کد خبر 1396548
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
دلیل سینوسی شدن شاخص های بازار سهام/چه سهامی در بورس سودآوری خواهند داشت

بازار سرمایه در حالی در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی جا خوش کرده که ارزش معاملات خرد در سطح سه هزار میلیارد تومان تثبیت شده است.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در هفته دوم تیرماه روند نزولی به خود گرفت و شاخص های عملکردی بورس به صورت یکپارچه در پایان هفته از هفته اول تیرماه عقب تر رفت.

بازار سهام چند هفته ای است که در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی جا خوش کرده و میلی به حرکت ندارد. این وضعیت بازار سبب نارضایتی در سرمایه گذارانی شده که به امید بهبود روند این بازار، ریزش سنگین بورس در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ را تاب آورده بودند. این در حالی است که نرخ ارز نیمایی کماکان ۲۵ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد بوده و قیمت های جهانی فلزات اساسی در هفته های گذشته تا حدودی کاهش داشته است.

در شرایط فعلی خروج سهامداران از بورس به بزرگترین ریسک این بازار تبدیل شده است. البته کاهش ارزش معاملات خرد به کمتر از چهار هزار میلیارد تومان نیز به عمیق تر شدن رکود در بورس منجر شده است.

* سهم های دلاری و ریالی در سبد خود داشته باشید

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: سهامداران خرد در این بازار باید صبر بیشتری داشته باشند و از روزهای متعادل بازار سرمایه می توانند به عنوان فرصتی برای اصلاح پرتفوی استفاده کنند.

وی ادامه داد: بهتر است در پرتفوی سرمایه گذاران سهم های دلاری به دلیل نوسان قیمت دلار وجود داشته باشد و سهم های ریالی نیز داشته باشند تا قیمت این سهام که بر اثر تورم داخلی رشد می کند، بتوانند از این بازار سود کسب کنند.

* افت شاخص کل بورس

روند شاخص کل بورس در هفته دوم تیرماه نزولی بود. در اولین روز کاری هفته شاخص نزول ۱۲ هزار و ۸۴ واحدی را پشت سر گذاشت. اما پس از آن در روزهای بعدی وضعیت بازار متعادل شد و دامنه نوسان شاخص‌ نیز کوتاه ‌تر از روز اول هفته شد. روز یکشنبه شاخص صعودی شد و هزار و ۳۵۵ واحد بالا آمد. روز دوشنبه شاخص به صعود ادامه داد و ۴ هزار و ۱۷۰ واحد افزایش یافت. شاخص روز سه‌ شنبه نیز ۳ هزار و ۹۱۹ واحد رشد کرد.

دلیل سینوسی شدن شاخص های بازار سهام

اما در روز چهارشنبه شاخص ۸ هزار و ۴۷۲ واحد ریزش کرد تا این شاخص در آخرین روز کاری هفته ۱۱ هزار  و ۱۱۲ واحد پائین ‌تر از سطح هفته قبل قرار بگیرد. در پایان هفته گذشته شاخص کل در سطح یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۰۳ واحدی قرار گرفت. بازدهی این شاخص در هفته دوم تیرماه منفی هفت دهم درصد بوده است.

دلیل سینوسی شدن شاخص های بازار سهام

* تبعیت شاخص کل هموزن از شاخص کل

شاخص کل هموزن در هفته دوم تیرماه سه روز رشد کرد و دو روز نیز با افت مواجه شد. این شاخص در اولین روز هفته با کاهش چهار هزار و ۲۷۸ واحدی به کار خود پایان داد و در روز یکشنبه با رشد هزار و ۱۶۲ واحدی و روز دوشنبه با افزایش دو هزار و ۲۸۷ واحدی و روز سه شنبه با صعود ۳۲۴ واحدی معاملات را پشت سر گذاشت.

دلیل سینوسی شدن شاخص های بازار سهام

شاخص کل هموزن در روز چهارشنبه مانند شاخص کل با افت دو هزار و ۴۵۷ واحدی هفته را با کاهش دو هزار و ۹۶۲ واحدی نسبت به هفته پیشین به پایان رساند. شاخص کل هم وزن در پایان هفته در سطح ۴۱۸ هزار و ۵۱۹ واحدی ایستاد تا بازدهی منفی ۷ دهم درصدی را ثبت کرده باشد.

دلیل سینوسی شدن شاخص های بازار سهام

* رشد میانگین کل معاملات بازار سرمایه

در هفته گذشته میانگین ارزش کل معاملات هفته ۳۷ هزار و ۸۴ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳۳ هزار و ۱۲۵ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۱۱ درصدی داشته است.

دلیل سینوسی شدن شاخص های بازار سهام

اما در هفته دوم تیرماه ارزش معاملات خرد افت کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس سه هزار و ۳۲۹ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم سه هزار و ۶۶۵ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۹ درصدی داشته است.

دلیل سینوسی شدن شاخص های بازار سهام

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بازار سرمایه تحت تاثیر متغیرهای متعدد و به ویژه ریسک های سیاسی و بین المللی و نامشخص بودن برنامه برخی وزارتخانه های دولت در قبال بورس قرار گرفته و در این شرایط ابهام در بازار سرمایه، سهامداران را به سمت خروج از بورس هدایت کرده است. ابهام همواره شرایط بازار سرمایه را در وضعیت سینوسی قرار داده است.

حال باید منتظر ماند و دید در هفته های آینده سهامداران خرد به چه سمتی حرکت می کنند و بازار سرمایه نیز به کدام سو حرکت می کند؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس