کد خبر 1396621
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
«شینزو آبه» نخست وزیر ترور شده ژاپن که بود؟

رسانه های ژاپن امروز جمعه خبر دادند که نخست وزیر سابق این کشور در جریان کارزار انتخاباتی خود هدف گلوله قرار گرفته و پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است.

به گزارش مشرق، رسانه های ژاپنی امروز گزارش دادند که که «شینزو آبه» نخست وزیر پیشین این کشور امروز جمعه در جریان مبارزات انتخاباتی خود در شهر «نارا» در غرب این کشور که هدف گلوله قرار گرفته است. حال این سیاستمدار ۶۷ ساله، که گلوله به گردن و سینه اش اصابت کرده بود بسیار وخیم گزارش شد. ساعاتی بعد رسانه های مذکور خبر در گذشت وی را به دلیل شده جراحات وارده اعلام کردند.

در گزارش ها آمده است که مظنون این حادثه تروریستی «تتسویا یاماگامی»، ملوان سابق نیروی دریایی ارتش ژاپن، چهل ساله و از ساکنان شهر نارا است. وی با استفاده از یک تفنگ دست ساز اقدام به شلیک به شینزو آبه کرده است. وی بلافاصله در محل حادثه دستگیر شد. گفته می شود که هدف ضارب از این اقدام نارضایتی وی از سیاست های شینزو بوده، اما هنوز علت و انگیزه اصلی وی از ترور نخست وزیر پیشین ژاپن مشخص نشده است.

*شینزو آبه که بود؟

شینزو آبه با نام مستعار «شاهزاده» در سال ۱۹۵۴ در یک خانواده سیاسی به دنیا آمد. پدرش «شینتارو آبه» وزیر خارجه سابق ژاپن و همچنین پدربزرگش «نوبوسوکه کیشی» در سال های ۱۹۵۷ و ۱۹۶۰ نخست وزیر این کشور بودند.

شینزو آبه در سال ۲۰۰۶ عهده دار سمت نخست وزیری ژاپن شد و این درحالی بود که اقتصاد ژاپن تلاش می کرد تا از بحران آسیایی سال ۱۹۹۸ بهبود یابد. دوره اول نخست وزیری وی با رسوایی های شدید در یک سال به پایان رسید. با این حال، رای دهندگان ژاپنی دوباره وی را در سال ۲۰۱۲ به مدت هشت سال به عنوان نخست وزیر انتخاب کردند. شینزو آبه در سال ۲۰۲۰ به دلیل مشکلات جسمانی استعفا داد.

وی قبل از اینکه تصمیم بگیرد از قدرت کناره گیری کند، توانست با پشت سر گذاشتن رکورد عموی خود «ایساکو ساتو» با اختلاف تنها چهار روز بیشتر از وی، تنها نخست وزیر این کشور از نظر طولانی ترین زمان بر سر کار بودن در مقام یادشده شود.

با این وجود، شینزو آبه رهبر بزرگ ترین جناح در حزب حاکم لیبرال دموکرات باقی ماند. وی با وجود بازنشستگی از مقام نخست‌وزیری، همچنان درگیر سیاست بود.

البته بسیاری سیاست های اقتصادی شینزو آبه را جنگ طلبانه تلقی می کردند و آن را ضداقتصاد می نامیدند و این در حالی بود که اقتصاد ژاپن از رکود ۱۰ ساله خود در دوران نخست وزیری وی خارج شد.

از آنجایی که سیاست های او منجر به خروج موفقیت آمیز ژاپن از بحران اقتصادی یادشده در آسیا شد، وی شهرتی بین المللی به دست آورد.

شینزو آبه همچنین نه تنها سیاست نظامی ژاپن را تغییر داد، بلکه ایده ایجاد ائتلاف نظامی چهارگانه موسوم به «کوآد» (Quad) را نیز مطرح کرد که به موجب آن اتحادی نظامی بین ژاپن، هند، استرالیا و آمریکا ایجاد شد.

علی رغم رقابت ژئواستراتژیک با چین، شینزو آبه به دنبال همکاری با «شی جینپینگ» رئیس جمهور این کشور بود.

وی همچنین در اواخر دوران نخست وزیری خود تلاش کرد که با میانجیگری بین ایران و آمریکا از تنش های ایجاد شده بین دو کشور در پی خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بکاهد. وی در این راستا در سال ۲۰۱۹ سفری به تهران داشت و با مقامات ایرانی دیدار و گفتگو کرد.

شینزو آبه همچنین در اظهارات اخیر خود در قبال درگیری ها در اوکراین، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور این کشور را مقصر اصلی در ایجاد درگیری ها با روسیه اعلام کرده بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    1 0
    آبه زلینسکی را مقصر میدانست
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      نام او را صحیح بنویسید. ابه شینزو صحیح است
  • محمد منتطری IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 0
    رییس اتحادیه اروپا در پی ترور آبه آنرا یک اقدام نا جوانمردانه توصیف میکند ، پس نام ترور سردار سلیمانی ها چه بوده ؟ بالاخره این خباثت گریبان خودشان را هم گرفته و بیشتر خواهد گرفت ۳۸۹۵۳
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 1
    آبه یک سیاستندار ضد آمریکایی بود
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    مردم بزذگی بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس