ماهاتیرمحمد: سنگاپور و بخشی از اندونزی متعلق به مالزی است

ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی طی سخنانی جنجالی، ادعای مالکیت کشورش بر سنگاپور و جزایر ریائو در اندونزی را مطرح کرد.

به گزارش مشرق به نقل از استریت تایمز، ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی گفت که کشور سنگاپور زمانی متعلق به جوهور بوده و ایالت جوهور باید ادعا کند که سنگاپور به آن و به مالزی بازگردانده شود.

ماهاتیر طی یک سخنرانی در جمع مردم مالزی گفت: ما باید ادعای مالکیت جزایر ریائو اندونزی و کشور سنگاپور را مطرح کنیم چون آنها سرزمین مالزی هستند.

نخست وزیر پیشین مالزی در حالی که از سوی مردم تشویق می‌شد، افزود: آنچه سابق بر این به نام شبه جزیره مالایی شناخته می‌شد شامل جزایر متعددی از جمله جنوب تایلند و جزایر ریائو و سنگاپور بود ولی حالا تنها به مالزی محدود شده است. من نمی‌دانم در آینده چه قسمت‌هایی از کشور مالزی به دیگران تعلق خواهد گرفت.

دیوان بین‌المللی دادگستری واقع در شهر لاهه (ICJ) طی حکمی در سال ۲۰۰۲ میلادی با درخواست مالزی مالکیت جزایر لیگیتان و سیپادان را به این کشور واگذار و اعلام کرد که اندونزی هیچ حقی بر این جزایر ندارد. این ذیوان همچنین در سال ۲۰۰۸ مالکیت پدرا برانکا را به سنگاپور واگذار کرد که با اعتراض مالزی روبرو شد.

در سال ۲۰۱۷، مالزی برای تجدید نظر در این حکم به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد اما  در ماه می ۲۰۱۸، پس از اینکه ماهاتیر محمد دوباره نخست وزیر شد، مالزی اعلام کرد که این روند را متوقف خواهد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تقی IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    4 2
    سنگاپور مستعمره ملکه انگلیسها و رتبه دانشگاهها و مراکز علمی در آسیا اول است ،اقتصاد جزیره سنگاپور از اقتصاد مالزی بیشتر است ،موقعیت آن کشور و بندر مهم این کشور که جز بزرگترین بنادر در جهان است مانند بندر شانگهای چین ،روتردام هلند ،دبی امارات ،و...
  • Eli GB ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    3 3
    بفرما .... ایناهم دم درآوردن
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    4 1
    این بیچاره حتی خودشم نمیدونه تبدیل شده به بازیچه ماسون های انگلیسی صهیونی. همانطور که قاتلان کم هوش گاندی و امیرکبیر نفهمیدند عوامل چه کشوری بذر چه فکری را در مغز کوچکشان رشد داده است.
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    5 0
    شیوه های شیطانی انگلستان هیچوقت قدیمی نمیشه. تفرقه بی اندازو حکومت کن. تفرقه بی اندازو جنگ بسازو تورم شدید درست کن و جمعیت جهان را چند میلیارد نفر کم کن!
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    2 0
    صد در صد باز آمریکا و غرب در این تغییر نقشه ارضی نقش اصلی را داشته. ملا کشورها نیاز به یک قدرت قوی نظامی هستند تا از خاک خود و از واحد پول ملی خود محافظت کنند بنظرم بریکس خواهد توانست دست درازی آمریکا و غرب را در خیلی جاها کوتاه کند. علت در این هست که منابع زمین محدود هست و تنها. راه چاره استفاده از اسلحه در مقابل زیاده خواهی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس