بورس نمایه

بازار سرمایه در حالی به رشد خود ادامه داد که برخی نمادهای شاخص ساز با برخورد به مقاومت‌های خود، وارد فاز کاهش قیمت شدند.

به گزارش مشرق، دستور رئیس جمهور جهت اعلام برنامه حمایتی دولت از بورس و ابلاغ مصوبات ۱۰ بندی ستاد اقتصادی توسط معاون اول روزهای سبزی را برای بورس به همراه داشته است. بازار سرمایه امروز نیز مانند روزهای چهارشنبه هفته گذشته و شنبه هفته جاری رشد کرد.

طی روزهای گذشته، نمادهای بزرگ بازار پیشران صعود شاخص بودند. پتروشیمی ها به دلیل کاهش سقف قیمت خوراک و قیمت گاز، چند روزی صعودی بودند، در معاملات امروز هم با رشد همراه بودند.

شاخص سازها سرعت بازار را گرفتند؟

اما برخی دیگر از شاخص سازها به دلیل برخورد با مقاومت صف‌های خرید خود را از دست دادند و همین مساله باعث کاهش سرعت رشد شاخص کل بورس شد. بازار سرمایه طی ۱۰ دقیقه ابتدایی امروز حدود ۱۲ هزار واحد رشد داشته است.

این مساله نشان می‌دهد، روند صعودی بازار قدرتمندتر از روندهای نزولی هستند و تصمیمات ستاد اقتصادی دولت بر بازار اثر مثبت گذاشته است.

بازار سهام با مازاد تقاضا بسته شد

طی روزهای گذشته، تعیین سقف قیمتی برای خوراک پتروشیمی، کنترل نرخ سود بانکی و عدم افزایش حقوق دولتی معادن به بورس شوک مثبت داد و فعلا بازار سهام به تصمیمات دولت واکنش مثبت داده است، اما باید دید این حمایت‌ها ادامه دار خواهد بود یا به صورت مقطعی باعث رشد بورس می‌شود. به عبارت دیگر، امروز همانند دو روز معاملاتی قبل رشد قیمت نمادهای پالایشی بورس ادامه داشت و این گروه سبزترین گروه بازار بود. در کنار نمادهای پالایشی، پتروشیمی‌ها نیز به سبزپوشی ادامه دادند و اغلب نمادهای این گروه افزایش قیمت داشتند.

نکته قابل توجه بازگشت بورس به حمایت‌های از دست داده است. این مساله در صورتی که در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود، با توجه به افزایش حجم معاملات خرد و کل معاملات در بازار سرمایه، روند متعادل به بورس بازگردد.

رشد شاخص‌های بازار سرمایه

در معاملات امرو، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۲۵ هزار و ۵۷۹ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۷۴ واحد رسید. بازدهی شاخص کل در پایان معاملات روز یکشنبه مثبت  ۲.۰۳ درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز در پایان معاملات امروز، با رشد ۲ هزار و ۶۱۹ واحدی در سطح ۳۲۷ هزار و ۷۵۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز به دلیل افت قیمت بخشی از شرکت ها کمتر از شاخص کل و مثبت ۰.۸۱ بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۷۳ واحد بالا آمد تا در سطح ۱۷ هزار و ۵۲۹ واحد قرار بگیرد.

بازگشت خروج سرمایه حقیقی‌ها از بورس

پس از اینکه در اول دی ماه ورود پول حقیقی به بورس نشان از زمستانی سبز در بازار سهام می داد، ۲۵ روز پی در پی شاهد خروج ۹ هزار میلیارد تومان از بورس بودیم. دیروز نیز تالار شیشه‌ای شاهد ورود پول به بازار بود، اما این مساله تداوم نداشت و ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۷۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این مساله رشد ۲۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

خروج پول حقیقی در معاملات روز یکشنبه بیشترین به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) تعلق داشت.

رشد معاملات خرد در بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت. این عدد نسبت به روز گذشته رشد ۵ درصدی را نشان می‌دهد.  ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۹۳۶ میلیارد تومان بود که ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

بازار سهام با مازاد تقاضا بسته شد

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در یک ماه اخیر است. ارزش معاملات خرد سهام ۶۰ درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

افت صف‌های خرید بازار سرمایه

۳۰۴ نماد در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، رشد قیمت داشتند که ۲۲۵ نماد بورسی و ۷۹ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۶۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند. تعداد ۵۵ نماد در پایان معاملات در صف خرید باقی ماندند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۶۶ درصد افت کرد و در رقم ۲۴۷ میلیارد تومان ایستاد. با این حال معاملات بازار سهام با مازاد تقاضا بسته شد.

امروز نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران)، درهآور (شرکت دارویی ره آورد تأمین) و شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) بیشترین صف خرید را داشتند.

رشد صف‌های فروش بازار سهام

در پایان معاملات ‌امروز، ۱۷۲ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۱۴ نماد بورسی و ۵۸ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۵ درصد بازار افت قیمت داشتند. تعداد ۳۲ نماد بعد از بسته شدن بازار، در صف فروش قرار داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۷۰ درصد افزایش یافت و ۱۰۴ میلیارد تومان شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غکورش (شرکت صنعت غذایی کورش) تعلق گرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس