شهید سلیمانی - نمایه

«سث فرانتزمن» نویسنده اسرائیلی-آمریکایی، در کتاب «جنگ‌های پهپادی» ضمن تأکید بر اهمیت پهپادهای مسلح در جنگ‌های امروزی، ترور شهید سلیمانی توسط پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد را توصیف کرده است.

سرویس جهان مشرق - اهمیت پهپادهای نظامی روزبه‌روز در جنگ‌های امروزی بیش‌تر می‌شود. اگرچه این روزها نبرد پهپادها در آسمان اوکراین، این واقعیت را بیش از هر زمان دیگری اثبات کرده، اما اهمیت پهپادهای مسلح از سال‌ها قبل موضوع بحث در محافل مختلف نظامی بوده است. یکی از نقاط عطف در اهمیت استفاده‌ی نظامی از پهپادها، ترور شهید سلیمانی توسط تروریست‌های آمریکایی با استفاده از پهپاد در فرودگاه بغداد بود. کتاب «جنگ‌های پهپادی» نوشته «سث فرانتزمن» خبرنگار و نویسنده‌ی اسرائیلی-آمریکایی، در بخشی از توضیحاتش درباره‌ی سیر توسعه و اهمیت پهپادها در میدان جنگ، به عملیات ارتش آمریکا در فرودگاه بغداد و پیامد آن بر حوزه‌ی جنگ‌های پهپادی پرداخته است. در ادامه، ضمن معرفی فرانتزمن به خلاصه‌ای از مطالب این کتاب اشاره شده است.

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش حاج قاسم در پیروزی‌های منطقه‌ای ایران مقابل آمریکا [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران، یک - آمریکا، هیچ؛ بلوف‌های سازنده RQ-۴ درباره جنگ با ایران 

›› ایران تنها شکارچی گلوبال‌هاوک/ ۱۰ پهپاد دیگر آمریکا را هم بزنیم، جنگ نمی‌شود

›› آیا «شاهین» آمریکایی که شکار ایران شد تله سایبری بود؟

روایت نویسنده یهودی از «انگشت و انگشتر» شهید سلیمانی +عکس و فیلم
سث فرانتزمن

معرفی نویسنده

«سث فرانتزمن[۱]» خبرنگار و پژوهشگر اسرائیلی-آمریکایی حوزه‌ی سیاسی و امنیتی است. او سال ۲۰۱۰ دکترای «جغرافیای تاریخی» خود را از «دانشگاه عبری اورشلیم» در فلسطین اشغالی گرفت و در حال حاضر مدیر اندیشکده‌ی «مرکز تحلیل و گزارش خاورمیانه[۲]» در آمریکا، ستون‌نویس اندیشکده‌ی «انجمن خاورمیانه» و تحلیلگر و خبرنگار ارشد روزنامه‌ی اسرائیلی «جروزالم‌پست» در امور خاورمیانه است. رویکرد سیاسی فرانتزمن و رویکرد اندیشکده‌هایی که او با آن‌ها کار می‌کند محافظه‌کارانه و ضدایرانی است. فرانتزمن سال ۲۰۱۹ کتابی درباره‌ی داعش و تنش‌ها میان آمریکا و ایران نوشت که مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت.

روایت نویسنده یهودی از «انگشت و انگشتر» شهید سلیمانی +عکس و فیلم

«سث فرانتزمن» (سوم از چپ) نویسنده‌ی روزنامه‌ی اسرائیلی «جروزالم‌پست» در دفتر این روزنامه در فلسطین اشغالی برای دانشجویان رشته‌ی خبرنگاری صحبت می‌کند. (+)

کتاب «جنگ‌های پهپادی[۳]» در یک انتشارات محافظه‌کار به نام «پست‌هیل‌پرس[۴]» به انتشار رسید. این انتشارات به چاپ کتاب‌های جنجالی و با زاویه‌ی دیدهای متفاوت شهرت داد. اغلب نویسندگان این انتشارات خبرنگاران و سیاستمداران راست‌گرا و محافظه‌کار هستند. فرانتزمن نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. او مخالف توافق هسته‌ای ایران و موافق افزایش تحریم‌ها علیه تهران است. اما بر خلاف بسیاری از تحلیلگرانی که به سوی جمهوری‌خواهانِ آمریکایی تمایل دارند، معتقد است سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ نه‌تنها موفق به انزوای ایران نشد، بلکه با چند اشتباه دیگر منجر به گسترش قدرت تهران در منطقه شد.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، درباره‌ی سیاست ضدایرانی دولت ترامپ موسوم به «فشار حداکثری» پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران [دانلود]

مصاحبه‌ی «سث فرانتزمن» با سرویس فارسی شبکه‌ی «بی‌بی‌سی» انگلیس درباره‌ی لغو برجام در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا [دانلود]

خلاصه‌ی کتاب

کتاب «جنگ‌های پهپادی» که مورد ستایش «دیوید پترائوس» رئیس سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا (سی‌آی‌ای) قرار گرفته، صنعت رو به گسترش پهپادهای نظامی را مورد توجه قرار می‌دهد؛ صنعتی که به طور ویژه در منطقه‌ی خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته و به نظر می‌رسد شکل نبرد را در سال‌های آتی تحت تأثیر قرار دهد. مطابق برخی آمارها، تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ هزار پهپاد نظامی مورد استفاده قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌ی پیش رو بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار صرف ساخت و توسعه‌ی این نوع پهپادها شود. به نظر می‌رسد به‌زودی بودجه‌ی اختصاص یافته به پهپادها از هزینه‌ی تانک‌ها پیشی بگیرد.

روایت نویسنده یهودی از «انگشت و انگشتر» شهید سلیمانی +عکس و فیلم

جلد کتاب «جنگ‌های پهپادی: پیش‌قدم‌ها، ماشین‌های قتل، هوش مصنوعی، و نبرد بر سر آینده» نوشته‌ی «سث فرانتزمن» خبرنگار اسرائیلی-آمریکایی و کارشناس و ستون‌نویس روزنامه‌ی اسرائیلی «جروزالم‌پست» در مسائل خاورمیانه. کتاب جنگ‌های پهپادی ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ (تیرماه ۱۴۰۰) در ۲۸۸ صفحه منتشر شده است. (+)

روایت کتاب با مسافرت فرانتزمن به شهر موصل در سال ۲۰۱۷ برای همراهی با سربازان عراقی و آمریکایی در بازپس‌گیری این شهر از داعش آغاز می‌شود. نویسنده توصیف می‌کند که نیروهای داعش پهپادهای غیرنظامی را مسلح کرده و علیه نیروهای عراقی و آمریکایی استفاده می‌کردند. این چالش او را به تهدیدها و فرصت‌های این صنعت جدید علاقه‌مند کرد. اما تمرکز کتاب بیش‌تر بر روی صنایع پهپادی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. او معتقد است پهپادها ابتدا در فلسطین اشغالی و در دهه‌ی هفتاد به مرحله‌ی عملیاتی رسیدند، اما آمریکا بود که در این صنعت انقلابی به پا کرد.

روایت نویسنده یهودی از «انگشت و انگشتر» شهید سلیمانی +عکس و فیلم

تصویری که «سث فرانتزمن» (با عینک) در پایگاه اینترنتی شخصی‌اش با این توصیف مختصر منتشر کرده است: «یورش [برای آزادسازی] موصل، [در کنار نیروهای] پیشمرگه» (+)

روایت نویسنده یهودی از «انگشت و انگشتر» شهید سلیمانی +عکس و فیلم

تصویری که «سث فرانتزمن» (نشسته، راست) از خودش با این توصیف منتشر کرده است: «همراه نیروهای پیشمرگه در یک روستای آزادشده، کردستان عراق، جولای ۲۰۱۶» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه

›› سفر پوتین به تهران و ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

دو فصل اول کتاب به طور کامل به تاریخ توسعه‌ی پهپادها از پرنده‌هایی سنگین و بزرگ برای دیدبانی تا پرنده‌های سبک و ارزان با قابلیت شلیک پرداخته است. اما فصل سوم با شرحی از چگونگی ترور سردار قاسم سلیمانی آغاز می‌شود. اگرچه سردار سلیمانی و همراهانش، از جمله ابومهدی المهندس، فرمانده‌ی حشدالشعبی عراق، تمهیدات عادی امنیتی را رعایت می‌کردند، اما پهپادهای آمریکایی سه موشک به سوی کاروان سردار سلیمانی شلیک کرده و همه‌ی آن‌ها را به قتل رساندند. فرانتزمن در صفحه‌ی ۴۳ کتابش می‌نویسد: «تنها چیزی که برای شناسایی سلیمانی، ژنرال عالی‌رتبه‌ی ایرانی، باقی مانده بود، یک انگشت خونین بود که یک انگشتر داشت.» 

روایت نویسنده یهودی از «انگشت و انگشتر» شهید سلیمانی +عکس و فیلم

«تنها چیزی که برای شناسایی سلیمانی، ژنرال عالی‌رتبه‌ی ایرانی، باقی مانده بود، یک انگشت خونین بود که یک انگشتر داشت.» بخشی از کتاب «جنگ‌های پهپادی» نوشته‌ی «سث فرانتزمن» که ماجرای ترور شهید سلیمانی در فرودگاه بغداد را روایت می‌کند. (+)

روایت نویسنده یهودی از «انگشت و انگشتر» شهید سلیمانی +عکس و فیلم

تصویر منتسب به دست و انگشتر شهید سلیمانی پس از حمله‌ی تروریستی آمریکا به کاروان او در اطراف فرودگاه بغداد (+)

ترور سردار سلیمانی نقطه‌ی عطف صنعت پهپادی

فرانتزمن گزارش می‌دهد که ساعاتی پس از انفجار خودروهای حامل سلیمانی و همراهانش در اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده‌ی آمریکا، اعلام کرد که یک مأموریت ویژه با موفقیت به سرانجام رسیده است. ترامپ توصیف دراماتیکی از لحظه‌ی صدور فرمان ترور سلیمانی کرده و نویسنده‌ی کتاب نیز، که تحت تأثیر این توصیف قرار گرفته، آن را نقل کرده است. وی چهره‌ی سردار «حاجی‌زاده» فرمانده‌ی نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران، را به چهره‌ی «جورج کلونی» بازیگر مشهور آمریکایی تشبیه کرده و او را در مقابل از دست رفتن فرمانده‌اش «مبهوت» توصیف می‌کند.

نظر «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ [دانلود]

کمی بعد مشخص شد که پهپاد قاتل از نوع «ام‌کیو-۹ ریپر» بوده که در زمره‌ی پهپادهای بزرگ و سنگین است. ایران نیز چند روز بعد به تلافی قتل سلیمانی، پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق را که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، هدف موشک قرار داد. در همین حملات بود که آنتن کنترل‌ازراه‌دور پهپادهای آمریکایی آتش گرفت و برخی از آن‌ها از کنترل خارج شدند. از جمله یکی از پهپادهای «ام‌کیو-۱سی گری ایگل» به ارزش چندین میلیون دلار (طبق برخی گزارش‌ها بین ۲۱ تا ۳۱ میلیون دلار)، که سقوط کرد. فرانتزمن معتقد است پروژه‌ی ترور سلیمانی، یکی از نقاط عطف تاریخ پهپادها بود، چراکه پیش از این، پهپادها در کشتن اسامه بن‌لادن ناموفق عمل کرده بودند؛ و این اولین ترور بزرگ پهپادی بود. ادامه‌ی فصل سوم به شرح عملیات ترور اسامه بن‌لادن و یکی از عملیات‌های ارتش اسرائیل می‌پردازد.

گزارش اولیه‌ی سی‌ان‌ان از درون پایگاه عین‌الاسد پس از حمله‌ی موشکی ایران [دانلود]

گزارش سی‌ان‌ان درباره‌ی تجربه‌ی نیروهای آمریکایی از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد [دانلود]

روایت نویسنده یهودی از «انگشت و انگشتر» شهید سلیمانی +عکس و فیلم

«این عملیات‌ها[ی پهپادی] تحت اختیار هیچ یک از کشورهایی نبودند که آمریکا با آن‌ها همکاری داشت یا آن‌ها را اشغال کرده بود.» بخشی از کتاب «جنگ‌های پهپادی» نوشته‌ی «سث فرانتزمن» که ادعا می‌کند آمریکا در برخی از کشورهای منطقه‌ی غرب آسیا و آفریقا اقدام به «جنگ سایه» می‌کند و از اختلافات مرزی یا مکان‌هایی که مرز میان کشورها مبهم است، برای انجام عملیات‌های پهپادی سوءاستفاده می‌نماید. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

›› تا الآن ۶۹ نفر؛ موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد!

عملیات‌های نابودگر آمریکا با استفاده از پهپاد روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود. سث فرانتزمن گزارش می‌کند که دولت بوش از سال ۲۰۰۴ به بعد تنها ۴۸ عملیات پهپادی داشت، اما دولت اوباما حداقل ۳۵۳ عملیات پهپادی ثبت‌شده داشت. در عملیات‌های دولت اوباما بالغ بر ۲۶۸۳ هدف، و در کنار آن‌ها ۱۶۲ غیرنظامی، کشته شدند. اوباما که تحت تأثیر دقت حملات پهپادی قرار گرفته بود، پهپادهای آمریکایی را به سوی اهداف آفریقایی در چاد، نیجر و لیبی نیز روانه کرد. گسترش فعالیت پهپادها دغدغه‌های حقوقی را برای آمریکایی‌ها بیش‌تر کرد. فصل چهارم کتاب به این دعواهای حقوقی می‌پردازد. توجیه حقوقی برای نفوذ به مرزهای کشورها و انجام عملیات نابودگر بیش از همه بحث‌برانگیز بود. برخی مرزهای آمریکا را دارای «شکاف‌های غیریکپارچه» خواندند و برخی دیگر ترور اهداف را در کشورهای دیگر با اصطلاحاتی مانند «مقابله با تروریسم» یا «دفاع از خود» توجیه کردند. این در حالی است که ترور سلیمانی هنوز هم از لحاظ حقوقی محل بحث است.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

آشنایان و همسایه‌ها اطراف خودرویی جمع شده‌اند که سال ۲۰۲۱ توسط پهپادهای آمریکایی در افغانستان هدف قرار گرفت. ۱۰ عضو یک خانواده، از جمله ۷ کودک، در این حمله کشته شدند. (+)

تصاویری که یکی از پهپادهای آمریکایی شرکت‌کننده در حمله‌ی هوایی سال ۲۰۲۱ به شهر کابل، پایتخت افغانستان، ضبط کرده است. ارتش آمریکا پس از این حمله، اعتراف کرد در شناسایی هدفش دچار اشتباه شده و تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده‌اند. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها

›› جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات آمریکا چه‌طور؟

پهپادها در دو سوی خاکریز

فصول بعدی کتاب به پهپادهای توسعه‌یافته توسط دشمنان آمریکا یعنی ایران، یمن، سوریه و چند کشور دیگر می‌پردازد. در این مرحله، کشورهای دیگر هم به این سلاح مجهز شدند و آمریکا و اسرائیل به فکر دفاع در مقابل پهپادها افتادند. فرانتزمن معتقد است بیش از هر چیز، تجهیز حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین به پهپادهای ایرانی، اسرائیل را نگران می‌کرد. لبنان در جنگ سی‌روزه در سال ۲۰۰۶ نیز از پهپادها استفاده کرد. اسرائیل برای مقابله با پهپادهایِ سبکِ حزب‌الله مجبور به استفاده از جنگنده‌ی اف-۱۶ بود؛ روشی که به هیچ عنوان مقرون‌به‌صرفه نبود. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ حزب‌الله به کمک ایران پهپادهای خود را ارتقا داد و به یک تهدید تمام‌عیار تبدیل شد. از سوی دیگر، عراق و یمن و سوریه نیز تجهیز شدند. گروهی از یمنی‌ها که سث فرانتزمن آن‌ها را «روستایی و بی‌تمدن» می‌خواند، به کمک ایران مجهز به پهپادهای پیشرفته شدند و هر روز تهدیدهای جدیدی علیه متحدان آمریکا و اسرائیل ایجاد کردند.

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق زمین و زیر کوه [دانلود]

«عملیات ایوب» و پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز فلسطین اشغالی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› یمنی‌ها چگونه با پهپادهای چنددلاری پدافند چندمیلیارد دلاری شکار می‌کنند

›› پهپاد آرش-۲؛ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟

از سوی دیگر، سامانه‌های دفاعی نیز در ایران و کشورهای دیگر توسعه یافت. به عنوان مثال، پهپاد آرکیو-۱۷۰ که یکی از پیشرفته‌ترین انواع پهپاد است و برخی اطلاعات آن در سال ۲۰۲۰ هنوز محرمانه بود، سال ۲۰۱۱ توسط سپاه پاسداران ایران هک شد و به سلامت در خاک این کشور فرود آمد. اگرچه آمریکا، اسرائیل، ایران و برخی کشورهای دیگر سال‌هاست به دنبال سامانه‌های ضدپهپادی هستند، اما هنوز راه‌حل نهایی برای دفاع در مقابل پهپادها پیدا نشده است. فرانتزمن اذعان می‌کند ابداع ایران در سال ۲۰۱۹ برای «یورش فوجی» پهپادها هنوز هیچ پاسخی در جهان ندارد. کتاب فرانتزمن نتیجه می‌گیرد که جهان با سرعت زیادی به سوی ارتش‌های پهپادی پیش می‌رود، ولی هنوز سامانه‌های دفاعی مقابل این جنگجویان جدید به نتیجه‌ی نهایی نرسیده‌اند. هرچند که امروز سامانه‌های پهپادی و دفاعی به هوش مصنوعی مجهز شده‌اند و این میدان روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود.

 

مستند «شکار طبس» درباره‌ی عملیات سپاه پاسداران برای به دام انداختن پهپاد رادارگریز «آرکیو-۱۷۰» آمریکا [دانلود با حجم ~ ۱۴۴ مگابایت]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران در آستانه دستیابی به فناوری نظامی هوش مصنوعی و «یورش فوجی»

›› ماجرای «یورش فوجی» قایق‌های سپاه پاسداران به ناوگروه آبراهام لینکلن آمریکا

›› هشدار مجله آمریکایی درباره انقلاب نظامی ایران در رباتیک، هوش مصنوعی و «تسلیحات خودمختار»

 

جمع‌بندی

کتاب «جنگ‌های پهپادی» نوشته‌ی سث فرانتزمن رویکرد گزارشی دارد. ارجاع فراوان به اخبار حوزه‌ی پهپادی و تحقیقی جدی روی تاریخچه‌ی توسعه‌ی پهپادها، زمینه‌ی نگارش کتاب بوده است. نویسنده معتقد است رژیم صهیونیستی مبدع پهپاد است و آمریکا این صنعت را گسترش داد، ولی اذعان می‌کند که ایران با سرعت زیادی این فناوری را از آمریکا و دیگر کشورهای جهان گرفت و اکنون به عنوان قطب صنعت پهپادهای نظامی محسوب می‌شود. ترور سردار سلیمانی در سال ۲۰۱۹ به عنوان نقطه‌ی عطف این صنعت محسوب می‌شود، زیرا فرمانده‌ی سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بزرگ‌ترین شخصیتی است که با نقشه‌ی جامعی از اطلاعات امنیتی و با استفاده از پهپادهای نظامی آمریکا ترور شد. هنوز هم بحث و جنجال بر سر ابعاد حقوقی، امنیتی و نظامی این ترور به سرانجام نرسیده است.

مصاحبه‌ی «سث فرانتزمن» با سرویس فارسی شبکه‌ی «بی‌بی‌سی» انگلیس درباره‌ی ادعاها مبنی بر هدف قرار گرفتن یک پهپاد ایرانی بر فراز اوکراین [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ادعای سرنگونی یک جنگنده اوکراینی در جریان رهگیری پهپاد «شاهد»

›› رادارگریز و مرگ‌بار؛ تأثیر پهپادهای ایرانی بر جنگ اوکراین


[۱] Seth J. Frantzman Link

[۲] Middle East Center for Reporting and Analysis Link

[۳] Drone Wars: Pioneers, Killing Machines, Artificial Intelligence, and the Battle for the Future Link

[۴] Post Hill Press Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    46 3
    نثار روح همه شهدا صلوات اللّهمّ‌صلّ‌علی‌محمّدوآل‌محمّدوعجّل‌فرجهم
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    26 4
    انا من المجرمین منتقمون !
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    38 6
    تروریست ها به طور دائم در انتظار باشند. شهید سلیمانی شما را بیچاره خواهد کرد.
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    28 7
    صهیونیست ها، قوم ملعون و آواره
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    37 6
    بیچاره ها خبر ندارند که شهیدسلیمانی خطرناکتر از سردار سلیمانی است
  • علوی IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    32 7
    خدا گواه است که بنده و خیلی از بسیجیان شبی نیست که با فکر و انتظار انتقام سخت نخوابیم بیدار نشویم و صبح را با تصویر حاج قاسم شهیدمان در خانه خود آغاز نکنیم و بی صبرانه در انتظار جنگ با آمریکا نباشیم و با مکتب سلیمانی به خدمت مردمان کشورمان در حد توان نپردازیم هر چند تمام ما فرزندان رهبری برای ایشان جای حاج قاسم شهید نخواهیم شد اما روح حاج قاسم شهید انرژی دهنده یومیه ما شده اکثر این یگان های ویژه کف خیابان بسیجی ها پاسداران ارتشیان مانور دهندگان تولیدگران در تمامی عرصه میلیون ها پیرو حاج قاسم شهید در حال خدمت اگر از مصی پولی نژاد متنفر هستیم نه بخاطر خباثت های کم اثرش بلکه برای مزدوری ش برای پمپئو روزی نیست که در انتظار ترور ترامپ نباشیم ما میلیون ها حاج قاسم شدیم ولله العظیم سوگند این یک حقیقت است آهای اندیشکده صهیونیست که این متن را خواهی خواند بدانید که ایمان داریم مطابق سوره اسرا خانه به خانه در پی شما خواهیم آمد به فرمایش فرمانده ما حاج اسماعیل گوش کنید اسراییل را ترک کنید که خانه هایتان را مفت نخواهند خرید
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      7 31
      ارزشی عصبانی باش و از عصبانیت بمیر
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      6 3
      جانا، سخن از دل ما می گویی‌
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      13 1
      8:38! ارزشی بودن قابل مقایسه نیست با «عرزشی» بودن. ما «ارزشی» و شما و هم‌پالکی‌هایت «عرزشی» هستید. پس تا می‌توانید عرعر کنید و به اربابان صهیونیستتان سواری دهید. خرهای خوبی برای صاحبانتان هستید.
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      13 2
      اون آمریکاست که عصبانی هست و ان شاءالله از عصبانیت خواهد مرد
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      7 2
      ما عصبانی باشیم و بمیریم بخاطر بالاترین مزدی که خداوند به بنده خوبش حاج قاسم داد !!!! حاج قاسمی که با چشمکی به اربابت که برای گرین کارتش له له میزنی و لجن هم حاضر بخوری میتوانست ایالتی را به نام خود سند بزند کما اینکه نامه فدایت شوم پمپئو خوک را نخوانده پس فرستاد حاج قاسمی که 5 هزار نعش یانکی و 7 ترلیون دلار و جنازه 300 هزار مزدور داعشی و طرح های خاورمیانه جدید خاکستر شده رو دست کدخدایت گذاشت و چون مولایش حسین در 63 سالگی که امثال تو با کرونا و سکته نفله میشوید به دیدار خداوند شتافت ما عصبانی نیستیم ما رهروی راهش هستیم تا در کاخ سیاه انشاءالله حسینیه بسازیم
  • علوی IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    14 2
    اذان صبح است و مثل هر روز آغاز میکنیم با نام و یاد حاج قاسم شهید این کار هر روز بسیاری از ایرانیان است داغ حاج قاسم برای ما همیشه تازه است حتی تازه تر از برادر و پدر شهید خواستم صهیونیست های خواننده این اخبار با چند شب و صبح ما آشنا شوند ما مطابق روایت صبح و شام انتظار فرج را میکشبم فرج همان ظهور و قیام امام موجود و موعود است آنکه بر دنیا مسلط خواهد شد و جمع میلیونی ایرانیان و یمنی ها و عراقی ها و ابدال و نیکانی از شام و مصر و شریفا نی از روم یاورانش خواهند بود آری صبح پیروزی بسیار نزدیک است و دیر همه شده دیگر دیر نخواهد شد ؛چون خون همیشه جوشان حاج قاسم با مدد روح وسیع و فعالش بر تمامی آزاد یخواهان جهان به اذن الله ؛سیطره دارد از افغانستان و ایران و عراق و لبنان و یمن و مصر و آفریقا تا آمریکای لاتین تا ونزوئلا تا خود امریکا (زمین گلف ترامپ جای امنی نیست ) (شکنجه هراس پمپمئو از مرگ تقاصی بعنوان مرگ تدریجی اوست .)
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      6 2
      جانا، سخن از دل ما می گویی‌
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    8 1
    متن انگلیسی کتاب می نویسد یک انگشت خونین بود با انگشترش و شما ترجمه کرده اید یک انگشتر خونین بود که یک انگشت داشت
  • س IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    7 1
    الا لعنت الله علی القوم الظالمین
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    8 2
    راستی آیا انتقام سخت بخاطر ترور ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی فراموش شده است ؟! مردم همچنان منتظر هستند . لعنت بر امریکا لعنت بر صهیونیسم
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    7 5
    و شما کماکان پاسخ درخوری ندادین و فقط از دور هارتو پورت میکنین تا فخری زاده رو هم شهید کردن شما اصلا وجود انتقام رو ندارین درود بر شهید مهدوی ناوشکن
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    7 2
    امریکاییها عوارض این جسارت وجنایت را در طول زمان اینده خواهند پرداخت
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    2 3
    یا عملیات فریب بود یا پروژه قهرمان سازی که با هماهنگی با ترامپ انجام شد
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      داداش سفر به قبرس رو کنسل کن. "اصل جنس" همینجا تو تهرونه! خخخخخ
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    به تازگی بازی کامپیوتری امده است که در ان با کشتن شهید سلیمانی آغاز می شود . در مقابل امریکا و اسراییل خفت تمام عیار .
  • علوی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    6 1
    مخاطبی که گفتی عصبانی باش اولا ارزشی مقام والایی است و بنده و امثال بنده وقتی لایق خواهیم شد که هزار خانه برای محرومان بسازیم هزار منافق و صهیونیست را بکشیم آنگاه ارزشی محسوب شویم ثانیا انتقام؟ آنگاه که شما مهر ۱۴۰۱ در ایران ترقه بازی میکردین و زباله سوزی ما دولت یکدست جبهه مقاومت در عراق تشکیل دادیم آنگاه که شما شنبه و چهارشنبه انقلاب فیک در تهران راه انداختین ما شاهد ۱۳۶ به روسیه دادیم و یومیه شاهد یهود کشان هستیم. ما با پهپاد درجه دهم خودمان توزان قدرت ناتو را بر هم زدیم برتری آمریکا در آسمان را گرفتیم. ثالثا حالا تو عصبانی بشو چون آن جلسه دوساعته حاج قاسم شهید با پوتین خرس قطبی را بیدار کرد و مقابل ناتو قرار داد و هیمنه اقتدار غرب را شکست چون در نبرد شام به آنها آموخت آمریکا شکست پذیر است عین الاسد را هم با شهادتش دکترین خویش را نهایی ساخت آهای شغال از آلبانی بیا بیرون چون هیزم گران است و یخ خواهی زد ما در اکراین برای شکار شغالان آتش روشن کرده ایم
    • احسان معتمدی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      2 0
      انقلاب ایران انقلاب امام و انقلاب خدا بود که همه پیامبران منتظر ان بوده و هستند . بچه های داخل کشورمان که فکر می کنند گرانی و یا سختی ازدواج و اینها نشان دهنده این است که کشور ما بر حق نیست اشتباه می کنید خوب دقت کنید و از رفتارهای کودکانه که موجب پشیمانی دنیا و اخرت هست دوری کنید مشکلات اقتصادی کشور در اثر بد عمل کردن مسئولین و تحریم شدید امریکا است اما اینکار نباید موجب شود جوانان عزیز ما به کشورمان پشت کنند باید امید را در خود زنده کنند و تلاش کنند تا وضعیت زندگی انها بهتر شود مسئولان کشور هم دارند تمام تلاش خود را انجام میدهند که وضعیت بهتر شود البته تلاش ها ناکافی است . و باید مدیران بدانند که توجه به سرزمین ها را افزایش دهند یک سرزمین نیاز به توجه کشاورزی و دامپروری و باغداری دارد یک سرزمین دیگر نیاز به توجه صنعتی دارد . الان مثلا برای استانی که کشاورزی و دامپروری و باغداری است و منابع ابت دارد یک نفر را استاندار ان استان قرار داده اند که مدرک تحصیلی ان تاریخ فقه است و بلد نیست استان کیلویی جند و این بزرگترین خیانت است باید افراد ناتوان فورا عزل شوند و افراد نزدیک رییس جمهور از پارتی بازی دوری کنند چون این فرد را یکی از افراد نزدیک گذاشته است و این خیانت و حرام و گناه کبیره و ظلم به این استان است
  • احسان معتمدی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 5
    برادران مسئول در کشور برای اینکه اغتشاشات تمام شود و هرگز باز نگردد باید حقوق معلمین را افزایش دهید انها هر روز از بی عدالتی و ظلم در حقوق انها سر کلاس برای دانش اموزان حرف می زنند که شکایت انها کاملا به حق و حقیقت است و مدیر کل ها و معاونین و وزرا حقوق بالا دریافت می کنند و معلمین حقوق زیر 10 میلیون تومان و بعد خیال دارید ارزش های چیه چیزی را برای جوانان شرح دهند به جز ظلم و ستم و بی عدالتی . چرا قاضی باید حقوق نجومی دریافت نماید چرا مدیران به همان صورت این موجب اغتشاشات الان شده و معلمین مدام از بی عدالتی سیستماتیک کشور می گویند و بچه ها هم اماده می شوند به همین روش پیش بروید برای بنزین باز خیابانها را اتش خواهند زد چون مردم مطالب مهم را به شما گوشزد می کنند
  • علوی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    8 0
    آه حاج قاسم شهید ! شما به جهاتی از جناب مالک اشتر برتری چون دایره فتوحات تو گسترده تر تو به جهاتی از عمار برتری چون امام خود را نادیده چنین پیروی نمودی تو به جهاتی از حجربن عدی برتری چون حجر در امام خویش تشکیک نمود و عاقبت در شام شش نفر لشگر فراهم ساخت و تو هزاران نفر لشگر فراهم ساختی . تو به جهاتی از ابوذر برتری چون ابوذر ناگزیر به صحرای ربذه رفت اما تو با اشراف جدال سیاسی نمودی و سلامت محض داشتی تو ،از رستم برتری چون رستم با پشتوانه سپاه ایران بزرگ از اعراب شکست خورد و تو یک شاخه از سپاه ایران چنین فتوحات فرمودی افسوس ! آنگاه که فردوسی داشتیم اما رستم شاهنامه خیالی بود اما حال که رستم دستان شاهنامه را تو فراتر بودی و باید قاسم نامه داشت و حیف فردوسی نداریم تا حماسه سرای ت باشد
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      2 0
      چه شیرین و زیبا
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 2
      حرف مفت موقوف
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    2 0
    خدا رحمتش کنه
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    خخخ
  • بهاره IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    انتقام سخت زدن چارتا موشک به پایگاه خالی بود؟
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • علوی IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    اذان صبح است و با یاد حاج قاسم شهید آغاز میکنیم دیشب یک پهپاد ناشناس؟میدان نفتی العمر پایگاه آمریکایی ها را به آتش کشید ..... انتقام سخت مستمر . این هم جواب اراذلی که اینجا تمسخر نمودند هرچند به فرموده سیدحسن نصرالله اینها بند کفش حاج قاسم شهید هم نمیشود اما برای فهم بیشتر غربگدایان لازم است بدانند: محل چاه نفتی العمر در هزارو چهارصد سال قبل در روایات ما پیشگویی شده است : محل ریزش خابور به فرات منطقه ای بنام قرقیسیا در شرق فرات گنج هایی نمایان می‌شود نه از جنس طلا و نقره؛ تمامی ستمگاران عالم برای نبردی در سال ظهور آنحا گرد هم می‌آیند. خداوند وعده به درندگان و وحوش داده تا از گوشت ستمگران سیراب شوند. )) اکنون روسیه و ترکیه هم به موازات پایگاه آمریکا احداث پایگاه نموده اند. مانده ورود چین )) این قلق گیری های ما علاوه بر ادامه انتقام سخت برای جلب توجه سایر قدرت های در حسرت سوخت به این منطقه است و تجمع تمامی آنها و نبرد برای سوخت و انرژی که همان هم مقدمه اش فراهم شده است. لطفا بروید آینده پژوهی شیعی را مطالعه کنید تا ایمان تا به حاج قاسم شهید و راه او که ادامه راه انبیا برای زمینه سازی ظهور منجی عالم بشریت است و آگاه شوید شاید هدایت گردید. آن جمعیت دهها میلیونی تشییع پیکر یک اعجاز الهی بود در این جنگ جهانی سرویس های امنیتی و رسانه ای تمام زور تان را زدید و هشتاد هزار نفر به خیابان ها توانستید بیاورید اما روح حاج قاسم دهها میلیون نفر به خیابان ها آورد ببینید و ایمان بیاورید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس