حرکت ناموزون شاخص‌های عملکردی بورس در هفته رکودی بازار سهام

بازار سهام در هفته گذشته روندی نوسانی داشت و نوعی رکود بر معاملات این بازار حاکم شده است.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در هفته گذشته روندی نوسانی داشت و همین مساله باعث شد تا سهامداران حقیقی خروج بورس را در دستور کار خود قرار دهند. پس از چند هفته رشد شاخص های عملکردی بورس، بالاخره رشته نوار این صعودها در هفته گذشته پاره شد و شاخص کل بازار سهام با افت مواجه شد.

رسیدن شاخص کل به یک مقاومت جدی و البته بخشنامه خلق الساعه وزارت صمت در خصوص تعرفه صادرات مواد معدنی در شکل گیری این روند در بازار سرمایه تاثیر زیادی داشته است.

شاخص کل بورس در هفته گذشته در حالی روندی صعودی را ایجاد کرده بود که در حال نزدیک شدن به عدد یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی بود. اما با افت ۲.۳ درصدی که در روز سه شنبه داشت، رکورد ۵ ماهه افت شکسته شد و همین مساله نیز باعث ایجاد روندهای متفاوت در میان سهام بزرگ و شاخص ساز و نمادهای کوچک بازار شد.

* بخشنامه وزارت صمت بهانه ای جدی برای ریزش بازار سهام

به صورت واقعی در نگاه اول عوارض صادراتی می ‌تواند اثر قابل توجهی بر درآمد برخی از شرکت‌ های صادراتی مانند فولادی ‌ها داشته باشد. در این میان همه ‌گیر شدن فشار فروش در روز سه شنبه بیشتر نتیجه هیجان همیشگی و رفتار غیر تحلیلی در بورس تهران بوده است. برای مثال در گروه پالایشی شاید نتوان اثری از مصوبه عوارض صادراتی مشاهده کرد؛ اما هیجان فروش در این نمادها نیز در آن روز دیده شده و بیش از ۸۰ درصد سهم ها در روز سه شنبه با کاهش قیمت مواجه شدند.

در گروه ‌های کوچک ‌تر و مرتبط با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز این موج منفی شکل گرفته است، در صورتی که این مصوبه اثری بر سودآوری این شرکت‌ ها نخواهد داشت. برخی فشار فروش عمومی در سهام را در نتیجه تشکیل فضای بی‌ اعتمادی ناشی از سیاست‌ های دولت گذشته در قبال صنایع مطرح می‌ کنند که آثار این بی اعتمادی در حال حاضر نیز وجود دارد. در این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا سهام تحت تاثیر عوارض صادراتی مسیر خود را از هم جدا می‌ کنند یا خیر؟ در عین حال باید در خصوص شدت اثر و همچنین تاثیر بر هر صنعت و نماد تحلیل جداگانه ای را انجام داد.

* افت شاخص کل پس از هفته ها رشد

روند صعودی شاخص کل بورس در هفته چهارم فروردین ماه متوقف شد. پس از آن که هفته پیش شاخص رشد ۳۱ هزار واحدی را پشت سر گذاشت، روز شنبه ۵ هزار و ۷ واحد نزول کرد. روز یکشنبه شاخص ۱۵ هزار و ۳۴۱ واحد بالا آمد. روز دوشنبه نیز رشد شاخص ادامه یافت و ۵ هزار ۳۸۰ واحد صعود کرد.

حرکت ناموزون شاخص‌های عملکردی بورس در هفته رکودی بازار

روز سه ‌شنبه سنگین ترین سقوط ۵ ماهه اخیر بورس رقم خورد و شاخص کل ۳۳ هزار و ۴۶۷ واحدی را پشت سر گذاشت؛ اما در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس تهران ۸ هزار و ۱۰۳ واحد افزایش یافت. بازدهی شاخص در این هفته منفی ۰.۷ درصد بوده است و این شاخص کاهش ۹ هزار و ۶۵۰ واحدی را در هفته گذشته تجربه کرده و در حال حاضر در عدد یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۱۲۹ واحد قرار دارد.

حرکت ناموزون شاخص‌های عملکردی بورس در هفته رکودی بازار

* رشد شاخص کل هموزن با افزایش قیمت کوچک ها

بر خلاف شاخص کل، در هفته گذشته شاخص کل هموزن بازدهی مثبت ۱.۴۹ درصدی داشته است. شاخص کل هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۵ هزار و ۶۱۷ واحد بالاتر ایستاد و به عدد ۳۸۲ هزار و ۹۶۴ واحدی رسیده است.

حرکت ناموزون شاخص‌های عملکردی بورس در هفته رکودی بازار

این شاخص در روز شنبه با رشد ۷۲۸ واحدی مواجه شد و در روز یکشنبه نیز افزایش پنج هزار و ۴۲۱ واحدی را تجربه کرد و در روز دوشنبه نیز صعود سه هزار و ۵۴۵ واحدی داشت و در روز سه شنبه کاهش ۶ هزار و ۷۴۸ واحدی را تجربه کرد. روز چهارشنبه نیز رشد دو هزار و ۶۷۱ واحدی داشت.

حرکت ناموزون شاخص‌های عملکردی بورس در هفته رکودی بازار

* کاهش ارزش کل معاملات و معاملات خرد

در هفته گذشته در روز دوشنبه مانند همه دوشنبه های پیش از آن، به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۱۹۰ هزار و ۶۸ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود.

حرکت ناموزون شاخص‌های عملکردی بورس در هفته رکودی بازار

میانگین ارزش معاملات کل هفته ۴۵ هزار و ۹۱۲ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۵۴ هزار و ۴۹۳ میلیاردی هفته پیشین، افت ۱۵ درصدی داشته است.

حرکت ناموزون شاخص‌های عملکردی بورس در هفته رکودی بازار

در هفته چهارم فروردین ماه، ارزش معاملات خرد نیز افت ۱۴ درصدی داشته است. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۵ هزار و ۲۵۱ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۶ هزار و ۸۱ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۸ هزار و ۲۵۹ میلیارد تومانی داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس