پرتاب ماهواره‌ی خیام با ماهواره‌بر سایوز روسیه - نمایه

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژرونال می‌نویسد: ایران و روسیه در حال تعمیق اتحاد دوجانبه‌یشان با غلات و پهپاد هستند؛ از صادرات گندم روسی به ایران تا صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه.

سرویس جهان مشرق - طی ماه‌های اخیر روابط روبه‌رشد ایران و روسیه در کانون توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته و سیلی از گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلف در اندیشکده‌ها و حتی نهادهای دولتی کشورهای غربی در همین‌باره تولید شده است. طبیعتاً این گزارش‌ها با عینک بدبینی و بدگمانی به این روابط نگاه می‌کنند، اما در عین حال، ناگزیر، به جنبه‌هایی از این روابط نیز می‌پردازند که تأمین‌کننده‌ی نیازهای هر دو کشور در مقطع کنونی و تضمین‌کننده‌ی ادامه‌ی مقاومت تهران و مسکو در مقابل تحریم‌ها و فشارهای دیگر غرب هستند.

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

همزمان با نگارش این گزارش، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه‌ی ایران، طی سفر به مسکو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه‌ی روسیه، دیدار و گفت‌وگو می‌کند. دو کشور به دنبال توسعه‌ی همکاری‌های دوجانبه با هدف مقابله با امپریالیسم و نظام تک‌قطبی تحت سلطه‌ی آمریکا هستند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

روزنامه‌ی آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «ایران و روسیه دارند با غلات، پهپاد و ماهواره یک ائتلاف با هم تشکیل می‌دهند[۱]» به همین موضوع پرداخت و از تبادل غذا تا تجارت پهپاد و ارسال ماهواره به فضا توسط دو کشور را «موجب نگرانی آمریکایی‌ها» توصیف کرد. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش وال‌استریت‌ژورنال است.

توضیحات «ویلیام برنز» رئیس سی‌آی‌ای، در کنفرانس «انجمن امنیتی اَسپِن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی اَسپِن» درباره‌ی فروش پهپادهای ایرانی به روسیه (جزئیات بیش‌تر[دانلود]


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


روابط ایران و روسیه از هر زمان دیگری مستحکم‌تر شده است؛ انزوای بین‌المللی[۲]، این دو دشمن سرسخت آمریکا را به سمت همکاری‌های تجاری و نظامی بیش‌تر با یک‌دیگر سوق داده و واشینگتن را نگران کرده است. ایران، ماه جولای، به بزرگ‌ترین مشتری گندم روسیه در جهان تبدیل شد. از طرف دیگر، ماهِ بعد [آگوست ۲۰۲۲]، روسیه یک ماهواره‌ی ایرانی را به فضا پرتاب کرد[۳] که موفقیتی نادر را برای برنامه‌ی فضایی تهران رقم زد. چند روز قبل، ارتش ایران [در واقع، سپاه پاسداران] میزبان مسابقات پهپادی مشترک با نیروهای روسی [و چند کشور دیگر] بود[۴]؛ آن هم همزمان با هشدارهای آمریکا مبنی بر این‌که مسکو دارد آماده‌ی دریافت پهپادهای ایرانی برای استفاده در جنگ اوکراین می‌شود.

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

پرتاب ماهواره‌ی ایرانی «خیام» با پرتابگر «سایوز-۲/۱بی» روسیه. در تصویر بزرگ‌تر، پرچم ایران روی کلاهک و پرچم روسیه چسبیده به زیر کلاهک قابل‌مشاهده است. منابع غربی، همکاری فضایی ایران و روسیه را یکی از جنبه‌های «خطرناک» گسترش تعاملات میان دو کشور می‌دانند. (+)

پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

یک فروند جنگنده‌ی چندمنظوره‌ «سوخو-۳۵اس» نیروی هوایی روسیه در حال برخاستن از زمین در سال ۲۰۱۶. برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند ایران قرار است در ازای تحویل پهپاد به روسیه، از این کشور جنگنده‌ی سوخو-۳۵ بگیرد. دستیابی ایران به این جنگنده‌های روس می‌تواند بخشی از نیاز تهران به نوسازی ناوگان هوایی‌اش را برطرف نماید [جزئیات بیش‌تر]. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی ایران و روسیه

این جدول زمانی فشرده‌ی گسترش همکاری‌ها نشان می‌دهد چگونه جنگ اوکراین تلاش‌های روسیه و ایران برای نزدیک‌تر شدن روابط دوجانبه‌یشان را تسریع کرده بود؛ اتفاقی که اغلب درباره‌ی آن حرف می‌زدند، اما کم‌تر جنبه‌ی عملی پیدا کرده بود. هر دو کشور، مخالف نظم جهانیِ تحت رهبری آمریکا هستند و هر دو تحت تحریم‌های شدید واشینگتن قرار دارند. با این وجود، تا قبل از امسال، روابط آن‌ها تحت تأثیر دستورکارهای ضدونقیض‌شان در سوریه، سوءظن تاریخی ایران به مداخله‌ی خارجی‌ها، و جایگاه تاریخی روسیه به عنوان قدرت مسلط در آسیای مرکزی و قفقاز قرار داشت[۵]تنگاتنگ‌تر شدن اتحاد روسیه و ایران به هر دو کشور کمک می‌کند با یافتن بازارهای جدید برای محصولاتشان و تقویت همکاری‌های نظامی میان خودشان (که می‌تواند به یاری جنگ مسکو در اوکراین[۶] و فعالیت‌های منطقه‌ای تهران در خاورمیانه[۷] بیاید)، تأثیر تحریم‌های غرب را کاهش دهند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، اخیراً روابط روبه‌رشد روسیه و ایران را «تهدیدی عمیق» توصیف کرد.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

ناوچه‌ی موشک‌انداز روسی «ولیکی اوستیوگ» (چپ) از بندری در شهر «طرطوس» در سوریه عازم مأموریت گشت‌زنی در دریای مدیترانه می‌شود. دو زیردریایی دیزلی-برقی روسی پروژه‌ی ۶۳۶/۳ کلاس «وارشاویانکا» (نسخه‌ای از کلاس «کیلو») نیز در سمت راست تصویر دیده می‌شوند. پایگاه دریایی روسیه در طرطوس، تنها پایگاه دریایی این کشور در خارج از کشورهای شوروی سابق است. طی سال‌های گذشته، معادلات جهانی تغییر زیادی کرده‌اند و کشورهای مختلف نقش رهبری یک‌جانبه‌ی آمریکا را به چالش کشیده‌اند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تغییر یارکشی‌ها در خلیج فارس/ اعراب دارند ایران را جایگزین آمریکا می‌کنند

یکی از نقاط عطف در این روابط روبه‌رشد، سفر ماه جولای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به تهران[۸] بود که دومین سفر خارجی وی [و اولین سفر او به خارج از دایره‌ی کشورهای تشکیل‌دهنده‌ی شوروی سابق] پس از صدور دستور حمله به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه، محسوب می‌شد. پیش از آن، ماه ژانویه، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به مسکو سفر کرده بود. همان زمان، دو کشور وعده‌ی گسترش همکاری‌های اقتصادی و نظامی میان خود را دادند. در مجموع، تجارت دوجانبه میان روسیه و ایران در سال جاری ۱۰ درصد افزایش یافته است. طبق گزارش منابع روسی، تجارت میان دو کشور در سال ۲۰۲۱ معادل ۸۰ درصد افزایش یافته و به ۴ میلیارد دلار رسیده بود.

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در نشست سه‌جانبه‌ی ایران، روسیه و ترکیه، در تهران. ایران اولین کشور خارج از کشورهای شوروی سابق بود که پوتین در جریان جنگ اوکراین به آن سفر کرد. این نکته از چشم تحلیلگران غربی دور نماند و بسیاری از آن‌ها این تصمیم پوتین را تأکیدی بر اهمیت روابط روسیه با ایران دانستند.  (+)

لحظاتی از حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، در تهران و برگزاری نشست سه‌جانبه میان رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

برخی ناظران می‌گویند صرف‌نظر از همکاری در حوزه‌های غذایی و نظامی، این رابطه هنوز فاصله‌ی زیادی با نقطه‌ی مطلوب دارد. [برای مقایسه]، بر اساس آمار گمرک پکن، چین سال گذشته ۱۴/۸ میلیارد دلار کالا و خدمات غیرنفتی با تهران مبادله کرد و دو کشور یک قرارداد تجاری ۲۵ ساله به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار نیز با یک‌دیگر دارند. چین همچنین مشتری اصلی نفت روسیه نیز هست، که در بیش‌تر کشورهای غربی طرفدار ندارد. [در عین حال]، «اسفندیار باتمانقلیچ» مدیر اجرایی اندیشکده‌ی [بریتانیایی] «بنیاد بورس و بازار»، که روی دیپلماسی اقتصادی متمرکز است، می‌گوید احیای توافق هسته‌ای (که به نظر می‌آید واشینگتن و تهران در آستانه‌ی امضای آن هستند[۹]) می‌تواند جرقه‌ی سرمایه‌گذاری بیش‌تر روسیه در ایران را نیز بزند.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

 «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه. ایران، روسیه و چین با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا، در حال گسترش روابط سیاسی-تجاری-نظامی با یک‌دیگر هستند.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

به گفته‌ی بازرگانان ایرانی، روس‌ها طی ماه‌های اخیر، موج‌موج، اغلب برای بحث درباره‌ی راه‌کارهای دور زدن تحریم‌ها، به جمهوری اسلامی هجوم آورده‌اند. این روزها مرتباً زبان روسی در مغازه‌ها و هتل‌های تهران شنیده می‌شود، چراکه ایران همچنان به روی مسافران روسی‌ای باز است که ارتباطشان با اکثر کشورهای غربی قطع شده. در بازار بزرگ این شهر، یک فروشنده‌ی فرش به نام «حسین» می‌گوید مشتریان روسش از ماه فوریه به این سو دو برابر شده‌اند و اکنون نیمی از تمام مشتریانش را تشکیل می‌دهند. تنها اروپایی‌های حاضر در لابی یک هتل لوکس در تهران، روس‌هایی هستند که لپ‌تاپ‌هایشان را آورده‌اند تا یک نشست کاری با ایرانی‌هایی برگزار کنند که کت‌وشلوار مشکی پوشیده‌اند.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

سخنرانی «ابراهیم رئیسی» ، رئیس‌جمهور ایران، در پارلمان روسیه موسوم به «دوما» طی سفرش به این کشور. رئیسی در این سخنرانی درباره‌ی محور مقاومت و اهمیت و دستاوردهای آن نیز صحبت کرد.  (+)

گزارش رسمی پایگاه ریاست‌جمهوری روسیه از دیدار رئیسی با پوتین

سفر «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، به مسکو و دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه. چرخش تهران به سوی شرق از ابتدا در دستورکار دولت رئیسی قرار داشته است.  (+)

بعضی از معامله‌های روی میز از این قرارند: فروش پوشاک ایرانی به مشتریان روس به عنوان جایگزینی برای برندهای غربی، و تأمین قطعات یدکی خودرو توسط ایران برای خودروسازانِ [از تحریم] آسیب‌دیده‌ی روس. درباره‌ی تأسیس یک کوریدور صادراتی از روسیه تا هند از طریق ایران، و تشکیل یک نظام بانکی کاملاً ایزوله از [و مقاوم مقابل] تحریم‌های آمریکا نیز بحث‌هایی صورت گرفته. همچنین شرکت ملی نفت ایران قراردادی با «گازپروم» غول انرژی روسیه، برای سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در صنعت گاز طبیعی ایران امضا کرده است.

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

«ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در نشست مجازی سال ۲۰۲۲ گروه «بریکس». اگرچه ایران هنوز عضو رسمی این گروه نشده، اما انتظار می‌رود این اتفاق به‌زودی رخ دهد. بریکس ائتلافی متشکل از روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است که به مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و توسعه‌طلبی غرب برخاسته است. (توضیحات بیش‌تر(+)

سخنرانی «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در نشست مجازی سال ۲۰۲۲ گروه «بریکس». دولت چین به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس، امسال از رئیسی دعوت کرد تا در اجلاس این گروه سخنرانی کند. ایران تنها کشور غرب آسیاست که تا کنون در اجلاس بریکس شرکت کرده است.  [دانلود]

هر دو کشور به‌شدت به شرکای تجاری نیاز دارند؛ حتی اگر توانایی این شرکا به کمک متقابل به یک‌دیگر محدود باشد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری ۶ درصد کاهش پیدا کند. این نهاد بین‌المللی ضمناً انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران طی سال جاری ۳ درصد رشد داشته باشد. این در حالی است که تهران با تورم ۵۰ درصدی و همچنین ارزی دست‌وپنجه نرم می‌کند که ارزش آن در برابر دلار آمریکا امسال به پایین‌ترین حد خود رسیده است. از یک سو، ایران تخصص خود در دور زدن تحریم‌های غرب را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، و از سوی دیگر، به نظر می‌رسد مسکو در بحبوحه‌ی نگرانی‌ها از کمبود مواد غذایی، ایران را به عنوان مقصد ترجیحی خود برای صادرات محصولات کشاورزی انتخاب نموده است.

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

دلار آمریکا امروزه بیش از آن‌که صرفاً یک ارز باشد، یک کالا، ابزار، و سلاح در دست واشینگتن برای جنگ با کشورهای دیگر است. روابط متقابل ایران و روسیه، و روابط این دو کشور با سایر دولت‌های تحت تحریم آمریکا، از جمله چین، می‌تواند نقش مهمی در تضعیف دلار و متعاقباً خنثی شدن تحریم‌های آمریکا ایفا نماید.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته

از جمله‌ی مهم‌ترین نشانه‌های گرم شدن روابط اقتصادی میان دو کشور، پیشی گرفتن ایران از مصر و ترکیه در ماه جولای و تبدیل شدن این کشور به بزرگ‌ترین خریدار گندم از روسیه بود. طبق گزارش شرکت اطلاعاتی «کپلر»، ایران ۳۶۰ هزار تُن گندم، معادلِ دو برابرِ مجموع گندم وارداتی این مصر و ترکیه، از روسیه خریداری کرده است.  کارشناسان تجاری می‌گویند ایران و روسیه هر دو برای یافتن بانک‌هایی که حاضر به انجام تراکنش‌های معاملات کالاهایشان باشند، به مشکل برخورده‌اند. بنابراین، رونق تجارت دوجانبه‌یشان، به‌ویژه در مقطعی که تاجران اروپایی از امضای قراردادهای جدید در حوزه‌ی غلات و سایر کالاها با روسیه اجتناب می‌کنند، مصداق «ازدواج مصلحتی» [و بازی برد-برد] است. «ماشا بلیکوا» تحلیلگر حوزه‌ی غلات در آژانس گزارش‌دهی قیمت کالای «فست‌مارکت» مستقر در لندن، در این‌باره می‌گوید: «ایران تنها از چند منبع محدود می‌تواند گندم خریداری کند. از طرف دیگر، وقتی جنگ [اوکراین] شروع شد، روسیه هدف تحریم قرار گرفت و با مشکلات در زمینه‌ی پرداخت مواجه شد؛ ایران یکی از معدود کشورهایی بود که حاضر به پذیرش» ریسک معامله به روسیه شد.

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

طبق برخی گزارش‌ها، ایران با فاصله‌ی زیاد از کشورهای دیگر، به مشتری مورد علاقه‌ی روسیه برای فروش گندم تبدیل شده است. اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشند، تهران به تنهایی ۳۶۰ هزار تُن گندم از روسیه وارد می‌کند که بیش از مجموع حجم واردات دو مشتری بعدی مسکو، یعنی مصر و ترکیه، است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› توافق محرمانه ایران با روسیه برای صادرات نفت؟

همزمان، افزایش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نیز مقامات آمریکایی را نگران کرده است. سپاه پاسداران تندروی ایران، در پایگاه هوایی خود در کاشان، در جنوب تهران، میزبان رقابت میان پهپادهای نظامی با حضور ارتش روسیه بود. تلویزیون دولتی ایران، اعضای سپاه را در حالی نشان داد که جلوتر از سربازان روس رژه می‌رفتند و پرچم روسیه را به اهتزاز درآورده بودند. کاخ سفید ادعا می‌کند ایران، ماه ژوئن، در کاشان میزبان یک هیأت روس بود تا پهپادهای تهاجمی خود را مقابل آن‌ها به نمایش بگذارد. این گزارش همچنین می‌گوید ایران در حال آموزش سربازان روسی[۱۰] برای استفاده‌ی احتمالی از این سلاح‌ها در اوکراین است. فناوری‌های پهپادی طراحی‌شده توسط تهران تبدیل به ابزاری کلیدی در عملیات‌های نامتقارن ایران علیه میادین نفتی عربستان و همین‌طور عملیات‌های متحدان جمهوری اسلامی در نوار غزه، عراق و یمن شده‌اند.

پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

 یک فروند «شاهد-۱۹۱ صاعقه ۲» در نمایشگاه «اقتدار ۴۰». صاعقه یکی از پهپادهای ساخت ایران است که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، چشم روس‌ها را گرفته است.  (+)

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد ارتش ایران در عمق زمین و زیر کوه [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود

تهران هرگونه قصدِ کمک به جنگ روسیه در اوکراین را تکذیب می‌کند. سرتیپ «علی بلالی» یکی از افسران ارشد نیروی هوایی سپاه پاسداران [مشاور عالی فرمانده‌ی نیروی هوافضای سپاه پاسداران]، می‌گوید رزمایش [و رقابت] پهپادی اخیر با هدف مبارزه با تروریسم جهانی برگزار شده است. مسابقات پهپادهای نظامی (که ارمنستان و بلاروس، متحدان روسیه، نیز در آن شرکت دارند) اولین بار در سال ۲۰۱۵ برگزار شد، اما معمولاً کشورهای عضو شوروی سابق میزبان آن هستند، نه ایران.

معرفی بخشی از پهپادهای مستقر در  «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»، یکی از شهرهای پهپادی ارتش ایران [دانلود]

علاوه بر این‌ها، ۹ آگوست، روسیه یک ماهواره‌ی ایرانی را از تأسیسات تحت کنترل خودش در قزاقستان، به فضا پرتاب کرد. ایران می‌گوید این ماهواره به تقویت «ظرفیت‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی» در حوزه‌های کشاورزی، منابع آبی، مدیریت بلایای طبیعی، و پایش مرزها کمک خواهد کرد. این در حالی است که آمریکا معتقد است تهران ممکن است از این ماهواره برای نظارت بر تحرکات نیروهای اوکراینی استفاده نماید.

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

نمایی نزدیک‌تر از لحظه‌ی پرتاب ماهواره‌بر «سایوز ۲/۱بی» روسیه از تأسیسات تحت کنترل این کشور در قزاقستان، که ماهواره‌ی ایرانی «خیام» را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند تهران قصد دارد از این ماهواره برای نظارت بر تحرکات نیروهای اوکراینی استفاده کند. این در حالی است که تهران کمک به روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.  (+)

سخنرانی «جان میرشایمر» دانشمند سیاسی آمریکایی، درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت اول [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود]

سخنرانی «جان میرشایمر» درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت دوم [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› هزینه‌های کوچ از خاورمیانه/ متحدان آمریکا در بحران اوکراین طرف روسیه هستند


[۱] Iran and Russia Are Cementing an Alliance With Grain, Drones and Satellites Link

[۲] Russia Scrambles to Maintain Oil Sales, Lifeblood of Economy Link

[۳] Russia puts Iranian satellite into orbit Link

[۴] برگزاری "مسابقات پهپادی" با حضور روسیه به میزبانی سپاه لینک

[۵] Russia and Iran Are Allies Against West, Rivals in Commodity Sales Link

[۶] After Six Months of War in Ukraine, Momentum Tilts Against Russia Link

[۷] A Middle East Geopolitical Realignment Accelerates to Confront and Contain Iran Link

[۸] Putin Seeks to Cement Ties With Iran, Turkey in Rare Trip Abroad Link

[۹] U.S., Iran Edge Toward Nuclear Deal as Israel Warns It Cedes Too Much to Tehran Link

[۱۰] Iran Has Begun Training Russia to Use Its Advanced Drones, U.S. Says Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    40 4
    فریب اسب تروا واشک تمساح اروپا وغرب را نخورید-اینها سالها کشورهای شرقی را استعمار وغارت کردنند وهرچی مردم شرق زجه ودادوبیداد کردنند فقط کشتند وغارت کردنند-حالا نوبت اتحاد کشورهای شرقی هست که با بی نفت وبی گاز کردنشان بیایند التماس کنند وقراردادهای یکطرفه باهاشون ببندیم(ولی باید اول وهابی،اردوغان واوکراین بطور کامل طرف اتحاد شرق بیایند یا برای همیشه ازمنطقه گورشان را گم کنند وبروند نزد اربابان غربیشان-ولاغیر
    • DK ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      2 0
      کلا اینجوریه انگلیس در کلی قرارداد مناطق پاکستان و افغاتستان و بحرین و .... را تجزیه کرد روسیه فشح می خود انگلیس در جنگ جهانی اول ۱۰میلیون ایرانی را کشت روسیه فشح می خورد انگلیس با قرارداد دارسی تنباکو و ..... ایران استعمار کرد روسیه فشح می خورد و.... روسیه و انگلیس هر دو به ایران بد کردند ولی یکعده روسیه را تخریب می کنند و غرب را بهشت می کنند
  • سید IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    14 3
    همچنان که غربی های سلطه گر از گسترش روابط سیاسی ـــ تجاری و فنی اایران با روسیه و چین از آن بابت که تحریم هایشان علیه ایران را بی ثمر می کند نگرانند، غرب پرستان داخلی هم که عشق به غرب کر و کورشان کرده است و فقط با وصال با غرب و در آغوش کشیدن شان توسط یانکی ها آرام می گیرند، در اندوه خنثا شدن تحریم های معشوق ضد ایران دچار غمی جانکاه گشته اند! نشانه اش هم این که چنان نگران برجام بی فرجامشان هستند که گویی ابدا آینده کشور برایشان مهم نیست!!!
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      9 0
      مالیدده شدن برجام سرب داغی است در گلوی غربگدایان اصحالاتی
  • سید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    7 2
    دوستی با دشمنِ دشمن عین خردمندی است! به قول نیچه هرکس با دشمنِ دشمنش دشمنی کند، چند گام فراتر از حماقت رفته است! و روس ها اکنون بهتر از هرکسی این را فهمیده اند و عمل می کنند!
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    9 18
    با این روسیه و سابقه کثیفش احتمال دستیابی ایران به اف۳۵ امریکایی بیشتر از خرید جنگنده از روسیه خواهد بود.
    • سید IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      10 3
      همچنان که غربی های سلطه گر از گسترش روابط سیاسی ـــ تجاری و فنی اایران با روسیه و چین از آن بابت که تحریم هایشان علیه ایران را بی ثمر می کند نگرانند، غرب پرستان داخلی هم که عشق به غرب کر و کورشان کرده است و فقط با وصال با غرب و در آغوش کشیدن شان توسط یانکی ها آرام می گیرند، در اندوه خنثا شدن تحریم های معشوق ضد ایران دچار غمی جانکاه گشته اند! نشانه اش هم این که چنان نگران برجام بی فرجامشان هستند که گویی ابدا آینده کشور برایشان مهم نیست!!!
    • SE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      5 0
      اردوغان مزدور صهیونیستها دستش به اف۳۵ امریکایی نمیرسد چه رسد به دشمن صهیونیسم
  • NL ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    22 4
    درد جدایی استانبول از ایران کشت مارا
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      1 1
      فارغ‌ از متن خیر، این سیستوم پخش چیه گذاشتی مشرق ، هرجا داری خبر می‌خونیم تصویر همش نصف صفحه رو گرفته، اصلا به فکر مخاطبان نیستی، یا اصلاح کنید یا بذارید پایین صفحه انتهای متن
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      12 1
      باید برای بازگرداندن سرزمین های جدا شده از ایران برنامه ریزی کرد‌.
    • سید IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      3 0
      همچنان که غربی های سلطه گر از گسترش روابط سیاسی ـــ تجاری و فنی اایران با روسیه و چین از آن بابت که تحریم هایشان علیه ایران را بی ثمر می کند نگرانند، غرب پرستان داخلی هم که عشق به غرب کر و کورشان کرده است و فقط با وصال با غرب و در آغوش کشیدن شان توسط یانکی ها آرام می گیرند، در اندوه خنثا شدن تحریم های معشوق ضد ایران دچار غمی جانکاه گشته اند! نشانه اش هم این که چنان نگران برجام بی فرجامشان هستند که گویی ابدا آینده کشور برایشان مهم نیست!!!
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      1 0
      ما هم مثل روسیه باید ترکیه افغانستان و بحرین رو دوباره به ایران برگردونیم
  • US ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    11 40
    کل دنیا دشمن روسیه شده مثل اینکه میخاید اون دو سه تا کشوری هم که از ایران بدشون نمیومد رو دشمن کنید -))
    • علیرضا IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      1 0
      کل دنیا حتما همان اجماع جهانی جهان ( مورد تایید استکبار غربی ) دشمن روسیه هستند
    • NL ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      28 0
      کل کشورهای خلیج فارس و ترکیه و هند به بازار روسیه حمله کردن تا در آنجا جای پا پیدا کنند تا در بازار روسیه سود کنند.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      15 1
      (روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژرونال می‌نویسد: ایران و روسیه در حال تعمیق اتحاد دوجانبه‌یشان با غلات و پهپاد هستند؛ از صادرات گندم روسی به ایران تا صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه.) آره رواربط ایران با دشمنان شیطان بزرگ خوب و خوبتر میشه به قول معرف بشششوووژ
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      7 1
      تو هم مثل یانکیها و سران اروپا متوهمی! بدبخت زبون این ستمگران همه دنیا نیستند!
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    37 6
    غرب تازه داره میفهمه که دیگه نمی تونه حتی با درست کردن چند تا جنگ کدخدا بمونه.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      5 5
      غرب رو به افوله و اقتدار ایران در همه دنیا کشورها رو مجبور کرده به دولت انقلابی التماس کنند.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    4 1
    خیلی وقت فروش پهپاد ایران به روسیه و خرید سوخو 35 از روسیه سرخط خبر ها است .
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    5 0
    خیلی وقته فروش پهپاد ایران به روسیه و خرید سوخو 35 از روسیه سرخط خبر ها است . ولی نه پهپاد ایرانی در روسیه مشاهده شده و نه سوخو ی روسی در ایران . متاسفانه این خبر داره میشه آش نخورده و دهن سوخته .
  • ایرانی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    4 1
    بامید نابودی اصلاحطلبان و غربگرایان ایران که دشمن اصلی ایران هستند
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 4
    اگر ایران و روسیه بجای شراکت ناچاری بتونن مثل چین و روسیه، یا هند و روسیه شریک راهبردی هم بشن اونوقت میشه هژمونی آمریکا رو در جهان به چالش کشید، از نظر وسعت شرزمینی، جمعیت، نقاط جغرافیایی استراتژیک ، بازار هدف منطقه و بیشتر از آمریکایی‌ها توان دارن، اما قدرت نظامی و پول بی پشتوانه آمریکا فعلا تونسته مانع فروپاشی این به اصطلاح ابرقدرت بشه، باید یاد بگیریم جدای از مسائل ایدیولوژیکی در سایر اشتراکات جوری رفتار کنیم که سایر کشورها رغبت داشته باشن با وجود تحریم ها با ایران مراوده داشته باشند...
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 6
    روسیه و چین هیچگاه شریک راهبردی برای ما نبوده و نخواهد بود، به دلایل متعدد خواستار ایران ضعیف هستند، اما در شرایط فعلی دشمن دشمن ما دوست ماست و باید از این فرصت ها استفاده کنیم برای پیشبرد اهداف خودمان علی الخصوص در بازسازی نیروی هوایی، اما هیچوقت نباید یادمان برود روسیه تحت هیچ شرایطی برای ما شریک راهبردی و قابل اعتماد نیست
  • NL ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    15 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • NL ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    7 24
    این که اومد ایران خیلی شوخ وشنگ بود. واقعا پوتین بود یا بدلش؟
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    9 29
    گورباچوف سالها پیش در مورد پوتین حرفی زد که نشان از عمق شعور و تجربه سیاسی او بود. وضعیت رقت بار امروز پوتین تایید آن پیش بینی بود. (طولانی شدن طول زمان قدرت پوتین باعث تشکیل حلقه هابی دور او می شود که در نهایت کشور را نابود می کند) .
    • سید IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      32 5
      گورباچف اگر شعور سیاسی داشت حتا غیر عمق دار، نصیحت امام راحل را گوش می کرد و شوروی و پس آن روسیه را دو دستی تقدیم یانکیستان نمی کرد! ضمناً اگر تو اندکی درک داشتی برای یانکی ها له له نمی زدی! نخست قوه فهم خودت را بهتر کن، سپس در باره شعور سیاسی دیگران اظهار فضل!!!
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      4 1
      گورباچف اگر مسلمان میشد کشورهای مسلمان ازشوروی حدانمیشدند . اگر هم کشته میشد شهید بود وراهش بازبود . او درآندنیا باید پاسخ بدهد انتخاب او بزرگی بود یا مک دونالد تحقیرش کند ؟
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      1 12
      کاربر به نام سید، تو هم اگه درک و شعور سیاسی داشتی آویزون روسيه بازنده نمیشدی ، همین امروز خبرگزاری‌های خارجی اعلام کردند خشم دولتمردان روسیه از مشکلات فنی پهباد های ایرانی، تو میدان جنگ معلوم میشه که چکاره ایم، روسیه هم تا قبل از حمله به اوکراین می‌گفتند دومین و قدرتمندترین ارتش جهان رو داره، حالا همه دیدن که از پس اوکراین هم بر نمیاد، هرچند هرگز نرود میخ آهنين در سنگ
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 0
      آقای برادر . خبرگزاری های دنیا خبر عصبانیت سیاستمداران بابت خرید پهپاد ایرانی که " بعد " معلوم میشه چکاره است . یک نوبت نوشته خود را بخوانید و اگر خبر را صحیح درک و منتقل کردید . جوک نیست . حالا بر خلاف فکر و عقیده سرکار و نگران مندان روس و جهان پهپاد موفق بود و دهان ها باز و نظامیان مقابل نگران از پیدایش و عملکرد ، سر و صدا بپا کرد . چی . چون قبلا طعم و مزه را چشیده اند و کافیست بغیر از مشرق برنامه های کاوش مدیا و ایران ویک اگر نامش درست نوشتم نگاهی بیاندازید که راجع بدان ها ، دیگران مثل صهیونیست ها بفراوانی نظر دادند را متوجه میشوید . والا شما چیزهای دقیقتر میدانید که ما بی خبریم . عزیز خردمند
    • GB ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 1
      گندم های حرام برای ایرانی ها می‌آورید
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    6 14
    چرا امیرعبدالهیان در مراسم جدی هم می خندد؟
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      8 1
      کلا وزرای خارجه ما مقابل غریبه ها خندون و مقابل خودی ها اخمو هستند
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      8 4
      این تاثیر منفی رئیس قبلی اوست!!
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 4
    شیشه عمر پوتین به طول مدت استهلاک سخت افزاری و نرم افزاری صنعت نفت و گاز روسیه وابسته است. با تحریم های که شده است امکان جایگزینی آنها را ندارد. همین که آرام آرام ایستگاههای پمپاژ در سراسر کشور خراب می شوند و افت فشار در خطوط شرقی شروع شده و صدای چینی ها را در آورده است تازه آغاز ماجرا است.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 10
    نقص پهپادهای ایرانی سیستم هدفگیریشون است
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    3 1
    درجواب سید.خوشم امدازمتنی که نوشتی احسن برشما بزرگوار
    • رضا IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 0
      از سيد خوشت اومده ؟! اى هموطن بينواى من ! تو هنوز اونو نشناختى ؟!
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    4 0
    اینهمه راجع پهپاد گفته میشه آیا اصلش درسته یا همه سر کارن و طویل نویسی میکنند مثل این نشریات آمریکائی. . طوری نیست باید پول در بیاره چه بهتر نام ایران و روسیه ممزوج بشه حتما دنبال کننده هاش چند برابر قبلا سو سی و پنج حالا گندم صب موشک قاره پیما و همینطور برو جلو هر چند وقت برای یادآوری مخاطب بد نیست
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    3 5
    کو‌ سوخو ها ؟ پس چرا ما نمی بینیم ؟
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      2 2
      تو کمترنشنال نشون نمیده!!!
  • FR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 0
    میلیاردها دلار تسلیحات به کشور در حال جنگ ارسال میکنند تا آخرین نفر مردم اوکراین در جنگ نیابتی ضد روسیه کشته شوند آنوقت نگران تبادل گندم با پهباد هستند که در واقع تایید هم نشده !
  • DE ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 2
    راستی سوخوهای ۳۵ کجا رفت دادند یا پیجوندن شمارو؟
  • DE ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 1
    سوخو ۳۵ نداد که
  • سید روح اله IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    آقای میرشایمر بدون شک از افرادی هست که نگاه واقع بینانه دارد هر چند غرب جهان را نابودی میکشاند. مردم اوکراین توسط غرب تحمیق شدند و بعد تشویق شدند تا به عیاشی بپردازند و نابود شوند. به نظر پشت این جنگ یهودیان قرار دارند اگر پیشگویی های حزفیال را بخوانیدو آدم بیطرفی باشید بدون شک حرف را تایید خواهید کرد. و طبق همان پیشگویی های کشور دیگری که باید با جنگ فرسوده شود ایران است و همان نقشه ای که برای روسیه پیاده کردند برای ایران پیاده میکنند یعنی بدستور اسرائیل و با واسطه ترکیه، کشور آذربایجان را به جان ایران می اندازند. آینده درستی و یا نادرستی این مطلب را نشان خواهد داد
  • مجتبی از زنجان IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 1
    با سلام و ارادت من حق اظهار ندارم اما روس ها خوب هستند اما گروهی خوبی اینا رو نمیخوان اونا نباید اظهار نظر کنند
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    روسیه هیچ وقت بهتون هواپیما نمیده، چند بار دیگه میخاین از یه سوراخ نیش بخورید؟ چرا از تاریخ درس عبرت نمیگیرید ،
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      باشه خودتو ناراحت نکن گندم می خریم جاش
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    پهباداتون بلدم ،بلدم چی شد پس
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 2
    تحلیل آقای میرشایر تمایل زیادی ب موضع جمهوری خواهان آمریکا دارد. از حقانیت روسیه تا آنجائیکه می‌تواند دفاع می‌کند، اوکراین را نمی خواهد عضو ناتو ببیند و اظهار می‌دارد بهتر است اوکراین بی‌طرف بماند و جنگ ب نفع روسیه تمام شود. ولی او در حال حاضر کاره ای نیست و پستی ندارد. در آنطرف قضیه آقای برنز که رئیس سیا هست ظاهرا جور دیگری اوضاع را می بیند از ضعف های ایران و روسیه صحبت می‌کند و قصد ادامه جنگ تا پیروزی را دارد. البته ممکن است واقعا اینطور فکر نکند. ولی این را هم در نظر بگیرید که اظهار داشت من موهایم را در زمان مذاکره با ایران و روسیه سفید کردم. یعنی میدونم چکار دارم میکنم. بهر حال باید منتظر انتخابات در ماه نوامبر. در آمریکا باشیم تا معلوم شود کدام حزب را انتخاب می‌کنند.
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      1 0
      ایناخودشونم بهدروغ بودن ادعاهاشون معترفن اژانس گزارش سالم بودن فعالیت اتمی میده ولی بازبهانه برای تحریم کودکان پروانه ای انجام میدن
  • احمد IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    سلام بر تمام کسانی که دلشان پر از عشق به وطن است مخصوصا م قامتت کشوری توجه داشته باشید امروز چندین اتفاق مبارک در. اثر لطف و عنایت امام زمان برای این کشور رخ داده که امیدوارم که بزرگان این ملت قدر آن را باید بدانند ۱_بدلیل سرکوب عوامل آمریکا و اروپا در اوکراین توسط روسیه و احتمال قطع صدور گاز و نفت روسیه به اروپا کشورهای اروپا با بیشرمی بازی کثیف دیگری را برای فریب مسولیت کشور آغاز کرده‌اند این کشورها تا دیروز توله های هاف هافوی بودند که قلاده هایشان دردست سگ بازهای کاخ سیاه بود ؟چه اتفاق ی رخ داده که اینها شد ه اند میانجی برجام!!!! به چند دلیل ۱_ گسترش بسیار خوب روابط کشورمان با چین و روسیه می‌باشد که باعث عزا ومصیبت در کاخ سفید شده است۲_این اتفاق بسیار مهمی و بزرگی است،روسیه از ایران پهباد بخرد و برای ایران درپرتاب ماهواره کمک جدی آریه دهد این مسأله خشم و نگرانی غرب خیانت کار و نامرد را دو چندان کرده است۲_روابط چینوایران هم به‌شدت در حال گسترش است و قرارداد ۲۵ساله ایرانوچین خشم آنها را دو چندان کرده است۳_اگر سه کشور ایراچین،و روسیه باهم متحد شوند،ایاقدرت نظام یواقتصادی آنها از آمریکا وازنابش،نتنها کمتر نیست بلکه بیشتر هم هی باشد پس مسولیت قدر فرصت پیش آمده را بدانند پدر دام برجام لجن،وبی خاصیت برجام دوم گرفتار نشوند به روح شهدا قسم امروز آمریکا ذلیل تر،وحقیر تر،وناتوانتر،ودرماننده تر از همیشه است،پس شما رابه ایه های قرآن قسم می‌دهیم کوتاه نیایید،شما را به حق این ماه عزیز زره ای کوتاه نیایید،اینها چون درمانده شده‌اند و هیچ کاری از دستشان نمایید به سراغ برجام آمده اند به قول،و امضای شأن توجه نکنید آمریکایی ها خیانت کار وبی شرافتند
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید برای همیشه باید چشم را از رابطه با غرب بست چون اینها هیچ وقت به عهدشان وفا نکردند همیشه به ما ضرر زدند
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    ترکیه یکبار قوی شد و ننیجه آن سربریدن ۶هزار ترکِ شیعه در اناتولی و اون هولوکاست در تبریز و آذربایجان و غرب ایران شد.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    همکاری های ما با روسیه و چین , بیشتر پنهانیه تا آشکار تا هم غرب ردگیری نکند هم غرب شروع به جریان سازی رسانه ایی نکند چون متاسفانه در کشور ما هم مردم کم اطلاع و کم سواد غربگرا کم نداریم همین هایی که یک روز می گن واکسن چینی آب مقطره بعد همین واکسن کنار واکسن ایرانی , تعداد کشته های ما را به صفر می رساند یا روز دیگر می گن دریای کاسپین را به روس ها دادیم جنوب را به چینی ها !! بالاخره هر روز یک چرتی را در جامعه پخش می کنند عموما این اینستازیست ها و معاندنیوز ببین ها , مثال می زنم سریع ترین اژدر جهان را روس ها ساختند و بعد روس ها فقط ما تکنولوژی اش داریم اشکوال حوت که یکی از ارکان قدرت ایران در آب های جنوبه یا ما آرکیو170 را گرفتیم یکهو پهبادسازی روس ها گردنه های مهمی را رد کرد! بخش زیادی از موشک های ما هم کپی و ارتقایافته نمونه های چینیه زیردریایی غدیر ما که باز یکی از ارکان قدرت ماست خیلی شبیه یکی از زیردریایی های کره شمالیه درواقع قانون نانوشته بین کره شمالی , ونزوئلا , چین , روسیه , سوریه و ایران اینه که دیگری را سرپا نگه دارد که زور دشمن با قدرت بیشتری روت متمرکز نشه و نمی شه اکثر چیزها را علنی گفت چون مردم نادان زیاد داریم که چیزی را که نمی فهمن درسته غلطه راسته دروغه درجا هزار جا فروارد و شیر می کنند هر جا هم می رسن با قدرت بیانش می کنن ! آره فایزر طلاست می زنی اصلا جوون هم می شی کرونا بماند! برکت و سینوفارم آب مقطرن ! بعد با این آب مقطر از 700 کشته به صفر کشته رسیدیم غرب با طلای فایزر کماکان درگیره! واقعا فرار از مطالعه و تحقیق و بی سواد رسانه ایی , جامعه و کشور ما را آزار می دهد .
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    مرگ بر استکبار
  • احمد FR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    0 1
    این خود شیفتگی ها که درفرمانده نان نظامی بوجود آمده نتیجه اقتدا به احمدی نژاد است خدا وکیلی درضهمینه پهباد ۲۰۰سال با آمریکا فاصله داریم به شعور مردم توهین نکنید
  • احمد FR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    0 1
    این خود شیفتگی ها که درفرمانده نان نظامی بوجود آمده نتیجه اقتدا به احمدی نژاد است خدا وکیلی درضهمینه پهباد ۲۰۰سال با آمریکا فاصله داریم به شعور مردم توهین نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس