کد خبر 1396456
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳
.

یک مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته که ایران احتمالاً قصد ساختن سلاح هسته‌ای ندارد.

به گزارش مشرق، یک مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا-سیا- گفته که ایران احتمالاً به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیست.

پایگاه صهیونیستی «جوئیش کرونیکل» به نقل از «نورمان رول»، از مقام‌های ارشد سیا نوشته که ایران احتمالاً قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد اما با استفاده از تهدید به دنبال به دست آوردن «اهرم دیپلماتیک» در مذاکرات است.

نورمان رول که به مدت ۳۴ سال در سیا سمت‌هایی در ارتباط با ایران و مسائل غرب آسیا داشته یکی از معماران توافق هسته‌ای برجام با ایران در دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به شمار می‌رود.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده «رول» ادعا کرده بلندپروازی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای ممکن است اقدامی فریبکارانه از سوی تهران باشد.

او به جوئیش‌ کرونیکل» گفت: «شواهد حاکی از آن است که ایران با شتاب به سوی ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نخواهد کرد بلکه خطوط قرمز غرب را در این زمینه که انجام چه حرکت‌هایی با قابلیت تسلیحاتی تبعاتی در پی نخواهد داشت.»

وی در ادامه همچنین مدعی شده که ایران از کم شدن فاصله‌اش با سلاح هسته‌ای به عنوان یک اهرم فشار دیپلماتیک در برابر غرب استفاده خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی درباره پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا از ۱۶ ماه پیش مذاکراتی را در وین با ادعای بازگشت به توافق هسته‌ای آغاز کرده اما تا کنون به جای عمل به تعهدات خود برای بازگشت به توافق به مقصرنمایی علیه ایران روی آورده است.

نورمان رول در مصاحبه با جوئیش کرونیکل درباره احتمال موفقیت این مذاکرات تردید ابراز کرده است. او درباره مذاکرات گفت: «دشوار بتوان گفت که آن مذاکرات دچار مرگ نشده‌اند.»

او گفته اروپا همیشه از تعامل با ایران به این امید که چنین تعاملاتی بتواند تغییراتی در رفتار ایران ایجاد کند حمایت کرده است. او گفت: «در واشنگتن هم کسانی هستند که اعتقاد دارند که راه حل مسئله ایران تعامل و تجارت است.»

این مقام اسبق سیا در ادامه ادعاهای اثبات‌نشده خود عنوان کرد: «متأسفانه حتی دولت نسبتا میانه‌رو حسن روحانی هم نتوانست این امیدها را برآورده کند.
وی در ادامه از قدرت انصارالله یمن و توان آن برای حمله پهپادی به رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده است. رول گفت: «این مسئله هم باید ما را نگران کند که جامعه بین‌الملل توجه چندانی به نائبان ایران ندارد. حوثی‌های یمن در نتیجه آموزش‌ها، حمایت‌ها و تجهیزات ایران اکنون قادر به شلیک موشک و پهپاد به سمت اسرائیل هستند، چه برسد به عربستان سعودی و امارات.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • جاویدایران NL ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 0
    اگه اینطوره بسیار تأسف برانگیزه، یکی به من بگه اگه غرب خیالش راحت باشه که ایران سلاح نمیخواد بسازه پس چرا باید به ایران امتیاز بده هان؟؟!! پس با این حساب اینطور میشه نتیجه گرفت که متأسفانه ایران برای رفع تحریم ها جدی نیست.
  • آرش IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    1 0
    خوب این یعنی خوبه الان ماباید خوشحال باشیم که این مقام سیا گفته ایران قصدی برای تولید سلاح هسته ای نداره؟خوب اگه این جور باشه غرب برای چی باید به ایران امتیاز بده و مذاکره کنه؟یکی از دلایل کش دار شدن مذاکرات هم خیال راحت غربیا از نساختن سلاح هسته ای توسط ایران است
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 0
    یسازیم خوبش رو هم میسازیم !!! تا کور شود
  • محمود IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 0
    مشگل تحریمها در برجام نیست مشگل در هیت حاکمه و کنگره شیطانی امریکا است که همگی صهیونیستهای افراطی و سرمایدارهای بزرگ هستند که هرگز اجازه پیشرفت و باز شدن گره‌ها را در مذاکرات نمی دهند.مشگلات و رنج‌های بشریت تماما زیر سر صهیونیستها است
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    1 0
    خوب دیگه امریکا برای چی باید مذاکره کنه . اسراییل هم خیالش تخت باشه .
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 0
    درخواست مؤکد ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس