قاسم سلیمانی - نمایه

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، ترورهای پهپادی را «غیرقانونی، عجولانه و خودسرانه» توصیف می‌نماید و به عنوان مصداق بارز این ترورها از ترور شهید سلیمانی نام می‌برد.

سرویس جهان مشرق - گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی که در خردادماه سال ۱۳۹۹ تحت عنوان «اعدام‌های [ترورهای] فراقانونی، عجولانه و خودسرانه[۱]» منتشر کرد، به تفصیل درباره‌ی پهپادهای مسلح، قتل‌های هدفمند و ابعاد حقوقی این موضوع بحث کرده است. این گزارش تنها چند ماه پس از ترور سردار سلیمانی و برای ارزیابی و کندوکاو آن نگاشته شده و بر همین اساس، دارای ضمیمه‌ای درباره‌ی ترور شهید سلیمانی، به عنوان مصداقی از بحث‌های مطرح‌شده است، که نیمی از این گزارش را تشکیل می‌دهد.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

آشنایان و همسایه‌ها اطراف خودرویی جمع شده‌اند که سال ۲۰۲۱ توسط پهپادهای آمریکایی در افغانستان «به‌اشتباه» هدف قرار گرفت.  ۱۰ عضو یک خانواده، از جمله ۷ کودک، در این حمله کشته شدند.  (+)

تصاویری که یکی از پهپادهای آمریکایی از حمله‌ی پهپادی سال ۲۰۲۱ آمریکا به کابل، پایتخت افغانستان، ضبط کرده است. ارتش آمریکا پس از این حمله، اعتراف کرد در شناسایی هدفش دچار اشتباه شده و تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده‌اند.  [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران، یک - آمریکا، هیچ؛ بلوف‌های سازنده RQ-4 درباره جنگ با ایران 

پهپادها، سلاح‌های جدید و محبوب دولت‌ها

گزارش شورای حقوق بشر با بحث درباره‌ی استفاده‌ی روبه‌رشد از پهپادهای مسلح آغاز می‌شود. نویسنده تلاش می‌کند تا ابعاد مختلف این موضوع از قبیل آمارهای تولید و استفاده از پهپادها، دلایل گسترش روزافزون آن و غیره را به مخاطب نشان دهد. مطابق این اطلاعات، تا سال ۲۰۲۰، دست‌کم ۱۰۲ کشور، حداقل به بخشی از فناوری پهپادهای مسلح دست پیدا کرده‌اند، و بالغ بر ۴۰ کشور نیز دارای این پهپادها بوده یا در حال ساخت آن‌ها هستند. به طور ویژه، از سال ۲۰۱۵، رژیم صهیونیستی، عراق، بریتانیا، ایران، ترکیه، آمریکا، ترکیه، امارات، عربستان، مصر، نیجریه و پاکستان به طور جدی از هواپیماهای بدون سرنشین (خصوصاً برای کاربردهای نظامی) استفاده می‌کنند[۲].

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

(ساعتگرد از بالا سمت چپ) «محمدالیاس» (۸ ساله)، «محمدوقاد» (۱۰ سال)، «فهیم» (۵ ساله)، «ثمینه» (۷ ساله) و «محمدفیاض» (۴ ساله) به همراه خواهرهای بزرگ‌ترشان «انیسه» (۱۴ ساله) و «صفیه» (۱۲ ساله) و مادرشان «امینه» (۳۲ ساله)، خانواده‌ی مردی افغان به نام «مسیح‌الرحمان مبارز» که در حمله‌ی هوایی ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ آمریکا در افغانستان کشته شدند (فهیم در هر دو تصویر پایین مشاهده می‌شود). «مبارز» (که تصویری از دو دختر نوجوان و همسرش در اختیار رسانه‌ها قرار نداده) آن زمان در ایران کار می‌کرد تا خرج خانواده‌اش را تأمین کند.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› یمنی‌ها چگونه با پهپادهای چند دلاری پدافند چند میلیارد دلاری شکار می‌کنند

پیش‌بینی گزارش این است که کشورهای بیش‌تری فناوری پهپادهای مسلح را توسعه بدهند یا این فناوری را به دست آورند. همچنین نویسنده معتقد است طی ۱۰ سال آینده حدود نیمی از پهپادها مسلح خواهند بود و اغلب آن‌ها در رده‌ی کلاس ۳ قرار می‌گیرند[۳]. پهپادهای رده‌ی ۳ می‌توانند به مدت طولانی (۲۰ ساعت) و با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، مسافت حداقل هزار کیلومتری را به همراه محموله‌های سنگین طی کنند.

غیرقانونی، عجولانه و خودسرانه: محکومیت ترور شهید سلیمانی در گزارش سازمان ملل +عکس و فیلم

کشورهای صاحب پهپاد مسلح بر اساس سال ساخت یا دست‌یابی آن‌ها به این‌گونه پهپادها. طبق این نمودار، ایران سال ۲۰۱۰ از اولین پهپاد مسلح خود، موسوم به «کرار»، رونمایی کرد و از آن زمان به بعد نیز به تولید این پهپادها ادامه داده است. (+)

این گزارش تلاش دارد تا دلایلی را که کشورها تمایل زیادی به استفاده از پهپادهای مسلح دارند، واکاوی کند. بر این اساس، دولت‌ها می‌توانند اهداف بزرگ خود را بدون هیچ‌گونه تلفاتی از میان ببرند و این برای آن‌ها یک «منفعت سیاسی» به حساب می‌آید. همچنین از آن‌جا که پهپادها از مسافت دور و مخفیانه هدایت می‌شوند، دولت‌ها می‌توانند مسئولیت هرگونه حمله یا تلفات را نپذیرفته و آن را انکار کنند.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«چرا خانواده‌ام را کشتید؟»؛ نقاشی دیواری در صنعا، پایتخت یمن، در اعتراض به بمباران غیرنظامیان با پهپادهای آمریکایی (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران تنها شکارچی گلوبال‌هاوک

از سوی دیگر، این گزارش به تلفات جانبی و ناخواسته‌ی مربوط به حملات پهپادی نیز اشاره می‌کند. در واقع، احتمال بالای خطای انسانی و دستورالعمل‌های ناقص باعث افزایش تلفات ناخواسته می‌شود. به عبارت دیگر، «شواهد نشان می‌دهند حتی وقتی یک پهپاد به‌دقت و با موفقیت به هدفش حمله می‌کند، تعداد زیادی از مردم دیگر هم کشته می‌شوند.» گزارش، مثال‌های متعددی ذکر می‌کند که حملات پهپادی باعث ایجاد تلفات غیرنظامی و ناخواسته شده است. به عنوان مثال، حملات پهپادی آمریکا در افغانستان میان سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ ده‌ها برابر بیش‌تر از حملات هوایی عادی باعث کشته شدن غیرنظامیان شده است.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«قاسم احمد طحان» پیکر پسر پنج‌ساله‌اش «ولید» را که در بمباران ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ کشته شد، برای دفن در شهر نجف عراق آماده می‌کند. ده‌ها و بلکه صدها هزار خانواده در نتیجه‌ی جنگ‌های آمریکا از سال ۲۰۰۱ به این سو به سوگ فرزندانشان نشسته‌اند.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها

›› جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات آمریکا چه‌طور؟

ترورهای پهپادی و قوانین بین‌الملل

پس از این مقدمه‌ی کلی درباره‌ی اهمیت و توسعه‌ی روزافزون پهپادها در جهان معاصر، نویسنده‌ی این گزارش، به سراغ موضوع اصلی خود، یعنی ترورهای پهپادی و ابعاد حقوقی آن‌ها می‌رود. از لحاظ حقوقی به نظر می‌رسد یک حمله‌ی پهپادی باید «تمام» دستورالعمل‌های قوانین بین‌الملل را رعایت کند تا در چارچوب حقوقی قرار بگیرد. در این‌باره سه دستورالعمل اصلی وجود دارد: قانون تنظیم‌کننده‌ی روابط میان دولت‌ها در خصوص استفاده از نیروی نظامی، موسوم به «حق جنگ[۴]»، «حقوق بین‌الملل بشردوستانه[۵]» و «قانون بین‌المللی حقوق بشر[۶]». در ادامه، بخش زیادی از گزارش، با استناد به اسناد حقوقی بالادستی، به استفاده از پهپادها، مسئولیت استفاده از آن‌ها و سناریوهای گوناگونی می‌پردازد که در خصوص استفاده از پهپادها وجود دارد.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«ثناءالله خان» ۲ ساله، کوچک‌ترین قربانی حمله‌ی جولای ۲۰۱۹ آمریکا به شهر «پل خمری» در استان بغلان افغانستان، از میان شش فرزند یک خانواده بود (+)

موضوع چالش‌برانگیز دیگر، بحث درباره‌ی قانون «دفاع از خود» است. طبق منشور سازمان ملل (۱۹۴۵)، تمام اعضا «باید در روابط بین‌المللی خود از تهدید یا استفاده از خشونت علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی کشورهای دیگر خودداری کنند.» این قاعده تنها سه استثنا دارد: مجوز شورای عالی امنیت سازمان ملل، اجازه‌ی یک دولت (یا کشور یا حکومت) به دولت‌های دیگر برای حمله به قلمرویش، و دفاع از خود در برابر «حمله‌ی مسلحانه». دو مورد اول، چندان مورد مناقشه نیست، اما سومین مورد بسیار بحث‌برانگیز است؛ و گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در این بخش سعی دارد تا ابعاد مختلف آن را مورد توجه قرار دهد. وی معتقد است طی دو دهه‌ی اخیر، تفاسیری که بعضی دولت‌ها به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم، از قانون دفاع از خود ارائه داده‌اند باعث بروز «تحریفات حقوقی» شده است؛ تحریفاتی که به دولت‌ها اجازه می‌دهد تا با ساده‌ترین بهانه‌ها آغازگر خشونت باشند.

توسل به خشونت به دلیل وجود این تحریفات، به‌وضوح نقض قوانین اساسی سازمان ملل محسوب می‌شود. این موضوعی است که ادامه‌ی گزارش به آن اختصاص یافته است. در حالی که دولت‌ها تلاش می‌کنند این ترورها را توجیه کنند، بسیاری از آن‌ها طبق بند ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (که سال ۱۹۶۶ تدوین شده و دولت‌ها را موظف به احترام به حقوق سیاسی و مدنی افراد، از جمله حق زندگی می‌کند) قتل‌های خودسرانه تلقی می‌شوند.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

«پروانه» ۹ ساله، یکی از قربانیان حمله‌ی هوایی نوامبر ۲۰۱۸ آمریکا به شهر «لشکرگاه» مرکز استان هلمند در افغانستان بود؛ حمله‌ای که برادر ۱۵ ساله‌اش «عصمت‌الله» و پدرش «عبیدالله» را به قتل رساند و ۱۲ عضو دیگر خانواده‌اش را نیز مجروح کرد.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا «شاهین» آمریکایی که شکار ایران شد تله سایبری بود؟

گزارشگر ویژه اذعان دارد ترور سردار سلیمانی، که توسط دولت آمریکا «قتل هدفمند» خوانده شده، اولین مورد شناخته‌شده‌ای است که یک کشور، از مفهوم «دفاع از خود» به عنوان توجیهی برای حمله به یک مأمور دولتی در قلمرو کشور ثالث استفاده کرده است. ماده‌ی ۲ (بند ۴) از منشور ملل متحد استفاده از خشونت در کشور ثالث را هرگز برنمی‌تابد. بنابراین آمریکا بدون کسب اجازه از عراق، تمامیت ارضی این کشور را نیز زیر سؤال برده است. گزارشگر ویژه در این خصوص به «سکوت دولت‌ها» نیز اعتراض می‌کند. دامنه‌ی اعتراض او از دولت‌ها هم فراتر می‌رود و انگشت اتهامش را به سوی شورای امنیت می‌گیرد. به تصریحِ نویسنده‌ی این گزارش، حملات پهپادها و کشتار هدفمند تا به امروز موضوع بحث و بررسی‌های بین‌المللی نبوده و جامعه‌ی بین‌الملل تا حد زیادی ساکت نشسته است؛ که «این موضوع قابل‌قبول نیست.»

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

یک شهروند عراقی اجساد غیرنظامیانی را که در یکی از حملات هوایی ماه مارس سال ۲۰۱۷ آمریکا در شهر موصل در عراق کشته شده‌اند، جابه‌جا می‌کند.  (+)

سردار سلیمانی، قربانی تفسیر غلط از قانون «دفاع از خود»

ضمیمه‌ی گزارش تلاش دارد مفاد گزارش را در خصوص ترور سردار سلیمانی بررسی کند. به عنوان نمونه، نویسنده با مرور مفاد حقوقی‌ای که استفاده از پهپاد را برای قتل هدفمند توجیه می‌کند، ترور سلیمانی را باعث افزایش تردیدها در خصوص چنین تفسیری از قانون می‌داند؛ تفسیری که به یک کشور اجازه می‌دهد بدون هیچ دستاویز حقوقی و شواهد متقنی مبنی بر خطرناک بودن مأمور یک کشور دیگر، به بهانه‌ی «دفاع از خود» دست به ترور او بزند.

کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود +فیلم

بر خلاف «قاسم سلیمانی»، «شهید سلیمانی» عمر جاودان خواهد داشت و دست‌کم تا ده‌ها سال نقشه‌های محور آمریکایی-عبری-عربی را نقش بر آب خواهد کرد (+)

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود

در این گزارش اشاره شده است که حمله به سردار سلیمانی در یک کشور ثالث و بدون اجازه از مقامات آن کشور صورت گرفت؛ که استفاده از خشونت علیه عراق و نقض حاکمیت آن به شمار می‌آید. همچنین، در این عملیات، علاوه بر سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس، معاون فرمانده‌ی نیروهای حشدالشعبی و چند نفر دیگر از نیروهای این گروه نیز ترور شدند. گزارشگر ویژه تأکید دارد که آمریکا در نامه‌ی خود به شورای امنیت سازمان ملل، نتوانست اقدام خود در خصوص ترور این افراد را توضیح دهد یا نقض حاکمیت عراق را توجیه کند. هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه نشده است که نشان دهد این افراد چنان‌که آمریکا ادعا می‌کند، تهدید بالقوه یا حتمی بوده‌اند.

«نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی، می‌گوید شهید سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» ایران با آمریکا

عراق در خصوص این حمله رسماً به سازمان ملل شکایت کرد[۷]. در این شکایت همچنین ذکر شده که مطالبه‌ی عراق این است که این کشور به صحنه‌ی منازعه‌ی ایران و آمریکا بدل نشود. عراق در متن شکایت خود اظهار داشته که حمله‌ی پهپاد آمریکایی «به منزله‌ی تجاوز به دولت، حکومت و مردم عراق» و «نقض آشکار شرایط حضور نیروهای آمریکا در این کشور» است. قوانین بین‌الملل برای استفاده از خشونت در قلمروی یک کشور، اجازه‌ی معتبر از دولت آن کشور را الزامی می‌داند.

غیرقانونی، عجولانه و خودسرانه: محکومیت ترور شهید سلیمانی در گزارش سازمان ملل +عکس و فیلم

محل شهادت شهید سلیمانی مقابل فرودگاه بین‌المللی بغداد (+)

کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود +فیلم

پروژه‌ی داعش برای تضعیف کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه طراحی شده بود، اما این نقشه‌ها به همت شهید سلیمانی و همکارانش در خاورمیانه ناکام ماندند. به نظر می‌آید نه یک «تهدید قریب‌الوقوع»، بلکه مبارزه‌ی شهید سلیمانی با نقشه‌ها و توطئه‌های آمریکایی در خاورمیانه دلیل ترور او بوده است.  (+)

این گزارش از ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی نیز چشم‌پوشی نمی‌کند. در این‌باره در گزارش مذکور می‌خوانیم: «هفتادودو ساعت پس از حمله‌ی آن‌ها [آمریکایی‌ها] مقامات ایرانی تأیید کردند که یک موشک ایرانی «به‌اشتباه» هواپیمای پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین را که از تهران عازم کی‌یف بود، اندکی پس از برخاستن، هدف قرار داده است[۸].» نویسنده‌ی گزارش در پایان یادآور می‌شود که ترور سردار سلیمانی، تلفات بسیار بیش‌تری نسبت به آن‌چه هدف آمریکایی‌ها بود به جا گذاشت. به دلیل تنشی که توسط آمریکا و پایگاه‌های آن در عراق ایجاد شد، ۱۷۶ مسافر به اشتباه مورد اصابت موشک قرار گرفتند و مظلومانه جان خود را از دست دادند.

غیرقانونی، عجولانه و خودسرانه: محکومیت ترور شهید سلیمانی در گزارش سازمان ملل +عکس و فیلم

جست‌وجوی مردم و امدادگران در میان بقایای هواپیمای پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین در اطراف تهران. اگرچه سقوط این هواپیمای مسافربری نتیجه‌ی اشتباه پدافند هوایی ایران در شناسایی هدف بود، اما گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل، مسئولیت این اتفاق را به عهده‌ی دولت آمریکا می‌داند که با ترور شهید سلیمانی تنش‌ها میان دو کشور را شعله‌ور کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

گزارش شورای حقوق بشر با بررسی دقیق و جزئی مفاد حقوق بین‌المللی درباره‌ی قانون «دفاع از خود»، دستورالعمل‌های عملیات نظامی، قوانین حقوق بشر و غیره سعی کرده است تا اقدام ظالمانه‌ی آمریکا را محکوم کند. اقدام آمریکا در خصوص ترور سردار سلیمانی در خاک یک کشور ثالث، با توسل به این بهانه صورت گرفت که او منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد و یک «تهدید قریب‌الوقوع» به حساب می‌آید. این در حالی است که نتیجه‌گیری این گزارش چنین است:

با توجه به شواهدی که آمریکا تا امروز ارائه کرده است، هدف قرار دادن سردار سلیمانی و کشته شدن همراهان وی، یک قتل خودسرانه است که بر اساس مفاد قانون بین‌المللی حقوق بشر، آمریکا مسئولیت آن را به عهده دارد. هیچ مدرکی مبنی بر این‌که سردار سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ی قریب‌الوقوع علیه منافع آمریکا، به‌ویژه در عراق بوده، ارائه نشده است که اقدام فوری در قبال آن را توجیه کند.


[۱] Extrajudicial, summary or arbitrary executions Link

[۲] Who Has What: Countries with Armed Drones Link

[۳] What does 2019 hold for Russia’s drones? Link

[۴] Jus ad bellum Link

[۵] حقوق بین‌الملل بشردوستانه لینک

[۶] قانون بین‌المللی حقوق بشر لینک

[۷] رسالتان متطابقان مؤرختان ۶ کانون الثانی/ینایر ۲۰۲۰ موجهتان إلی الأمین العام ورئیس مجلس الأمن... لینک

[۸] 63 Canadians among dead after Ukrainian plane crash in Iran, airline says Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    31 2
    ما اینارو نمی‌خواهیم فقط قصاص قاتل .
    • قریشی بوکانی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      11 1
      یک بیانیه دو پلو ... غیرقانونی یعنی اگر امریکا عجله نمی کرد بصورت قانونی تصویب می کریدم . عجولانه یعنی قبل از تصویب در شورای امنیت با عجله اقدام کرد و خودسرانه یعنی چرا بدون هماهنگی با سایر کشورهای تروریست غربی اقدام کرد ... اینها از اساس با ما و ساختار نظام و آزادگی و استعمار ستیزی ما دشمنی دارند.
    • IQ ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      7 1
      احسنت بر شما به کوری چشم اون کسی که به من گفت صهیونیست روی همین سایت مشرق سلام درود بر سردار سپاه اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی روحت شاد درود بر سید علی خامنه ای
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      5 0
      فعلا که یه عده دارن برای ترامپ جونشون تو همین مملکت یقه جر میدن و برای انتخاب مجددش ثانیه شماری میکنن
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    17 2
    آمریکا همه چیش جنایته هر سیاستی که داره جنایته ولی خب به قول عباس کیارستمی هالیوود امریکا از ارتش امریکا قوی تره جوری تبلیغ میکنن ک جنایت لازم بوده ما بکنیم
  • NL ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 1
    کشتند و حالا سیاه می پوشند!
  • AE ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    12 0
    ما هیچ نیازی به تایید سازمان ملل نداریم، سازمان ملل و تمام زیر مجموعه هایش، همچنین قوانین بین المللی، به شدت یک طرفه هستند، و برای تامین منافع غرب (برندگان جنگ جهامی دوم) ایجاد شده اند. علت اینکه سازمان ایران ستیزی همچون شورای حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه دارد نظر همسو با ما می دهد، اظهر من الشمس بودن این ماجراست، وگرنه کسی دلش به حال ایران نسوخته است. در ضمن، تایید کردن یا نکردنشان هم به هیچ دردی نمی خورد، چون کلا همه چیز در نهاد های یک طرفه بین المللی، فرمالیته است (هنوز غرامت دفاع مقدس را شورای امنیت تایید نکرده و هیچ وقت هم نمی کند). فراموش نکنید، یکی از اصلی ترین سازمان هایی که تلاش می کند ایران را تجزیه کند، همین شورای حقوق بشر سازمان ملل است (سازمان تجزیه طلب دیگر، عفو بین الملل است که غیر مستقیم وابسته به انگلیس است). در گزارش هایشان، همیشه سعی کرده اند عده ای از مردم ایران را اقلیت قومی بنمایانند، در حالی که ما هیچ اقلیت قومی در کشورمان نداریم، و در قانون اساسی، ایرانی بودن افراد مدنظر است، بنابراین همه ایرانیان (85 میلیون) از دیدگاه قانون یکی هستند، به عبارت دیگر، در کشور ایران، همه اکثریتند و اقلیت قومی در ایران نیست.
  • محمد IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    16 0
    تعریف غرب از آزادی واقعا خنده داره!. میگن انسان باید آزاد باشه می تونه برهنه باشه ، دین نداشته باشه، به مقدسات بدو بیرا بگه ، از پیامبر انتقاد کنه ، همجنسگرا باشه ، بی بندوبار باشه ولی حق نداره مخالف آمریکا باشه حق نداره مثل حاج قاسم فکر کنه!!!!! عجب!
  • مهراد IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    7 0
    عامل سقوط هواپیمای اوکراینی رو آمریکا میدونی رو خوب اومدی
  • US ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 11
    اول شما بگید با وجود اعلام پایان داعش توی عراق چه می کنید؟
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      8 0
      برا مقابله با مادر داعش اربابت امریکا که باز دوقلو نزاد
    • قریشی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      7 0
      اول شما بگید بابای امریکائی امثال شما قبل و بعد از داعش در عراق و افغانستان و لیبی و دویست و پنجاه پایگاه نظامی دیگه در سراسر دنیا چه غلطی می کنه؟ ما که کشور همسایه خودمونه و هم مرام و هم پیمانیم شما چه؟
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      7 0
      تعيين زمان لازم براي حضور و كنترل فعاليت پسماندهاي داعشي انحصاراً در اختيار و صلاحيت كسي است كه مبارزه با داعش و نابود كردن و ازبين بردن حكومت خودخوانده آنرا برعهده گرفت و از جان ومال دريغ نكرد ، نه اربابان تو!!!!
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      8 0
      کی گفته ما تو عراقیم؟! سند بیار.اینکه مردم عراق از بسیج الگو گرفتند وحشدالشعبی داره اربابت آمریکا رو،در عراق مهار میکنه تا جنایات دیگری مثل ابوغریب رو در عراق تکرار نکنه،تقصیر ماست؟! :)) بسوزید که اربابتون فرتوت ودر آستانه فروپاشی است.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    11 0
    سازمان ملل برای محکونم کردن بعضی از اتفاقات شبانه جلسه می ذاره برای محکوم کردن ترور شهید سلیمانی چند سال فکر کرده !
  • قاتلان ترامپ IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    9 0
    hi Donald John Trump at least one million musl1m are going to kill you trump and Michael Richard Pompeo and Erik Dean Princehi Donald John Trump at least one million musl1m are going to kill you trump and Michael Richard Pompeo and Erik Dean Prince برای کشتن قاتل شهید سلیمانی که دونالد ترامپ و پمپو و اریک دین پرینس و مابقی هستند اقدام خواهیم کرد
  • ایرانی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    11 0
    قاتلان شهید سلیمانی را خواهیم کشت
  • US ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    7 0
    ترامپ قصاص خواهند شد همانگونه که یزید قصاص شد
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      3 2
      وقتی افق فکری انسان کوچک باشد،قصاص مولایمان را درحد مرگ یزید میداند! عزیزم افق فکری شیعه نابودی باطل در همه ابعادش است وصبری به وسعت تاریخ دارد تا با آماده کردن مقدمات ظهور،کل باطل را با ظهور مولایش، نابود کند.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    1 0
    خاک تو سر سازمان ملل ترسو و تروریست که مزدور و جیره خور امریکاست چرا باید سازمان ملل امریکا باشد جا قحطی است خونها گردن همتون است بیشرفها
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    5 0
    یعنی میگه امریکا اقدام نکرده بود شورای امنیت دستورش را صادر میگرد تو قبر بابای همتون
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 0
    اینها هم جدیدا خوردند به قحطی وبی سوختی درزمستان رگ نفاقشون بادکرده وگرنه همین سازمان ملل همکاری گسترده باتروریست های النصره داشت وشهادت شهیدسلیمانی وحملات اسراییل رااصلاترتیب اثرنمیدهد دراین هفته نمایندگان انگلیس وفرانسه برای گدایی سوخت وگندم به تهران اومدن رابرت مالی وگروسی هم دم تکون دادنشون برای برجام بیشترشده
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    دنیا بر مبنای قدرت بجای قانون میچرخد . دوست و دشمن به ترور ناجوانمردانه سردار شهید اذعان دارند گزارش سازمان ملل هم مهر تائید بر آن گذاشت . اسرائیل با همدستی آمریکا در درون کشور دانشمندان را از ما گرفت . خوب بود زمان حمله به پایگاه های آمریکا در عراق . بجای تماس با نخست وزیر عراق بصورت عمومی اعلام میشد تا تمامی پایگاه های اطراف بجای عراق و آن هم دو جا در حالت آماده باش و دلهره بسر میبردند . اسرائیل با وهم اینکه ایران قادر به پاسخگوئی مناسب در برابر آمریکا نیست ، در سفر بایدن به آنجا خواهان حمله آمریکا به ایران است . زیرا از ناتوانی و در خطر نابودی خودش اطمینان دارد و به رجز خوانی بسنده می کند . تیرانا در آلبانی جمعی را شکل داده تا به انواع مختلف مانند استفاده از رسانه اینترنتی و شبکه های اجتماعی به عنوان کمک آمریکا و اسرائیل عمل کند ، حضور پمپئو و مایک پنس از شرکای ترور سردار تحت هر عنوان نزد آنان میروند . جواب سنگ کلوخ است . آنان توانسته اند . این بسیار مهم و ضروری هست که نشان دهیم ما هم میتوانیم . انتقام شهدای خود را ببشایستگی بگیریم . این ترس از انتقام ایرانی باید نهادینه شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس