کد خبر 1396801
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
1

دکتر حسن ذوالفقاری استاد ارشد ادبیات فارسی پس از سال‌ها تلاش در جهت حفظ و استیلای زبان فارسی در سن ۵۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش مشرق، دکتر حسن ذوالفقاری استاد ارشد ادبیات فارسی پس از سال‌ها تلاش در جهت حفظ و استیلای زبان فارسی در سن ۵۶ سالگی و بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. مرحوم حسن ذوالفقاری متولد ۱۳۴۵در شهر دامغان بود. ایشان پس از طی دوره مقدماتی، توانست دکتری زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران درسال ۱۳۷۵دریافت کند.

دکتر ذوالفقاری، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، نویسنده و پژوهشگر و مولف کتابهای درسی و متخصص ادبیات عامه، مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است.

از جمله افتخارات این استاد دانشگاه کسب عنوان برگزیده در پژوهشهای کاربردی در نوزدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی درسال ۱۳۸۴و برگزیده پژوهش برتر فرهنگی سال در ۱۳۹۴ است. ایشان در کوتاه زمان از عمر پر بارش مشاورعالی دایره المعارف بزرگ اسلامی وموسس انجمن علمی نقد ادبی ایران و سردبیر فصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه بوده است.

** برای خواندن ارج‌نامه این استاد دانشگاه اینجا کلیک کنید

مرحوم دکتر حسن ذوالفقاری مولف بیش از چهل کتاب است؛ ازجمله کتاب‌های فرهنگ بزرگ ضرب المثل‌های فارسی، ادبیات مکتبخانه‌ای ایران، یکصد منظومه عاشقانه فارسی، فارسی بیاموزیم و باورهای عامیانه مردم ایران به یادگار مانده است، ذولفقاری از جمه اساتید آکادمیک در دانشگاه بوده و از آن مرحوم بیش از ۱۵۰ مقاله علمی در نشریات علمی کشور به چاپ رسیده است.

مرحوم دکتر ذوالفقاری در تمامی دوران جهاد علمی در دانشگاه‌های کشور دغدغه رشد و اعتلای دانشجویان ادبیات فارسی را داشت. ایشان رشته زبان فارسی را یک حوزه تخصصی و مهم در آموزش کشور تلقی کرده و همواره تلاش کرد سطح گروه زبان فارسی را در دانشگاه بالا ببرد.  

پایگاه خبری وتحلیلی مشرق درگذشت این استاد تلاش‌گر و بسیجی جهادگر را به جامعه علمی و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای ایشان رحمت وغفران الهی را مسئلت می نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    6 21
    بسیجی جهادگر معنی دینی دارد. اگر قرار باشد اسم تلاش برای زبان فارسی جهاد باشد فراماسونرهایی مثل ادوارد براون و محمد علی فروغی هم جهادگرند!
    • DE ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      22 2
      باشه تو جهادگر زبان چنگيز و تيمور باش! عقده و كينه شما نسبت به زبان فارسي، شما را از همه چيز غافل كرده
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      1 1
      گوهر پاک بباید که شود قابل فیض __ور نه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان عزیزم ، خاطر شریفتان مستحضر است که انّما یتقبلّ الله من المتّقین ،، هر عمل صالحی از آن جمله جهاد في سبیل الله را خدای تعالی فقط از متقیان قبول می کند و گرنه برخی از منافقین هم با رسول خدا در جنگ ها می رفتند ، لذا منافقین را ، کسی جهاد گر نمی نامد و نمیداند . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
    • به 9.14 IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      یک مفهوم دینی را به حساب ترک و فارس می گذاری؟
  • سوسان IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    2 17
    زبان آرامی دری درباری به چه دردی میخوره نه زبان علمه نه زبان دینه نه زبان حکومته فقط یک زبان تحمیلی سامی است
    • مجتبی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      14 1
      همین زبان فارسی است که باعث تفاوت فرهنگی تاریخی اجتماعی شما با مهاجران دشت قبچاق و صحراگپی شده .زبانی که ترکها به ان گردن نهادند و به ان شعر سرودند و نامه و فرمان به سایر حکومتها نوشتند .فتوای امام حنفی درباره زبان فارسی بخوان .حتی مردم مسلمان چین اندولزی و...نیت نماز خود را به زبان فارسی میخواند نه زبان تررکی .به اربابت بگو دنبال بیش از 7000هزار کلمه فارسی(فاروق سومری) و 9000کلمه عربی و 12000کلمه فرانسوی جایگزین در زبان تررکی باشه بعد 98سال هنوز جایگزین پیدا نکرده ؟؟؟؟؟؟؟ با شکسته کردن کلمات و تقطیع کردن انها ریشه ترکی پیدا نمیشه
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      2 0
      به قول مرحوم ناصر خسرو، من آنم که در پای خوکان نریزم، مر این قیمتی دُرّ لفظ دَری را حیف زبان جواهرنشان فارسی که بر زبان امثال تو جاری بشه
  • اولدوز غلامی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    9 1
    ای وای، روحش شاد، واقعا جهادگر بود و باسواد
  • مجتبی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    6 1
    همین زبان فارسی است که باعث تفاوت فرهنگی تاریخی اجتماعی شما با مهاجران دشت قبچاق و صحراگپی شده .زبانی که ترکها به ان گردن نهادند و به ان شعر سرودند و نامه و فرمان به سایر حکومتها نوشتند .فتوای امام حنفی درباره زبان فارسی بخوان .حتی مردم مسلمان چین اندولزی و...نیت نماز خود را به زبان فارسی میخواند نه زبان تررکی .به اربابت بگو دنبال بیش از 7000هزار کلمه فارسی(فاروق سومری) و 9000کلمه عربی و 12000کلمه فرانسوی جایگزین در زبان تررکی باشه بعد 98سال هنوز جایگزین پیدا نکرده ؟؟؟؟؟؟؟ با شکسته کردن کلمات و تقطیع کردن انها ریشه ترکی پیدا نمیشه
  • احمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    2 11
    بای به آقای حداد عادل که یکی از ستونهاش ریخت تسلیت گفت و این لهجه عربی بنام پارسی عقیم چه حسنی دارد که جهاد گر هم داشته باشه و شما فاشیستهای کوته بین که این لخجه کوچه بازاری را آوردید در برابر زبان پرقدرت از هر لحاظ ترکی قرار داده و در موردش بحث هم میکنید
    • DE ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      1 0
      برو زوزه بكش بي هويت!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    9 1
    حیف ، ایشان هنوز جوان بودند . خداوند او را در غفران واسعه و بهشت برین خودش ماًوا دهد ، خدمت خانواده محترم عرض تسلیت داریم .
  • كورش DE ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    12 1
    روحان شاد. عصبانيت و عقده پانتركها از زبان فارسي طبيعي است. چون زبان بدوي خودشان چيزي به نام ادبيات و شاهكار ندارد و همان اندك اديبانشان هم مقلد شاعران فارسي هستند.
  • مهدی US ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    7 1
    افتخار شاگردی ایشان را در دانشگاه تربیت مدرس داشتم. به معنای واقعی کلمه جهادگر میدان مجاهده ی زبان و ادبیات فارسی بود. روحش شاد
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    8 1
    خدا رحمتش کنه ،استاد ما در دانشگاه تربیت مدرس بود، واقعا تمام تلاشش رو می کرد برای حفظ زبان ملی مون ، برخلاف صحبت های تنگ نظرانه ای که درباره قومیت ها و زبان های قوم های ایرانی گفته میشه ایشون هرگز نظر منفی درباره زبانهای دیگر ایرانی نداشتند، اساسا تلاش برای حفظ زبان ملی به معنی طرد یا حذف زبانهای دیگر ایرانی نیست.
  • حمیدرضا حیدری IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 0
    خدایش بیامرزاد. در طول سال های دراز همکاری در دفتر تالیف کتب درسی شاهد تلاش بی منت و شبانه روزی ایشان برای پیشبرد زبان فارسی ‌و خدمت به نسل جوان و نوجوان این مرز و بوم بودم. قدر ایشان و امثال ایشان را فرهیختگان می دانند و بس. حتی دفتر تالیف نیز قدر ایشان را نمی دانست.
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    شاگردان آن مرحوم باید و می توانند جای استاد را پر کنند
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 4
    جهادگر لحجه فارسی درسته چون فارسی لحجه ای است که 50 درصدش عربی 20 درصد پارسی 20 درصد ترکي و 10 درصد از زبان های اروپایی مثل انگلیسی فرانسوی روسی. زبان اونه که حداقل بالای 60 درصد مال خودش باشه نه 20 درصد
    • DE ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      2 0
      نون ميت تركيه به تن لشت گوشت نميشه! تركي خودش برگرفته از عربي و پارسي هست! ميت : ملي استخبارات تشكيلاتي خيلي تركي هست!?!?!?!?
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      3 0
      پس کل زبان انگلیسی هم لهجه ای است که 70 درصد لغاتش لاتین و فرانسوی است. و کمتر از سی درصد آن از انگلوساکسون کهن است
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      1 0
      ناراحتی برگرد به سرزمین اجدادیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس