کد خبر 1335356
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
نشانه‌های رشد بورس نمایان شده است؟/ رشد 16 درصدی میانگین ارزش معاملات خُرد

بورس در هفته گذشته با یک روند صعودی همراه شد و هر چه به انتهای هفته نزدیک‌تر شد، این حرکت صعودی کندتر و در نهایت در روز پایانی هفته کار بورس با افت به پایان رسید.

به گزارش مشرق، شاخص‌های عملکردی بازار سهام که در هفته گذشته نشان از افزایش توان در سمت تقاضا داشت و همین مساله باعث رشد بورس در هفته گذشته شد، رویدادهای اثرگذار دیگری مانند مذاکرات برجامی در وین و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و البته دستور رئیس جمهور و ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، بخش عمده‌ای از این موضوع بود که خریداران وارد معامله شوند.

البته بررسی رفتار بازار سرمایه در هفته دوم بهمن ماه، نشان داد که معامله گران در یک الگوی رفتار پلکانی از بورس حمایت کردند و این قدرت پلکانی با رسیدن به آخر هفته کاهش یافت.

* نشانه‌های رشد بورس را بشناسیم

افزایش معاملات یکی از نشانه‌های همین قدرت در سمت تقاضا بوده که می‌تواند در صورت تداوم به بازار کمک زیادی کند. به عبارت دیگر، در موقعیت کنونی بورس، نشانه‌های مثبتی از سمت تقاضا دیده می‌شود. این نشانه‌ها عبارتند از به بالا رفتن ارزش معاملات و افزایش سهم ارزش معاملات خُرد اشاره کرد که در طول هفته میانگین بالای ۴ هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات در روز پایانی هم بالای ۸ هزار میلیارد تومان رسید. البته باید ارزش معاملات دوشنبه‌های هر هفته را که با عملیات بازار باز بانک‌ها همراه است، از این روند تفکیک کرد.

در هفته گذشته شاخص کل بورس وارد کانال ۱.۳ میلیون واحدی شد و توانست با این کانال را در پایان هفته حفظ کند. یکی از نکات مثبت بورس در هفته گذشته افزایش معامله در بخش حقیقی بورس بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد معاملات به بالای ۵ هزار میلیارد تومان می‌تواند کمک قابل توجهی به صعودی شدن بورس کند.

* هفته صعود شاخص‌های بورس

در هفته دوم بهمن ماه شاخص کل بورس تنها در روز چهارشنبه نزولی بود و کاهش ۷۳ واحدی را تجربه کرد. در روز شنبه رشد بورس ۲۹ هزار و ۵۴۰ واحد بود. در روز یکشنبه این رشد به ۲۵ هزار و ۶۸۵ واحد رسید.

نشانه‌های رشد بورس نمایان شده است؟

روز دوشنبه نیز شاخص کل بورس با رشد ۹ هزار و ۹۷۲ واحدی و روز سه شنبه با افزایش ۶ هزار و ۶۱۵ واحدی به جلو حرکت کرد. شاخص کل در نهایت در این هفته با رشد ۷۱ هزار و ۷۳۹ واحدی توانست به عدد یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۱۶۱ واحدی برسد. بازدهی شاخص کل دراین هفته ۵.۸ درصد بوده و پس از دو ماه در مجموع یک هفته مثبت بوده است.

نشانه‌های رشد بورس نمایان شده است؟

* رشد کم‌تر شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن نیز مانند شاخص کل در این هفته، تنها در روز چهارشنبه به میزان ۲۶۲ واحد کاهش یافت و در باقی روزهای هفته رشد را تجربه کرد. در روز شنبه رشد ۶ هزار و ۳۷۹ واحدی و در روز یک شنبه رشد دو هزار ۶۲۴ واحدی را به ثبت رساند.

نشانه‌های رشد بورس نمایان شده است؟

روز دوشنبه شاخص کل هموزن بورس افزایش دو هزار و۹۷۰ واحدی داشت و روز سه شنبه رشد دو هزار ۵۵۱ واحدی را تجربه کرد. این شاخص در هفته دوم بهمن ماه با رشد ۱۴ هزار و ۲۶۲ واحدی به عدد ۳۳۳ هزار و ۱۸ واحدی رسید و نتوانست مقاومت ۳۳۴ هزار واحدی را بشکند. بازدهی شاخص کل هموزن کمتر از شاخص کل و عدد ۴.۴۷ درصد بود.

نشانه‌های رشد بورس نمایان شده است؟

* رشد ارزش کل معاملات و معاملات خُرد

در هفته دوم بهمن ماه با توجه به سبز بودن بازار سرمایه، هم کل معاملات بورس و هم معاملات خرد در بازار سرمایه رشد را تجربه کرده است. میانارزش کل معاملات با توجه به معاملات اوراق بدهی در روز دوشنبه نسبت به هفته پیش از آن رشد ۲ درصدی داشته و به عدد ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

نشانه‌های رشد بورس نمایان شده است؟

میانگین ارزش معاملات خرد در بورس نیز در هفته دوم بهمن ماه رشد ۱۷ درصدی داشت و به عدد سه هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان رسید.

نشانه‌های رشد بورس نمایان شده است؟

روز دوشنبه هفته گذشته نیز مانند همه هفته های پیش از آن، رشد قابل توجه معاملات در اوراق بدهی ارزش کل معاملات در این روز را به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رساند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    10 0
    مشکل اصلی اینجاست که بورس چهار روز صعود کنه و یکروز نزول،با همون یکروز نزول کل صعود چهارروز ما از بین میره و برمیگردیم سر جای اول
  • زیان دیده ازبورس IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    8 0
    ایااین نشانه باعث میشه 70یا80درصدزیان حقیقی های بیچاره را جبران کنه؟؟ چرابه این فکرنمیکنندکه ملت عادی اگه داشتن ک میانگین کم میکردن وضررشون کمترمیشدحالاکه ندارن بایدبالای 80درصدضرربرن بیرون؟؟ پاداشهایی ک نمادهای ضرررسان میدن به هییت مدیرشون کجای دلمون بزاریم؟ ایانمیشدامسال جلواین پاداشهای میلیاردی راگرفت ویاسودهرسهم تمام وکمال دادبه سهامدارکه حداقل ینیم درصدی ازضررش برگرده؟؟ اخه چرا سودهرسهم رادرصدکمی تقسیم میکنن.؟یه نمادی با60هزارتومن قیمت الان شده 6هزارتومن درصورتی ک کالای استراتژیک تولید میکنه ک تقاضابیش ازاندازست. این شرکت بااین محصول وسود سازی چرابایدبالای 85درصدسهامش منفی باشه؟؟ بجزاینکه خلاف یارانتی پشت اینه هی بیرون میارن ازدست حقیقی میانگین کم میکنن حقوقی وبازارگردان نابودکننده بسیاری ازنمادها ومشکل بازرگردانهاهستن ک نوسان میگیرن
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    بورس با افزایش ورود مردم رفت بالا الان با کاهش تقاضا باید بیاد پایین کی می خواست از مردم بخره چند برابر قیمت؟! چیزی که همین طور بالا بره همین طور هم باید پایین بیاد همون موقع باید جلوی افزایش الکی و ورود افراد ناآگاه رو می‌گرفتم نه اینکه سرازیرشون کنن... هم بعض مسئولین مقصرن هم طمع بعض مردم
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    بورس چون رشدی غیر واقعی دارد. مانند کازینو ها هست. که اول برای فمار باز یک برد ترتیب می دهند . اما سپس هستی او را می گبرند. وقتی هیچ تولیدی استاندارد روز را ندارد. بورس چرا باید رشد کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس