قربانیان غیرنظامی جنگ‌های آمریکا - نمایه

این روزها رسانه‌های جریان اصلی آمریکا «کشتار غیرنظامیان» در اوکراین را محکوم می‌کنند، اما آن‌چه «دل‌سوزی» آن‌ها را غیرقابل‌باور می‌کند، مقایسه پوشش اخبار جنگ‌های خود آمریکا در همین رسانه‌هاست.

سرویس جهان مشرق - در حالی که رسانه‌های جریان اصلی آمریکا مملو از گزارش‌ها و تحلیل‌هایی است که روسیه و ولادیمیر پوتین را به خاطر افروختن آتش جنگ محکوم می‌کنند، رسانه‌های جایگزین و ترقی‌طلب در این کشور اکنون فرصت آن را پیدا کرده‌اند تا همدستی رسانه‌های جریان اصلی با جنایت‌های جنگی واشینگتن در جنگ‌های متعدد خودش در سراسر جهان را بیش‌ازپیش برملا کنند. رسانه‌های جایگزین در آمریکا و خارج از این کشور، اکنون خاطرنشان می‌کنند که اگرچه حمله‌ی روسیه به اوکراین و قربانی شدن مردم این کشور محکوم است، اما محکوم کردن این جنگ بدون اذعان به آلوده بودن دست دولت آمریکا به خون صدها هزار انسان بی‌گناه تحت حمایت رسانه‌ای خبرگزاری‌های آمریکایی، صرفاً اقدامی ریاکارانه است، نه انسان‌دوستانه.

تصاویری که یکی از پهپادهای آمریکایی شرکت‌کننده در حمله‌ی هوایی اکتبر ۲۰۲۱ به کابل ضبط کرده است؛ ارتش آمریکا پس از این حمله، اعتراف کرد در شناسایی هدفش دچار اشتباه شده و تمامی قربانیان این حمله، غیرنظامی بوده‌اند [دانلود]

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

آشنایان و همسایه‌ها اطراف خودرویی جمع شده‌اند که آگوست ۲۰۲۱ توسط پهپادهای آمریکایی در افغانستان هدف قرار گرفت؛  ۱۰ عضو یک خانواده، از جمله ۷ کودک، در این حمله کشته شدند (+)

پایگاه اینترنتی تحلیلی آمریکایی «سالن» طی گزارشی تحت عنوان «رسانه‌های جریان اصلی با تجاوز نظامی مخالف هستند؛ مگر توسط آمریکا[۱]» توضیح می‌دهد که چگونه رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا که تا پیش از این از جنگ‌های واشینگتن در سراسر جهان حمایت و آن‌ها را توجیه می‌کردند، پس از حمله‌ی روسیه به اوکراین، یک‌باره از خواب غفلت بیدار شده‌اند و به یاد «قوانین بین‌المللی» و «مخالفت با امپریالیسم» افتاده‌اند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش سالن است.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

نقشه‌ی نقاطی در عراق که نیروهای آمریکایی فقط بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ در آن‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند (+)


مخاطبان محترم توجه داشته باشند، گزارش زیر حاوی تصاویر دل‌خراش است.


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


قربانی کردنِ قربانیان غیرنظامی جنگ

برای من که زمان آغاز «جنگ با تروریسم[۲]» و در آستانه‌ی حمله‌ی آمریکا به عراق، در رسانه‌های جریان اصلی این کشور کار می‌کردم، تفاوت در پوشش اخبار جنگ امروز [روسیه علیه اوکراین با پوشش اخبار آن روزها] متحیرکننده است.  در پوشش خبری تجاوز هولناک روسیه به اوکراین، تمرکزی واقعی (چنان‌که همیشه باید باشد) روی قربانیان غیرنظامی جنگ وجود دارد. تمرکز این روزها روی این جنبه‌ی مهم حمله‌ی روسیه، برجسته و مستمر است؛ از مرگ غیرنظامیان گرفته تا آسیب‌های روحی‌ای که غیرنظامیان در اثر اصابت موشک در نزدیکی‌شان می‌بینند.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

یکی از مجروحان اوکراینی در شهر «چوهوئیف» در استان «خارکف» در شرق اوکراین، در اولین روز از حمله‌ی روسیه،  کنار یک آمبولانس منتظر دریافت کمک پزشکی است؛ رسانه‌های جریان اصلی آمریکا که طی بیش از بیست سال اخیر علاقه‌ی زیادی به پوشش اخبار کشتار غیرنظامیان در جنگ‌های کشورشان نشان نداده‌اند، این روزها یک‌باره به فکر دفاع و حمایت از قربانیان غیرنظامی جنگ در اوکراین افتاده‌اند (+)

این در حالی است که متأسفانه، وقتی ارتش آمریکا دست به حمله‌ی نظامی می‌زد، عملاً هیچ تمرکزی روی مرگ و رنج غیرنظامیان وجود نداشت. پس از حمله‌ی آمریکا به عراق، در سال ۲۰۰۳، آن هم به بهانه‌های واهی (که من از نزدیک شاهد بودم چگونه اتفاقاً با همدستی همین رسانه‌های جریان اصلی آمریکایی تراشیده شدند[۳])، تا سال‌های سال، مرگ غیرنظامیان تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شد و آمارهایش کوچک‌نمایی می‌شدند[۴].

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

یک شهروند عراقی اجساد غیرنظامیانی را که در یکی از حملات هوایی ماه مارس سال ۲۰۱۷ آمریکا در شهر موصل در عراق کشته شده‌اند، جابه‌جا می‌کند؛ تمرکز رسانه‌های جریان اصلی آمریکایی روی آمار قربانیان غیرنظامی در جنگ اوکراین در حالی است که همین رسانه‌ها ده‌ها سال است آمار قربانیان غیرنظامی در جنگ‌های آمریکا را کوچک‌نمایی می‌کنند (+)

اندکی پس از حمله‌ی آمریکا به افغانستان، در اکتبر ۲۰۰۱، دستورالعمل‌های افشاشده از سوی مدیریت سی‌ان‌ان به خبرنگاران و مجریانش[۵] نشان داد این شبکه عزم خود را جزم کرده تا قتل و فلج شدن غیرنظامیان افغان توسط ارتش آمریکا را کوچک‌نمایی و توجیه کند. یکی از این بخشنامه‌ها به مجریان سی‌ان‌ان دستور می‌داد که اگر زمانی هم به قربانیان غیرنظامی افغان اشاره کردند، باید بلافاصله به مخاطبان خود یادآوری کنند که «این اقدامات نظامی آمریکا در پاسخ به [حوادث ۱۱ سپتامبر و] حمله‌ی تروریستی‌ای است که نزدیک به ۵۰۰۰ نفر از مردم بی‌گناه را در آمریکا کشت.» در یادداشت مذکور آمده که استفاده از چنین ادبیاتی اجباری است: «اگرچه ممکن است طوطی‌وار به نظر بیاید، اما مهم است که هر بار به این نکته اشاره کنیم.» تنها چند هفته پس از ۱۱ سپتامبر، مگر کدام بیننده‌ی سی‌ان‌ان آن روز را فراموش کرده بود؟

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

(ساعتگرد از بالا سمت چپ) «محمدالیاس» (۸ ساله)، «محمدوقاد» (۱۰ سال)، «فهیم» (۵ ساله)، «ثمینه» (۷ ساله) و «محمدفیاض» (۴ ساله) به همراه خواهرهای بزرگ‌ترشان «انیسه» (۱۴ ساله) و «صفیه» (۱۲ ساله) و مادرشان «امینه» (۳۲ ساله)، خانواده‌ی مردی افغان به نام «مسیح‌الرحمان مبارز» که در حمله‌ی هوایی ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ آمریکا در افغانستان کشته شدند (فهیم در هر دو تصویر پایین مشاهده می‌شود)؛ «مبارز» (که تصویری از دو دختر نوجوان و همسرش در اختیار رسانه‌ها قرار نداده) آن زمان در ایران کار می‌کرد تا خرج خانواده‌اش را تأمین کند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش بروکینگز از پیروزی بن‌لادن در جنگ با آمریکا

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

یکی از خبرنگاران نیویورک‌تایمز با اشاره به پوشش سَرسَری اخبار تلفات غیرنظامیان افغان در شبکه‌های تلویزیونی آمریکا نوشت:

در آمریکا، تصاویر تلویزیونی قربانیان افغان بمباران‌های آمریکا زودگذر هستند؛ آن هم لابه‌لای توضیحات مجریان یا مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که چنین مناظری تنها یک طرف ماجراست. با این حال، در سایر نقاط جهان، تصاویر ماهواره‌ای کودکان زخمی افغان که روی تخت‌های بیمارستان به خود می‌پیچند یا زنانی که روی جسد نوزادانشان بدنشان می‌لرزد، توسط شبکه‌ی قطری «الجزیره» یا سرویس بین‌الملل سی‌ان‌ان، در دفعات بیش‌تر پخش می‌شود و مدت بیش‌تری روی صفحه‌ی تلویزیون می‌ماند[۶].

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

مادرِ «ضیا ثامر» پیکر بی‌جان پسر شش‌ساله‌اش را که در تیراندازی به خودرویشان در شهر بعقوبه، مرکز استان دیاله، در عراق کشته شد، در آغوش گرفته است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› رابطه‌ی بمب‌های شیمیایی آمریکا با تولد نوزادان ناقص‌الخلقه در ویتنام

›› حملات شیمیایی آمریکا به کودکان بی‌دفاع +تصاویر(۱۸+)

›› «کودکان هیولایی» میراث آمریکا در آسیا

›› کودکان عراق؛ قربانیان فراموش‌شده

این سکوت تقریباً مطلق درباره‌ی پوشش آمار تلفات غیرنظامیان تا چندین دهه ادامه داشت. ماه آوریل سال گذشته [۲۰۲۱]، «لستر هولت» مجری شبکه‌ی ان‌بی‌سی، در گزارشی درباره‌ی خلاصه‌ی جنگ افغانستان به عنوان «طولانی‌ترین جنگ آمریکا[۷]» یک رقم را به عنوان آمار تلفات این جنگ ارائه کرد؛ فقط یک رقم: «کشته شدن ۲۳۰۰ آمریکایی.» هولت هیچ اشاره‌ای به کشته شدن بیش از ۷۰,۰۰۰ غیرنظامی افغان از سال ۲۰۰۱ تا کنون نکرد؛ هیچ اشاره‌ای هم به مطالعه‌ی سازمان ملل نکرد که نشان می‌دهد در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹، آمریکا و متحدانش، عمدتاً به لطف بمباران‌های هوایی، بیش‌تر از طالبان و متحدانش غیرنظامیان را کشته‌اند[۸]. پس از تعمیم سیاست «جنگ با تروریسم» به سایر کشورها نیز عمده‌ی رسانه‌های جریان اصلی آمریکا همچنان علاقه‌ای به پوشش اخبار قربانیان غیرنظامی جنگ‌ها و حملات پهپادی[۹] این کشور نشان ندادند[۱۰].

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«چرا خانواده‌ام را کشتید؟»؛ نقاشی دیواری در صنعا، پایتخت یمن، در اعتراض به بمباران غیرنظامیان با پهپادهای آمریکایی. حتی پس از گسترش دامنه‌ی حملات آمریکا به غیرنظامیان در کشورهای مختلف نیز رسانه‌های جریان اصلی این کشور علاقه‌ی چندانی به تهیه‌ی گزارش در این‌باره نشان نداده‌اند (+)

 

استناد گزینشی به قوانین بین‌المللی

تهاجم و استفاده از نیروی نظامی توسط یک کشور علیه کشور دیگر به‌وضوح ناقض قوانین بین‌المللی است؛ مگر در شرایط واقعاً ضروری برای دفاع از خود یا با مجوز شورای امنیت سازمان ملل. رسانه‌های جریان اصلی آمریکا در پوشش اخبار حمله‌ی روسیه به اوکراین، به‌درستی، مکرراً و صراحتاً با استناد به قوانین بین‌المللی، این اقدام مسکو آن را غیرقانونی توصیف کرده‌اند؛ چنان‌که، سال ۲۰۱۴، وقتی روسیه به کریمه حمله کرد هم همین کار را انجام دادند.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

شهروندان اوکراینی در حال تمرین پرتاب کوکتل مولوتف برای دفاع از شهر «ژیتومیر» در شمال غربی اوکراین در جریان حمله‌ی روسیه؛ رسانه‌های آمریکایی این روزها تمام تلاش خود را می‌کنند تا «مقاومت قهرمانانه» ی مردم اوکراین مقابل ارتش روسیه را به مردم جهان نشان دهند. این در حالی است که اگر در همین تصویر، جای پرچم اوکراین، پرچم فلسطین بود، همین رسانه‌ها افراد حاضر در این تصویر را «تروریست» معرفی می‌کردند (+)

این در حالی است که طی دهه‌های اخیر، وقتی آمریکا به طور غیرقانونی به کشورهای مختلف، یکی پس از دیگری، حمله می‌کرد، همین رسانه‌ها در آمریکا تقریباً هرگز به قوانین بین‌المللی استنادی نکردند. در دوره‌ی منتهی به حمله علیه عراق که قطعاً همین فضا بر آمریکا حاکم بود؛ در حالی که در انگلیس رسانه‌های بزرگ علناً این مسئله را به بحث می‌گذاشتند که حمله به عراق جنایتی خلاف قوانین بین‌المللی است؛ مگر این‌که مجوز آن با قطعنامه‌ی شورای امنیت صادر شود. به عنوان نمونه، شش هفته قبل از این حمله، تونی بلر [نخست‌وزیر وقت انگلیس]، طی یک برنامه‌ی ویژه‌ی تلویزیونی در شبکه‌ی بی‌بی‌سی[۱۱] در همین‌باره مورد پرس‌وجوی شهروندان ضدجنگ قرار گرفت[۱۲].

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«ساخت انگلیس، مخرب زندگی در یمن»؛  فعالان ضدجنگ عضو سازمان «عفو بین‌الملل» پنج ماکت موشک را به سمت «خیابان داونینگ» محل استقرار دفتر نخست‌وزیر انگلیس، می‌برند (+)

در همین حال، سال ۱۹۸۹، وقتی آمریکا در چارچوب عملیاتی که احتمالاً مرگ‌بارترین عملیات مبارزه با مواد مخدر در تاریخ بود، به پاناما حمله کرد، رسانه‌های اصلی این کشور دست به مأموریتی هماهنگ برای نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی و نقض آن‌ها، و همچنین کشتار غیرنظامیان [توسط آمریکا] زدند[۱۳].

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«قاسم احمد طحان» پیکر پسر پنج‌ساله‌اش «ولید» را که در بمباران ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ کشته شد، برای دفن در شهر نجف عراق آماده می‌کند؛ ده‌ها و بلکه صدها هزار خانواده در نتیجه‌ی جنگ‌های آمریکا از سال ۲۰۰۱ به این سو به سوگ فرزندانشان نشسته‌اند (+)

امپریالیسم خوب و امپریالیسم بد

رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا این روزها به‌شدت از امپریالیسم خشمگین هستند. «لارنس اودانل» مجری شبکه‌ی ام‌اس‌ان‌بی‌سی، اخیراً با لحنی خشمگین، چندین بار «امپریالیسم روسیه» را محکوم کرد. من [نویسنده‌ی گزارش] به عنوان کسی که تمام عمرم مخالف امپریالیسم بوده‌ام، از این‌که کشور قدرتمندی مانند روسیه با استفاده از زور، می‌خواهد اراده‌ی خود و رهبری سیاسی مدنظرش را بر مردم اوکراین تحمیل کند، به‌شدت خشمگین هستم. اما هرگز یادم نمی‌آید شنیده باشم اودانل یا هر کس دیگری در ام‌اس‌ان‌بی‌سی «امپریالیسم آمریکا» را محکوم کند. اتفاقاً وجود پدیده‌ای به نام «امپریالیسم آمریکا» آن‌چنان توسط رسانه‌های جریان اصلی در این کشور انکار می‌شود که این عبارت بدون «گیومه» جایی منتشر نمی‌شود.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«ثناءالله خان» ۲ ساله، کوچک‌ترین قربانی حمله‌ی جولای ۲۰۱۹ آمریکا به شهر «پل خمری» در استان بغلان افغانستان، از میان شش فرزند یک خانواده بود (+)

این مقاومت لجوجانه مقابل اذعان به امپریالیسم آمریکا در حالی است که هیچ کشور دیگری (از جمله روسیه) طی ۷۰ سال گذشته[۱۴] در تحمیل اراده‌اش در تغییر رهبری دولت‌های خارجی[۱۵]، اغلب از خوب به بد (به عنوان مثال، در ایران سال ۱۹۵۳ [کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲]، در گواتمالا سال ۱۹۵۴، در کنگو سال ۱۹۶۰، در شیلی سال ۱۹۷۳، و در هندوراس سال ۲۰۰۹[۱۶])، حتی به گرد پای آمریکا هم نمی‌رسد. تازه اگر دیگر عملیات‌های تغییر رژیم تحت رهبری آمریکا (مثلاً در عراق سال ۲۰۰۳ و در لیبی سال ۲۰۱۱) را حساب نکنیم.

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«عملیات برای انتصاب یک دولت طرفدار غرب در ایران. مسئول: تأییدشده توسط رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و مدیر اطلاعات مرکزی در تاریخ ۱۱ جولای ۱۹۵۳ [۲۰ تیر ۱۳۳۲ شمسی]. هدف: مصدق، نخست‌وزیر [ایران]، و دولتش. مأموریت‌ها: استفاده از روش‌های قانونی، یا شبه‌قانونی، برای سرنگون کردن دولت مصدق؛ و جایگزینی آن با دولتی طرفدار غرب به رهبری [محمدرضا] شاه و نخست‌وزیری [فضل‌الله] زاهدی. اقدام سی‌آی‌ای: طرح اقدام در چهار مرحله اجرا شد:...»؛ تصویر منتسب به مجوز دولت آمریکا برای اجرای عملیات آژاکس و کودتای ۲۸ مرداد در ایران؛ متن کامل‌تر این سند را می‌توانید (به زبان انگلیسی)  از این‌جا بخوانید (+)

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

«ز جنبش توده‌ها شاه فراری شده»؛ «مرگ بر شاه خائن»؛ (متن انگلیسی) «یانکی [آمریکایی] برگرد خانه»؛ پاک کردن شعارهای ضدشاه از روی دیوار در تهران در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۳۲، پس از کودتای ۲۸ مرداد؛ فضل‌الله زاهدی، نخست‌وزیری که جایگزین مصدق شد، پس از کودتا دستور داده بود این‌گونه شعارها را از روی دیوار پاک کنند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکا چگونه در یک کشور کودتا می‌کند

›› سیا در یک قرن گذشته چند بار کودتا کرده است

›› آیا آمریکا می‌تواند کودتای ۲۸ مرداد را تکرار کند؟

›› اعتراف باراک اوباما به نقش مستقیم دولت آمریکا و سی‌آی‌ای در کودتای ۲۸ مرداد

این انکار همچنان هم پابرجاست؛ به‌رغم این‌که آمریکا ۷۵۰ پایگاه نظامی در تقریباً ۸۰ کشور خارجی (در مقایسه با حدود ۲۰ پایگاه خارجی روسیه در ۶ کشور جهان) دارد؛ بودجه‌ی نظامی آمریکا با بودجه‌ی هر کشور دیگری غیرقابل‌مقایسه (و بیش از ۱۲ برابرِ بودجه‌ی روسیه) است؛ و آمریکا منشأ نزدیک به ۸۰ درصد صادرات تسلیحات جهان است[۱۷]، که شامل تسلیح و آموزش نظامی ۴۰ دولت از ۵۰ دولتی می‌شود که ظالم‌ترین و ضددموکراتیک‌ترین دولت‌های روی کره‌ی زمین هستند[۱۸].

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

آمریکا مبدأ ۸۰ درصد از صادرات تسلیحات و صاحب صدها پایگاه نظامی خارجی در سراسر جهان است، اما رسانه‌های جریان اصلی در این کشور اکنون از «امپریالیسم روسیه» اظهار انزجار می‌کنند (+)

اکنون که صحبت از امپریالیسم آمریکا شد، در این نکته نیز خالی از لطف نیست که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، طی روزهای گذشته در بخش‌های مختلف خبری درباره‌ی اوکراین اظهارنظر کرده و پوتین را، به‌درستی، ضددموکراسی توصیف نموده است. اما اظهارات او از جنبه‌های زیادی بوی تعفن ریاکاری می‌دهد؛ از جمله با توجه به نقش کلیدی خود او (که البته عمدتاً توسط رسانه‌های جریان اصلی آمریکا نادیده گرفته شده) در فراهم کردن زمینه‌ی کودتای خشونت‌آمیز نظامی و روی کار آمدن رژیمی که سال ۲۰۰۹ جایگزین «مانوئل زلایا» رئیس‌جمهور منتخب هندوراس، شد[۱۹]. [بخش‌هایی که از کتاب خاطرات هیلاری کلینتون، تحت عنوان «انتخاب‌های سخت»، را که به دخالت‌های آمریکا در کشورهای دیگر، از جمله ایران، می‌پردازد، در کتاب‌خانه‌ی مشرق بخوانید.]

کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها +عکس و فیلم

درگیری حامیان «مانوئل زلایا» رئیس‌جمهور منتخب هندوراس، با نیروهای امنیتی در نزدیکی مقر ریاست‌جمهوری در آخرین روزهای ژوئن ۲۰۰۹، پس از کودتا در این کشور و سرنگونی زلایا (+)

بنابراین در حالی که برای حمایت از غیرنظامیان اوکراینی در برابر تجاوزات روسیه، به عنوان یک قدرت بزرگ، بسیج می‌شویم[۲۰]، حواسمان باشد این کار را با این درک انجام دهیم که باید همیشه مقابل امپریالیسم ایستاد؛ همه‌ی قربانیان غیرنظامی جنگ‌ها و کودتاهای خشونت‌آمیز شایسته [ی دفاع] هستند، چه عراقی، چه هندوراسی و چه اوکراینی؛ و این‌که همه‌ی جنایتکارانی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند، باید مؤاخذه شوند، چه در مسکو باشند و چه در واشینگتن.

در همین‌باره بخوانید:

›› یک میلیون برده جنسی، ارمغان حضور ۶۰ ساله نظامیان آمریکا در کره جنوبی

›› ماجرای تجاوز سربازان آمریکایی به «دختر بلوز مشکی» در ویتنام چه بود؟


[۱] Mainstream media opposes military aggression — unless the U.S. is doing it Link

[۲] جنگ با تروریسم لینک

[۳] Silenced by the Drums of War Link

[۴] How Many Iraqis Died in the Iraq War? Link

[۵] CNN Says Focus on Civilian Casualties Would Be ‘Perverse’ Link

[۶] A NATION CHALLENGED: THE IMAGES; Battling the Skepticism Of a Global TV Audience Link

[۷] America’s longest war ends as final flight leaves Kabul Link

[۸] Afghanistan war: UN says more civilians killed by allies than insurgents Link

[۹] The New York Times and Washington Post are ignoring civilians killed by US drone strikes Link

[۱۰] Media Take a Pass on Pentagon’s Systematic Undercount of Civilian Deaths Link

[۱۱] Newsnight Special February ۲۰۰۳ - Tony Blair Jeremy Paxman Iraq Link

[۱۲] Transcript of Blair's Iraq interview Link

[۱۳] How Television Sold the Panama Invasion Link

[۱۴] Killing Hope: U.S. Military and C.I.A. Interventions Since World War II--Updated Through ۲۰۰۳ / Edition ۲ Link

[۱۵] Overthrow: America’s Century of Regime Change from Hawaii to Iraq Link

[۱۶] A Labyrinth of Deception: Secretary Clinton and the Honduran Coup Link

[۱۷] Global arms trade is a nearly ۲۰۰ billion business and the US drives nearly ۸۰% of it Link

[۱۸] ۵۰ Oppressive Governments Supported by the U.S. Government Link

[۱۹] Hard choices: Hillary Clinton admits role in Honduran coup aftermath Link

[۲۰] Ukraine Emergency Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • US ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 1
    عزیزم یقین کن اگر زلنسکی یهودی - از نظر نژادی و قومی- نبود، هرگز دنیا در جمایت از اوکراین بسیج نمی شد.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    آمریکا همیشه به خاطر کشتار غیرنظامیان محکوم بوده اما روس پرستان که تا حالا می گفتن روسیه مثل آمریکا نیست و با شوروی هم فرق داره الان به جای پذیرش اشتباه دارند از کشتار روسیه دفاع می کنند و راه کار بمباران فرشی و قتل عام غیرنظامیان می دهند.این نشان میده که اگر قدرت روس و روس پرستان به اندازه آمریکا و اسرائیل بود از اونها بدتر جنایت می کردند.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    27 45
    افغانی بیداره از امریکی بیزاره مرگ بر امریکا
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      11 37
      درود بر دولت اسلامی افغانستان طالبان حافظ منافع افغانی مرگ بر امریکی
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      30 30
      مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    2 0
    شما که خودتون داره به خاطر اوکراین قند تو دلتون آب میشه
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    شعار منه نه شرقي نه غربي .روسيه وامريكا در كل تاريخ همواره به ضرر كشورهاي خاورميانه بودن از هر دوتاشون بايد دوري كرد چون خوبي مارو نميخوان
  • GB ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    8 43
    تروریست و تروریست زاده را باید کشت
    • FR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      23 0
      منظور مزدوران امریکای تروریست ست ؟
    • DE ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      DE ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲0 0 سازمان ملل هیچگونه حق حاکمیتی در مورد فلسطین نداشت، نه می‌توانست آن را تقسیم کند و نه هیچ نوع حق حاکمیتی به دولت یهود بدهد. اسناد نشان می‌دهد که فلسطینیان زمینی به یهود نفروخته بودند.// تنها وتنها وتنها استثناء خاک سفارت یک کشور است که حق دارد پرچم خود را برافراشته کند و آنرا خاک خود بداند که حداکثر بعضا به چند هزار متر مربع نمیرسد یعنی یک ساختمان بزرگ‌. وبرای مثال حتی اگر کسی نصف یکی از شهرهای کشوری رابخرد قانونی مالک آن است لیکن حق تشکیل دولت و برافراشتن پرچم خود بعنوان کشور را ندارد و همیشه مالک اصلی تمامیت عرضی آن کشور دولت آن کشور است نه صاحب ملک. رژیم صهیونیستی حداکثر با افول و بموازات افول امریکا کم رنک و محو خواهد شد . فرار بزرگ اوکراین پیش درآمد فرار بزرگ صهیونیست ها از مناطق اشغالیست. الان صهیونیستها باید از این فرار تاریخی درس گرفته و خود را آماده کنند البته بدون هیچ بازگشتی‌ نخود نخود هرکه رود خانه خود بروند همانجاییکه قبلا بودند
    • FR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      4 19
      آن نقشه کثیف را بردار اقلا خودت را لو ندهی مرگ بر امریکا
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 0
      احسنت ، یانکی تروریست و گاوچرونهای تروریست زاده باید نابود بشن!!!
  • ساسان IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    16 43
    آمریکا نجاستیست که بوی تعفنش دنیا را فرا گرفته .
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    8 39
    افسوس که کشتار امریکاییها و غربیها در جنگهای خاور میانه د میانه جنگ تبلیغاتی غرب را فراموش کرده اند . این دفعه چون جنگ د ر اروپا و رقیب رخ داده کشتار فاجعه و نسل کشی اتفاق افتاده ولی اگر همین جنگ در یکی از کشورهای غیر اروپایی و غیر عًو ناتو رخ می داد اصلا مهم نه سازمان ملل حساس بود نه غربیها یمن یکی از نمونه های زنده است .
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 35
    در امریکا جنایتکار ، کشتار غیر نظامی ها مورد بررسی و دادگاه علنی قرار می گیرد نه اینکه ماست مالی شود و مثلا بگویند قتل های زنجیره ای کار خارجی ها بوده است یا زهرا کاظمی خودش را با مخ به زمین کوبید و یا ستار بهشتی را بکشند و بعد مادرش را اسیر کنند و .....و بعد به جنایتکاران پاداش بدهند . و بعد این نظرات سانسور شود و بعد به خدا و مردم بخندند و بگویند ما زرنگ هستیم
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    15 49
    دنیای ظالمی به رهبری شیطان بزرگ شکل گرفته است. باید شیطان بزرگ را نابود کرد.
  • نیما IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    28 45
    آن وقت یک عده غربگرا میگن چرا میگویید مرگ بر آمریکا به خاطر همین چیزها میگویم مرگ بر آمریکا
    • ناشناس IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      35 18
      زیاد جای دور تشریف نبرید..در همین مملکت خودمون مردم از الودگی هوا،فقر،بی دارویی،و..در حال مرگ هستند! در این خصوص توضیح بدید و طلبکار باشید..نه در مورد یک کشور دیگه!
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      5 0
      از وقتی شما غربگداها هرروز صدبار مثال‌های دروغین از کشورهای دیگه که همگی بهشت هستند (!) رو برای ما می‌زنید این حق ما هست که به کشورهای دیگه کار داشته باشیم و ازشون انتقاد کنیم، هروقت شماها ساکت شدین ما هم به کشورهای دیگه کاری نداریم!!!
  • FR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    اصل این قوانین بین المللی که توسط امریکا و انگلیس و هم پیمانانشان نوشته شده و خود آنان هم مجری ‌داور آن هستند و سازمان ملل را ابزار خواسته های غرب کرده ارزشی ندارد روسیه هم بی قانونی نکرده با خباثت های سی ساله غرب و ناتو مجبور به انتخاب سخت شده است پوتین برای هویت تاریخی روسیه و مهار خود سری های امریکا مجبور به این جنگ شد که انشالله موفق میشود
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    3 50
    غرببها ودوستانشون(خودشون،سگ،گربه وحیوانتشونو)۱۰تا۱۰۰برابر دشمنانشون حساب میکنند-چون هم غربیها باعث غارت و عقب ماندگی جهان سومیهاشدند وهم خودیهای خائن جنایتکار دفاسد جهان سومیها باعث این نابودی میشوند
  • علی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 5
    با این کد میشه امتیاز به یک نظر داد فقط کافیه جای کامنت ایدی که من ستاره گذاشتم آیدی کامنت رو بزارید وبرای امتیاز مثبت مقدار ووت رو یک و برای نظر منفی مقدار ووت رو منفی یک بزارید این دستور رو هم از طریق CMD ویندوز میتونید اجرا کنید for /l %%x in (1, 1, 250) do ( curl --data "commentId=****&vote=1" https://www.mashreghnews.ir/rest/postCommentVote )
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    16 33
    مرگ بر جنایت کاران متجاوز امریکایی که این همه مردم کشورهای مختلف را به خاطر خلق و خوی استکباری به خاک و خون کشیدند و ویران کردنند ومردم بعضی کشورها را به درد سر افکندند از جمله عامل اصلی بدبختی اوکراین امریکایی ها هستند
  • UA ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    16 7
    پراید
  • FR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    درسته این همه جنایت میکنن با یه دستگیری هم عین بچه ها تو خودشون ...
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    4 41
    سرمایه گذاری رسانه ای که امریکا برای تبدیل کردن اوکراین به میدان بکش تاکشته نشدن دراوکراین انجام داده است تسلیحات روسیه چنین مقدارهزینه ای نکرده اندراکت اندازی وخمپاره اندازی غربگرایان امریکا بطرف روسیه تاالعان که باانهدام انبارهای تسلیحاتی اوکراین وانتقال جنگ افزارهای فعال ازناتوبه همراه ناتووداعش واسراییل کاملابامدیریت امریکابطورصریح انجام می شود
  • نیما IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    3 21
    ۱۱۲۲ خیلی مورد بررسی قرار می گیرد ازنقدر مورد بررسی قرار می گیرد که آمریکا اعلام کرد کسانی که در حمله به فرودگاه کابل شهادت یک خانواده ۸نفره افغان دست داشته اند مورد محاکمه قرار نمی گیرند فقط گفتن یک غرامتی میدهیم که اون معلوم نیست میده یانه بعدشم غرامت جنایت پاک نمی کنه فقط دلگرمی هستت برایی بازماندگان
  • حمید PE ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    4 37
    اصلا برای رسانه های غربی ها و سیاست مداران آنها کشتن غیرنظامی ها اهمیت ندارد این را کشتار یک قرنی فلسطینی ها نشان می دهد سایر ملت ها مثل عراق ، یمن ، افغانستان و ایران نیز پیش کش آنها . منتهی مسئله ای که مهم است این است که جنگ اوکراین نشان دهنده و تبعیض آنها در برخورد با مسائل است و آن هم به دلیل اینکه می خواهند روسها را شکست بدهند. چرا به شهادت روزانه مردم فلسطین اینها عکس العملی نشان نمی دهند زیرا می خواهند اسرائیل در صحنه رسانه ای و بین المللی شکست نخورد. آنها حتی دلشان به مردم اوکراین هم نمی سوزد. بگذریم که در برخورد با مسائل خاورمیانه و مهاجرت به شکل دیگری عمل کردند. یعنی هم اینها که حاکم در اروپا هستند عملا مثل جریانات حاکم یعنی نئونازی ها با مهاجرین برخورد کردند و مهاجرین را به دو بخش مهاجرین خوب و بد کردند. کجا از مهاجران مسلمان با قهوه و بیسگویت و جای خواب و عروسک دادن به بچه ها پذیرایی کردند این قسمت هم همش تبعیض بود. غربیها جز به منافع خود توجه ای ندارند. یک طرف تمام جنایات دنیا خود غربی ها هستند. چرا بر علیه جنایات شیمیایی صدام طی جنگ برعلیه ایران عکس العملی نشان ندادند پست می فهمیم همه چیز اینها حقه بازی و کلک است. حتی رسانه های آنها دیگر سیاست مدران آنها هم انتظاری نداریم.
  • DE ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    22 38
    از کشور باستانی آلبانی حمله شده . هرکی نوشته مرگ بر امریکا ۵۰ تا منفی گرفته.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    آزادسازی 7 میلیارد دلار پول ایران در مقابل آزادی 3 زندانی/ چرا مقام بلندپایه عمان امروز به ایران نیامد؟ .........معنای دین داری ....
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    66 20
    از جنایات ارباب پوتین هم عکس میزارید؟! البته نوکران پوتین به اشغالگری اربابشون میگن عملیات ویژه !
  • امیر US ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 32
    آمریکا جنایتکار است
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    واقعا مرگ بر شیوه استکباری غرب وارباب بعضی ها امریکا وغرب است چون مزدور انها هستند بهتر است واقع بینانه تر بیندیشند وبدانند ارباب زلنکیشان عروسک دست امریکای جنایت کار است که در کشورهای مختلف عراق سوریه افقلنستان یمن و... مردم را به خاک و خون کشیده اند وحکمت اوکراین هم با انها همراه بود به ویژه در عراق
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    کشتار غیر نظامیان در هر نقطه ای از دنیا محکوم است چه توسط اممریکا باشد یا پوتین جنایتکار ویا چین تازه به دوران رسیده ویا ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس