روسیه خرید پهپاد ایران

یک پایگاه آمریکایی مدعی شد ناوگان چشمگیر و خطرناکی از پهپادها به زودی به دست ارتش روسیه می‌رسد. آیا این اتفاق، صحنه جنگ را برای مسکو تغییر خواهد داد؟

سرویس جهان مشرق - پایگاه دیلی بیست آمریکا که یکی از لیبرال‌ترین پایگاه‌های خبری و تحلیلی آمریکا محسوب می‌شود، در گزارشی با اشاره به انتشار اخباری در خصوص احتمال خرید پهپادهای ایرانی توسط روسیه نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده اخیراً خبر حیرت‌انگیزی را اعلام کرد: روسیه صدها پهپاد از ایران دریافت می‌کند و پس از چند هفته آموزش، کار با آنها را آغاز خواهد کرد.  


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.  


پوتین با سلاح جدید و مرگبار خود چه کار خواهد کرد؟ / پهپادهای تهاجمی ایران چگونه میدان جنگ را برای مسکو تغییر خواهند داد

مقامات ایالات متحده از همکاری کشورهایی مانند روسیه و ایران وحشت دارند

در این گزارش آمده است: یک دشمن بزرگ ایالات متحده که مجموعه‌ای از پهپادها را به دشمن دیگری می‌فروشد، موضوع بسیار مهمی است. اما آیا این اقدام به روسیه امتیازی خواهد داد که برای تغییر اساسی مسیر جنگ خود در اوکراین لازم دارد؟ همانطور که پنتاگون و مقامات ایالات متحده از همکاری کشورهایی مانند روسیه، ونزوئلا، ایران، کره شمالی و کشورهای دیگر وحشت دارند، ماهیت این توافق بیشتر به معنای فرصت‌طلبی ایران و ضعیف و درماندگی روسیه است تا آغاز همکاری‌های بزرگ ایران و روسیه.

صنعت پهپادی روسیه ضعیف است

صنعت پهپادی داخلی روسیه ضعیف بوده و این صنعت به دنبال جایگزینی تجهیزات ازدست‌داده خود است و اسرائیل، شریک سنتی روسیه در حوزه پهپاد، در حال فاصله گرفتن از هر دو طرف درگیری اوکراین است.  با توجه به اینکه تولیدکنندگان پهپاد همسو با ایالات متحده همانند ترکیه بعید هستند که به روسیه پهپاد بفروشند، تنها ایران، علاقه‌مند به توسعه و فروش پهپادهای خود است و هیچ نگرانی‌ای در مورد واکنش‌های سیاسی برای این اقدام ندارد.

پوتین با سلاح جدید و مرگبار خود چه کار خواهد کرد؟ / پهپادهای تهاجمی ایران چگونه میدان جنگ را برای مسکو تغییر خواهند داد

تنوع و دامنه حملات پهپادی ایران افزایش یافته است

دیلی بیست ادامه داد: انتقال صدها پهپاد به جنگ اوکراین نگران‌کننده است، اما اینکه چه پهپادهایی قرار است صادر بشوند اهمیت زیادتری دارد.  ایران ده‌ها نوع پهپاد مختلف از پهپادهای کوچک انتحاری گرفته تا پهپادهای بزرگ تهاجمی تولید می‌کند که اکثر مردم وقتی به جنگ پهپادی فکر می‌اندیشند، آنها را در ذهن خود تصور می‌کنند.

بررسی اجمالی توانمندی‌های نظامی ایران توسط آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد که پهپادها دارای سریع‌ترین قابلیت هوایی ایران بوده و پهپادهای آنها می‌توانند اطلاعات، نظارت و شناسایی انجام دهند، به سوی اهداف، بمب شلیک کرده و یا با هدف برخورد نموده و منفجر شوند. در هفته‌های اخیر، ایرانی‌ها توانایی پرتاب پهپادها را از روی شناورهای سطحی نشان داده‌اند که دامنه حمله آنها را افزایش می‌دهد.

در گزارش سالیوان، نکاتی در مورد انواع پهپادهایی که ایران ممکن است به روس‌ها عرضه نماید، ارائه شده است. مقام‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند که ایران در ماه ژوئن، پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را برای یک هیئت روسی به نمایش گذاشته است. برخلاف پهپادهای ساده انتحاری ایران که به هدف خود برخورد کرده و منفجر می‌شوند، شاهدهای ۱۹۱ و ۱۲۹ قادر به اجرای مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی و شلیک بمب هستند که این قابلیت دوم شبیه پهپاد معروف آمریکایی‌ام کیو-۱ پردیتور است.

پوتین با سلاح جدید و مرگبار خود چه کار خواهد کرد؟ / پهپادهای تهاجمی ایران چگونه میدان جنگ را برای مسکو تغییر خواهند داد

بدترین سناریو برای اوکراین چیست؟

در حالی که بدترین سناریو برای اوکراین این است که ایران توانمندترین پهپادهای خود را به صورت انبوه به روسیه منتقل کند، احتمال بیشتری وجود دارد که تهران بخواهد جدیدترین سیستم‌های خود را حفظ کرده و به جای آن پهپادهای انتحاری بیشتری صادر کند. در بیانیه ایالات متحده اعلام شده است که برخی از این پهپادها دارای قابلیت حمل سلاح (همانند پهپادهایی که ایران به شورشیان حوثی در یمن می‌دهد) است. حوثی‌ها از پهپادهای ارائه شده توسط ایران برای حمله به اهداف نظامی در یمن، تلاش برای ترور رهبران در مراسم عمومی و حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی استفاده چشمگیری کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، سامانه‌های اصلی مورد استفاده حوثی‌ها، خانواده‌های ابابیل و صماد هستند که هر دو دارای قابلیت اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی و انواع انتحاری هستند، اما به اندازه پهپادهای شاهد-۱۹۱ و ۱۲۹ که می‌توانند مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی و پرتاب بمب را انجام داده و برای استفاده مجدد برگردند، توانایی ندارند.

اگر ایران از سال‌ها پیش این سامانه‌های ارزان‌تر را به میزان انبوه تولید می‌کند تا آنها را به حوثی‌ها عرضه کند، در این صورت فروش تعداد بسیاری از این پهپادها و تعداد کمتری از پهپاد شاهد ۱۹۱ و ۱۲۹ برای تهران دشوار و یا دارای ریسک نخواهد بود.

پوتین با سلاح جدید و مرگبار خود چه کار خواهد کرد؟ / پهپادهای تهاجمی ایران چگونه میدان جنگ را برای مسکو تغییر خواهند داد

کمک پهپادها به حملات توپخانه‌ای روسیه

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: سؤال کلیدی این است که آیا خریداری پهپادهای ایران نشان‌دهنده کمبود روسیه در تأمین پهپادهای مورد نیاز خود است؟

توپخانه، کلید پیشروی ارتش روسیه است و هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت حمله از راه دور به روسیه اجازه می‌دهد تا اهداف را تعیین کرده و آتش توپخانه را به صورت لحظه‌ای تصحیح کند. بر اساس برخی تخمین‌ها، روسیه تاکنون در جنگ اوکراین، ده‌ها فروند پهپاد اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی خود همانند اورلان-۱۰ را از دست داده است. در عین حال، پهپادهای ایرانی احتمالا در برابر سامانه‌های ضدهوایی اوکراینی فاقد توانایی نفوذ بوده و این سؤال را پدید آورده که چقدر بیشتر از اورلان‌های استفاده‌شده در این جنگ دوام خواهند آورد.

پوتین با سلاح جدید و مرگبار خود چه کار خواهد کرد؟ / پهپادهای تهاجمی ایران چگونه میدان جنگ را برای مسکو تغییر خواهند داد

مؤثر بودن حملات ترکیبی پهپادی و موشکی در حمله‌های دوربرد

همچنین این امکان وجود دارد که پهپادهای خریداری‌شده از ایران، گزینه‌های حمله‌های دوربرد روسیه را تکمیل کرده تا سلاح‌های دوربرد خود را مؤثرتر نمایند. حوثی‌ها بارها ادعا کرده‌اند که در حملات خود از ترکیب پهپادها و موشک‌ها استفاده می‌کنند تا احتمالاً دفاع هوایی عربستان سعودی را سردرگم کنند. به نظر می‌رسد روس‌ها در پهپادهای انتحاری مورد نیاز خود کمبود داشته و پهپادهای آنها فاقد برد مورد نیاز برای حمله به اهداف در عمق خاک اوکراین هستند. پهپادهای انتحاری می‌توانند برای پدافند هوایی اوکراین مشکل‌ساز شوند، به ویژه هنگامی که از خط مقدم عبور کنند.

پوتین با سلاح جدید و مرگبار خود چه کار خواهد کرد؟ / پهپادهای تهاجمی ایران چگونه میدان جنگ را برای مسکو تغییر خواهند داد

تغییر معادلات در صورت انتقال پهپادهای پیشرفته و موشک‌های ایرانی به روسیه

این پایگاه آمریکایی در پایان هشدار داد: در مجموع، اوکراین حق دارد نگران این باشد که روسیه اکنون می‌تواند پهپادهای بیشتری را از خارج تهیه کند، اما محدودیت‌هایی برای میزان آسیب‌رسانی تاکتیکی آنها به احتمال زیاد وجود داشته باشد. اما اگر ایران شروع به انتقال پهپادهای پیشرفته‌تر کند، در قاچاق قطعاتی که روسیه در مورد آن‌ها کمبود دارد، کمک کند و یا شاید در مورد فروش سایر تسلیحات تهاجمی همانند موشک‌ها با مسکو مذاکره کند، همه محاسبات و معادلات برای اوکراین و حامیانش تغییر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 31
  • GB ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    مشرق اینها رو مینویسی غربگرهای ( فساد طلبان ) بیسواد ناراحتی قلبی میگیرند اربابشان امریکا ناراحت شده 🤣
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      16 92
      پوتین چقدر بدبخت شده که افتاده دنبال ایران.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      27 5
      آلبانی اقشار امت همگی در کنار هم متحد در حال نابودی دشمن هستند. چپ و راست.
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      32 16
      انشالا با ساخت بمب اتمی توسط ایران در کنار روسیه اروپا و آمریکا نابود خواهند شد.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      5 7
      در صورت احیای مذاکرات برجام وتوافق احتمالی میشه درخواست خرید انبوه آواکس رو مطرح کرد وبا ورود آواکسها به ناوگان نیروی هوایی ودریایی سپاه قدرت بزرگی اضافه میشه وبه راحتی میشه با نصب موشکهای کروز دریایی وبالستیک روی آواکسها به راحتی میشه رژیم فرضی صهیون رو محو کرد آواکس اوجب کفایی
    • DE ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      27 6
      ۰۹:۲۴ - پوتین چقدر بدبخت شده که افتاده دنبال ایران.// پس میخواستی بیفته مثل دلقک دنبال اردوپا / خاک بر سر خود تحقیرت کنند ۰۹:۲۴ چون پشت مانمیتور قایم شدی پیدات نمیکنیم بزنیم چارتا تو سرت ای بدبخت خود تحقیر کن , خودت از طرف ما چند صدتا با دمپائی دستشوئی بزن تو سر خودت .
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      14 4
      بیطرف بودم ولی وقتی دیدم پنس و پمپئو با قجر طرح تجزیه ایران رو به بهانه ملیت ها ریختن و روسیه با قجر نیست از بیطرفی در آمدم . حالا که باند بازیه و اگر به روسیه کمک نکنیم امریکا و قجر برنده میشن پس ما هم طرف روسها را میگیریم . کاش یه مینی بمب اتمی داشتیم مینداختیم تو حلقوم قجر و حامیانش تا برن او دنیا هی بگن سرنگونی سرنگونی سرنگونی ! تف به ذات هر چه وطن فروش خائنه . مزدورهای بیشرف .
    • حجت IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      3 1
      بی عقل، آواکس بمبر نیست. یکی تو کمپ نیست موبایلو از دست این ابله بگیره؟
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      3 10
      مرگ بر پوتین و ننگ بر دوستدارن پوتین
    • DE ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      2 4
      ۱۳:۴۰ - در صورت احیای مذاکرات برجام .... با نصب موشکهای کروز دریایی وبالستیک روی آواکسها به راحتی میشه رژیم فرضی صهیون رو محو کرد ( خخخخ دیگه جرات نداره بنویسه شخم زد ) آواکس اوجب کفایی .// این طرف کفاش کنار خیابون هستش چون اجرت کفاشی را با اوجب کفائی قاطی کرده بعد هم دایم در فکر واکس و قوطی واکس و آواکسه . دفعه قبل برات نوشتم احتمالا تو یک بهائی هستی .چون هم رژیم فرضی صهیون را دایم تکرار میکنی و مسخره میکنی. روش تو خیلی نخ نما و بچه گانه و در پیتی ست.
    • ناشناس IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      11 0
      پوتین بدبخت نشده. دماغ شما سوخته که داری اینطور چرت پراکنی می‌کنی.چیه زور بت داره شاه عزیزت از شرق و غرب سلاح به چندین برابر قیمت واقعی می‌خرید اونم واسه اهداف آمریکا ولی الآن ما به روسیه صادرات داریم؟
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 0
      عزیزم ایران به جای آوکس از پهباد برای رصد زیر دریایی اتمی استفاده میکنه و دیگر نیازی به آوکس نداره آوکس قدیمی شده
    • DE ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 1
      ......اما اگر ایران شروع به انتقال پهپادهای پیشرفته‌تر کند، در قاچاق قطعاتی که روسیه در مورد آن‌ها کمبود دارد، کمک کند و یا شاید در مورد فروش سایر تسلیحات تهاجمی همانند موشک‌ها با مسکو مذاکره کند، همه محاسبات و معادلات برای اوکراین و حامیانش تغییر خواهد کرد..../ خب تا کور و کر و لال شوید ۴۴ سال امریکای جنایتکار کل ملت ایران و ملت های دیگری را با تحریم تحت فشار گذاشته است و به جنایات خود افتخار هم میکند. تنها شرط لغو تحریمها هم برای همه کشورها یکسان است : خلع سلاح شوید ببو گلابی شوید تمام تجهیزات مدرن خود را نابود کنید نوکر ما شوید نوکران ما باید دولت شما را در دست بگیرند . و مانع غارت نفت و گاز و معادن نشوید...و دقیقا ستون پنجم و منافقین و اصلاحطمعکاران بهایی ها و تروریست های کوتوله اقلیم .. و وطنفروشان و اغتشاشیون و اغتشاش کن ها همه و همه مامور به خدمت به ارباب و خیانت به وطن هستند. اصلاحطلبی و یا رفرمیست ها در کل کسورهای دنیا تقریبا همزمان پدید آمدند و در همه جای دنیا مانور و سرسپره به امریکا و خائن به کشور خود هستند .اینها جاده باز کن استعمار و استحمار و استبثار امپریالیست در حال افول امریکا هستند.بدون این دشمنان داخلی و نوکرهای یانکی ها نفوذ امریکاه در کشورها غیر ممکن است.
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    21 57
    خودتونم باورتون شده خخخ
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      6 31
      دلخوش هستن.
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      7 24
      فقط منتظر روزی هستیم که خودرو تو روسیه قرعه کشی بشه و تورم شون دو رقمی و بگن ما تحریم ها رو دور زدیم و ...
    • abbas IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      14 3
      ما باورمون شده تو هنوز باورت نشده ی بدرد نخور ... بلا استفاده ای؟
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      32 6
      آخه اگه کارایی پهپادهای ما رو ندیده بودی و این اراجیف رو بلغور می کردی باز یه چیزی ولی خوبه کار پهپادهای ما در عراق و سوریه و یمن و اتیوپی در معرض دید تمام دنیاست انواع انتحاری اون در یمن صدها نفر از ائتلاف رو کشته و در عربستان پالایشگاه ها و میادین نفتی و فرودگاه ها و بنادر عربستان رو هدف قرار داده در سوریه و عراق کارایی اونا چه در بحث شناسایی چه در ترور سرکردگان تکفیری ها و چه در هدایت آتش توپخانه کاملا مشهوده . ورود چند پهپاد ایرانی به اتیوپی ورق جنگ با شورشیان تیگرای رو به نفع ارتش اتیوپی برگردوند و جلوی پیشروی مخالفان دولت رو گرفت و موجب باز پس گیری مناطق وسیعی توسط دولت شد حالا تو میگی خودتون باورتون شده . نیاز نیست ما باور کنیم چون باور داریم دشمان ما هم قدرت پهپادهای ساخت ما رو باور دارن مطمئن باشید اگر پهپاد ایرانی وارد جنگ اوکراین بشه سرعت پیشروی روسها در مدت کوتاهی چند برابر میشه و پدافند اوکراین هم نمی تونه کاری کنه چون قبلا حتی پاتریوتهای آمریکایی با خدمه مجرب آمریکایی هم نتونستن از پس این پهپادها بر بیان
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      27 1
      اربابت آمریکا باورش شده و شدیدا نگران شکست خوردنش شده ولی توی احمق باورت نمیشه !
    • میرزا IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      5 1
      بهتره توهم باور کنی چون یک گروه کوچک شبه نظامی در یمن، بیش از ۶سال در برابر عربستان و امارات که تا دندان مسلح هستن و پشتیبانی غرب را هم دارند ایستادگی کردند و حتی ضربه های زیادی به انها زدند و آنها را وامانده کردند و آنها که میخواستند سر یکهفته کارحوثیها را تمام کنند الان مثل درازگوش در گل گیر مرده اند فقط خجالت میکشند که جنگ را رها کنند
  • NL ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    27 3
    روس ها در اوکراین دو مشکل جدی دارند : 1 . دسته های ضدزره و عملیات چریکی ناتو 2 . عدم تسلط و دید کامل 24 ساعته به تمام زمین اوکراین که اگر از قبل دکترین نظامی درستی پیاده می کردند روی قوای پهبادی کار می کردند امروز انقدر مشکلات نداشتند پهبادهای ایرانی می توانند هر دو مشکل را حل کنند یعنی هم اجازه غافلگیر شدن نیروی زمینی روسیه را ندن و حتی به دسته های چریکی حمله کنند و یا به واحدهای بسیار پرقدرت راکتی توپخانه ایی روس ها گرای حمله بدن همچنین پهبادهای ما می توانند سریعا مکان تجهیزات و ادوات اهدایی غرب را کشف کنند تا پهباد انتحاری دیگری برود و مثلا هیمارس اوکراینی را بزند مهم تر اینکه بار پرواز جنگنده ها هلیکوپترهای روسی را کم می کنند که هم اقتصادی به نفع روس هاست هم خطر مورد اصابت قرار گرفتن و از دست رفتن خلبان و وجهه ارتش روسی کمتر می شه حالا این وسط حتما پهبادهای زیادی هم از بین می ره اما ما توانستیم که پهبادهایمان را در یک میدان بزرگ جنگی تست بزنیم و معایب آن را بیرون بکشیم ارتقاش بدیم نقاط ضعف سامانه های غربی را هم دربیاریم در مقابل قوای نظامی غرب , باتجربه تر بشیم ضمنا ناتو را عقب زدیم و آنطرف در عوض چنین اقدامی , حتما از روس ها یک تکنولوژی نظامی می گیریم که نیاز داریم مثلا تکنولوژی ساخت یک یا چند قطعه از یک جنگنده نسل 4 4.5 و یکسری از جنگ افزارها و ادوات نظامی غربی که دست روس ها افتاده می تونه سر از خاک ما دربیاره بریم برای مهندسی معکوس , ضمنا پهبادهای ما می توانند از ماهواره های روسی هم نیرو بگیرند دو کشور با هم می توانند پهبادی قدرتمندتر هم تولید کنند و باب تولیدات مشترک نظامی و همکاری های عمیق تر را هم باز کنند ما امروز در یکی از پیچ های مهم تاریخ قرار داریم به روسیه کمک ندیم ناتو جلو بیاد عوارضش جمع نمی شه پارسال که در پیچ تاریخی قفقاز مردود شدیم و پشت ارامنه را خالی کردیم تا امنیت ملی مان بیشتر تهدید شود ببینیم این بار چه کار می کنیم .
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      11 15
      آلبانی شماها تو کمپ مشکل دارین. روسیه هیچ مشکلی نداره و ظفرمندانه در حال فتح جبهه هاست.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      4 2
      چه اقداماتی بایدانجام بشه تاسقف پروازپهپادهای جدیدایرانی باقابلیت حمل۲دوتن بار،برسه به سقف پروازبین۲۰٫۰۰۰بیست هزار،تا۲۴٫۰۰۰بیست وچهار هزارمترازسطح زمین؟
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    12 1
    انشاا..
  • محمد IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    23 2
    لطفا به اندازه نابودی اسرائیل پهپاد نگه دارید.
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    12 14
    با وجود اطلاع از اعمال نازی ها در کشورهای تحت اشغال آمریکا مداخله نمیکرد. حمایتش از انگلیس بسیار محدود بود. پس از حمله پرل هاربر ورق برگشت و جبهه جدیدی گشوده شد. همان روز چرچیل آن را نشانه سقوط هیتلر دانست. گذشته روسها را نمیتوان نادیده گرفت ولی در گذشته هم نباید در جا زد. نگاه روسها قبل و بعد اکراین متفاوت است. معادلات جدیدی وارد روابطمان شده که اگر مسئولان دور اندیش باشند میتوانند حداکثر استفاده را از شرایط فراهم آمده ببرند. دادن پهپاد نباید به گونه ای باشد که تصور اتحاد ایران با روسها برای حذف کشور اکراین را بوجود آورد. تبلیغات غربی ها نوعی هندوانه زیر بغل ایران دادن است که پس از ساختن غول کاغذی بهانه برای تشدید تحریم ها و گرفتن بودجه بیشتر و افزایش توانمندی های ارتش خودشان را فراهم کنند. در عین حال با ترساندن ایران که عنقریب اتمی هم میشود با فروش جنگ افزار هر چه بیشتر کشورهای عربی را تیغ بزنند. نیاز روسها به پهپاد لحظه ایست. خودشان میتوانند از روی یکی کپی کرده در مدت کوتاهی هزاران فروندش را بسازند. شورای عالی امنیت ملی مواظب باشد عده ای بی تجربه با شعارهای ضد غربی روی سلاح های ارسالی شعارهای ضد اکراینی آمریکایی و حتی اسرائیلی ننویسند. کافیست یکی از پهپادها سقوط کرده سوژه دخالت مستقیم ایران را به غربی ها بدهد. همین کافیست تا بر اساس قوانین همه کشورها متحدین اکراین کاملا مشروع به ایران حمله کنند. همین شعارهایی که روی موشک ها علیه اسرائیل نوشته شد مسئولیت بسیاری از اقدامات گروه های مخالف اسرائیل را گردن ایران انداخت. اسرائیل زرنگ است دیپلماسی میداند. هزاران خرابکاری کرده ولی مسئولیت هیچکدام را گردن نگرفته. روی موشک های اسرائیلی شعار علیه کشور دیگر نیست. بهترین گزینه برای ایران حفظ بیطرفیست و اگر قرار است همکاری های محدودی باشد بسیار مخفیانه دور از هر نوع تبلیغات . عده ای فرصت طلب خود شیرین مثل روز قدس روز کیف راه نیندازند. ورود به جنگ اکراین راحت است ولی خروج از آن بخصوص اگر فرسایشی شود به این راحتی ها نخواهد بود. کاری نکنید عهد نامه ای خفت بار تر از ترکمانچای را آمریکایی ها به ایران تحمیل کنند.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      3 2
      جنگ بین ایران واروپا خیل وقت است شروع شده همچنین تحریم ها روابط اقتضادی ایران و اروپا 10 درصد اقتصاد ایران هم نیست پس لزومی ندارد ایران از غرب بترسد
    • ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      4 2
      وقتی ایران بخاطر همکاری های نضامی با روسیه مورد اعتراض قرارگرفت اقای امیر عبداللهیان به وجود قرارداد همکاری نظامی بین ایران و روسیه تاکید کردند که در همه دنیا پذیرفته شده و مقبول است دقیقا همان پاسخی که اروپایی ها به ارسال سلاح به عربستان میدهند که ما معاهده و قرارداد همکاری نظامی داریم و در ان چارچوب جلو میرویم پس نگرانی از اینکه پهباد های ما سقوط کند یا مورد اصابت قرار بگیرد وجود ندارد عزیزان توجه دارند که قضیه حوثی های یمن و حزب الله لبنان متفاوت است و دولت مستقر نیستند تا قرارداد همکاری داشته باشیم
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      3 5
      سیاستمداران و فرماندهان نظامی ما خودشون متوجه هستند و می‌دانند که چه کاری و چطور باید انجام بدهند
    • DE ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 1
      ۰۲:۵۹ خیلی ساده و بچه ای انشاء نوشتی ساعت ۰۲:۵۹ بیخوابی زده به سرت چرت و پرت نوشتی یاد اون احمقی افتادم که میگفت روی موشک شعار ضد اسرائیل نوشتند...اینقدر بیسواد و احمق بود که نمیدونست وقتی یه موشک شلیک میشه از روی تجزیه جزء جزء اون میشه فهمید حتی قطعاتش ساخت کدام کشور است.
  • ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    9 6
    پهبادهای پیشرفته را ندید، می افته دست صهیونیسم ها دستمان را میخوانند ، سر s300 پدرمان را در آوردند آخر هم ندادند با این حال s400 ورژن جدیدتر بهبود یافته اش آمده بود...
  • رضا IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    12 14
    نخير ! بوى خير از اين اوضاع نمى شنوم ، ميترسم ورود مشتاقانه و بدون محاسبه ايران به جنگ جهانى سوم مصداق مثال معروفِ از هول حليم به ديگ افتادن باشه ! مايلم همين جا به مشرق و حضرات مسؤلين مملكتى هشدار بدم كه بابا ! پوتين مثل خود زلنسكى و رجب خبيث اردوغان از يهوديان ارتودوكسه و اين جنگ هم زير سر يهودى هاست ، آقايون مراقب باشند الكى مملكت را وارد بحران بزرگ جنگ جهانى نكنند !
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      5 6
      تموم شد؟! خوب دقت کن از مشقت چیزی رو جا ننداخته باشی! اولا پوتین یهودی نیست. ثانیا به عقیده‌اش چه کار داریم. ثالثا هیچ کسی حواسش نیست فقط تو می‌فهمی!
    • حجت IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      1 0
      یهودی ارتدوکس؟ این دیگه چه سمی بود بلغور کردی؟ یهودی ارتدوکس!!!!😂😂😂😂😂😂😂🤪😁😁😁😁یکی بیاد پوشک اینو عوض کنه. موبایلم از دستش بگیره براش تام و جری پخش کنن. یارو ورداشته میگه پوتین یهودی ارتدوکسه. خخخخخخخ. بی عقل
    • ناشناس IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      1 1
      قشنگ گفتی فقط این می‌فهمه.
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    10 27
    مشرق ذوق نكن اين گزارش ها ايران ستيزانه است چرا متوجه نميشيد ؟! صهيونيزم جهانى ميخواد ايران و تركيه مسلمان را وارد اين جنگ جهانى و خانمان سوز كنه ، پوتين هم مثل رجب و زلنسكى هر سه يهودى اند و به فرمان صهيونيست ها برنامه دارند كه جنگ جهانى سوم را راه بندازند ! چرا شما متوجه قضايا نيستيد ؟!
  • مهدی IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    8 6
    ایول . باید سری موشکهای کوتاه برد فتح و فاتح و راکت های نفطه زن شده دیگر مثل زلزال و غیره رو ترکیبی با پهپاد به روسیه بفروشند (البته با قیمت بالا) تا همه بفهمند تکنولوژی نظامی ایران به جایی در دنیا برود چگونه سرنوشت آن جنگ را عوض می کند.!
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      9 2
      زمانی بایدیک تکنولوژی ویک جنگ افزاررابه کشوری دیگرفروخت که سه مرحله جدیدتروپیشرفته ترآن در انبارهای ایران که رسانه ای هم نشده باشه وکاملااز چشمهادورمانده باشه،آماده عملیات نظامی باشه به جهت غافلگیری وغیرقابل شناخته شدن اون سلاح
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 1
      ازنون شب واجبتراین هست که سرعت اولیه جاکن شدن موشکهای ایران،شتابی که لحظه حرکت بسوی آسمان وبعدشیرجه برروی هدف دارندسرعتشون ۱۰ برابربیشترازالان بشه طوری که سامانه های پدافندی هفت لایه غربی هاوآمربکایی ها،قادربه شناسایی و یارهگیری موشک های جمهوری اسلامی ایران نباشه
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    13 21
    مشرق خان! روسیه یک ابر قدرته و نیازی به پهپادهای ما نداره اون با این کار داره پای ایران رو به این جنگ باز میکنه که هزینه های سیاسی این جنگ رو برای خودش سبکتر بکنه . بنظر من ما نباید از روسیه بازی بخوریم و در تله اونها بیفتیم!
    • اسماعیل منصوری IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      11 4
      نابغه تمام خبرگزاری ها از رادیو فردا اینتر نشنال و ...گفتن روسیه تو پهباد مسکل داره،حتی شبکه روسیا الیوم و آرتی هم خودشون گفتن تو پهباد مشکل داریم
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      11 1
      چراترکیه ی فرصت طلب بافروش هنگفت پهپادهای بیرقداربه کشوراکراین،طبق فرمایش شمامیخوادکه پای خودشوبه این جنگ بازکنه؟
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      3 5
      روس پرستان داخلی ایران را به سمت پرتگاه می برند تا پوتین تنها نماند
    • DE ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      6 1
      مشرق خان! روسیه یک ابر قدرته و نیازی به پهپادهای ما نداره اون با این کار داره پای ایران رو به این جنگ باز میکنه که هزینه های سیاسی این جنگ رو برای خودش سبکتر بکنه . بنظر من ما نباید از روسیه بازی بخوریم و در تله اونها بیفتیم.// گوگولی بوژی بوژی بوژی لپت رو بکَنم دالی موشی .باریک لا خودت تنهایی این انشا رو نوشتی یا بزرگترها هم کمکت کردن...خخخخ بچه کودکستانی به افکار بچه گانه شما میخنده. ایران دارای معروفترین بزرگترین نابغه ترین و تیزترین تحلیلگران سیاسی نظامی فرهنگی ....است .شما زحمت به خودتون ندهید فکر کنید نابغه اید خسته میشین. انقلابیونی که ۴۳ سال پیش بعد از قرنها مبارزه توانستند کمر دشمنان شرقی و غربی را همزمان به خاک بمالند و ایران را از فرقون سازی به این عزت و استقلال برسونند مطمئن باش چنان سَیاس و مقتدر هستند که تمام توطئه های دشمتان را خنثی نموده و خواهند نمود. حالا شما برو یک چای قند پهلو بنوش استراحت کن. غصه میخوری غم میاره ...
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      1 0
      کاربر 21:42 از آلمان، لطفاً در حالت عادی تحلیل کنید!
    • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      0 1
      کاربر آلمانی لپ شو کشیدی ولی خواهشاً دیگه اینکار رو نکن، سرمایه ملّیه!
    • رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      1 0
      بوژی بوژیو خوب اومدی😂 فکر می‌کنن همه خرن خودشون خیام نشابورین. ماشالله کم هم نیستن. تو اتوبوس،تو تاکسی، تو صف نونوایی و... . در مورد همه چیز هم به طور شگفت انگیزی بدون دو کلمه تحقیق کارشناس تخصصی‌ان.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    28 1
    پهپادهای ایران رادارگریز با قابلیت شلیک کن وفراموش کن است ودرصورت حمله فوجی به هدف تارگت خود را منهدم میکنند
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      4 1
      کارشناس کی بودی تو؟
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    11 1
    جنگ بین اکراین روسیه که به تحریک غربیهاوآمریکا به وقوع پیوست،حکم طلاروبرای ایران داره که دریک جنگ واقعی نقاط قوت ونقاط ضعف پهپادهای ایران دریک جنگ واقعی درمقابله باپیشرفته ترین سلاحها اهدایی غربی‌ها به اکراین،سنگ محک زده بشه
  • مجتبی از زنجان IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    4 5
    آقای پوتین به جنگ اوکراین پایان بدهید مردم روسیه هم مخالف جنگ هستند قهوه خانه نیست که شما بزرگواری روسیه هزینه میده من بمیرم
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      8 1
      معلومه قهوه خونه زیاد میری
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      3 0
      اتفاقا دوستمون از روسیه اومده بود میگفت مردم روسیه به شدت طرفدار پوتین هستن و به جنگ هم کاری ندارن. کار رو سپردن و هر روز بازخواست نمی‌کنن. پس دروغ نباف چاخان
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    7 1
    در ارتباط با مشکلاتی که روسیه با جهان غرب پیدا کرده است ما مجبور هستیم در چهارچوب توافقات و معامله تسلیحاتی و روابط نزدیک و دوستانه با این کشور دو اهرم استراتژیک خود را یکی راه دور زدن تحریم ها و دیگری ارسال پهپاد به روسیه را دراختیار این کشور قرار دهیم مقامات ایران باید بسیار مراقب باشد در آینده راز دور زدن تحریم ها و تکنولوژی پهپاد ها که مختص خودمان برای مقابله با دشمنان است بی اثر نگردند و نیز مراقب باشیم زرادخانه پهپادی کشور که یکی از اهرم های بازدارنده بسیار قوی ما برابر دشمنان است خالی نشود و در ازای یک فروند پهپاد که خارج می شود دو فروند جایگزین شود تا خودمان در آینده به مشکل نخوریم
  • US ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    21 0
    فقط چیزی بدهید که وقتی آب از آسیاب افتاد و روسیه و آمریکا جون جونی شدند حتی با اسرائیل!اطلاعات نظامی و تکنولوژی آن به دست آنها از طریق روسیه در قبال دریافت امتیاز، نيفتد.
  • سید IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    8 1
    کم کم یانکی ها و نوکران شان مجبور شده اند که بخشی از ادعای فتوشاپی خود را پس بگیرند! همانطور که وقتی موشک ها به قلب عین الاسد اصابت کردند و سردردهای ملایم را برایشان هدیه بردند، چنین کردند!!!
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    1 3
    ایران که این خبر را تکذیب کرده چرا شما یک خبر دروغ را مرتب تکرار می کنید . آیا با سایر خبرهای دروغ ( مانند ...) هم همین گونه رفتار می کنید؟
  • ج د ا IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    13 0
    باعث افتخار ایران و نظام مقتدر و مظلوم جمهوری اسلامی ایران است که زمانی سیم خاردار به ما نمیدادند اما با تلاش های وصف ناشدنی سرداران سپاه و ارتش و دانشمندان غیور ایرانی بعد از چند دهه از جنگ تحمیلی ، الان چنان قدرت نظامی ساختیم که حتی ابرقدرتی مثل روسیه درخواست خرید و آموزش پهپادهای پیشرفته ایران را دارد و ابرقدرت دیگر یعنی امریکا از این همکاری و فروش تسلیحاتی ایران به روسیه وحشتزده شده است...
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    6 5
    انقدر دنبال پوتین نباشید اگر منلکت را به با بدهید ملت تیکه پار میکنند شما را
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 3
      تو ساکت
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    5 7
    روسیه می خواد با وارد کردن ایران به جنگ مانع فروش نفت ایران و تحریم ایران توسط امریکا بشه روس ها همچین تفکری دارند اگر خودشان نفت و گاز نمیتونن بفروشن ایران نفروشه و نباید جایگزین روسیه بشه ولی چون مسولین ایران سواد سیاسی پایینی دارند و مامور هستن واسناد دست روسیه دارند مجبورن تبعیت کنن و وارد جنگی که اصلا به ما مربوط نمیشه بشن
    • ایرانی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      2 0
      چندی از آربابت آمریکا میگیری که این چیزا را بگی مزدور غربگدا بزدل ترسو
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    14 3
    جانم فدای رهبر معظم انقلاب حضرت ایت الله خامنه ای زنده باد جمهوری اسلامی ایران پاینده باد سپاه پاسداران انقلاب ا ست و ارتش و مرگ بر امریکا وننک بر خائنین و وطن فروشان
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      3 2
      یکم استراحت کن. دم نوش گل گاو زبان بخور.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 2
      رجوی به درک واصل شد. نوبت نوچه هابی امثال تو هم می رسد. دیر و زود داره، سوخت و سوز نداره
  • یا حق DE ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    2 0
    لطفا اخبار پایگاه خبری امربکا دروغ گو رو ابنجا نذارین. رسانه های ایران چی میگن اون مهمه؟
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    17 0
    اگر ایران پهباد بده باید حداقل 80 تا سوخو 57 و بهترین مدلها رو از روسیه بگیره
  • نیما IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    1 0
    بازی عوض شده است
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    6 8
    باید قبول کنیم این همه تاثیر گذاری ایران در معادلات دنیا، مدیون دور اندیشی، سید علی آقا هست و تمام
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      4 4
      كدوم تاثير گذارى ابله جان ؟! مقامات ايرانى فهم اينو ندارند كه غربى ها دارند هندونه زير بغل شون ميدن تا به وقتش چوب تو آستين شون كنند
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 0
      ابله تویی نه تنها ابلهی کور هم هستی! آیا تاثیر گذاری جمهوری اسلامی ایران را در ماجرای سوریه و عراق مقابل داعش و در ماجرای یمن مقابل ائتلاف عربی با حمایت ناتو انگل لیس و آمریکا و اسقاطیل یا تقابل مستقیم حزب الله لبنان مقابل اسقاطیل را ندیدی؟! تمام برنامه های اخیر صهیونیسم جهانی را با اجرای محور غربی عبری عربی در منطقه بهم زده و جلوگیری کرده اونوقت جناب ابله و کورتان میفرمایید کدام تاثیرگذاری!!! همین قدرت موثر ایران در برهم زدن برنامه های اخیر صهیونیسم و پابرجا ماندن حکومت سوریه و عراق و یمن باعث ترس اروپا و آمریکا شده چون هیچکدام از کشورهای سوریه عراق و یمن حتی یک صدم قدرت نظامی سیاسی و اقتصادی روسیه را نداشتند ولی با حمایت ایران مقابل تروریسم صهیونیسم موفق شدند و قوی تر از قبل ایستاده اند حال اگر همین حمایت برود پشت دومین ابر قدرت نظامی دنیا قطعا غربیها در اکراین قافیه را خواهند باخت این دلیل وحشت اروپا و آمریکاست که تجربه شکستهای بزرگی مقابل حمایتهای ایران از دیگران داشته اند، ضمنا مگر محور غربی به جز تحریم اهرم فشار دیگری هم داشته اند علیه ایران؟؟ مگر تحریمی هم مانده که اجرا نکرده باشند؟؟ مگر تا به حال دلایل کافی برای بقول شما چوب در آستین ایران کردن نداشته اند؟ چرا اجرایش نکرده اند؟؟ پس گیرم که بخواهند چنین کاری هم بکنند با کدام قدرت و کدام اهرم فشار؟؟ ابله جان نظم دنیا در حال تغییر است نظام تک قطبی تمام شد خود اروپا هم قربانی بقای آمریکاست آنوقت چه کسی جرات دارد به ایران نگاه چپ کند؟ همانطور که تا کنون جز تحریم غلطی نتوانسته اند بکنند آنهم ایرانی که رسما یک ابرقدرت در سطح جهانی شده جناب ابله کور نادان
  • رضا یارمحمدخواه IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    2 3
    بنام خدا - ما نه تنها باید به روسیه پهپاد بدیم بلکه بچه های ما باید مستقیم در جنگ با اوکراین شرکت کنند و نواقص پهپادمونو تو جنگ مستقیم برطرف کنند همچنین آمادگی کامل در یک جنگ واقعیو داشته باشن بهرحال واقعیت اینه اوکراین الان شبیه عراق صدامه تمام کفر پشتشن تا روسیه رو شکست بده بعد نوبت ما بشه
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      5 1
      معادل همون تجربیات گرانبهایی که درسوریه وعراق «جنگ شهری»برای مستشاران ایران داشت وداعش واکسن آبله بودبرای بازوان توانمندجمهوری اسلامی ایران،بکاربردن تجربیات جنگ روسیه واکراین هم به همین منظوره
  • م IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    3 4
    كاش كه ايران پهباد و يا سلاح به روسيه ندهد به دو دليل !! دليل اصلي كه مهمترين هست فروش سلاح به كشور متجاوز كه خود سابقه بدي در كشتار دارد بنظرم درست نيست و ارسال سلاح فقط بايد به حوزه مقاومت باشه نه كشور متجاوز دوما بحث لو رفتن مكانيزم اين سلاح هاست
  • احسان معتمدی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    11 1
    بهترین شرایط برای کشورمان ایجاد شده در اکراین ، آمریکاییها انواع سلاح های پیشرفته خود را به اکراین میدهند که الان می شود روی آنها بررسی کرد و نیروهای مسلح ما باید در منطقه حضور فعال داشته باشند و این تسلیحات را آزمایش کنند و راههای مقابله با آنها را بررسی نمایند این مطلب یک لطف خداست یک میدان مانور خوب هست که ما می توانیم قدرت دشمن اسلام را در آنجا ببینیم و بر ضد آن تلاش کنیم ، ارتش ما باید مقابله کند و موشک و پهباد در اختیار قرار دهد و آنها را آزمایش کند و تسلیحات غربی را مورد هدف قرار دهد ، ناتو پیمانی شرور برای بشریت است پیمانی شیطانی است در جهت صلح و امنیت جهانی تا الان هرگز کار نکرده بلکه قاتل مردم بی گناه آفریقا و اروپا و آسیا بود است
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    2 1
    موضع ایران نابودی ناتو و بازوهای منطقه ای آن است چون ناتو خیلی وقت است جنگ خود را با ایران شروع کرده است ایران باید فروش پهبادهای شاهد و فطرس را به روسیه به تعداد زیاد آغاز کند
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    5 1
    پهبادهای ایرانی عربستان را در یمن از پا در آوردند روسیه و امریکا همه اینو می دانند
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    8 0
    خوب روسیه هم تمام پلهای روی دنیپرو را منهدم کند چرا منهدم نمی کند تا اوکراین در جبهه دنتسک و خارکیف کاملا شکست بخورد یا چرا ارتش روسیه در منطقه میکولایف آنقدر پیشروی نمی کند که برد توپخانه ارتش اوکراین نتواند خرسون را هدف قرار دهد اما اوکراین با قدرت اندکش می تواند این پلها را نابود کند فکر نمی کنید خیانت هایی در ارتش روسیه روی می دهد و سرداران ایران باید وارد شود
  • امین IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    8 3
    قدرت پهپادی ما دنیا روشگفت زده کرده اونوقت یه مشت احمق وخودکم بین هنور باور ندارن.چقدر بدبختین آخه
  • مهدوی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    5 1
    بهتره ما وارد بازی روسیه و آمریکا نشیم . روسیه فرقی با آمریکا نداره و حتی بدتره
  • IN ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    3 12
    قدرت‌های بزرگ وابرقدرتها نه دوست کسی هستند ونه برای کسی جز منافع ملی خود ارزشی قاعل هستند روسیه بدون شک در چاهی افتاده ومی داند اگر ایران از بند تحریم‌ها آزاد شود نابودی حتمی است حالا بهترین کار کشیدن ایران باخود درون این چاه است تاریخ نشان داده ما بی‌طرف بودیم همین روسیه هزار بلا سر ما آورده وای بروزی که طرف کسی باشیم متاسفانه مسئولان ما نیز مثل سجاد مرادی توهم قدرت و رشان داشته خدا فقط عاقبت ملت ایران را بخیر کند
  • زنجانی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    2 2
    هوش و تکنولوژی و صنعت غرب پهباد های ایرانی روسیه رو تحقیر میکنه
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 2
      آخی مگر همین هوش و تکنولوژی و صنعت غرب در عربستان و امارات نبود یا در اسقاطیل یا در سوریه و عراق که به کمکشون بیاد و پهپادهای ایران رو تحقیر کنند؟؟
  • محمد IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    6 1
    یعنی ما زنده ایم و داریم روزی را می بینیم که لیبرال ترین نشریه دیلی بیست داده میگه اگه موشک ها و پهپادهای اصلی ایران وارد جنگ روسیه و اوکیراین(بخوانید غرب) بشه، 'همه محاسبات و معادلات برای اوکراین و حامیانش تغییر خواهد کرد'. خدا را شکر، پس می گفتید فتوشاپه نه؟!!!!
  • حمید IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    3 2
    فک کنم پهباد ایرانی هم یه چیزی مثل کرونا یاب مستعان یا واکسن ایرانی کرونا باشه اینهمه هزینه و تبلیغ کردن معلوم نیس برکت کجاس
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    3 1
    مرگ بر آمریکا و اسرائیل
  • از شهرستان سراب IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    1 0
    اینکه روسیه متجاوز هست و محکوم درسته ولی طبق اصول دیپلماسی و عرف بین المللی تجارت آزاد هر کشوری میتونه کالاهای خودشو به هر کشوری بفروشه ایران هم میتونه اینکارو بکنه حالا بگذریم ازین موضوع که برخی از ابرقدرتها میخوان قلدر بازی در بیارن و خرید و فروش کالاهایی به کشورهایی رو مورد تحریم قرار بدهند
  • ارتشی IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 2
    روسیه در عمل فرقی با آمریکا و انگلیس نداره چون فعلا فرصت کافی برای ساخت پهپاد نداره و در این صنعت بخاطر وسعت بسیار زیاد سرزمینی و وجود جنگنده های زیاد و پدافندهای قوی تا کنون اقدام به توسعه این صنعت{صنعت پهپاد} نکرده وگرنه با خالی کردن انبار پهپادهای ایران و دریافت تکنولوژی استفاده و ساخت دیگه از ایران وارداتی نخواهد داشت
    • DE ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      نوکران دلقک باز ردیف شدند .نانوایی یک ده کوره را نمیتونند بچرخونن با نام اتشی و آجان و ...دخالت میکنند در کارهایی که اصلن هیچ اطلاعی ازش ندارند.اصلا نمیدونند ما در کدام زمینه های سری و محرمانه سالهاست با روسیه همکاری میکنیم. ونباید هم بدانند چون سریعا از طریق منافقین به صهیونیست ها اطلاع میدهند.نوکری دلقک که دیگه تهلیل عوضی و پیچوندن نمیخواد . ترسو.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    4 0
    غربگداها از بزرگانشان گرفته تا کودکهای کودنشان وقتی اسم روسیه می آید بشدت عصبانی می شوند چون یک عمر نوکری غرب را کرده اند و تنها امیدشان به جای خدا کدخداست این غربگدایان از طرق مختلف نوکری خود را به غرب ثابت می کنند مثلا همین مسئوله حجاب از سیاسیونشان گرفته تا رسانه ها و به اصطلاح فعالین آنها در رسانه به عناوین مختلف با بی حجابان همراهی میکنند و بر علیه ستاد امر به معروف و گشت ارشاد مبارزه می کنند فقط می توان گفت خاک بر سرتان که نوکری غرب را به آقایی خودتان در کشور عزیزمان ترجیح می دهید
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 1
    اپ شو کشیدی ولی خواهشاً دیگه اینکار رو نکن، سرمایه ملّیه!
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 1
    مردم روسیه بزودی براخریدپرایدوکوییک صف خواهند کشید....
  • حمیدپور IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 0
    پايگاه‌هاي امریکا اطراف ایران هست فکر نمی کنید ؟ ایران باید کمک روسیه کند
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 0
    به نازم به ایران دشمن رو کور کرده
  • حسن حسینی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 2
    یکی از هوشمندی های ! سیاست های مقامات امریکایی اینه که همه دشمنانشون رو تحریم می کنند و در نتیجه دشمنانشون خودبخود با هم متحد می شوند و این هوشمندی!!! و ذکاوت !!! رو در سیاست هیچ کشور دیگه ای شما نمی بینید ! خسته نباشی پنتاگون !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس