کد خبر 1396772
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
وبا

رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: وبا یک بیماری حاد اسهالی است که توسط میکروبی به نام ویبریوکلرا منتقل می شود.

به گزارش مشرق، دکتر زهرا نهبندانی با اشاره به اینکه عامل بیماری وبا در آب، محیط های مرطوب، میوه و سبزی، صدف دریایی و گوشت زنده می ماند ولی تحمل چندانی نسبت به خشکی و نور آفتاب ندارد و با جوشاندن آب به مدت ۱ دقیقه از بین می رود عنوان کرد: اسهال آبکی شدید و متوسط، با دفعات اجابت مزاج غیر قابل شمارش، نبودن دل درد و دل پیچه، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی عضلات پشت ساق پا، عطش فراوان،  فقدان تب، فقدان خون در مدفوع از جمله علایم ابتلا به وبا است.

وی با بیان اینکه اولین شکایت بیمار احساس پری و غرغر شکم است و سپس اسهال آبکی دیده می شود، است، ابراز کرد: انتقال وبا از راه های آب آلوده به مدفوع، آشامیدنی و خوراک آلوده مانند: سبزی ها و میوه هایی که با آب آلوده شسته شده اند و آلودگی غذاهای پخته شده بعد از تهیه، تماس مستقیم دست با ترشحات اسهالی بیمار است.

دکتر نهبندانی با اشاره به اینکه جوشاندن یک دقیقه ای آبی که از سلامتش اطمینان ندارید، شستشوی دست با آب و صابون قبل از غذا و بعد از اجابت مزاج، خودداری از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان و  ضد عفونی کردن میوه و سبزی بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به وبا است، عنوان کرد: برای ضدعفونی کردن سبزی و میوه باید مراحل مختلفی طی شود.

انتقال از راه سبزی خوردن

رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: پاک کردن سبزی و شستشو اولیه با آب سالم، اضافه کردن ۵ – ۳ قطره مایع ظرفشویی به ازای هر لیتر آب مصرفی و نگهداری سبزیجات به مدت ۵ دقیقه در آن، افزودن مقدار یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین ۷۰%  در ظرف ۵ لیتری آب به مدت (۱۰-۵ دقیقه) و در مرحله اخر شستشوی سبزی ضدعفونی شده با آب سالم از جمله مراحل شستشوی سبزی به شمار می رود.

وی بیان کرد: درصورت بروز علایم و نشانه های بیماری از جمله اسهال حاد آبکی بدون انجام خوددرمانی به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید، قبل از مراجعه چنانچه بیمار قادر به نوشیدن است مایعات کافی از جمله ORS به بیمار بدهید، برای تهیه محلول خوراکی ORS یک بسته از آن را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل کنید و به تدریج به بیمار بدهید.

دکتر نهبندانی افزود با توجه به وضعیت فعلی افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ ، اسهال یکی از علایم بالینی بارزِ زیر سویه جدید اومیکرون است، بنابراین ضمن تاکید بر رعایت اصول بهداشتی پیشگیری از کووید ۱۹ ( زدن ماسک ، شستن مکرر دستها و حفظ فاصله فیزیکی) توصیه میشود در صورت بروز علایم اسهال علاوه بر اقدام در خصوص نمونه گیری بررسی وبا انجام تست تشخیص کووید ۱۹ نیز ضروریست.

منبع:وبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آتوسا IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    من دستم آغشته ب سبزی بود. دست زدم ب چشمم الان چشمم میسوزه وبا هست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس