کد خبر 1389704
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
صدور مجوز برای پروژه پتروشیمی میانکاله غیرممکن است

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی احداث پتروشیمی میانکاله را مغایر با قوانین جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره عنوان کرد و گفت: اگر صنعت پتروشیمی بخواهد در آنجا احداث شود، این ذخیره‌گاه از لیست ذخیره‌گاه‌های زیست کره دنیا حذف خواهد شد.

به گزارش مشرق، محمود یزدان دوست مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی، در خصوص تذکر نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی به رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره رد مجوز زیست محیطی پروژه احداث پتروشیمی میانکاله، اظهار کرد: پروژه ای که برای ارزیابی زیست محیطی به ما پیشنهاد شده دارای ۲ فاز است که فاز اول آن در استان مازندران و فاز دوم در استان سمنان است. در فاز اول، گاز متان به پروپیلن تبدیل شده و پس از انتقال به استان سمنان با یک خط لوله به طول ۲۰۰ کیلومتر، در فاز دوم به محصول نهایی پروژه که همان پلی پروپیلن است، تبدیل می‌شود.

وی با رد این ادعا که سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال گرفتن این پروژه از استان مازندران و انتقال آن به استان سمنان است نمی باشد ، تاکید کرد: ما اصولا با احداث پروژه پتروشیمی در داخل ذخیره گاه زیست کره مشکل داریم و مطابق قوانین و مقررات جهانی حاکم بر ذخیره‌گاه‌های زیست کره، قادر به صدور مجوز برای چنین صنعتی در داخل ذخیره‌گاه زیست کره نیستیم.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ذخیره گاه زیست کره میانکاله در سال ۱۳۵۵ به تایید یونسکو رسیده است، افزود: ما در هیچ ذخیره‌گاه زیست کره مجاز به انجام مطالعات زیست محیطی نیستیم بنابراین صدور مجوز برای پروژه پتروشیمی میانکاله از اساس غیرممکن است و دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه برای آن مجوزی صادر نخواهد کرد چون با قوانین ذخیره گاه های زیست کره مغایرت دارد.

یزدان دوست خاطرنشان کرد: اگر صنعت پتروشیمی بخواهد در آنجا احداث شود، این ذخیره‌گاه از لیست ذخیره‌گاه‌های زیست کره دنیا حذف خواهد شد. 

وی در ادامه، تصریح کرد: افزون بر این، از آنجاکه این اولین کاری است که در دنیا برای تبدیل متان به پروپیلن انجام می شود، هیچ گونه استانداردسازی برای آن وجود ندارد و توان دریافت لایسنس هم نخواهد داشت. ضمن اینکه انتقال پروپیلن با خط لوله ۲۰۰ کیلومتری به استان سمنان با ضوابط پدافند غیرعامل نیز مغایرت دارد.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با کذب محض خواندن ادعای آبرسانی سد فینسک به پروژه پتروشیمی، گفت: سد فینسک در استان سمنان احداث می شود و هدف از احداث آن، تامین آب شرب شهرهای مهدی‌شهر و سمنان و نیز حقابه‌برهای کشاورزی است و هیچ گونه تخصیصی به بخش صنعت نخواهد داشت.

یزدان دوست در عین حال یادآور شد: البته هنوز برای احداث سد فینسک هم مجوز زیست محیطی صادر نکرده ایم و این موضوع در دست مطالعه قرار دارد. 

گفتنی است چندی پیش منصورعلی زارعی؛ نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی در قالب یک تذکر به رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مدعی ارسال نامه او به دولت برای انتقال پتروشیمی به استان همسایه شد و افزود: چرا دستور متوقف سازی سد فینسک را صادر نمی‌کنید؟ این سد هزاران میلیارد خسارت به بخش کشاورزی و محیط زیست وارد می‌کند. به نظر مردم ما حتماً شما می‌خواهید آب مورد نیاز این پتروشیمی را از این سد تامین کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    این مجوز رانتی است وطرف فقط میخواهد زمینهای باارزش را به اسم پتروشیمی تصاحب کند بعد تغییر کاربری بدهد واگر پتروشیمی هم شروع بکند ضررش بیش از نفع اش میباشد اسیبهای زیست محیطی غیر قابل جبرانی بهجاخواهد گذاشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس