ابراهیم رئیسی و شی جین‌پینگ - نمایه

سازمان آمریکایی مؤسسه رسانه مستقل می‌نویسد: بریکس در تولید ناخالص داخلی از گروه ۷ پیشی گرفته و در حال کنار گذاشتن دلار آمریکاست. چین توانسته کشورهای دیگر را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا بسیج کند.

سرویس جهان مشرق - چین سال‌هاست با طرح‌های مختلف اقتصادی، مانند ابَرپروژه‌ی کمربند و جاده، و اعطای مشوق‌های مالی، مانند وام‌های توسعه، کشورهای مختلف را از دایره‌ی نفوذ آمریکا خارج می‌کند. بخشی از این طرح‌ها به صورت یک‌جانبه و برخی از آن‌ها در قالب انجمن‌های بین‌المللی مانند «بریکس» و «سازمان همکاری شانگهای» اجرایی می‌شوند. با این حال، نتیجه‌ی همه‌ی آن‌ها به چالش کشیدن سلطه‌ی اقتصادی آمریکا بر جهان از طریق ابزارهایی مانند دلار است. موج دلارزدایی در روابط میان کشورهای مختلف که اخیراً شاهد آن هستیم نیز پیامد مستقیم سیاست‌های پکن برای خنثی‌سازی نفوذ دلار به عنوان اهرم جنگ اقتصادی و تحریم‌های یک‌جانبه‌ی واشینگتن است. اخیراً شاهکار دیپلماتیک پکن در آشتی دادن ایران و عربستان نیز به فهرست پیروزی‌های چین در مقابل آمریکا اضافه شده و افول جایگاه بین‌المللی این کشور را بیش‌ازپیش نمایان کرده است.

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

«ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در نشست مجازی سال ۲۰۲۲ گروه «بریکس». ایران تنها کشور غرب آسیاست که تا کنون در اجلاس بریکس شرکت کرده است و یکی از نامزدهای اصلی عضویت در این سازمان بین‌المللی محسوب می‌شود. (+)

سخنرانی «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در نشست مجازی سال ۲۰۲۲ گروه «بریکس»؛ یکی از سازمان‌هایی که با محوریت مخالفت با نظم بین‌المللی و نظام تک‌قطبی تحت سلطه‌ی آمریکا تشکیل شده است. [دانلود]

عبور بریکس از گروه ۷ و گذار جهان از اقتصاد آمریکایی/ تحریم‌ها چگونه واشینگتن را ورشکست کردند +فیلم
ریچارد وولف

پایگاه اینترنتی سازمان آمریکایی «مؤسسه‌ی رسانه‌ی مستقل» اخیراً طی گزارشی در همین زمینه با عنوان «اقتصاد جهانی در حال تغییر است؛ مردم می‌دانند، اما رهبرانشان نه[۱]» (متن انگلیسی) به قلم «ریچاد وولف» اقتصاددان شناخته‌شده‌ی آمریکایی و استاد بازنشسته‌ی دانشگاه ماساچوست، با مقایسه‌ی آمارهای اقتصادی گروه ۷ و بریکس، و همچنین شاخص‌های اقتصادی آمریکا و چین، توضیح می‌دهد که چگونه نظام‌های تحت رهبری چین دارند جایگزین سازوکارهایی می‌شوند که حول محور آمریکا تشکیل شده‌اند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید ترجمه‌ی گزارش مؤسسه‌ی رسانه‌ی مستقل است.

در همین‌باره بخوانید:

›› تفاوت ماهیتی سند همکاری تهران-پکن با برجام

›› روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته

›› اتحادیه اقتصادی اوراسیا-بریکس: مسیر هموار ایران برای عبور از سلطه دلار


سال ۲۰۲۰ سالی بود که در آن تولید ناخالص داخلی کل گروه ۷ (آمریکا به علاوه‌ی متحدانش) با تولید ناخالص داخلی کل گروه بریکس (چین به علاوه‌ی متحدانش) برابر شد. از آن زمان تا کنون، اقتصادهای بریکس سریع‌تر از اقتصادهای گروه ۷ رشد کرده‌اند. اکنون [حدود] یک‌سوم از کل تولید جهان از کشورهای بریکس می‌آید، در حالی که گروه ۷ کم‌تر از ۳۰ درصد از تولید جهان را به خود اختصاص داده است. این تفاوت، فراتر از معنای نمادین آشکارش، پیامدهای واقعی سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی دارد. حتی دعوت از زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به هیروشیما [میزبان نشست اخیر گروه ۷] برای ایراد سخنرانی نیز نتوانست توجه اعضای گروه ۷ را از این موضوع مهم جهانی منحرف کند: چه کسی در اقتصاد جهان در حال رشد است؛ چه کسی رو به افول.

عبور بریکس از گروه ۷ و گذار جهان از اقتصاد آمریکایی/ تحریم‌ها چگونه واشینگتن را ورشکست کردند +فیلم

پرچم‌های (از چپ) برزیل، هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی، اعضای اصلی گروه «بریکس». این کشورها که به عنوان اقتصادهای جهانی با رشد سریع گرد هم جمع شدند، بیش از ۲۶ درصد از خشکی‌ها و بیش از ۴۱ درصد از جمعیت کره‌ی زمین و بیش از ۳۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود اعضای بریکس تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را داشته باشند و تا سال ۲۰۵۰ بر اقتصاد جهان مسلط شوند. (+)

شکست آشکار جنگ تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، مدرک دیگری مبنی بر قدرت نسبی اتحاد بریکس است. این اتحاد اکنون، بالقوه و بالفعل، به کشورها جایگزین‌هایی برای تن دادن به خواسته‌ها و فشارهای گروه ۷ ارائه می‌دهد که زمانی قدرت هژمون بود. به نظر می‌رسد تلاش‌های این گروه برای منزوی ساختن روسیه، مانند بومرنگ به خودش برگشته و در عوض انزوای نسبی گروه ۷ را آشکار کرده است. حتی مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز این سؤال را مطرح کرد که نکند فرانسه در رقابت اقتصادی گروه ۷ و بریکس، زیر پوست جنگ اوکراین، روی اسب اشتباه شرط بسته باشد. چه‌بسا پیش از این نیز، دورهای قبلی این رقابت (که تا این اندازه جدی نبودند) بر شکست آمریکا در جنگ‌های زمینی در آسیا، از کره تا ویتنام و از افغانستان تا عراق، تأثیر گذاشته باشند.

عبور بریکس از گروه ۷ و گذار جهان از اقتصاد آمریکایی/ تحریم‌ها چگونه واشینگتن را ورشکست کردند +فیلم

سران کشورهای عضو «گروه ۷» در کنار دو نماینده از اتحادیه‌ی اروپا در نشست سال ۲۰۲۳ گروه در هیروشیما در ژاپن. در حالی که گروه ۷ زمانی یکی از قدرت‌های مسلط اقتصادی جهان به شمار می‌رفت، اکنون «بریکس» در تولید ناخالص داخلی، این گروه را پشت سر گذاشته است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات سابق آمریکایی: تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نتیجه عکس خواهد داد

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

چین روزبه‌روز بیش‌تر علناً با آمریکا و متحدان بین‌المللی‌اش، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، که اقدام به اعطای وام می‌کنند، در زمینه‌ی ارائه‌ی وام توسعه به کشورهای «جنوب جهانی[۲]» [کشورهای در حال توسعه] رقابت می‌کند. گروه ۷ به چینی‌ها حمله و آن‌ها را متهم به اعطای همان وام‌های غارتگرانه‌ای می‌کند که استعمار گروه ۷ در گذشته و نواستعمار این گروه در حال حاضر، به‌درستی به خاطر آن‌ها بدنام شده است. با این حال، با توجه به نیاز به چنین وام‌هایی (که باعث استقبال از سیاست‌های وام‌دهی چین شده) این حملات، تأثیر چندانی نداشته‌اند. گذشت زمان نشان خواهد داد که آیا تغییر همکاری‌های اقتصادی از گروه ۷ به چین، موجب می‌شود قرن‌ها وام‌دهی غارتگرانه تمام شود یا نه. در عین حال، تغییرات سیاسی و فرهنگی در نتیجه‌ی فعالیت‌های اقتصادی جهانی چین پیشاپیش مشهود است: به عنوان مثال، بی‌طرفی کشورهای آفریقایی در قبال جنگ اوکراین و روسیه به‌رغم فشارهای گروه ۷.

گزارش نشریه آمریکایی از کودتای دیپلماتیک چین در خاورمیانه/ آمریکا مجبور است جهان چندقطبی را بپذیرد

«شی جین‌پینگ» (نشسته، چپ) رئیس‌جمهور چین، ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ طی سفر به ریاض، پایتخت عربستان، با «سلمان بن عبدالعزیز» (نشسته، راست) پادشاه این کشور، اسناد مشترکی را امضا می‌کند. شی طی سفر به عربستان، با هدف آغاز فصل جدیدی از روابط با کشورهای عربی با شماری از مقامات این کشورها که برای برگزاری نشست به ریاض آمده بودند، دیدار و گفت‌وگو کرد. شی دیدار با کشورهای عربی خلیج فارس و اعضای «اتحادیه‌ی عرب» را «نقطه‌ی عطف» توصیف کرد. این در حالی است که آمریکا از نفوذ روزافزون پکن در جهان عرب نگران است و اعراب علناً از تن دادن به فشارهای واشینگتن علیه چین و روسیه سر باز می‌زنند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› هزینه‌های کوچ از خاورمیانه/ متحدان آمریکا در بحران اوکراین طرف روسیه هستند

›› کشتار غیرنظامیان «وحشیانه» است؛ مگر توسط آمریکایی‌ها

›› جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات آمریکا چه‌طور؟

دلارزدایی نمایانگر بُعد دیگری از تغییر سریع در چینش اقتصاد جهانی است. از سال ۲۰۰۰، نسبت ذخایر ارزی دلاری بانک‌های مرکزی جهان به نصف کاهش یافته است. و این کاهش همچنان ادامه دارد: هر هفته اخباری درباره‌ی کاهش مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری کشورها به دلار، و پرداخت با ارزهای محلی یا سایر ارزها به جای دلار منتشر می‌شود. عربستان دارد نظام «دلار نفتی» را تعطیل می‌کند؛ سازوکاری که برای حفظ جایگاه دلار آمریکا به عنوان ارز برتر جهانی حیاتی بود. کاهش اتکای جهانی به دلار، همچنین دلارهای موجود برای اعطای وام به دولت آمریکا به منظور تأمین مالی استقراض‌های این کشور را نیز کاهش می‌دهد. این اتفاق، به‌ویژه در شرایطی که دولت آمریکا کسری بودجه‌ی هنگفتی دارد، می‌تواند اثرات بلندمدت قابل‌توجهی داشته باشد.

روابط ایران با «بریکس» : غولی که به جنگ غرب برخاسته/ چرا غربی‌ها یک گروه اقتصادی را تهدیدی برای ناتو می‌دانند؟ + عکس و فیلم

دلار آمریکا امروزه بیش از آن‌که صرفاً یک ارز باشد، یک کالا، ابزار، و سلاح در دست دولت واشینگتن برای جنگ با کشورهای دیگر است (+)

عبور بریکس از گروه ۷ و گذار جهان از اقتصاد آمریکایی/ تحریم‌ها چگونه واشینگتن را ورشکست کردند +فیلم

هیأتی آمریکایی، به ریاست جو بایدن (سوم از چپ) ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۳ در شهر «جده» در عربستان با هیأتی سعودی به ریاست «محمد بن‌سلمان» (چهارم از راست) ولی‌عهد و عملاً پادشاه عربستان، دیدار می‌کند. دولت بایدن با نظام پادشاهی سعودی و شخص بن‌سلمان روابط خوبی ندارد. سعودی‌ها اخیراً طرح فروش نفت به کشورهایی مانند چین با استفاده از ارزهای محلی یا مشترک غیر از دلار را بررسی کرده‌اند. در صورتی که «دلار نفتی» از چرخه‌ی تبادلات میان کشورها خارج شود، ارز آمریکا یکی از پشتوانه‌های اصلی خود را از دست خواهد داد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کدام کشورها به دنبال حذف دلار از تبادلات بین‌المللی هستند و چرا؟

›› تحریم ایران دلار را نابود خواهد کرد

چین اخیراً با میانجیگری میان ایران و عربستان این دو کشور دشمن را با هم آشتی داد. تظاهر [آمریکا] به این‌که چنین اقدامی در جهت برقراری صلح، اهمیتی ندارد، صرفاً نشان‌دهنده‌ی طرزفکری کاملاً توهم‌آلود است. چین به دو دلیل مهم می‌تواند به ایجاد صلح ادامه دهد، و احتمالاً این کار را خواهد کرد. اولاً، منابع لازم (وام، معاملات تجاری، سرمایه‌گذاری) برای تخصیص به منظور شیرین کردن توافقات میان دشمنان را دارد. دوماً، رشد خیره‌کننده‌ی چین طی سه دهه‌ی گذشته، در چارچوبِ، و به وسیله‌ی، رژیم جهانی‌ای به دست آمد که عمدتاً در صلح به سر می‌برد. جنگ‌ها در آن دوران، بیش‌تر به مکان‌های خاص و بسیار فقیر در آسیا محدود بودند و تأثیری حداقلی بر تجارت جهانی و جریان سرمایه‌ای داشتند که چین را ثروتمند کرد.

راشاتودی: خاورمیانه با کوچ آمریکا دارد رنگ صلح را می‌بیند/ چرا آشتی ایران و عربستان به ضرر آمریکا و اسرائیل است؟ +عکس و فیلم

(از راست) «علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران، «وانگ یی» عالی‌رتبه‌ترین دیپلمات چین، و «مساعد بن‌محمد العیبان» مشاور امنیت ملی، وزیر کشور، و عضو شورای وزرای عربستان، طی نشستی در ماه مارس سال ۲۰۲۳ در پکن با یک‌دیگر دیدار می‌کنند. وانگ که از سال ۲۰۱۳ تا انتهای سال ۲۰۲۲ وزیر خارجه‌ی چین بود، در حال حاضر، از ابتدای سال ۲۰۲۳، مدیر کمیسیون روابط خارجی کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست چین است؛ سمتی که بالاتر از وزارت خارجه‌ی چین محسوب می‌شود. میانجیگری چین برای آشتی میان ایران و عربستان را می‌توان جدی‌ترین دخالت دیپلماتیک پکن در خاورمیانه طی سال‌ها و بلکه چند دهه‌ی گذشته دانست. علاوه بر ایران، عربستان نیز (به عنوان یکی از متحدان سنتی آمریکا در جهان عرب) با پذیرش میانجیگری چین عملاً به نقش مخرب آمریکا در روابط میان کشورهای منطقه اذعان کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کودتای دیپلماتیک چین در خاورمیانه/ آمریکا مجبور است جهان چندقطبی را بپذیرد

›› نقش شهید سلیمانی در آشتی ایران و عربستان/ تهران با ریاض آشتی کرد یا ریاض با تهران؟

›› خاورمیانه با کوچ آمریکا دارد رنگ صلح را می‌بیند

جهانی‌سازی نئولیبرال بیش از هر کشور دیگری به نفع چین تمام شد: چین و کشورهای بریکس جای آمریکا را به عنوان حامی تداوم یک تعریف گسترده از یک رژیم جهانی تجارت آزاد و جابه‌جایی سرمایه گرفته‌اند. حل منازعات، به‌ویژه در خاورمیانه‌ی پرمناقشه، به چین امکان می‌دهد تا اقتصاد مسالمت‌آمیز جهانی‌ای را ترویج دهد که خودش در چارچوب آن شکوفا شد. در سوی دیگر، ناسیونالیسم اقتصادی دولت‌های ترامپ و بایدن (جنگ‌های تجاری، سیاست‌های تعرفه‌ای، تحریم‌های هدفمند، و غیره) یک تهدید و خطر برای چین محسوب می‌شود. پکن در واکنش به این تهدید توانسته است بسیاری از کشورهای دیگر را برای مقاومت و مقابله با سیاست‌های آمریکا و گروه ۷ در مجامع مختلف جهانی بسیج کند.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، در تاریخ ۲۱ می ۲۰۱۸ [۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷] در اندیشکده‌ی «بنیاد هریتج»، درباره‌ی سیاست ضدایرانی «فشار حداکثری» دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاستی که البته نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید [دانلود]

گزارش سال ۲۰۱۹ سازمان آمریکایی «دیده‌بان حقوق بشر» درباره‌ی تأثیر تحریم‌های آمریکا بر حوزه‌ی دارو و درمان در ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› وحشیانه، غیرانسانی، و بی‌فایده: گزارش مجله آمریکایی از تحریم‌های آمریکا

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

›› تغییر یارکشی‌ها در خلیج فارس/ اعراب دارند ایران را جایگزین آمریکا می‌کنند

منشأ رشد اقتصادی چشم‌گیر چین (و عامل اصلی رقابتِ اکنون موفق کشورهای بریکس با سلطه‌ی اقتصادی جهانی گروه ۷) مدل اقتصادی ترکیبی آن بوده است. چین با خارج کردن صنایعش از چارچوب شرکت‌های عمدتاً تحت مالکیت و مدیریت دولت، از الگوی شوروی فاصله گرفت. همچنین با خارج کردن صنایعش از چارچوب شرکت‌های تحت مالکیت و مدیریت بخش خصوصی، از مدل آمریکایی دور شد. در عوض، ترکیبی ساخت که در آن شرکت‌های دولتی و خصوصی، تحت نظارت سیاسی و کنترل نهایی حزب کمونیست چین فعالیت می‌کردند. این ساختار ترکیبی اقتصاد کلان باعث شد تا رشد اقتصادی چین، هم از اتحاد جماهیر شوروی و هم از آمریکا پیشی بگیرد. در عین حال، هم شرکت‌های خصوصی و هم شرکت‌های دولتی چین، محل‌کارهای خود (یعنی نظام‌های تولیدیشان در سطح خرد) را در چارچوب همان ساختارهای کارفرما-کارمندی سازماندهی کردند که شرکت‌های دولتی شوروی و شرکت‌های خصوصی آمریکا از آن‌ها استفاده می‌کردند. به عبارت دیگر، چین از آن ساختارهای اقتصاد خرد فاصله نگرفت.

مصاحبه‌ی «تیم اندرسون» کارشناس استرالیایی، درباره‌ی اهمیت ائتلاف‌سازی در بلوک شرق برای تحقق «جهان پساواشینگتن» (جزئیات بیش‌تر) [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› سازمان همکاری شانگهای؛ گامی به سوی نظم نوین جهانی و عبور از تحریم

›› پایان «لحظه تک‌قطبی آمریکا» / عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای چه منافعی دارد؟

›› نگرانی غرب از شکل‌گیری تهدیدی برای ناتو/ فواید عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

›› کدام شرکت‌های بزرگ چینی به خاطر رابطه با ایران نقره‌داغ شدند؟

اگر نظام سرمایه‌داری را همان ساختار خاص اقتصاد خرد (کارفرما-کارمند، کارِ مزدی، و غیره) تعریف کنیم، آن‌چه چین ساخته یک «سرمایه‌داری ترکیبی دولتی به اضافه‌ی خصوصی» است که توسط یک حزب کمونیست اداره می‌شود؛ ساختاری نسبتاً بدیع و خاص که خود چین آن را «سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی[۳]» توصیف می‌کند. این ساختار طبقاتی، برتری خود را از نظر نرخ رشد اقتصادی و پیشرفت مستقل در حوزه‌ی فناوری نسبت به اتحاد جماهیر شوروی و گروه ۷ نشان داد. چین به اولین رقیب نظام‌مند و جهانی‌ای تبدیل شده است که آمریکا طی قرن گذشته مجبور به رویارویی با آن بوده است. لنین یک بار نظام اولیه‌ی شوروی را «سرمایه‌داری دولتی» توصیف کرد که وظیفه‌ی دشوار گذار به سوسیالیسم پساسرمایه‌داری را به عهده دارد. شی جین‌پینگ نیز می‌تواند چینِ امروز را یک سرمایه‌داریِ ترکیبیِ دولتی به اضافه‌ی خصوصی وصف کند که مانند شوروی، با چالشِ دستیابی به سوسیالیسم پساسرمایه‌داری واقعی مواجه است. این امر شامل و مستلزم انتقال از ساختار کارفرما-کارمندی به یک ساختار اقتصاد خرد جایگزین و دموکراتیک است: یک جامعه‌ی تعاونی محل‌کار، یا یک شرکت کارگری خودگردان. اتحاد جماهیر شوروی هرگز این گذار را انجام نداد. چین اکنون با دو سؤال کلیدی در این زمینه مواجه است: آیا می‌تواند این کار را بکند؟ و آیا این کار را خواهد کرد؟

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، اندکی پس از روی کار آمدنش (و پایان دوره‌ی ترامپ) خطاب به متحدان آمریکا می‌گوید: «آمریکا برگشته است» [دانلود]

آمریکا نیز با دو پرسش کلیدی مواجه است: اولاً، اکثرِ رهبران آمریکا تا کِی می‌خواهند بر انکارِ افول اقتصادی و جهانی این کشور پافشاری کنند و طوری رفتار می‌کنند که گویی جایگاه آمریکا از دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تا کنون تغییری نکرده است؟ دوماً، چگونه می‌توان چنین رفتاری از جانب رهبران آمریکا را توجیه کرد، در حالی که اکثریت قاطع مردم آمریکا این افول را به عنوان رویه‌های بلندمدت و مداوم تصدیق می‌کنند؟ نظرسنجی تصادفی «مرکز تحقیقات پیو» [از سرشناس‌ترین مراکز نظرسنجی و آماری جهان] که از ۲۷ مارس تا ۲ آوریل ۲۰۲۳ در میان آمریکایی‌ها انجام شد، نشان می‌دهد مردم آمریکا وضعیت کشورشان در سال ۲۰۵۰ را در مقایسه با امروز چگونه پیش‌بینی می‌کنند: حدود ۶۶ درصد پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد آمریکا ضعیف‌تر شود. ۷۱ درصد پیش‌بینی می‌کنند آمریکا در جهان اهمیت کم‌تری داشته باشد. ۷۷ درصد پیش‌بینی می‌کنند آمریکا از نظر سیاسی دودستگی بیش‌تری داشته باشد. ۸۱ درصد پیش‌بینی می‌کنند شکاف میان فقیر و غنی افزایش یابد. مردم به‌وضوح آن‌چه را که رهبرانشان مستأصلانه انکار می‌کنند، فهمیده‌اند. همین تفاوت است که سیاست‌های آمریکا را گرفتار کرده است.

مستند شبکه‌ی آلمانی «دویچه‌وله» درباره‌ی زندگی بی‌خانمان‌ها در آمریکا [دانلود با حجم ~ ۱۸۸ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› مستند شبکه آلمانی درباره زندگی بی‌خانمان‌های آمریکایی +دانلود مستند

›› کاهش کم‌سابقه امید به زندگی در آمریکا


[۱] The world economy is changing—the people know, but their leaders don’t Link

[۲] جهان جنوب لینک

[۳] سوسیالیسم با مشخصات چینی لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • منتقد IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    14 26
    بر پدرومادر مشرقی ها لعنت
    • پری 44 ساله IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      14 6
      و بر انها که میوه شان یکی مثل تو شد
    • سید IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      9 2
      چون سنت خداوند است که ظلم پایدار نباید بماند
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      6 1
      لعنت غربگدا به جایی نمی رسد چون اعتقادی به خدا ندارد خدایش امریکاست
    • سید IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      9 1
      چون سنت خداوند است که ظلم پایدار نباید بماند، تقدیر الاهی اکنون بر نابودی یانکیستان بسته شده است و دست و پا زدن های مقامات آن کشور هم فقط نتیجه را تسریع می کند!
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    9 9
    ما کار به آمریکا و اسرائیل نداریم
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      4 4
      ما کار به متانول نوشیدن تو داریم
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    15 11
    فقط روسیه را بچسب که از پشت به ایران خنجر زد
  • محمد IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    12 8
    اینجور نشستن و کامنت بازی فایده ندارد. وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ سیاه و دلباختگان قوم لوط جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین شتافته و به عنوان مدافعان ناتو بجنگید.
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    8 2
    ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • سیامک بهاءآبادی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 0
      چون لیبرال های غرب گرا نخواستند ونگذاشتند.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 2
    اقتصاد جهان همانطوری شد که آمریکایی ها می خواستن لیبرال سرمایه داری
  • مهدی IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    4 0
    دولت باید دکتر و دندانپزشک از هندوستان و پاکستان به ایران بیاورد تا دکترها و دندانپزشک ها در ایران مغرور نشوند.
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    17 4
    دلارشون شده پنجاه تومن مرغشون شده صدتومن ماستشون شده هفتاد تومن امریکای ورشکست شده
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 11
      یه منقلش شده سه تا، میاد هی کامنت مینویسه
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 10
      یه منقلش شده سه تا، میاد هی کامنت مینویسه
    • US ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      0 1
      مرغ شما چند شده؟ هوا اونجا چطوره؟ کوکائین چنده؟
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    13 2
    فقط زر مفت پوتین بیشرف #امارات کوچولو
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 5
      کامنت یکی از طرفداران قوم لوط
  • ایران قوی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 1
    وقت اون نرسیده که این امریکای بی یال و کوپال یه تکونی به خودش بده و سعودی عربی رو توی لیست محور شرارت جا بزاره!؟
  • سید IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    2 4
    چون سنت خداوند است که ظلم پایدار نباید بماند، تقدیر الاهی اکنون بر نابودی یانکیستان بسته شده است
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    15 1
    اقتصاد بریکس در حال حاضر نصف گروه هفت هست! به سادگی در گوگل تولید ناخالص داخلی کشورها رو پیدا کنید، و اعضای گروه هفت رو جمع بزنید (ارقام به میلیون دلار): ‬26,854,599 (آمریکا) + 4,409,738 (ژاپن) + 4,308,854 (آلمان) + 4,409,738 (انگلیس) + 2,923,489 (فرانسه) + 2,169,745 (ایتالیا) + 2,089,672 (کانادا)---> مجموع گروه هفت: 45,915,035 میلیون دلار ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ بریکس: 19,373,586 (چین) + 3,736,882 (هند) + 2,081,235 (برزیل) + 2,062,649 (روسیه) + 399,015 (آفریقای جنوبی) --------> مجموع بریکس: 27,653,367 میلیون دلار
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 10
      نتیجه منقل+متانول
  • پری 44 ساله IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    2 8
    این اخبار رو نگذارید. گدایان قوم لوط(آمریکا) ناراحت میشوند
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 0
      کافر همه را به کیش خود پندارد
  • ردو IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    7 1
    تضعیف دلار خیال خامی بیش نیست
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    13 1
    رائفی پور الان کجاست؟ سرنوشت خاشقجی در انتظارش است؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 8
      به منقل بابات بپرداز که سرنوشتت همانجاست
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    6 1
    روزگاری احمدی نژاد همین کارها را انجام می‌داد و آورده ای هم برای مملکت نداشت.
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    13 2
    خود چین و برزیل و هند هم بدون اجازه کدخدا هم نمی توانند آب بنوشند و با ایران قرارداد و...بسازند
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      4 9
      مثل تو که بدون اجازه ارباب کامنت نمیتوانی گذاشتن و متانول نوشیدن
  • ناشناس IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    14 1
    همین الان بیش از 75 درصد معاملات چین با اروپا و آمریکاست و هنوز بیشترین سرمایه گذارانش در چین حضور دارند ... اصلا علت پیشرفت اقتصاد چین همین بوده ... امان از این مواد توهم زا !!!!
    • باشناس IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 10
      امان از این منقل که با تو چه کرده
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    4 1
    بورس اوضاعش خرابه اگر اینجوری باشه همه میرن دلار می‌خرن قیمت دلار سر به فلک میکشه از من گفتن
  • لایت IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 1
    سرشاخ شدن با کشوری که ۷۰ درصد اقتصاد جهانی دست خودش و متحدانش هست دیوانگیه حالا اقایون هنوزم میخوان سیاست غلط دشمن محوری رو ادامه بدن خیلی جالبه
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    2 1
    بعد که حسابی بریکس قوی شد و گروه دلار ضعیف شد میان میگن بربکس بده و یک‌ دعوایی با 13بربکس درست میشه
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 0
    دوستی ایران با عربستان خیال باطل است دو ایدئولوژی متفاوت
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    2 0
    بدون اطلاع قبلی کارمند بانک مرکزی برای گرفتن آمار چرا به در منزل مسکونی افراد رجوع می کند ؟ طرحی آغاز شده که نیاز به همکاری مردم است ؟
  • یادم هست IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    3 0
    جایگاه دلار تضعیف نخواهد شد...این دلار یکه تازیش رو ادامه میده...
  • محمد IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 1
    این اسلحه آمریکایی، یعنی تحریم به کمک دلار، طنابیست که به زودی دور گردن آمریکا را می فشارد و در نهایت وی را معدوم خواهد کرد.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    با سلام جهان مدرسه توحید است. این فلسفه نیازمند یک پیمایش تجربی و آموزشی است که از ظهور تا ظهور است‌. در فرآیند تاریخی از منظر تشریعی قواعد امره ای وجود دارد که ضمن حاکمیت تخلف ناپذیرند. حق بر باطل پیروز است و باطل از جنس عدمی و زوال پذیر است. همچنین باطل در مدار زوال پذیر خود درجه ای از امکان زیست دارد و به محض خروج از حدود دوره سقوط آن آغاز می شود. تجربه گذشتگان نشان می دهد که خداوند عالم در این دوره پیامبرانی را برای هدایت نیز ارسال می کند و ماموریت‌های را تجویز می کند مثلا در این مقام حضرت موسی علیه السلام است که خداوند به او فرموده است " اذهب الی فرعون فانه طغی و قولوا له قولا لینا " در پایان این دوره فرعون و لشکریانش در رودخانه نیل از بین می روند و رویش جدیدی در مدرسه حیات سرآغاز می شود. امروز نیز آمریکا بر اساس همان الگ در مقام تفرعن است و علاوه بر اسباب مادی اراده ازلی دست اندرکار زوال آن است. ان شاءالله.
  • مدیر و تاجر IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 1
    باید ارز کشور را به یوان چین چسباند ، در این شرایط بنچ مارکتینگ بسیار موثر است ، از 7 سال پیش می‌دانستم غول اقتصادی جهان (البته اینبار همیشگی) تا ابد چین خواهد بود ، درود بر اژدهای سرخ ، درود بر چین
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      3 0
      وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ پکن جانفشانی در راه ارباب شی است به جبهه های جنگ شرق آسیا بشتابید و به عنوان مدافعان پکن بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای چین در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    4 0
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • متین IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 0
    خبر ایران : فقر در کشور بیداد می کند / خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسید
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 0
    آره از تورم ۳ درصد آمریکا مشخصه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس