کد خبر 1391358
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
کرانچار و بوناچیچ موفق‌ترین مربیان خارجی تاریخ سپاهان

در میان مربیان خارجی تاریخ باشگاه سپاهان لوکا بوناچیچ و زلاتکو کرانچار بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، ژوزه مورایس مربی با کارنامه پرتغالی پس از توافق و پیوستن به باشگاه سپاهان و رسما کار خود را در این تیم برای حضور در لیگ بیست‌ودوم آغاز خواهد کرد. مورایس در کارنامه خود قهرمانی در لیگ عربستان و لیگ کره جنوبی را ثبت کرده و دستیار مورینیو در رئال مادرید، چلسی و اینتر میلان بوده است. او با توپ پر به ایران آمد و باید دید می‌تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد یا خیر.

مربیان خارجی زیادی در تاریخ سپاهان روی نیمکت این تیم نشسته‌اند و برخی از این مربیان عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشتند. به بهانه انتخاب مورایس عملکرد مربیان خارجی تاریخ باشگاه سپاهان را بررسی کردیم که در ادامه جزییات آن را می‌خوانید:

زدراکو رایکوف

رایکوف اولین مربی خارجی تاریخ باشگاه سپاهان بود. او پس از قهرمانی با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا و کارنامه درخشان با این تیم در سال ۵۵ از جمع آبی پوشان جدا شد و به اصفهان رفت تا هدایت تیم سپاهان را به عهده بگیرد. رایکوف با وجود عملکرد خوب در تیم ملی ایران و باشگاه استقلال، در سپاهان موفق نبود و حضورش در این تیم بیش از یک سال دوام نداشت. این مربی اهل یوگسلاوی در سال ۱۳۵۶ ایران را برای همیشه ترک کرد.

کرانچار و بوناچیچ موفق‌ترین مربیان خارجی تاریخ سپاهان

استانکو پوکله‌پوویچ

دومین مربی خارجی تاریخ باشگاه سپاهان در اولین دوره لیگ برتر هدایت طلایی‌پوشان را به عهده گرفت. او در این دوره نتوانست موفقیتی به دست آورد و با سپاهان در رده نهم لیگ برتر قرار گرفت و در نهایت از این تیم جدا شد. این مربی اهل کرواسی همچنین در یک دوره کوتاه در لیگ چهارم مجددا سرمربی سپاهان شد اما باز هم عملکرد درخشانی نداشت تا از هدایت این تیم کنار برود. با وجود عملکرد نه چندان مطلوب، به اذعان برخی از کارشناسان نسل طلایی سپاهان توسط استانکو ساخته شد.

استانکو پوکله‌پوویچ که مدت‌ها با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، در زمستان ۹۷ و در سن ۸۱ سالگی در گذشت.

کرانچار و بوناچیچ موفق‌ترین مربیان خارجی تاریخ سپاهان

ادسون تاوارس

این مربی برزیلی در لیگ پنجم سرمربی سپاهان شد. نتایج او در لیگ برتر برای سپاهانی قابل قبول نبود اما در جام حذفی عملکرد موفقی داشت و تیمش را به فینال جام حذفی رساند. با این حال حضور این مربی چندان تداوم نداشت. جای خود را به لوکا بوناچیچ مربی کروات داد.

لوکا بوناچیچ

بوناچیچ از موفق ترین مربیان کروات حاضر در لیگ ایران بود. او پس از این‌که هدایت سپاهان را به عهده گرفت در فینال جام حذفی با شکست پرسپولیس قهرمانی جام حذفی را به دست آورد. سپاهان در فصل بعد با هدایت بوناچیچ به دومین مقام قهرمانی جام حذفی رسید و در لیگ قهرمانان آسیت تا فینال پیش رفت. بوناچیچ در جام باشگاه‌های جهان نیز سرمربی سپاهان بود و یک پیروزی در این رقابت‌ها به دست آورد. دوران درخشان سپاهانی‌ها با لوکا بوناچیچ شکل گرفت.

کرانچار و بوناچیچ موفق‌ترین مربیان خارجی تاریخ سپاهان

جوروان ویرا

مربی برزیلی که با تیم ملی عراق به مقام قهرمانی در جام ملت‌های آسیا رسیده بود، بمب نقل و انتقالاتی سپاهان در هفتمین دوره لیگ برتر بود. او با سر و صدای زیادی هدایت طلایی‌پوشان را به عهده گرفت اما در بد ترین شرایط این تیم را تحویل داد. ویرا عملکرد موفقی در سپاهان نداشت و در نهایت از هدایت این تیم برکنار شد. البته سپاهانی‌ها در این دوره شرایط خوبی را از نظر روحی خوبی نداشتند و مربیان مختلفی عوض کردند.

کرانچار و بوناچیچ موفق‌ترین مربیان خارجی تاریخ سپاهان

انگین فیرات

در هشتمین دوره لیگ برتر انگین فیرات، مربی اهل آلمان که در کنار علی دایی توانسته بود با سایپا به مقام قهرمانی دست پیدا کند سرمربی گری سپاهان را به عهده گرفت. حضور در سپاهان تنها ۱۱ بازی دوام داشت و از هدایت طلایی‌پوشان کنار گذاشته شد.

کرانچار و بوناچیچ موفق‌ترین مربیان خارجی تاریخ سپاهان

زلاتکو کرانچار  

یک کروات دیگر توانست در سپاهان روزهای خوشی را بگذراند. کرنچار در کنار بوناچیچ جزو بهترین مربیان تاریخ باشگاه سپاهان است. او در لیگ یازدهم روی نیمکت سپاهان نشست توانست در همان فصل با تیمش به قهرمانی لیگ برتر برسد. کرانچار فصل بعد توانست سپاهانی‌ها را در جام حذفی قهرمان کند. او در سومین سال حضورش در سپاهان از هدایت این تیم استعفا داد. کرانچاردو سال بعد هدایت طلایی‌پوشان را مجددا به عهده گرفت اما موفقی با این تیم نداشت و در نهایت از سپاهان جدا شد.

او ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ پس از یک دوره تحمل بیماری در کشورش دارفانی را وداع گفت.

کرانچار و بوناچیچ موفق‌ترین مربیان خارجی تاریخ سپاهان

ایگور استیماچ

مدافع و سرمربی سابق تیم ملی کرواسی پس از عملکرد ناموفق عبدالله ویسی به عنوان جایگزین او انتخاب شد. او در ۱۱ هفته‌ای که هدایت سپاهان را در لیگ برتر بر عهده داشت فقط و فقط ۹ امتیاز کسب کرد. استیماچ جزو مربیان کروات ناموفق فوتبال ایران لقب گرفت و در نهایت از هدایت سپاهان کنار گذاشته شد.

کرانچار و بوناچیچ موفق‌ترین مربیان خارجی تاریخ سپاهان

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 0
    اوکی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس