سردرگمی صهیونیست‌ها؛ برجام بد است، عدم توافق با ایران، بدتر

منابع اطلاعاتی رژیم موقت رژیم صهیونیستی می‌گویند عدم توافق با ایران حتی از آنچه به گفته آنها «توافق بد» است هم خطرناک‌تر است.

به گزارش مشرق، یک روزنامه صهیونیستی امروز دوشنبه (۲۳ می/ دوم خرداد) به نقل از منابع اطلاعاتی رژیم موقت صهیونیستی نوشته عدم توافق با ایران بر سر مسائل هسته‌ای حتی از توافق بد هم برای اسرائیل خطرناک‌تر است.

روزنامه جروزالم‌پست نوشته این موضع از سوی منابع اطلاعاتی در حالی عنوان شده که کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم سابق رژیم صهیونیستی، همانند کابینه «نفتالی بنت»،   نخست‌وزیر فعلی این رژیم هر دو با توافق هسته‌ای برجام مخالفت کرده‌ و آن را «توافق بد» خوانده‌اند.

جروزالم‌پست نوشته دستگاه اطلاعاتی و دفاعی (جنگی) اسرائیل عدم توافق با ایران را حتی از توافق بد هم بدتر می‌دانند. این گروه معتقدند ایران ظرف تنها چند هفته می‌تواند به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصدی حرکت کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده بود قصد دارد از طریق مذاکرات وین، آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است. این مذاکرات از چند ماه پیش دچار وقفه شد.

روزنامه جروزالم‌پست نوشته اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و دفاعی اسرائیل که توافق بد با ایران را به عدم توافق ترجیح می‌دهند ادعا کرده‌اند که در حالت عدم توافق، ایران ممکن است به سمت کسب مهارت‌ها برای ساخت بمب حرکت کند.

جروزالم‌پست نوشته اکثر اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و دفاعی اسرائیل معتقدند که حکومت ایران حتی در صورت داشتن سلاح هسته‌ای از آن استفاده نخواهد کرد اما آن را برای تقویت توانایی‌هایش در جهت رسیدن به هژمونی منطقه‌ای می‌خواهد.

ارزیابی رژیم صهیونیستی درحالی مطرح شده که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات، به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها، بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف به ویژه ایران را به کند کردن روند مذاکرات متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین، مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

آمریکا علاوه بر این، در جریان مذاکرات وین خودش را ملزم به گزارش‌دهی به رژیم صهیونیستی درباره وضعیت مذاکرات می‌دانست. در زمان جاری بودن مذاکرات وین، بارها گزارش‌هایی از مخالفت این رژیم با روند مذاکرات منتشر شده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    8 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    برجام طناب داری است که با ان خداوند اسرائیل را اعدام ونابود خواهد کرد. برجام غده سرطانی برای اسرائیل است.
  • پیروز IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    2 0
    غرب با این رفتاری که با ایران دارد در اصل ایران رادارد وادار می کند که به سمت تولید غنی سازی ۹۰ درصدی برود .ما هم ممنون غرب هستیم. چرا که نیاز داریم از این به بعد یک کشور هسته ای باشیم.
  • فرزاد IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    6 0
    ما ملت بزرگ ایران اسلامی برجام را جز ضرر زیان به حال کشور وملت نمیدانیم چون غرب اساسا تحریمهارابرنمیدارد وفقط باما بازی میکند .ما برجام راخسارت محض میدانیم .
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    پ حواستون خوب جم کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس