی چرت و به شدت مزخرف...
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      14 1
      واقعا سریال آشغالیه... باز خوبه الان یک سریال سرزمین مادری ای روی آنتن هست
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 0
      موافقم
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    51 14
    بیصبرانه منتظر فیلم سلمان فارسی در تلوزیون هستیم. ان شالله
  • سیدمهدی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    46 4
    پول مفت
    • DE ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      5 4
      پول مفتِ هنگفت که غرب پرستان می دهند تا سلطنت را تبلیغ کنند.
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    46 6
    فیلم بسیار آشغال و پرهزینه و بی معنی و ترسناک و غیر اجتماعی .حیف پول
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    9 43
    نویسنده این مطلب مگه ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال پیش بودی که مراوده و مناسبات چطور بوده است مگه عجیب است کسی در اون زمان مجرد باشد در ضمن لطفعلی بارها گفت سوده خواهر است و شب هم از خانه رفت بیرون و جای دیگه خوابید شما بجای دیدن از نگاه بد به همه سکانسها از نگاه درست پاک نگاه کنید
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      38 1
      نویسنده مطلب که ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال پیش نبوده اما تاریخ را خوانده. اما گویا شما اصلا تاریخ نخوانده اید که نمی دانید در آن روزگار زندگی ایرانیان چطور بوده ! اگر تاریخ خوانده بودید ، حتما می دانستید که در ان زمان هیچ دختر مجردی ، جرات و اجازه انجام چنین قهرمان بازی مسخره ای را نداشته و اصلا به مهیله اش هم خطور نمی کرده. مشکل ، نگاه بد نیست. مشکل ، بی اطلاعی و نا آگاهی تکان دهنده شما از تاریخ کشورتان است.
    • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      24 1
      مگه حتماً باید در زمان قدیم بود تا قضاوت کرد و شرایط را درک کرد ؟ :) معنی تاریخ را متوجه هستی دوست عزیز ؟ کلاً تاریخ را با یک جمله کذایی زیر سوال بردی 😂13
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      18 1
      یه چیزی هست بهش میگن کتاب. اسمش به گوشت خورده؟ تو کتاب خیلی چیزها می نویسن از جمله وقایع و آداب و رسوم تاریخی اقوام و ملتها. کتاب خیلی خوبه توصیه می کنم حتما یه دونه بخری بخونی. برای تو هم فعلا "حسنی نگو یه دسته گل" یا " کدوی قلقله زن" خوبه
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      20 1
      همین الان هم یه دختر مجرد نمیتونه بره خونه پسر مجردی که همسایه بچگی هاش بوده مهمونی
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    42 3
    هزاری هم از این فیلم تعریف معکوس کنی باز طرفدار و بیننده آنچنانی نداره
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    5 2
    یه سوده مجرد است که به عشق لطفعلی از کودکی بوده و یه لطفعلی که به اقتضای داستان و عشق دختر حاکم مجرد است وزیر هم به طمع حکومت و دختر حاکم ازدواج نکرد
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    6 27
    داستان ضعیفتر از فصل اول است یکم عجله برا رسیدن به پخش در اون دیده میشود ولی این نگاهی که شماها و همفکراتون به رابطه و عشق دارید نیست دید شماها است نه همش بیوفتن دنبال سیاست و دید طالبانی که مردم دین گریز کرده است دستاورد شما پر مدعا در این سی سال از بین بردن عشق بین مردم بوده است نگاهی به جدل سیاسی شماها کنیم میفهمیم چیزی از اخلاق توش نیست همش شده ظاهرسازی و چاپلوسی
  • حمیدرضا IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    31 1
    سریالهای بوعلی سینا هزاردستان سربداران روزی روزگاری گرگها باکمترین هزینه ممکن ساخته شدند اون هم در شرایطی که نه پول وامکانات کنونی موجود بود نه تجربه ودانش سینمایی عصرحاضر!!!قشنگ مشخصه گوشت رادادند دست گربه!!
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    34 2
    واقعا گل گفتی خیلی سریال مزخرفیه.مخصوصا اون میهمانی مختلط درباری و لباسهایی که انگار از خیاطخانه های آنتیک فرانسوی بیرون اومده تا اون زیور آلات بشدت عروسک بازی و تا اون گانگستر بازی غزال که دست زنان سرکرده خلافکار هالیوودی رو هم از پشت بسته.فکر کنم خواستن با سریال‌های تاریخی جم تی وی رقابت کنن
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    54 5
    اگر اول انقلاب بود این مدل فیلم ها مجال نوشته شدن هم پیدا نمیکردند خرافات در خرافات بدون اشاره به دین سنن و مذهب واقعی مردم همش تخیل در تخیل با بی آموزش بی اخلاقی و بی فرهنگی طرف به کسی قراره همسرش بشه میگه برو با یکی دیگه من یه شخص تازه پیدا کردم دقیقا شعار ززا
  • آرن IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    4 19
    مستوران هم یک داستان و نقاط ضعف و قوت خودشو داره.... داستان حول محوری خیالی و افسانه طورست پس بهتره زیاد سخت نگیری ...قرارم نیست به ما درس برگزاری مراسم و مجالس بده...اتفاقا همین تناقضات به جذابیت داستان اضافه میکنه...بهتره تا انتها با این داستان همراه بشیم و لذت ببریم ...نقد خوبه به جاش این سریال توی سرزمینی خیالی و در زمانی تقریباً نا مشخص اتفاق میوفته...
  • ایرانی IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    69 5
    مزخرف ترین سریالی است که تا به حال از صدا و سیما دیده ام ! خدا نگذرد از نویسنده ، کارگردان ، تهیه کننده و تمامی دست اندرکاران این محصول فاجعه آمیز فرهنگی که دین و هویت و تاریخ ما به زننده ترین و وقیحانه ترین شکل ، به سخره گرفتند و خدا نگذرد از آن دسته از مسئولین صدا و سیما که با آگاهی نسبت به محتوای سخیف و زننده این سریال ، به آن مجوز پخش داده اند ! آیا بهایی ها بر صدا وسیما سیطره دارند ؟
    • محسن IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      6 11
      عزیز من خودش اول فیلم میگه بر اساس افسانه های ایرانی. معلومه که توی افسانه دین و مذهب نیست.
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      3 12
      حرف مفت نزن
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      13 2
      تکبیر
  • GB ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    4 11
    امان از دست تو مسعود فراستی
  • سلام IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 3
    تحلیل جامع و نقد دقیقی بود گرچه اثر پیشانقد است
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    20 5
    خرده ای از سازندگان این سریال ها نیست، حالشان معلوم است، تاسف باید خورد برای مخاطبان و بیننده هایی که این سریال ها مطابق ذوق و سلیقه آنهاست.
  • ممد اس اس IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    16 2
    فقط 5دقیقه اولشو نگاه کردیم و دیگر.... متاسفم برای این صدا و سیما که نه تعهد توش هست و نه تخصص....
  • SK ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    16 2
    تبلیغ معکوس دیگه نخ نما شده
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    21 1
    به نظر من درب خانه هنرمندان باید تخته شود.
  • مهدی IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    17 1
    حیف این همه پول....که به باد میره..اینم یه مدل اختلاسه
  • اهورا IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    10 3
    خبرگزاری صدای امریکا 3 ساعت قبل اسرائیل با «هماهنگی قطر» برای گروگان‌ها در غزه دارو می‌فرستد باتوجه به رشته و تحصیلم اونا قصد دارند میکرو چیپ توی کپسول ها یا درپوش داروها یا حتی به ضخامت جلد داروها از مکان گروگانها اطلاع پیدا کنند. قبلا با نیروهای صلیب سرخخ میخواستن انجام بدن حماس قبول نکرد.منوشه امیر صهیون ملعون میگفت چرا نمیزارن!اگر حتی یه قرص شاید همون ردیاب باشه حماس جابجا کنه محل اسرا لو میره لطفا سریع اطلاع رسانی کنید.
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    17 1
    مسخره تر و بی محتوا تر از فیلم نه وجود داره نه ساخته میشه حیف برقی که این برنامه مزخرف حیف ومیل میکنه
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    12 1
    بعید می‌دانم بیننده ی داشته باشه...
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    15 2
    محصول نامرغوب و بی کیفیتی ساختن . آب زیپو.
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    24 0
    بالاخره سفره بی صاحاب بیت الماله پهن شده دور هم میخورن دیگه، بعدشم مخاطبی که اینقدر برای عمرش ارزش قائل نیست که پای تلویزیون تلفش میکنه این سریالای آبدوغ بدون خیاری از سرشم زیاده!
  • علی IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 3
    فیلمای هرزه گرایانه ی بی فایده و سر تا پا بدآموزی
  • علی IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 5
    باز مشرق مطلب کم آورد
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    4 0
    سریال هایی با این مضامین مثل رحیل ، میرزا کوچک خان و ... که به سفارش مدیران شبکه هایی مثل شبکه 3 ساخته شدن در واقع مروج تفکرات خاصی هستن که مدیران شبکه ها برای نوگرایی و پز دادن ساختن
  • htn IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 4
    اگر تحلیل نکنی ما ایراد نمی گیریم ها، به خبرگزاری برس. بی خیال این سریال شو. همه که نباید نظر بدن
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      2 0
      راست میگی همه نباید نظر بدن. پس نظر نده. مشقاتو نوشتی؟
  • سمی IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    8 0
    فصل یک واقعا قشنگ بود. ولی فصل دوم اصلا جذاب نیست. دقیقا همون قسمت اول دوم گفتم مهمانی مختلط اون زمان اصلا نبوده. بیشتر متن رو قبول دارم. فقط در مورد دوالپا طلا اون مرد رو طلسم کرده بود که نتونه فرار کنه. ولی در مورد فصل اول حرفاتون رو قبول ندارم. چون واقعا جذاب بود.
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      1 0
      منم فصل اول رو دیدم خوب بود ولی از فصل دو اصلا خوشم نیومد و نتونستم نگاه کنم ...والا یکم به فیلمنامه ها نگاه کنید بعد اجازه ساخت و آنتن پخش بدید.سرزمین مادری اونهمه سال پخش نشد اونوقت همچین چرت و مزخرفاتی به راحتی میاد رو آنتن...
  • حسین IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 1
    هالیوود ایرانی.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    5 5
    مگه هنوز کسی برنامه های صدا و سیما رو تماشا میکنه؟
  • حامد IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    50 0
    ريشه ساخته شدن و پخش چنين سريال هايي اينه كه در صدا و سيما مغز وجود نداره. اين مشكلات در اكثر سريال ها وجود داره. اين همه بودجه و وقت صرف مي شه در نهايت چنين سريال مضحك و بي خاصيتي بيرون مي آد. 90 درصد فكر تهيه كننده و نويسنده و كارگردان فقط چهره و گريم و زيبايي و روابط و عشق و عاشقي است. هيچ خلاقيتي در قصه و داستان هم ندارند و فقط تكه هايي از كارتون سند باد توش وجود داره از جمله اون پيرمردي كه سوار ديگران مي شه
    • محمدقزل IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      0 12
      خب حامد خان چرا بیکاری برو به اون بی مغزها تفکرکردن یاد بده خخخخخ
  • محمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    18 0
    مافیای سینما و تلویزیون به تحریف تاریخ رو آورده و مسئولین همچنان خواب تشریف دارن
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    4 12
    تااین لحظه در مورد مستوران اطلاع نداشتم اما وقتی شما مغز فندقی ها نقد می کنید معلوم میشه یکجاتون رو شدید سوزونده واجب شد ببینم
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      10 0
      وقتی اینجوری تحلیل میکنی معلوم میشه که مفز فندقی کیه
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    17 1
    مر حبا کسی که مستوران رو دیده متوجه میشود که تحلیل کاملا درست است
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 0
    علاوه بر نقش روی مخ سوده و لطفعلی، نقش توماج (دوالپا) که در اوج بی هنری، به عنوان یک هنرمند قهار مورد توجه دختر و داماد حاکم قرار گرفت!
  • مهزیار IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    49 0
    با سلام - این سریال متأسفانه توهینی آشکار و تهوع آور به فرهنگ، دین و مناسبات تاریخی مریمان ایران زمین است. نه تنها در سیصد سال پیش بلکه حتی در چهل پنجاه سال پیش هم اینقدر بی حیایی و بی شرمی در بین زنان و مردان کشور وجود نداشت. حتی ایران پیش از اسلام اینچنین نبود. واقعاً آقای جبلی دارد چکار می کند؟ باید به قرآن تأسی کرد که وقتی دختر شعیب از نزد پدر بسوی موسی می آید، خداوند توصیف آمدنش را در کمال شرم و حیا می فرماید: جاءت احدیهما تمشی علی استحیاء. شوربختانه عموم کارگردانان و بازیگران ما با واژه های شرم، عفت و حیاء نه تنها بیگانه اند بلکه اصلاً تابحال نشنیده اند و معنی آنها را هم نمی دانند!
  • ایمان IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    5 1
    کسی این سریال رو دید؟ حتی یک قسمتش رو نتونستم ببینم از بس بی مایه و محتوا بود
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 0
    اینا عکسه یا واقعا اینارو تو تلویزیون نشون میدن سریال تاریخیه یا فانتزیه بیشتر شبیه شو فشن مد قجری با ارایش های خلیجی می مونن اینا که
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    4 21
    مقاله ها و نظرات زیرشون در سایت مشرق انگار داری یه سایت طالبانی رو در قندهار مطالعه می کنی 😀
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      24 0
      اینکه میگن 300سال پیش چنین مناسباتی تو جغرافیای ایران نبوده طالبانی هست؟اینهمه کتاب تاریخی که شامل همه قسم رفتار وسکنات اهل دربار بوده نویسنده حتی زحمت مطالعه به خودش نداده اومده یه داستان امروزی رو برده توغالب تاریخ همین الان آنلاین میشه کلی از کتب مرجع تاریخ رو مطالعه کرد
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    27 0
    کلی پول بدی تلویزیون بخری ، پول برق بدی ، عمر تلف کنی از خواب نازت بزنی پای برنامه تلویزیون بشینی فیلم " پستوران" ببینی
  • رضا IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    23 2
    اکثر سریالهای تلوزیون جالب و دیدنی نیستند . سریال مثلا طنز آپارتمان 13 که لودگی وطنزش برای کودکان و نوجوان میخورد . یا سریال آزادی مشروط که اونم لوس و برای بچه ها شاید خوب باشد .
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 2
    وقتی همه چیز بسته شده کارگردان هم دستش بسته است فیلم های خارجی رو ببینید پلیس بد دارند تا اخر فیلم نمیدونی چی میشه اما فیلم ایرانی وقتی پلیس بیاد دیگه فیلم اخرش معلومه تاریخمونم همینه نباید فلان دوره تاریخ تعریف بشه باید تاریخ فلان سلسله ها باشه این هم میشه نتیجه اش
  • مریم IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    21 2
    سریالی کثیف با اهدافی کثیفتر ترویج بی حیایی، توهین به تمدن بزرگ ایران و لگدمال کردن فرهنگ غنی ایرانیان در رعایت حریم و حرمت نوامیس شان لعنت بر نفوذی و خائن در هر مسندی
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      1 12
      ممنون از نظر طالبانیتون. نظراتتونو به هرات ارسال می کنم
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      23 0
      شرم حیا از موازین اسلام و فرهنگ ایران حتی قبل اسلامه کجاش طالبانی هست برهنگی الان غرب به اسم آزادی حتما تجدد و نوگراییه یه ذره به ادبیاتی که به کار میبریم توجه کنیم هر متدینی طالبانی نیست
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 0
    بدون ذره ای کشش بدون ذره ای جذابیت و مزخرف حیف پولی که صرف ساخت این سریال چرند شده
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    15 0
    من هم بعنوان یک مخاطب عام که وقتم با تلوزیون میگذره نه سواد سینمایی دارم نه خیلی فیلم می بینم همه این ایرادات را متوجه شدم نشکل فیلمهای ما از سازندگان آنها ورسوبات فکری آنهاست نه مخاطب تلوزیون را می شناسند نه درد آنها را می دانند نه در مان برای آن دارن یه مشت بیسواد که بادیدن چند فیلمی هالیوودی واوردن چند مثل فارسی برای مخاطب دست به قلم می شوند وسریع فیلم می سازن باید از مسئولین خواست که هرکس طرحزی برای فیلمسازی ارائه کرد اول دوره مطالعات متفکرات خودمان مثل شهید مطهری را بگذرانن یه دوره جامعه ایرانی شناسی نزد بزرگان بگذرانن اگه طرحش را خودشون عوض نکردن بعد هزینه ساختش به بیت المال تحمیل شود اصلا در آثار فیلمهای ایران ترکیبی از هالیوود و بی تی اس و...هند وترکیه می بینیم اینقدر مسخره ومزخرف شده که مخاطب کم می شود با این معجونی که در هم آمیختید نمی توانید مخاطب را پای تلوزیون بکشانید...
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 0
    واقعاً درست گفتی. این سریال ها قراره جایگزین سریال های کره ای بشه. حیف پول این مردم بیچاره
  • فکور IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    19 1
    نقد در مورد زنان حرم بسیار به جاست به جزء پهلوی ها ،که این اصل یعنی حریم و حرمت زنان به شدت رعایت میشد و هیچ مردی اجازه وارد شدن به مکانی که بانوان بودند را نداشتند،نه تنها دربارهای شاهی بلکه بزرگان هر شهر و روستا نیز مشمول این قاعده بودند
  • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    9 0
    کار از دست اهل هنر و فن و غیره خارج شده
  • مقصودی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    7 0
    نام قهوه تلخ ۲ با پیش زمینه تراژدی و عشق بیشتر به آن می آید .
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 0
    جالبه این دولت و صدا و سیما ادعای انقلابی بودن دارن ولی عملکردشون چیز دیگه ای میکه
  • آجورلو IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    20 0
    من که بابت دیدن این گونه فیلم‌ها وقتم را تلف نمی‌کنم به صدا و سیما هم توصیه می‌کنم، اموال عمومی و اوقات مردم را با ساخت و پخش این گونه فیلم‌های بی‌محتوا و دروغ، تلف نکنند. به فکر محاسبه روز حساب باشند.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    20 2
    سلام. فیلم مستوران و رحیل دو فیلم کاملا یهودی بهایی هستند..لعنت بر سازندگان بی مایه صدا و سیما.مزخرف ترین فیلم صدا وسیما
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      2 19
      چرا چرت وپرت میگید کجای این دوسریال یهودی بهایی هستند مخصوصا رحیل که بیشتر درمورد یک تعذیه زنانه هست. تازه این سریال باهمه ایراداتی که میگیرید تو اکران عمومی تو هدیش مال بسیار ازش استقبال شد.
  • پناه IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 12
    سریال جالبی هستش اما ای کاش یه مقدار بیشتر روی لباس و دکور و دیالوگ و انتخاب بازیگران نقش اول دقت میکردند
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    10 0
    واقعا مزخرف بود فقط قسمت اول رو دیدم دیگه نگاه نکردم
  • طبا IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 21
    من که اصلاً تلویزیون و تولیدات بیخودش رو که از جیب ملت دود هوا میشه رو نمی ببینم ولی اینطور که از مطلب دستگیرم شد؛ تمام نگرانی این مثلاً منتقد موضوع اختلاط زن و مرد و هم صحبتی اونا با همدیگه است وگرنه این همه برنامه های دوغکی و بی محتوا دائماً بوسیله صدا و سیما در حال پخشه و هیچ تحلیلی هم روش نیست !!!!!!
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      17 0
      اگر دیده بودی حرف نویسنده رو تایید میکردی
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 0
    من فیلم رو دیدم واقعا متن بالا درسته. اون از دوال پا که ماشینشو پارک میکنه که توی بخش اول نبود. اون از سوده که به تنهایی به شهری سفر میکنه و وارد خانه مردی مجرد میشه !! اون از لطفعلی که بیروح و معمولیه ...
  • محمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    4 13
    درسته فیلمنامه ایراداتی داره ولی در کل از بسیاری سریالهای کلیشه ای پخش شده تو این چند ساله بهتره
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    در مورد عکس بیتا فرهی تلاش می کنند یک چیز را در ذهن یک مسئول پررنگ کنند بعد که صحبتی کرد یک جنجال بعد هم موضوع کردن حجاب قضیه ی اون دختره که شلاق خوردم همین بود یعنی می توانستند حکمرانی سنگین تری بدهند اما این حکم داده شده تا موضوع بشه همین وضعیت راجع به مسائل تراز انرژی هست بانک ضمانت بین المللی پول قبلا همشو داد و برای الغای نا کار امدی ببینید کجا پیاماتون این نخ و گرفتند و البته مدیر ها و تکنیسین ها
  • ارش IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    7 4
    جلوی پخش ایتها باید گرفته شود .واقعا که به جای پخش قهرمانان خودمان میان فیلک مبتذل ترکی پخش میکنند .دختره خودشو فدای قردی میکنه که وارد دربار شاه شده .
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 12
    هرچند من خودمم‌انتقادهایی له این سریال دا م اما خوب یابد خیلیا دوسش دارند پس بابتش از مدیریت صدا وسیما یک عده لطفا ایراد نگیرید ونگید مدیریت آبدوغ خیاری.
  • الف IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 1
    نقد بسیار درست و بجایی است ، من این سریال را می بینیم و به زعم خودم یک سریال در پیتتی است تا یک اثر ماندگار تاریخی .
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    3 1
    این نوع سریال ها در غرب به خصوص مثال واضح سریالهای کره ای دیده میشه اونها هم نصف سریالهای افرینیشون حتی اگر از نظر تاریخی از واقعه ی واقعی بیاد از نظر روابط و نوع رفتار و .. نه معمولا برای جا انداختن یکسری روابط در بین بخشهای روستایی تر و البته محافظه کار تره سادگی متن هم دقیقا برای اینه که برای مردم ایده نوشته شده .
  • یک ایرانی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    5 0
    الان اینقدرهزینه های فیلموسریال رابالا بردند دستمزدهای بیحسابوکتاب روابط برای بازیگران سفارش شده وصدهارانتو فساددربدنه سینما ومدیران ناکارامدو نابلدوسیاستهای بیخودوبی جهت بهتر از این نمیشود
  • علی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    4 12
    شاید این سریال ضعفهای ساختاری داشته باشه ولی همین که لحظاتي مردم را از مشکلات ودغدعه های روزانه دور میکنه جای تشکر داره متاسفانه عده ای از اول دنبال محدود کردن پخش برنامه های مردم پسند بوده وهستند .دوستان رسالت بعضاز برنامه ها فقط جنبه سرگرمی ونشاط مردمه ،این سریالها داعیه اثباط فیلمسازی از طرف منتقدین را ندارند کمی منصف باشیم واز نگاه منتقد به سریال نگاه نکنیم
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      11 1
      من این اراجیف نگاه نمیکنم شبکه های خبری هم بزور وقت میکنیم ببینیم دزدی جدید چی بوده یا جنایات جدید اسراییلی ها و غربی ها چه بوده
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    14 0
    من ندیدمش و تو برنامه ام هم نیست...
  • امیر IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 8
    انگار شما ادبیات نخوانده اید قصه شیرین و فرهاد مثل فیلم عشق ممنوعه اینا داستان های تخیلی است نگرانی ندارد زمانی گاندو از تکویزیون پخش شد دولت سابق ناراحت شد گفتیم ناراحت نباشید فیلم هندیه
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      0 0
      صبح به خیر
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    13 1
    20 سال میشه صدا سیما نمی بینم ... حیف وقتتون نیست؟
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 6
    فیلم پختگی حتی فصل اول را ندارن اما به هر حال کار جدیدی هست واین سبک فیلمهابرای اولین بار داره ساخته میشه که با انتقاد صحیح حتما در آینده بهتر خواهد شد.
  • مجید IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 16
    باید دختر زیباتری انتخاب میشد دوم نوع معماری روستایی هست باید از جایی مثل نقش جهان استفاده میشد دوم اینکه شاهزاده در یک خانه ی کوچک چه میکند خانه طبیب اگر درباریان بای بزرگ باشد باید از خانه های کاشان استفاده میشد این فیلم حال روز روستاهای خراسان رادارد اما ازنوع خرابه ها
  • ایرانی IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    2 0
    سلام*داستان فصل اول برام جالب بود ولی فصل دوم برعکس
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    3 1
    خیلی سعی کردم سریال تاریخی ایرانی رو با دید یک میهن دوست ببینم. ولی از لباساشوان تا حرکاتشون و حرفاشون انقدر تصنعی و غیر واقعی بود که نتونستم. سریالای ترکیه ای و کره ای هم رویاپردازی زیاد می‌کنند. و تصنعی و غیر واقعی می‌سازند. ولی لااقل چند تا جلوه میذارن که بشه تماشا کرد. چیه آخه این؟
  • Z IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    3 0
    تحلیل واقعا درستی بود...فیلم انگار برای بچه ها ساخته شده فقط اون قسمت که یهو این دوتا سوار بر اسب از شهر زدند بیرون تا شب!مثلا به چه علتی رفتند!کاش گرگ ها هر دوشونو میخوردند تا حداقل یه پیام مثبت برای بچه ها داشته باشه😂😂
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      0 0
      اسب حالش خوب نبود و خودش رفت اینا که از عمد نرفتن
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    4 0
    حرف حق
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    1 20
    از اولش هم با این سریال یکسری ها سر ناسازگاری داشتند و خواهند داشت، به محتوی کاری ندارم، ولی لوکیشن و لباس و قصه پردازیش زیباست، حداقل کمی سرگرم می شویم، از بس که فیلم و سریالهای پرمحتوا دیدیم خسته شدیم!!!
  • نیما IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    2 10
    این یک سریال فاخر تاریخی نیست بلکه یک سریال سرگرم کننده است. سخت نگیرید.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    7 0
    کره ای ها که دائم در جنگ و وحشیگری بودند با سریال برای خودشون فرهنگ و سابقه می سازند، ما با ساخت سریال آبدوغ خیاری سابقه فرهنگ و تمدن خودمون رو به گند می کشیم
  • ماریه IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    4 0
    آقای صدا سیما واقعا فکر کردی این سریال مخاطب هم داره
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    2 6
    سلام ، بیشتر قضاوت هایی که کردید ، درست نیست
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    1 10
    سلام اینکه گفتید ( بگذریم از این که نه شخصیت «لطفعلی» در فصل دوم چنین جذبه و شیرینی و برجستگی دارد که توجیه‌گر عشق «سوزان» گذری و در یک نگاه ماه‌منیر باشد، و نه بازیگر انتخاب‌شده برای این نقش (کاوه خداشناس) کوچک‌ترین تلاشی برای اضافه کردن چیزی ولو اندک از جذابیت به شخصیت مورد نظر صورت می دهد. لطفعلی نه آن‌چنان وجیه‌ سیما و رستم صولت است، که جذابیت ظاهری او را دلیل عشق آتشین ماه‌منیر بپنداریم، نه کلامی گیرا دارد و نه حتی سر سوزنی شوخ‌طبعی و بذله‌گویی. سرد، تخت و به شدت معمولی. به لحاظ اخلاقی هم نه معرفت دارد(کاری که با سوده می کند) و نه هوش و درایت سرشار. نوشداروی دختر حاکم هم با کارسازی «سیمرغ افسانه‌ای» به دست او افتاده است. ) باید بگویم که لطفعلی و بازیگر نقش او اصلا این طور نیستند و خیلی هم خوبند الحمدلله
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    1 9
    سلام اینکه گفتید ( بگذریم از این که نه شخصیت «لطفعلی» در فصل دوم چنین جذبه و شیرینی و برجستگی دارد که توجیه‌گر عشق «سوزان» گذری و در یک نگاه ماه‌منیر باشد، و نه بازیگر انتخاب‌شده برای این نقش (کاوه خداشناس) کوچک‌ترین تلاشی برای اضافه کردن چیزی ولو اندک از جذابیت به شخصیت مورد نظر صورت می دهد. لطفعلی نه آن‌چنان وجیه‌ سیما و رستم صولت است، که جذابیت ظاهری او را دلیل عشق آتشین ماه‌منیر بپنداریم، نه کلامی گیرا دارد و نه حتی سر سوزنی شوخ‌طبعی و بذله‌گویی. سرد، تخت و به شدت معمولی. به لحاظ اخلاقی هم نه معرفت دارد(کاری که با سوده می کند) و نه هوش و درایت سرشار. نوشداروی دختر حاکم هم با کارسازی «سیمرغ افسانه‌ای» به دست او افتاده است. ) باید بگویم که لطفعلی و بازیگر نقش او اصلا این طور نیستند و خیلی هم خوبند الحمدلله
  • تلویزیون بی کیفیت IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 2
    هرچی باشه بازم می ارزه به صدتای سریال های مثل کیمیا آنام یا بقیه سریال های مصیبتی که جز بار غم هیچی ندارن
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    2 0
    مسئولین بدخواه رو برکنار کنید
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 1
    احسنت
  • امیرحسین محزونیه IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 1
    سلام نمیدانم چرا حس میکنم اثاری که سازمان رسانه ای اوج تولید میکند ریشه در تلویزیون لبنان دارد
  • مهدی IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 1
    در یک کلام افتضاح
  • آنیسا IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    1 0
    بازی به شدت بد و اعصاب خوردکن آزاده مویدی فرد رو خیلی خوب گفتید👍👍
  • آرمینا IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 0
    اتفاقا به نظر من تنها بخش های خوب سریال قبیله وحشیان و به خصوص غزال هست، لطفعلی و سوده که اصلا قابل تحمل نیستند😒
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    1 0
    واقعا کسانی که میگن این سریال ترویج بی حیایی و غیر اخلاقیه رو درک نمیکنم! شما دیگه کی هستید بابا اه
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    1 0
    فصل یک بسیار زیبا و جذاب بود ولی فصل دو داستان خیلی ضعیفی داشت با این وجود صحنه و دکور و لباس ها بسیار دلنشین بودند،امیدوارم باز هم سریال هایی از داستان های کهن ایرانی بسازند
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    1 0
    فصل یک بی نظیرررر بود، ولی فصل دو خیلی بد تموم شد، در واقع اصلا تموم نشد.بازیگران لطفعلی و سوده به شدت بد بودند اما بازیگر غزال و کلا قبیله وحشی ها عالی بودن😍
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    1 0
    لباس و صحنه ها که خوب بودند😍،ولی داستان فصل دو خیلی تکراری و مسخره بود، امیدوارم فصل ۳ هم به زودی بسازند ولی با عوامل فصل یک
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    لباس هاشون قشنگ بود دیگه ایراد الکی نگیرید،اما لطفعلی و سوده خیلییی بد بازی کردن،داستان فصل دو بسیار تکراری و قابل پیش بینی و اونم که از قسمت آخر اعصاب خورد کنش.قبیله وحشی ها و غزال تنها نکته مثبت فصل دو بودن امیدوارم کشته نشده باشه
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    وای فقط اونایی که میگن این سریال صحنه های بد آموزی داره یا یه جا تو نقد فصل یک گفته بود قبیله وحشی ها و دزدیدن بچه ترسناکه و باعث نگرانی میشه😂😂😂با کیا شدیم هشتاد میلیون😖
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    حیف این سریال که فصل دوش خرابش کرد😞فصل یک بی نظیر بود امیدوارم فصل ۳ رو با داستان بهتری بسازن و بازیگر سوده و لطفعلی هم حتمااا عوض بشن
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    دقیقا حرف دلم رو زدید...بازی اعصاب خورد کن و البته قیافه آزاده مویدی ، ولی نقش غزال عاااالی بود😍

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس