کد خبر 1347249
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
لاوروف: آمریکا مثل ناپلئون و هیتلر شده است

وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) در یک کنفرانس خبری در مورد غرب صحبت کرده و در ادامه اقدامات آمریکا را با هیتلر و ناپلئون مقایسه کرد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه اسکای نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکایی‌ها به آلمانی‌ها دیکته می‌کنند که چه چیزی برای امنیت انرژی خوب است و آنها هم می‌گویند که نیازی به خط لوله گاز نورد استریم-۲ ندارند و آن امنیت با خط لوله‌ای از سوی آمریکا تامین خواهد شد که چندین برابر گران‌تر است.

لاوروف گفت: آنها تلاش دارند تا دیدگاه‌ خودشان از آینده اروپا را به ما تحمیل کنند. ناپلئون و هیتلر این اهداف را دنبال می‌کردند که کل اروپا را زیر سلطه بگیرند؛ حال آمریکایی‌ها اروپا را تحت کنترل گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: و اوضاع و احوال کنونی واقعا نشان‌دهنده آن است که اتحادیه اروپا در این وضعیت جهانی چه نقشی ایفا می‌کند. در فیلم‌ها، اهریمن مطلق و خوب مطلق را دیده‌ایم. تصویر کنونی جهان هم وضعیت مشابهی به آن دارد. به اعتقاد من این تشنج پایان خواهد یافت.

در جریان این کنفرانس خبری، خبرنگاران از وزیر خارجه روسیه پرسیدند که جهان چه تضمینی داشته باشد که مسکو تسلیحات هسته‌ای مستقر نمی‌کند. پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیروهای بازدارنده هسته‌ای را در حالت هشدار بالا قرار داد.

لاوروف گفت: ما یک دکترین نظامی داریم که پارامترها و شرایط را برای کاربرد یا استقرار سلاح‌های هسته‌ای توصیف می‌کند.

او در ادامه به اظهارات لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس و صحبت‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: تفکرات جنگ هسته‌ای در سر روس‌ها نیست. خانم تراس گفت که او آماده درگیری میان روسیه و ناتو است. بایدن در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا جایگزینی برای این تحریم‌ها وجود دارد، پاسخ داد که تنها جایگزین جنگ جهانی سوم است و همه این احساس را پیدا کردند که این تنها می‌تواند جنگ هسته‌ای باشد.

سرگئی لاوروف گفت: می‌خواهم اینطور بیان کنم که این‌ها اظهارات سیاستمداران غربی است و آنها هستند که جنگ هسته‌ای را تکرار می‌کنند و این در سر روس‌ها نیست. ما اجازه نمی‌دهیم که برخی تحریکات ما را دچار عدم تعادل کند و توازن را از ما بگیرد، اما اگر آنها جنگی واقعی علیه ما به راه بیندازند، بعد از آن نیاز دارند که با دقت تفکر کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین با پرسشی از وضعیت میدان در اوکراین مواجه شد که به تندی پاسخ داد و اوکراین را "رژیم نئونازی کی‌یف" توصیف کرد.

او گفت: اگر به دقت نگاه کنید، می‌بینید که اروپا و آمریکا در تلاش هستند تا هر رسانه‌ای از روسیه را که تحولات اوکراین را پوشش می‌دهد، ببندند؛ رسانه‌هایی که آنچه را که در اوکراین اتفاق می‌افتد، اینکه چگونه عملیات نظامی ویژه در حال توسعه است و اینکه چگونه ارتش اوکراین - به ویژه گردان نازی‌ها - با غیرنظامیان رفتار می‌کنند، پوشش می‌دهند. نیروهای اوکراینی حین عقب‌نشینی از دونباس از غیرنظامیان غارت کردند، خودروهایشان را گرفتند. آنها غارتگر هستند. در مناطق دیگر از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌شود.

در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، لاوروف همچنین گفت که روسیه با اوکراین پای میز مذاکره می‌نشیند "اما تنها به یک شرط که طرفین مذاکره برابر باشند. "

اولین دور از مذاکرات اوکراین و روسیه طی روزهای گذشته برگزار شد که نتیجه‌ای در بر نداشت و انتظار می‌رود عصر امروز دور دوم برگزار شود.

همچنین گفت‌وگوی پرتنشی در این کنفرانس خبری میان لاوروف و کیتی نیومن از شبکه ۴ نیوز پیش آمد. از آنجا که روسیه به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده شده، از لاوروف پرسیده شد که آیا برای دفاع در یک دادگاه بالقوه جرایم جنگی آمادگی دارد یا خیر.

او پاسخ داد: شما مخاطبانی دارید و تلاش می‌کنید تا اوضاع را مهیج کنید؛ این یک رسانه نیست، این ابزاری برای قرار دادن ایده‌هایی است که خودتان می‌خواهید در ذهن مخاطبانتان قرار گیرد. هیچکدام از اقداماتی که منجر به مرگ غیرنظامیان می‌شود، توجیه نمی‌کنم اما این ما نبودیم که اصطلاح "آسیب‌های جانبی" را اختراع کرد. این اصطلاح به دست شرکای غربی ما از ماجراجویی‌های خودشان در عراق، در لیبی و غیره اختراع شد. آیا تا به حال، شما با همین احساسات، اوضاع عراق و لیبی را که صدها و هزاران غیرنظامی جان باخته‌اند، پوشش داده‌اید؟ چنین چیزی را به یاد نمی‌آورم.

خبرنگار کانال ۴ نیوز پاسخ داد: بله در آن زمان این کار را کردم. اما شما بودید که این جنگ را آغاز کردید و خون پولینا اکنون روی دستان شماست.

او به کودکی اشاره داشت که چند روز پیش حین انفجارها کشته شد.

در پاسخ به او، سرگئی لاوروف گفت: این شبیه شو است. اگر شما می‌خواهید که موضع مرا بشنوید، این را با جزئیات فراوان از جمله با جنبه بشردوستانه این عملیات توضیح دادم. با این حال متوجه شدم که هر طور مایل باشید، آن را پوشش می‌دهید. اما می‌خواهم به شما یادآوری کنم که روزنامه‌نگاران هم وجدان دارند و لطفا به یاد داشته باشید که طی هشت سال گذشته، زمانی که دختران و زنان به تعداد هزاران نفری در دونباس به دست رژیم کی‌یف کشته می‌شدند، چطور رفتار کردید.  

در این کنفرانس خبری همچنین درباره ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از لاوروف سوالی پرسیده شد. لاوروف گفت برای او سخت است بفهمد که "چطور اوکراینی‌ها رهبر یک رژیمی هستند که در آن نئونازی‌ها شکوفا می‌شوند. "  

لاوروف در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی و روسی گفت، طرف روسی متقاعد شد که در رابطه با اوکراین دست به اقدام درستی می‌زند. این سیاستمدار روسیه گفت که مسکو احساس انزوای سیاسی نمی‌کند. او گفت، روسیه همچنان از گفت‌وگو با کشورهای غربی و ناتو استقبال می‌کند. لاوروف گفت: به هر حال این گفت‌وگو زمانی آغاز می‌شود.

در بین رسانه‌های شرکت‌کننده در کنفرانس وزیر امور خارجه روسیه، از جمله راشا تودی، ان‌بی‌سی نیوز، ای‌بی‌سی نیوز، ای‌بی‌سی نیوز، فرانس۲۴، چاینا میدیا کورپوریشن حضور دارند.

سرگئی لاوروف گفت: مطمئن هستم که راه‌حلی برای بحران اوکراین پیدا خواهد شد، خواسته‌های روسیه حداقل است. روسیه دیگر نمی‌تواند اجازه دهد که از خاک اوکراین تهدید حمله مستقیم ناشی شود. مطمئن هستم که جهان به حرف‌های روسیه گوش می‌دهد، اما سخت است که بگوییم تا چه حد می‌شنود. مطمئن هستم که هیستری غرب در اطراف اوکراین خواهد گذشت، آنها به آرامش خواهند رسید.

سرگئی لاوروف به خبرنگار آمریکایی هم گفت: می‌دانم که شما عاشق کلمه "قاتل" هستند، اما اکنون قاتلان واقعی در کنار رژیم کی‌یف می‌جنگند.

لاوروف گفت: نیروهای ملی‌گرای اوکراین در دونباس همانند اربابان و دزدان رفتار می‌کنند. روسیه اجازه نخواهد داد که هیچ اقدام تحریک‌آمیزی، کشور را از حالت تعادل خارج کند. قاتلان واقعی در کنار رژیم کی‌یف می‌جنگند.

وی به نحوه رفتار ملی‌گرایان اوکراینی در هنگام عقب‌نشینی اشاره کرد و گفت: آنها پشت غیرنظامیان پنهان می‌شوند و شهرک‌ها را غارت می‌کنند. عملیات ویژه در اوکراین یک تصمیم اجباری بود، چون غرب صدای ما را نشنید.

لاوروف همچنین اطلاع داد که اکنون یک مکالمه تلفنی دیگر بین پوتین و ماکرون در جریان است. وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو آماده گفت‌وگو در مورد ضمانت‌های امنیتی اوکراین و کل اروپاست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که نقشه‌های جنگی علیه روسیه طراحی می‌شوند. لاوروف گفت: روسیه تسلیم دیکته‌های غرب نخواهد شد. موضوع جنگ هسته‌ای توسط روسیه مطرح نمی‌شود. امیدوارم که شرکای غربی ما آرام شده و آماده گفت‌وگو شوند. روسیه زیر بار فشار و زور نخواهد رفت و هیچ توافق دیکته شده‌ای را قبول نخواهد کرد. صحبت درباره احتمال جنگ هسته‌ای توسط ناتو و اوکراین مطرح می‌شود، نه روسیه.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که شرکت‌های غربی تحت فشار مجبور شده‌اند که همکاری را قطع کنند اما روسیه همه چالش‌های اقتصادی پیش رو را حل خواهد کرد. او گفت: ذهن غرب تنها برای یک چیز کار می‌کند و آن مجازات کردن روسیه به شکل حداکثری است. این مسلما روی اقتصاد و فضای اجتماعی تاثیر می‌گذارد اما به شما اطمینان می‌دهم که ما همه این مشکلاتی که غرب برایمان ایجاد می‌کند، حل خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سوسان IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    اگر ناپلئون بناپارت در جنگ با روسیه پیروز میشد ایران الان دو برابر وسعت و سه برابر جمعیت داشت عباس میرزا بخاطر شکست ناپلئون برتری خود را از دست داد و روسها تبریز را اشغال کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس