دلار - نمایه

اگرچه بریکس از اقتصادهای نوظهور تشکیل شده، اما پیشاپیش آن را رقیبی برای گروه ۷ و تهدیدی برای ناتو می‌دانند. شاید سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس این گروه بی‌ارتباط با این نگرانی‌ها نباشد.

سرویس جهان مشرق - امروز دیگر کم‌تر کسی شک دارد که دوران تک‌قطبی و سلطه‌ی یک‌جانبه‌ی آمریکا و غرب بر جهان به پایان خود نزدیک شده است. علاوه بر ظهور ائتلاف‌ها و سازمان‌های جایگزین مانند «سازمان همکاری شانگهای[۱]» و «بریکس[۲]» (مخفف برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی)، ناتوانی معادل‌های غربی این سازمان‌ها برای حل‌وفصل بحران‌های بین‌المللی، و بلکه دست داشتن آن‌ها در ایجاد و تشدید این بحران‌ها، نشانه‌ای از این فرآیند گذار به جهان چندقطبی است. در این میان، گروه بریکس، که از اقتصادهای نوظهور جهان تشکیل شده، سهم بسزایی در ساخت سازوکارهای اقتصادی لازم برای عبور از نظام اقتصادی کنونی مبتنی بر دلار آمریکا ایفا می‌کند. اگرچه این سازمان فعلاً ماهیت عمدتاً اقتصادی دارد، اما علاوه بر سازمان اقتصادی «گروه ۷[۳]»، پیشاپیش آن را رقیبی برای ناتو نیز تلقی می‌کنند.

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

(از چپ) «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، و «سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، سران کشورهای تشکیل‌دهنده‌ی گروه «بریکس» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› زمان صحبت از جهان پساواشینگتن است

›› سازمان همکاری شانگهای می‌تواند جای ناتو را بگیرد

ایران بارها به عضویت در بریکس اظهار تمایل نموده[۴] و درخواست ایران[۵] با استقبال اعضا نیز مواجه شده است؛ تا جایی که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و رئیس دوره‌ای بریکس، منحصراً از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، برای سخنرانی در اجلاس مجازی اخیر این گروه دعوت کرد[۶]. ایران تنها کشور غرب آسیاست که تا کنون در اجلاس بریکس شرکت کرده است[۷]. رئیسی در سخنرانی خود بر ظرفیت‌های ایران برای تبدیل به «شریکی پایدار و قابل‌اتکا» برای بریکس تأکید کرد[۸].

سخنرانی «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در نشست مجازی سال ۲۰۲۲ گروه «بریکس» [دانلود]

پایگاه خبری اینترنتی آمریکایی «مینت‌پرس‌نیوز» اخیراً طی گزارش تحت عنوان «ظهور بریکس: غول اقتصادی‌ای که دارد با غرب مقابله می‌کند[۹]» به سقوط هژمونی آمریکایی-غربی و تأثیر ظهور بریکس بر معادلات جهانی پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش مینت‌پرس‌نیوز است.

دیپلمات سابق آمریکایی: تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نتیجه عکس خواهد داد +فیلم

یکی از پیامدهای تقویت ائتلاف‌هایی مانند «بریکس» پایان جهان تک‌قطبی و افول هژمونی آمریکا و قدرت دلار است. اعضای بریکس پیشاپیش به فکر جایگزینی یک ارز مشترک میان خودشان به جای دلار در تبادلات تجاری دوجانبه و چندجانبه‌یشان هستند.  (+)


نشست ۲۶ تا ۲۸ ژوئنِ سران «گروه ۷» در [قلعه‌ی تاریخی] «المائو» در آلمان[۱۰]، و نشست دو روز بعدِ سران ناتو در مادرید پایتخت اسپانیا[۱۱]، از نظر ارائه‌ی راه‌حل‌های واقعی برای بحران‌های فعلی جهان (جنگ در اوکراین، قحطی‌های قریب‌الوقوع، تغییرات اقلیمی، و غیره) عملاً بی‌فایده بودند؛ اما با این وجود، اهمیت داشتند، چون نمونه‌ای آشکار از ناتوانی غرب در جهانی بودند که معادلاتش به‌سرعت در حال تغییر است.

مصاحبه‌ی «تیم اندرسون» کارشناس استرالیایی، درباره‌ی اهمیت ائتلاف‌سازی در بلوک شرق برای تحقق  «جهان پساواشینگتن» (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

غرب، طبق معمولِ بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین، تلاش کرد وحدت خود را به نمایش بگذارد؛ وحدتی که بارها آشکار شده اصالتاً وجود خارجی ندارد. در حالی که فرانسه، آلمان و ایتالیا[۱۲] بهای سنگینی به خاطر بحران انرژی ناشی از جنگ می‌پردازند، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، به امید این‌که کشورش را پس از تحقیر برگزیت، بار دیگر در صحنه‌ی جهانی مطرح کند، روی این زخم نمک می‌پاشید[۱۳]. در همین حال، دولت بایدن می‌خواهد از جنگ برای بازگرداندن اعتبار و رهبری واشینگتن بر ناتو [و در حوزه‌های دیگر] استفاده کند[۱۴]؛ به‌ویژه پس از دوره‌ی فاجعه‌بار ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، که تقریباً این اتحاد تاریخی را از هم پاشید.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، اندکی پس از روی کار آمدنش (و پایان دوره‌ی ترامپ) خطاب به متحدان آمریکا می‌گوید: «آمریکا برگشته است» [دانلود]

حتی این واقعیت که چندین کشور آفریقایی در نتیجه‌ی اختلال در عرضه‌ی مواد غذایی از طریق دریای سیاه و متعاقب آن افزایش قیمت‌ها، در معرض قحطی قرار گرفته‌اند[۱۵] هم به نظر نمی‌رسید خم به آبروی رهبران برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان بیاورد. اگرچه قیمت‌های سرسام‌آور، ده‌ها میلیون نفر را به زیر خط فقر کشانده، اما این سیاستمداران همچنان بر عدم مداخله در بازار جهانی غذا اصرار دارند. اگرچه غرب تا پیش از این نیز اعتباری نداشت، اما عقده‌ی کنونیِ رهبران غربی برای حفظ هزاران تحریم علیه روسیه، گسترش بیش‌تر ناتو، سرازیر کردن سیل «سلاح‌های مرگ‌بار» به اوکراین، و حفظ هژمونی جهانی‌شان به هر قیمتی، اعتبار آن‌ها را تا قعر تازه‌ای تنزل داده است.

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

یک تانکر توزیع آب آماده می‌شود تا آب آشامیدنی را میان مردم منطقه‌ای در سومالی توزیع کند؛ تحریم روسیه بعید است بتواند الیگارش‌ها یا دولتمردان این کشور را تحت فشار بگذارد، اما به احتمال قوی می‌تواند مردم آفریقا را در معرض گرسنگی قرار دهد (+)

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

در این منطقه از سومالی، که حدود ۶۰ درصد از جمعیتش برای تأمین درآمد و غذا به دام‌هایشان وابسته هستند، تا جایی که چشم کار می‌کند، گاو، شتر، الاغ و بزهای متعلق به مردم محلی دیده می‌شود که در اثر کمبود آب و غذا به شکل دسته‌جمعی تلف شده‌اند؛ یکی از پیامدهای غیرمستقیم اعتیاد دولت آمریکا به تحریم کشورهای مختلف، گسترش قحطی در کشورهای کم‌تربرخوردار است (+)

جان میرشایمر پاسخ می‌دهد:

›› چرا بحران اوکراین تقصیر غرب است؟

›› آیا پوتین به دنبال ایجاد «روسیه بزرگ» است؟

از شروع جنگ اوکراین به این سو، غرب همان دوراهی «اخلاقی» ای را تبلیغ کرده که جورج دابلیو. بوش در آغازِ به‌اصطلاح «جنگ با تروریسم» مطرح کرد؛ وقتی ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ [خطاب به کشورهای دیگر] گفت: «شما یا با ما هستید یا با تروریست‌ها[۱۶].» این در حالی است که در واقعیت می‌توان هم خواهان پایان جنگ بود و هم با یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی-غربی مخالفت کرد. دلیل این‌که تا پیش از این دستوردادن‌های آمریکا جواب می‌داد هم این بود که بر خلاف فضای جغراسیاسی [ژئوپلتیک] کنونی، کم‌تر کشوری جرأت داشت با سیاست‌های واشینگتن مخالفت کند.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

ناوچه‌ی موشک‌انداز روسی «ولیکی اوستیوگ» (چپ) از بندری در شهر «طرطوس» در سوریه عازم مأموریت گشت‌زنی در دریای مدیترانه می‌شود. دو زیردریایی دیزلی-برقی روسی پروژه‌ی ۶۳۶/۳ کلاس «وارشاویانکا» (نسخه‌ای از کلاس «کیلو») نیز در سمت راست تصویر دیده می‌شوند. پایگاه دریایی روسیه در طرطوس، تنها پایگاه دریایی این کشور در خارج از کشورهای شوروی سابق است. طی سال‌های گذشته، معادلات جهانی تغییر زیادی کرده‌اند و کشورهای مختلف نقش رهبری یک‌جانبه‌ی آمریکا را به چالش کشیده‌اند.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› متحدان آمریکا در بحران اوکراین طرف روسیه هستند

›› مدیر اندیشکده آمریکایی: بی‌اعتمادی شرکای واشینگتن نشانه سقوط آمریکاست

اما الآن دوره‌وزمانه عوض شده. روسیه، چین، هند و بسیاری از کشورهای دیگر در آسیا، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی دارند در تمام فضاهای موجود برای مقابله با سلطه‌ی خفقان‌آور غرب مانور می‌دهند. این کشورها به‌صراحت اعلام کرده‌اند که در منزوی‌سازی روسیه به نفع دستورکار توسعه‌طلبانه‌ی ناتو شرکت نخواهند کرد[۱۷]. اتفاقاً بعکس، گام‌های زیادی با هدف ایجاد جایگزین‌هایی برای اقتصاد جهانی تحت سلطه‌ی غرب برداشته‌اند؛ به‌ویژه جایگزینی برای دلار آمریکا که پنج دهه است بیش‌تر نقش یک کالا را ایفا کرده تا صرفاً یک ارز. همین دلار مؤثرترین سلاح واشینگتن برای ایجاد بسیاری از بحران‌ها، تحریم‌ها و (در مورد عراق و ونزوئلا و برخی کشورهای دیگر) گرسنگی دسته‌جمعی بوده است.

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

دلار آمریکا امروزه بیش از آن‌که صرفاً یک ارز باشد، یک کالا، ابزار، و سلاح در دست دولت واشینگتن برای جنگ با کشورهای دیگر است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کدام کشورها به دنبال حذف دلار از تبادلات بین‌المللی هستند و چرا؟

›› تحریم ایران دلار را نابود خواهد کرد

چین و کشورهای دیگر می‌دانند که درگیری کنونی ارتباط زیادی با «اوکراین در مقابل روسیه» ندارد، بلکه بر سر چیزی بسیار مهم‌تر است. اگر واشینگتن و اروپا پیروز شوند و مسکو پشتِ به‌اصطلاح «پرده‌ی آهنین[۱۸]» [مرزبندی بین شرق و غرب اروپا] عقب رانده شود، پکن هیچ راهی نخواهد داشت جز اعطای امتیازات دردناک به غربی که در حال ظهور مجدد است. چنین اتفاقی به نوبه‌ی خود رشد اقتصادی جهانی چین[۱۹] را پایان می‌دهد و جایگاه پکن در اتخاذ سیاست «چین واحد» را تضعیف می‌کند. این اعتقاد چینی‌ها بی‌راه هم نیست. تقریباً بلافاصله پس از اعلام حمایت نظامی بی‌قیدوشرط ناتو از اوکراین[۲۰] و متعاقب آن آغاز جنگ اقتصادی علیه روسیه، واشینگتن و متحدانش شروع به تهدید چین درباره‌ی تایوان کردند[۲۱]. هدف بیانیه‌های تحریک‌آمیز و همچنین مانورهای نظامی و سفرهای متعدد سیاستمداران بلندپایه‌ی آمریکایی به تایپه تأکید بر سلطه‌ی آمریکا بر اقیانوس آرام بود.

دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ +عکس و فیلم

یک فروند بمب‌افکن H-6K ارتش چین در حال انجام مأموریت بر فراز منطقه‌ی حائل میان چین و تایوان در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰. دولت آمریکا در ادامه‌ی سیاست‌های دولت قبلی به اقدامات تحریک‌آمیز خود درباره‌ی تایوان و همچنین حمایت «محکم» از امنیت این منطقه در مقابل چین تأکید کرده است.  (+)

پافشاری مصرانه‌ی غرب بر رویکرد تقابلی کنونی‌اش علیه چین، در مقطعی که چه‌بسا تأکید بر دیپلماسی و سازش با این کشور سودمندتر می‌بود، دو دلیل اصلی داشت: اولاً، غربی‌ها می‌ترسیدند پکن اتخاذ سیاست سازش از جانب آن‌ها را دلیل بر ضعف و نوعی مماشات تفسیر کند. و دوماً، روابط تاریخی غرب با چین همواره بر پایه‌ی ارعاب، اگر نگوییم تحقیر آشکار، بوده است. از اشغال ماکائو به دست پرتغال در قرن شانزدهم[۲۲]، تا «جنگ‌های تریاک[۲۳]» بریتانیا در اواسط قرن نوزدهم[۲۴]، تا جنگ تجاری ترامپ علیه چین[۲۵]، غرب همیشه به چین به چشم یک رعیت نگاه کرده است، نه یک شریک. دقیقاً به همین دلیل هم پکن به گروه همخوانی غرب در محکومیت روسیه ملحق نشد. اگرچه خود جنگ در اوکراین هیچ منفعت مستقیمی برای چین ندارد، اما پیامدهای جغراسیاسی این جنگ می‌تواند برای آینده‌ی پکن به عنوان یک قدرت جهانی، تعیین‌کننده باشد.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

پیمان ناتو (که اعضای آن با رنگ سبز نشان داده شده‌اند)، به‌رغم وعده‌ها درباره‌ی این‌که به سمت شرق پیشروی نخواهد کرد، عملاً تا مرزهای روسیه (که با رنگ نارنجی مشخص شده) عضوگیری کرده است. توسعه‌طلبی ناتو عالوه بر روسیه، پیامدهای فاجعه‌باری برای قدرت اقتصادی-نظامی چین به دنبال خواهد دارد.  (+)

سخنرانی «جان میرشایمر» دانشمند سیاسی آمریکایی، درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت اول [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود]

سخنرانی «جان میرشایمر» درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت دوم [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «ساخت چین ۲۰۲۵» موضوع اصلی جنگ تجاری ترامپ و شی

در حالی که ناتو همچنان بر گسترش خود اصرار دارد تا دوام و وحدتش را نشان دهد، این نظم جهانی جایگزین به رهبری روسیه و چین است که شایستگی توجه جدی را دارد. به گزارش [روزنامه‌ی آلمانی] «فرانکفورته آلگماینه» پکن و مسکو در حال تلاش برای توسعه‌ی بیش‌تر باشگاه «بریکس» (متشکل از اقتصادهای بزرگ درحال‌ظهور) هستند[۲۶] تا به عنوان وزنه‌ی تعادلی مقابل گروه ۷ [و ناتو] عمل کند. این روزنامه‌ی آلمانی درست هم می‌گوید. جدیدترین اجلاس سران بریکس که ۲۳ ژوئن [۲ تیر ۱۴۰۱] برگزار شد، برای مخابره‌ی این پیام به گروه ۷ طراحی شده بود که غرب دیگر در جایگاه هدایت جهان نیست و روسیه، چین و کشورهای «جنوب جهان[۲۷]» در حال آماده شدن برای یک مبارزه‌ی طولانی علیه سلطه‌ی غرب هستند.

مصاحبه‌ی «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی درباره‌ی افول هژمونی آمریکا (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سخنرانی خود در اجلاس بریکس پیشنهاد ایجاد یک «ارز ذخیره‌ی بین‌المللی بر اساس سبد ارزهای کشورهایمان» را مطرح کرد. این واقعیت که روبل به‌تنهایی توانسته تحت تحریم‌های اخیر غرب دوام بیاورد و اتفاقاً شکوفا شود، این امید را زنده می‌کند که ترکیب ارزهای کشورهای بریکس بتواند در نهایت دلار آمریکا را به عنوان ارز غالب جهان کنار بزند.

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

بسیاری از کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای تحت تحریم آمریکا، به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه خروج از زیر سلطه‌ی اقتصادی واشینگتن کنار گذاشتن دلار و جایگزینی آن با ارزهای دیگر است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات سابق آمریکایی: تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نتیجه عکس خواهد داد

›› معیارهای دوگانه کنگره آمریکا: مخالفان تحریم اسرائیل برای تحریم روسیه سرودست می‌شکنند

طبق گزارش‌های موجود [از جمله گزارش فرانکفورته آلگماینه]، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، بود که درخواست کرد تاریخ اجلاس بریکس از ۴ جولای [۱۳ تیر ۱۴۰۱] به ۲۳ ژوئن تغییر کند تا این‌گونه به نظر نیاید که پاسخی به اجلاس گروه ۷ در آلمان است. همین مسئله بیش‌تر نشان می‌دهد که چگونه اعضای بریکس دارند خودشان را بیش‌تر و بیش‌تر رقیب مستقیم گروه ۷ می‌بینند. به علاوه، این‌که آرژانتین و ایران برای عضویت در بریکس درخواست داده‌اند نیز نشان می‌دهد که این اتحاد اقتصادی در حال تبدیل شدن به یک نهاد سیاسی و در واقع جغراسیاسی است.

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

«ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در نشست مجازی سال ۲۰۲۲ گروه «بریکس» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› هزینه‌های پکن برای همکاری با تهران/ کدام غول‌های چینی به خاطر رابطه با ایران نقره‌داغ شدند؟

›› توافق محرمانه ایران با روسیه برای صادرات نفت؟ / نقش چین و هند در دور زدن تحریم‌های آمریکا

درگیری جهانی پیش رو شاید تأثیرگذارترین نبرد پس از جنگ جهانی دوم باشد. در حالی که ناتو به مبارزه برای حفظ جایگاهش ادامه خواهد داد، روسیه، چین و دیگران در زیرساخت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی سرمایه‌گذاری خواهند کرد؛ به این امید که وزنه‌ی تعادلی دائمی و پایدار در برابر سلطه‌ی غرب ایجاد کنند. نتیجه‌ی این درگیری احتمالاً آینده‌ی بشریت را رقم خواهد زد.

در همین‌باره بخوانید:

›› افول آمریکا و بلایی که بر سر «قرن آمریکایی» آمد

›› چرا هژمونی توخالی آمریکا رو به افول گذاشت؟

›› دموکراسی آمریکایی کِی و کجا مُرد


[۱] سازمان همکاری شانگهای لینک

[۲] بریکس لینک

[۳] گروه هفت لینک

[۴] Iran applies to join China and Russia in BRICS club Link

[۵] ایران، کانون توجه «بریکس» لینک

[۶] دعوت چین از رئیسی برای شرکت در اجلاس بریکس لینک

[۷] Iran's Raisi to make speech at BRICS+ meeting Link

[۸] آیت‌الله رئیسی در نشست غیرحضوری سران بریکس پلاس: تبدیل عدالت جهانی به گفتمانی فراگیر در عرصه جهانی را ضرورتی انکارناپذیر می‌دانیم لینک

[۹] The Rise of BRICS: The Economic Giant That Is Taking On the West Link

[۱۰] Newsticker: G۷ in Germany Link

[۱۱] NATO gears up for Madrid Summit Link

[۱۲] Energy crisis: Italy to spend another €۶ billion to offset price rises Link

[۱۳] PM's press conference remarks at the NATO Summit: ۳۰ June ۲۰۲۲ Link

[۱۴] Biden wants to restore U.S. role in fight against climate change. Here’s how the U.S. shaped past efforts. Link

[۱۵] Drought and soaring food prices from Ukraine war leave millions in Africa starving Link

[۱۶] Bush: 'You Are Either With Us, Or With the Terrorists' - ۲۰۰۱-۰۹-۲۱ Link

[۱۷] The new BRICS alliance is a mortal threat to the West Link

[۱۸] پرده آهنین لینک

[۱۹] China’s Economic Growth and International Standing Link

[۲۰] Russia-Ukraine latest updates: Moscow using Soviet-era missiles Link

[۲۱] US senator visits Taiwan as China ups military threat Link

[۲۲] How Did Portugal Get Macau? Link

[۲۳] جنگ‌های تریاک لینک

[۲۴] The Opium Wars in China Link

[۲۵] Trump’s Trade War Timeline: An Up-to-Date Guide Link

[۲۶] Russland sucht neue Allianzen Link

[۲۷] تقسیم شمال-جنوب لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    14 1
    شاید در موضوع برجام نیز بخواهند با آبنباتی ما را سرگرم تا مثلا پیام بفرستند که ایران لق و لنگ زده و با این وصف نمیتوان شریک مطمئن مثلا در بریکس و یا جای دیگر باشد هر چند بغیر از روسیه بقیه با غرب ارتباط و تبادل اقتصادی دارند . همچنین با اسرائیل خبیث که ایران مخالف وجود آن است و اتفاقات منطقه بر گرفته از آن است .هشیاری و جسارت ایرانیان نقش و پیامدهای تعیین کننده بزرگ بدنبال دارد
    • سید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      3 0
      با توجه به عدم موضوعیت سازمان کشورهای غیر متعهد و اثبات ناکارآمدی آن در طی ده ها سال موجودیت و این که بسیاری از آن کشورها عملاً وابسته به غرب بوده و هیچ گونه استقلال سیاسی در عرصه جهانی ندارند، به جا است که با پیشنهاد ایران کشورهای متعددی که دارای استقلال سیاسی و به تبع آن اسقلال رأی هستند در باشگاهی بین المللی از کشورهای مستقل به نام کشورهای ضدتحریم غرب شکل بگیرد؛ از جمله این کشورها می توان از ایران، هند، روسیه، چین، آفریقای جنوبی، نیکاراگوئه، ونزوئلا، سوریه، الجزایر، کره شمالی، بلاروس، پاکستان، ویتنام، بولیوی، قزاقستان، شیلی، کوبا و برخی کشورهای دیگر نام برد که البته باید عضویت در آن منوط به تداوم استقلال سیاست خارجی و حفظ استقلال رأی آن باشد! شاید اگر چنین تشکلی از این کشورها که سال به سال در حال افزایش هستند، ایجاد شود بتوانند در آینده سازمانی به موازات سازمان ملل متحد تأسیس کنند تا نقش این سازمان تحت نفوذ صهیونی بین الملل را کمرنگ یا به کلی زایل کنند!
  • DE ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    مثل این میماند یک بچه ای آشنا به فتوشاپ است بیادی یک کاغذ پرینت کند و بیاید به یک نفر بگوید این ارزشش معادل صد کیلو طلا باشد! هر فرد معمولی میتواند بگوید برو بچه، فکر کردی من احمق هستم و گول کلاه برداری تو را میخورم؟! اما چرا دولتها و خالقان رمزارز کاری مثل آن بچه میکنند و دیگران گول میخورند، همان هژمونی قدرت سیاسی و ندارد! اینکه چون تعداد کثیری استفاده میکنند، متوجه کلاهبردرای نمیشوند، اما بحرانهای دهه 1920 و همین بحرانهای مثل جنگ اوکراین و یا تحریمها ظالمانه نشان داد، پولهای دولتی و رمزارزها فقط چیزی جز کلاهبرداری نیست و ذاتا هیچ ارزشی ندارند، بجز فریب عمومی و اعتباری که از این فریب عمومی دارند، مثلا یک روز همه نخواهند از اسکناس یا رمزارز استفاده کنند، اینها مشتی آشغال کاغذی و الکترونیکی هستند و دیگر هیچ! در حالی طلا و نقره و سایر کالاها حقیقی هستند./ مگر اینکه دقیقا یک اسکناس یا رمزارز به صورت تضمین قاطع معادل تعریف شده ثابت مقداری از طلا یا نقره باشد، اما عملا چنین چیزی نیست. مافیای خودرو تا مفسدان آموزشگاههای خصوصی در قضیه مدرکفروشی خورده فروشان از این گونه کلاهبرداری ها هستند
  • DE ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 5
    شدت کینه و دشمنی ایدئولوژیک تندورها و راستگرایان داخل ج ا، انها مجبور به توهم سازی میکنند، این مطلب شما غلط است و امیدوارم بر اساس آزادی بیان نظرم منتشر کنید، بریکس مثل اکو و شانگهای و سازمان کشورهای دریای خزر، همگی مجموعه ناهمگون از کشورهایی هستند و به جرئت میتوان گفت اینها ناموفق میشوند اگر بنا بر ایدئولوژی ضد غربی بگذارند، مثلا: در اکو: 1-پاکستان، 2-ترکیه، 3-جمهوری باکو، 4-ترکمنستان، 5-ازبکستان، 6-قیرفیزستان، 7- قزاقستان همگی متحدان غرب و امریکاهستند و ترکیه و جمهوری باکو رابطه با اسارئیل در حد ژئوپلتیک دارند و ترکیه عضو ناتو است! در شانگهای: موارد 1 و 4 و 5 و 6 و 7 در بریکس: 8- هند و 9- برزیل و 10- آفریقای جنوبی از متحدان استراژیک غرب و امریکا هستند و دارای روابط راهبردی با اسرائیل! در نتیجه توهم اینکه اینها بیایند در بریکس علیع غرب و امریکا و اسارئیل ضدیت کنند اشتباه موعهوم است و برعکس اینها تا میتوانند هر اقدامی عیله غرب و امریکا و اسرائیل خنثی میکنند! پس باید کرد؟! این است نظام ج ا ایران، حقایق دنیای سیاست بفهمد و قوبل کند، دست تنش با غرب و امریکا بردارد، علیه منافع مشترک غرب و شرق از چین تا امریکا دست بردارد، چین و امریکا مثلا منافع مشترک دارند، هرگز چین و امریکا نمیاند برای اقتصاد یک درصدی ایران، منافع اقتصاد 30% جهانی مشترکشان را به خطر به اندازند، دوستی و دشمنی در جهان سیاست بی معنا است، تنها دوست کشورها منافع ملی است. دشمن جایی است که منافع ملی به خطر می اندازد، شاید آن دشمن در داخل باشد مثل مافیا و مفسدان اقصادی از مدرکفروشان بخش خصوصی تا بازارایان ن محکنر و گرانفروش و رانت خوارن نفوذی در حکومت.
    • ایرانی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 2
      با بخش آخر حرف شما که میفرمائید دشمن داخلی باید منکوب شود ۱۰۰٪ موافقم ولی از تحلیلتان معلوم است یواد تاریخی کمی دارید اتفاقاً آنچه در نظر شما ناهمگون است وقتی به یک هدف مشترک متمایل شود به کمال هماهنگی خواهد رسید دلایل متعددی وجود دارد که کشورهایی مثل هند و بخصوص چین و روسیه به تقابل با غرب کشیده خواهند شد مهمترین دلیل هم رسیدن به حد آستانه است یعنی این قدرتها فقط باشکستن هژمونی آمریکا میتوانند به رشد خود ادامه دهند وگرنه مانند ژاپن باید یک سیر باج دهی و افول را تجربه کنند تا در خطی پائین تر از ابرقدرت قرار گیرند و مجدد برای رشد تحت سیطره او خیز بردارند و این روند سینوسی مادامی که حدآستانه توسط غرب کنترل میشود ادامه خواهد داشت بنظر میرسد عزم روسیه و چین وشاید هند در عدم طبعطت از تابع سینوسی جدی است و نمی خواهند مانند ژاپن و آلمان به آقایی مستمر آمریکا تن دهند.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      3 2
      اولا هفت غلط املایی= 13، دومأ شما غربگداها بدجوری احساس خطر کردین چون دارین فروپاشی سلطهٔ دلار و در نتیجه هژمونی ارباب یانکی گاوچرونتونو تو جهان میبینین و دنبال گاو شیردهٔ جدید براش میگردین ولی متأسفانه فایده ای نداره، آمادهٔ زمین خوردن گاوچرونهای تروریست باشین و حالشو ببرین!!!
    • علی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 0
      آره ترکیه شده سد عضو های جدید ناتو به نفع روسیه کلمبیا هم که دیدبان آمریکا بود الان ضد آمریکا و در پِی گسترش روابطش با ونزوئلاست.همچنین کوبا و شیلی و نیکاراگوئه و مکزیک البته که هند هم دلار رو حذف کرده و روسیه رو تحریم نکرده و اس ۴۰۰ هم میخره و با ایران هم روابط خوبی داره قرقیزستانم پایگاه های آمریکایی رو تعطیل کرد ازبکستانم که گرایش پیدا کرده به ایران پاکستان هم به خاطر رقابت با هند مجبوره به کشور های همسایه دست نیاز بکشه ترکمنستانم که مثل قرقیزستان و ازبکستان شرایط ویژه ضد غربی رو در پیش گرفته میمونه آذربایجان که اونم بازیچست و به دردی نمیخوره...
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    مذهب مردم ترکیه و طالبان یکی است. حالا دلیل نسل کشی در تبریز بدست سربازان عثمانی را میفهمیم.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 1
    غرب لیبرال امتحانش رو پی داده و چیزی به جز تروریسم و فاشیسم نیست و کشورهای مستقل مصمم هستند که به تروریسم و فاشیسم پایان دهند
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 0
    هند و برزیل و آفریقای جنوبی در جبهه غرب هستند
  • ناشناس IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 2
    میشه یه مورد از افول قدرت دلار رو نمونه بیاری تا ما هم بدونیم ؟؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 1
      بازوهای صهیونیسم بین المللی که بر اکثریت اقتصاد جهان چنبره زده اند: دلار، نفت عربستان، وابستگی اروپا، و در مواقع لازم ناتو و جنگ در خاورمیانه هستند.
    • علی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 1
      تابلوعه.دلار برای متحد های آمریکا کم اومده چون بلوک شرق مثل چینن روسیه کشور های آمریکا جنوبی و خاور میانه به رهبری ایران این دلار ها رو بلوکه میکنن یا بین خودشون رد و بدل میکنن و دارن سیاست انرژی و غذا در ازای فناوری و محصول صنعتی مورد نیاز مبادله میکنن.این کمبود دلار باعث افزایش قیمت جهانی دلار هم شده،ولی خوب اروپا در هر صورت به دلار برای خرید نفت از همین بلوک شرق نیاز داره اما دلار نیست مس آمریکا باید دلار چاپ کنه...و چاپ دلار اگر فرسایشی بشه دیگه اون ارزش خودشو از دست میده الان کشور های نفتی دارن قیمت نفتو بالا میبرن و ظرفیت تولیدم کماکم بالا میبرن تا دلار بیشتری کسب کنن و بمکن اروپا رو تا چاپ دلار ادامه پیدا کنه و بعد از چند سال بوممم.کار دلار تمومه
  • قربانعلی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    جالبه توی صحبتاش مرتب از واژه خلیج فارس استفاده میکنه
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 3
    یک مشت شر و ور ...آمریکا و غرب در حال حاضر مطابق آمار اقتصادی و سیاسی ی و نظامی و ...قدرت اول دنیا هستن بهترین دلیلشم همینه که در تحریم های ایران و روسیه اکثر کشورها با غرب همراهی میکنن نه روسیه یا ایران و این نشون دهنده ی اهمیت بالاتر و قدرت و نفوذ سیاسی اقتصادی غرب بر دنیاست.اینکه غرب در حال افول هست آرزوی ذهنی شماست نه واقعیت موجود
  • ماوریک AE ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    الان دلار بی ارزش ترین پول دنیاست اما فراماسون ها و رسانه های غربی دارند در ذهن شما میکنند که با ارزش ترینه ‌‌ الان ریال ایران در دنیا مثل طلا هست اما رسانه همه را کور و کر کرده.مردم در آمریکا از دست حکومت راه شدند و راه فراری هم ندارند .
  • JP ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 1
    واقعا این همه نادانی وحرف مفت یکجا نوبر است ای کاش چهار تا نوخبه را که مجبور به فرار از این کشور کردید نگه می داشتید تا به این گونه تحلیل‌های آبکی دست نزنید واقعا حرف آن بنده خدا درست است وقتی ارزش‌ها عوض می. شود عوضی ها با ارزش می شوند
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 0
      اون "نوخبه" رو خیلی خوب اومدی پروفسور!! خخخخخخخخ
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    همه قراره با ریال تجارت بکنن. خخخخخ
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    رسیدم بهت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس