تحریم

سایت حامی دولت سابق می‌گوید: دولت رئیسی هر چقدر در ماجرای مقابله با کرونا، واقع‌گرا و موفق بود، تاکنون در موضوع احیای برجام، از واقع گرایی به دور و ناکام بوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: «عصر ایران» در سالگرد پیروزی سیدابراهیم رئیسی، انتخابات سال گذشته را غیررقابتی خوانده ونوشت: «در آن زمان، ۲ اولویت در مقابل رئیسی قرار داشت: کرونا و تحریم. دولت رئیسی بعد از آغاز به کار در زمینه کنترل کرونا و مقابله با آن، با واقع‌نگری به شیوه مناسب عمل کرد. یعنی با نگاه واقعی به مشکل (مرگ صدها نفر در روز به دلیل این بیماری)، راه‌حل شامل واردات سریع و حجم بالای واکسن و تزریق گسترده آن در کشور را به خوبی اجرا کرد.  این برنامه نتیجه داد. فوتی‌های کرونا از ۷۰۰ مورد در روز به صفر رسید و زندگی عادی برگشت.

برخی از تحلیلگران و حتی منتقدان فکر می‌کردند دولت رئیسی در برابر برجام و تحریم‌ها و هسته‌ای هم روند مشابه واکسن کرونا را در پیش خواهد گرفت، اما این‌گونه نشد. یعنی برخلاف کرونا و واکسن که تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای صورت گرفت، چنین تغییری درباره هسته‌ای و برجام و تحریم‌ها انجام نشد یا اینکه بهتر بگوییم کامل انجام شده است.

البته در ابتدای دولت رئیسی، دولتمردان جدید و مخالفان دیروز، دست از انتقاد از برجام برداشتند. اگر تا دیروز علیه برجام سخن می‌گفتند امروز برای احیا و بازگشت آن فعالیت می‌کنند، البته چراغ خاموش و بدون حتی اشاره به نام برجام.

پس با شروع دولت جدید توپخانه علیه برجام و مذاکرات متوقف شد و همزمان در سکوت بزرگ، دولتمردان رئیسی، مذاکرات برجامی را به «مذاکرات رفع تحریم» تغییر نام دادند. اما حالا پس از بازگشت باقری‌کنی به مذاکرات و تلاش برای احیای برجام، نشانه‌ای از توافق نیست. چند ماهی است مذاکرات با بن بست مواجه شده و ایران و آمریکا هر یک دیگری را متهم به کارشکنی می‌کنند.

دولت رئیسی تاکنون نه‌تنها در مذاکرات برجامی نتوانست نتیجه بگیرد بلکه جبهه جدیدی علیه آژانس هم باز کرد و روابط در این بخش هم پرتنش و تیره شده است. دولت رئیسی در حال بازگشت به مذاکرات هسته‌ای سعید جلیلی (۸۶ تا ۹۲) است.

از توافق خبری نیست. اعلام شکست مذاکرات هم به سود هیچ کس نیست. همزمان، طرف مقابل، خط موازی با مذاکرات، یعنی تصویب قطعنامه‌های محکومیت ایران در آژانس و در گام بعدی احتمالا تحریم‌های جدید را آغاز کرده است.

هر چقدر دولت رئیسی در ماجرای مقابله با بیماری کرونا، واقع‌گرا بود و در سال نخست توانست موفق باشد اما تاکنون در موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها به دور از واقع‌گرایی و موفقیت بوده و آینده‌ای مشخص را نمی‌توان برای این داستان متصور بود».

درباره این تحلیل، شایان ذکر است که دولت روحانی مدعی بود بدون برجام و FATF، امکان واردات واکسن وجود ندارد اما رایزنی و پیگیری دولت رئیسی، این توهم مرگبار را شکست و نقطه پایان بر بسیاری از توهمات خسارت‌بار مشابه گذاشت که افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی با وجود تحریم‌ها از نتایج آن است.

اما برجام درست نقطه مقابل این رویکرد دیپلماسی فعال است. در واقع گروگان‌گیری اقتصاد ایران با کمک آمریکا به مدت شش (بلکه هشت سال) و هر چه نحیف‌تر و شرطی‌تر و وابسته‌تر کردن آن. از سوی دیگر بر اساس عبرت‌های برجام، آنچه مهم است بازگرداندن آمریکا و دسترسی دادن به مکانیسم ماشه تحریم‌ها نیست، بلکه برجام صرفا زمانی از نگاه ایران احیاشدنی است که تحریم‌ها نه تعلیق بلکه لغو شود و تضمین معتبر در میان باشد تا آمریکا مجددا نتواند کلاهبرداری کند.

با این نگرش، مهم مهار تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ایران است و نه صرف تظاهر به زنده بودن برجام و همزمان، رسیدن شمار تحریم‌ها از ۸۰۰ مورد در دوره آقای جلیلی، به رکورد بی‌سابقه ۱۷۰۰ مورد در دوره روحانی و ظریف!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 2
    رییسی هم مثل روحانیه
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 2
    دوره جلیلی!!! ایشان کی رییس جمهور بود که ما نمی‌دانیم؟؟؟؟؟ اسم دکتر احمدی نژاد را هم ابا دارید بیارید!!! انقدر مغرض انقدر تنگ نظر!!!!!
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 3
    جلیلی کیه
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 3
    دوره جلیلی!!!
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 0
    برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 1
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس