شهپاد پوسایدون - نمایه

نشریه آمریکایی ۱۹۴۵ می‌نویسد ایران علاوه بر جنگنده سوخو-۳۵ و سامانه اس-۴۰۰ به دنبال خرید هلیکوپترهای تهاجمی میل-۲۸، شناور هدایت‌پذیر از دور پوسایدون، و فناوری‌های سایبری از روسیه نیز هست.

سرویس جهان مشرق - همکاری‌های روبه‌گسترش ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف، کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا، و همچنین دشمنان منطقه‌ای ایران، و در رأس آن‌ها رژیم صهیونیستی، را نگران کرده است. در این میان، نگران‌کننده‌تر از همه، تقویت شراکت نظامی میان تهران و مسکو بوده است. پس از رسمیت پیدا کردن خبر تحویل قریب‌الوقوع جنگنده‌های پیشرفته‌ی سوخو-۳۵ روسیه به ایران، برخی کارشناسان درباره‌ی تحویل پدافند اس-۴۰۰ و سامانه‌های پیشرفته‌ی دیگر به ایران نیز گمانه‌زنی کرده‌اند. نشریه‌ی آمریکایی «۱۹۴۵» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد[۱]» به همین موضوع پرداخته است. اگرچه این گزارش، طبق روایت آمریکایی، در برخی موارد دست به دروغ‌پردازی و بزرگ‌نمایی زده، اما کلیت محتوای آن حاوی نکات قابل‌توجهی است و خواندن آن خالی از لطف نیست. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش ۱۹۴۵ است.

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

دیدار «حسین امیرعبداللهیان» (چپ) وزیر خارجه‌ی ایران، با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه‌ی روسیه، طی سفر امیرعبداللهیان به مسکو. دو کشور به دنبال توسعه‌ی همکاری‌های دوجانبه با هدف مقابله با امپریالیسم و نظام تک‌قطبی تحت سلطه‌ی آمریکا هستند. (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


تهران و مسکو، که در جامعه‌ی بین‌المللی عملاً به حاشیه‌ی انزوا رانده شده‌اند، برای برآوردن برخی نیازهای دفاعی خود به یک‌دیگر روی آورده‌اند. ایران توسط بسیاری از قدرت‌های غربی به دلیل پیگیری آرمان‌های هسته‌ای تحریم شده است. در آن سو، روسیه به دلیل تهاجم بی‌دلیل به اوکراین[۲] تحت تحریم قرار گرفته است. این دو متحد یاغی، برای دور زدن این محدودیت‌ها، تبادلات نظامی متقابلشان را افزایش داده‌اند. شراکت[۳] ایران و روسیه اخیراً، پس از آن‌که تهران صدها پهپاد مرگ‌بار را برای کمک به کارزار جنگی تهاجمی روسیه در اوکراین به مسکو ارائه کرد، خبرساز شده است. با ادامه‌ی این درگیری، احتمالاً سلاح‌های ایرانی بیش‌تری به میدان نبرد راه خواهند یافت. با این حال، رژیم ایران تجهیزات پیشرفته‌اش را رایگان در اختیار روسیه قرار نمی‌دهد. مسکو بدون شک کمک‌های تهران را طی ماه‌ها یا سال‌های آینده جبران خواهد کرد. تسلیحاتی که ایران بیش از همه [برای دریافت از روسیه] به آن‌ها چشم دوخته، عبارتند از سامانه‌ی موشکی اس-۴۰۰[۴]، جنگنده‌ی سوخو-۳۵[۵]، فناوری جنگ سایبری، زیردریایی بدون‌سرنشین [هسته‌ای] پوسایدون[۶]، و هلیکوپتر تهاجمی میل-۲۸[۷].

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

(ساعتگرد از بالا، راست) دو فروند جنگنده‌ی «سوخو-۳۵»؛ نمایه‌ای از استفاده‌ی ادعایی ایران از فناوری‌های سایبری برای مقابله با اغتشاشات؛ نمایه‌ای فرضی از اژدر یا شهپاد «پوسایدون»؛ هلیکوپتر تهاجمی «میل-۲۸»؛ و سامانه‌ی پدافند هوایی «اس-۴۰۰»: سلاح‌هایی که به اعتقاد نشریه‌ی آمریکایی «۱۹۴۵»، ایران علاقه‌مند است از روسیه خریداری کند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› بازنویسی قواعد بازی در خاورمیانه توسط ائتلاف ایران-روسیه مقابل چشم آمریکا

›› از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

سوخو-۳۵ زرادخانه‌ی هوایی ایران را تقویت خواهد کرد

نیویورک‌تایمز اخیراً گزارش داد که یکی از پایگاه‌های زیرزمینی نیروی هوایی ایران ممکن است میزبان محموله‌ای از هواپیماهای جنگنده‌ی سوخو-۳۵[۸] روسیه باشد. کارشناسان صنعت نظامی از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده بودند که تهران در نهایت این جنگنده‌ی فوق‌العاده‌ی روسی[۹] را خریداری خواهد کرد؛ چراکه روابط این دو متحد به مرور زمان بیش‌تر و بیش‌تر تقویت شده است. زرادخانه‌ی هوایی تهران[۱۰] در حال حاضر عمدتاً شامل جنگنده‌های روسی میگ و جنگنده‌های دوران شوروی، به علاوه‌ی تعدادی جنگنده‌ی قدیمی آمریکایی اف-۴، اف-۵ و اف-۱۴ می‌شود. اگرچه ایران تلاش کرده جنگنده‌هایی را حفظ و تقویت کند که اولین بار، پیش از انقلاب، یعنی بیش از چهار دهه قبل، به دست آورده بود، اما ظرفیت‌های هوایی این کشور به‌شدت از بقیه‌ی دنیا عقب است[۱۱]. سوخو-۳۵، که «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) از آن تحت عنوان «فلانکر-ای» یاد می‌کند، یک سامانه‌ی دوموتوره و اَبَرمانورپذیر[۱۲] است که ابتدا بر اساس بدنه‌ی سوخو-۲۷، متعلق به دوران شوروی، ساخته شد. به گفته‌ی کرملین، فلانکر-ای[۱۳] نقطه‌ی اوج یک جنگنده‌ی کامل با سرعت مافوق‌صوت، برد بلند، رادارگریزی قوی، و ظرفیت بالای حمل محموله است. شایان ذکر است که سوخو-۳۵ می‌تواند با سرعت حدوداً ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند؛ یعنی حتی سریع‌تر از جنگنده‌ی آمریکایی اف-۳۵ لایتنینگ ۲.

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

نمایش هوایی دو فروند «سوخو-۳۵اس» در جریان نمایشگاه هوایی «ماکس» سال ۲۰۲۱ در فرودگاه بین‌المللی «رامنسکویه» در حاشیه‌ی مسکو (+)

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

مراحل مختلف اجرای «مانور کبرا» توسط یک فروند سوخو-۲۷. عبارت «اَبَرمانورپذیری» در حوزه‌ی جنگنده‌ها به معنای توان هوانورد در اجرای مانورهایی است که هوانوردهای عادی از انجام آن‌ها ناتوان هستند. یکی از این مانورها، مانور کبراست. از جمله مؤلفه‌های ابرمانورپذیری، بهره‌مندی از فناوری «جهت‌دهی رانش» است که در تصویر زیر بیش‌تر درباره‌ی آن توضیح داده شده است. (+)

تصاویر تماشایی از اجرای مانور کبرا توسط جنگنده‌های سوخوی روسیه [دانلود]

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

نمای نزدیک از نازل جهت‌دهی رانش یک فروند سوخو-۳۵اس در نمایشگاه هوایی پاریس سال ۲۰۱۳. جنگنده‌ی سوخو-۳۵ با استفاده از این نازل که قابلیت چرخش در جهت‌های مختلف را دارد، می‌تواند جهت رانش خود را به‌سرعت، در جهت‌های غیرهم‌راستا با بدنه‌ی جنگنده، تغییر دهد. این قابلیت، امکان مانور بالایی را به جنگنده می‌دهد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی ایران و روسیه

›› نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز

سامانه‌ی موشکی اس-۴۰۰ می‌تواند در خنثی کردن حملات اسرائیل به ایران کمک کند

ایران، علاوه بر سامانه‌ی سوخو-۳۵، سفارش ارسال محموله‌ای از سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰[۱۴] را نیز به روسیه داده است. این سامانه‌ی موشکی زمین‌به‌هوای سیار، می‌تواند هواپیماها، هوانوردهای بدون‌سرنشین (پهپاد)، و موشک‌های کروز را هدف قرار دهد و برخی از توانایی‌های دفاع موشکی ترمینال [در مرحله‌ی آخر پیش از اصابت موشک به هدف] علیه موشک‌های بالستیک را دارد. چنان‌که [اندیشکده‌ی آمریکایی] «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل» توضیح داده است[۱۵] «اس-۴۰۰ عمدتاً از سری موشک‌های ۴۸ان۶[۱۶] استفاده می‌کند. این موشک‌ها به این سامانه اجازه می‌دهند تا اهداف هوایی را تا برد ۲۵۰ کیلومتری هدف بگیرد و موشک‌های بالستیک را در شعاع ۶۰ کیلومتری رهگیری کند؛ در هر دو مورد با استفاده از کلاهک ترکش‌زا با قدرت انفجاری بالا با وزن ۱۴۳ کیلوگرم.» روسیه مدعی است که سامانه‌ی موشکی بومی‌اش می‌تواند جنگنده‌های نسل پنجم و بمب‌افکن‌های «بی-۲[۱۷]» را از میان ببرد. افزودن سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ به فضای دفاعی ایران[۱۸] تهدیدی فوری برای سامانه‌های اسرائیلی فعال در منطقه خواهد بود. علاوه بر این، گروه‌های نیابتی متعدد ایران، که در سراسر منطقه فعالیت می‌کنند، نیز مطمئناً از چنین سامانه‌ای بهره خواهند برد.

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

اولین بخش‌های سامانه‌ی پدافند موشکی «اس-۴۰۰» که ترکیه از روسیه خریده است، ماه جولای سال ۲۰۱۹، در پایگاه هوایی «اکینچی» در نزدیکی آنکارا از یک فروند هواپیمای ترابری روسی پیاده می‌شوند. به اعتقاد نشریه‌ی «۱۹۴۵» بعید نیست به‌زودی یکی از همین هواپیماها در ایران به زمین بنشیند. (+)

پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

«بنیامین نتانیاهو» (راست) نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۱۸ قطعه‌ای را در دست دارد که ادعا می‌کند متعلق به یک فروند پهپاد «شاهد-۱۹۱ صاعقه ۲» ساخت ایران است. سال ۲۰۱۸، رسانه‌ها خبر دادند یک پهپاد صاعقه‌ی ایرانی موفق شده تا عمق آسمان فلسطین اشغالی نفوذ کند، بدون این‌که پدافند رژیم صهیونیستی موفق به شناسایی یا سرنگونی آن شود. (+)

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

سربازان اسرائیلی، ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، در جریان مانور مشترک «جونیپر کبرا» میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «ختسور» متعلق به نیروی هوایی این رژیم در مرکز فلسطین اشغالی، از کنار یک پدافند هوایی اسرائیلی «گنبد آهنین» (چپ)، یک پدافند موشکی آمریکایی «ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت» (وسط)، و چند فروند موشک ضدبالستیک آمریکایی-اسرائیلی «پیکان ۳» (راست) رد می‌شوند. مانور جونیپر کبرا هر دو سال یک بار با هدف تقویت آمادگی اسرائیل برای مقابله با حملات بالستیک احتمالی از سوی ایران و ایجاد هماهنگی بیش‌تر میان ارتش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران

›› راه ایران به سوی ساخت موشک‌های قاره‌پیما هموار است

›› همکاری‌های جدید تهران و مسکو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

›› اعراب خلیج فارس هیچ پاسخی مقابل موشک‌ها و سپاه پاسداران ایران ندارند

›› اندیشکده اسرائیلی: فراتر از اسرائیل هم در تیررس موشک‌های ایران است

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

ایران می‌تواند از فناوری جنگ سایبری برای عملیات برون‌مرزی و جاسوسی داخلی استفاده کند

به گزارش گروه [سازمان آمریکایی] «فعالان حقوق بشر در ایران»، از زمان شروع اعتراضات سراسری‌ای که ایران را فرا گرفته‌اند[۱۹] تا کنون، دولت این کشور بیش از ۲۰ هزار تظاهرکننده را بازداشت کرده[۲۰] و بیش از ۵۰۰ نفر را کشته است. دولت ایران، علاوه بر سرکوب فیزیکی وحشیانه‌ی معترضان، از اینترنت نیز برای مقابله با تأثیرگذاری تظاهرات استفاده کرد. دستیابی به قابلیت‌های سایبری پیشرفته برای یک رژیم استبدادی به منظور حفظ قدرت و کنترل بر شهروندان، بسیار مهم است. به همین دلیل، تهران شروع به دریافت نرم‌افزار سانسور اینترنتی، دستگاه‌های شنود، دروغ‌یاب، و سایر سامانه‌های سایبری ساخت روسیه کرده است. علاوه بر استفاده از قابلیت‌های سایبری علیه شهروندان خود، ایران تلاش‌هایش در حوزه‌ی هک در خارج از کشور را نیز افزایش داده است. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، اسرائیل ایران را به تلاش برای هک کردن سامانه‌ی آب‌رسانی خود متهم کرده است[۲۱]. تهران همچنین علیه زنجیره‌ی تأمین و زیرساخت‌های آمریکا و عربستان نیز دست به حمله‌ی سایبری زده است. دستیابی به فناوری‌های پیشرفته‌ی جنگ سایبری احتمالاً در صدر فهرست آرزوهای ایران از تسلیحات دریافتی از روسیه خواهد بود.

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

نشریات غربی پیش از این نیز ایران را به استفاده از فناوری‌های سایبری برای شناسایی و دستگیری اغتشاشگران متهم کرده بودند. مجله‌ی «دیده‌بان محیط عملیاتی» وابسته به «دفتر مطالعات نظامی خارجی» ارتش آمریکا، ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۸ با طرح این ادعا تلاش کرده بود به اغتشاشات در ایران رنگ‌وبوی حقوق بشری بدهد. [جزئیات بیش‌تر] (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› شناسایی مردمی اغتشاشگران، تاکتیک جدید حکومت ایران

›› آیا دولت آمریکا هنگام اغتشاشات اینترنت را قطع می‌کند؟

›› روایت متفاوت نشریه بین‌المللی از «جنگ روایت‌ها» در اغتشاشات ایران

›› دفاع از اغتشاش و تهدید به حمله نظامی؛ ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن

›› ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی

›› تاکتیک «یورش فوجی»؛ نقش آمریکا در اغتشاشات ایران چه بود؟

شناور زیرسطحی بدون‌سرنشین پوسایدون روسیه سلاحی تعیین‌کننده برای ایران خواهد بود

شاید بتوان پیشرفته‌ترین سلاح زرادخانه‌ی روسیه را اژدر خودمختار میان‌قاره‌ای مسکو دانست که مجهز به پیشران هسته‌ای و مسلح به کلاهک هسته‌ای است. این شهپاد[۲۲] [«شناور هدایت‌پذیر از دور»] که در طول جنگ سرد برای حمل و پرتاب توسط زیردریایی طراحی شد[۲۳]، با هدف درگیری با اهداف راهبردی دشمن، از جمله ناوگروه‌ها و پایگاه‌های دریایی طراحی شده است. طبق گزارش‌ها، این سلاح می‌تواند با سرعت ۷۰ گره دریایی حرکت کند؛ که بسیار سریع‌تر از سایر اژدرهای موجود است. شاید بزرگ‌ترین مزیت پوسایدون این باشد که برد نامحدودی دارد. پیشران این شهپاد یک رآکتور هسته‌ای است[۲۴] و از انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی درباره‌ی مکان شلیک و هدف برخوردار است. ایران سال‌هاست که حملات فاحشی را علیه کشتی‌های بین‌المللی در خلیج عمان انجام می‌دهد. تنگه‌ی هرمز، واقع در خلیج فارس[۲۵]، تنگه‌ی راهبردی‌ای است که مقادیر زیادی از ذخایر جهانی نفت از طریق آن عبور می‌کنند. ایران اغلب فعالیت‌ها در این منطقه را مختل می‌کند تا توانایی خود در قطع جریان نفت را نشان دهد. دستیابی به شهپاد مهیب پوسایدون، ناوگان دریایی نسبتاً ضعیف ایران را تا حد زیادی تقویت خواهد کرد.

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

تصویری منتسب به اجزای مختلف شناور هدایت‌پذیر از دور (شهپاد) «پوسایدون» ساخت روسیه. این شناور/اژدر با پیشران هسته‌ای کار می‌کند و می‌تواند کلاهک هسته‌ای نیز حمل کند. گزارش‌های غیررسمی کلاهک هسته‌ای این اژدر را ۲ مگاتنی تخمین زده‌اند. برخی گزارش‌های تأییدنشده حاکی از آن است که انفجار این اژدر چیزی شبیه به یک «سونامی رادیواکتیو» ایجاد خواهد کرد که برای نابودی ناوهای هواپیمابر، پایگاه‌های دریایی، و حتی شهرهای ساحلی کافی است. با این وجود، اطلاعات دقیق و گسترده‌ای درباره‌ی این سلاح روسی در دست نیست. تصویر بالا نیز بر اساس گمانه‌زنی‌ها و همچنین تصاویر منتشرشده یا منتسب به پوسایدون طراحی شده است. توجه کنید که به عنوان مقیاس، اندازه‌ی یک انسان (سمت راست تصویر) در مقایسه با اندازه‌ی پوسایدون نشان داده شده است. طبیعتاً گمانه‌زنی درباره‌ی درخواست ایران برای خرید این سلاح از روسیه یا تصمیم مسکو به تحویل این سلاح به تهران، کاملاً نامحتمل است. (+)

نیروهای نیابتی ایران در سراسر منطقه عاشق هلیکوپتر تهاجمی «ابَرشکارچی» میل-۲۸ می‌شوند

هلیکوپتر تهاجمی دوسرنشین ضدزره میل-۲۸، که ناتو نام «هَوِک» را روی آن گذاشته، با توانایی عملیات در همه‌نوع آب‌وهوا، سامانه‌ی به‌شدت مرگ‌باری است. رادار جدید این هواگرد[۲۶] به خلبان‌ها این امکان را می‌دهد که دید ۳۶۰ درجه همراه با تصاویر راداری از زمین در اختیار داشته باشند. با توجه به طراحی این هلیکوپتر برای نابود کردن خودروهای زرهی دشمن، روسیه از آن در اوکراین نیز استفاده کرده است. میل-۲۸ از نظر حمل مهمات فوق‌العاده قدرتمند است. می‌تواند بیش از ۲۲۰۰ کیلوگرم مهمات، شامل موشک‌های هدایت‌شونده‌ی ضدتانک «۹ام۱۲۰ آتاکا[۲۷]»، یک توپ ۳۰ میلی‌متری، و غلاف راکت را با خود حمل کند. به گزارش نشریه‌ی «دیده‌بان محیط عملیاتی» [وابسته به «دفتر مطالعات نظامی خارجی» ارتش آمریکانوع «ابَرشکارچی[۲۸]» این هلیکوپتر همچنین می‌تواند موشک‌های هوابه‌هوا، مانند آر-۷۴[۲۹]، را با خود حمل کند که قادر به هدف قرار دادن هواپیماهای دشمن، پهپادها، موشک‌های کروز، و حتی جنگنده‌های نسل پنجم هستند. بخش اعظم ناوگان بالگردهای تهاجمی کنونی تهران[۳۰] شامل سامانه‌های قدیمی و غیرپیشرفته‌ای مانند نسخه‌ی «اِی‌اچ-۱جِی بین‌المللی» هلیکوپترهای «کبرا» ست که ایران برای اولین بار بیش از چهار دهه پیش آن‌ها را [از آمریکا] خریداری کرد. الحاق یک سامانه‌ی پیشرفته‌ی هلیکوپتری به زرادخانه‌ی ایران همچنین می‌تواند بمباران‌های نیروهای نیابتی این کشور در منطقه را نیز تقویت کند.

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

یک فروند هلیکوپتر تهاجمی «میل-۲۸». این هلیکوپتر با هدف تقابل با تجهیزات زرهی دشمن طراحی شده است. (+)

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

بخشی از تجهیزات و تسلیحات هلیکوپتر تهاجمی «میل-۲۸». این هلیکوپتر نه‌تنها در مقابله با دشمن در جنگ احتمالی، بلکه برای مأموریت‌های دیگری، مانند حفاظت از مرزها، نیز می‌تواند برای ایران مفید باشد. (+)

از بالگردهای تهاجمی تا شهپاد قاره‌پیما: ۵ سلاحی که ایران دوست دارد از روسیه بخرد +عکس و فیلم

نمای دیگری از هلیکوپتر تهاجمی «میل-۲۸». گفته می‌شود این هلیکوپتر علاوه بر اهداف زمینی و هلیکوپترهای دیگر، حتی توان مقابله با موشک‌ها و جنگنده‌های دشمن را نیز دارد. (+)


[۱] ۵ Weapons Iran Would Love To Buy From Russia Link

[۲] Ukraine in maps: Tracking the war with Russia Link

[۳] Russia And Iran: A New Economic Alliance Brewing? Link

[۴] اس-۴۰۰ لینک

[۵] سوخو-۳۵ لینک

[۶] Status-۶ Oceanic Multipurpose System Link

[۷] میل-۲۸ لینک

[۸] Su-۳۵: Russia’s ‘Quasi-Stealthy’ Hybrid Fighter That Has F-۲۲ Looks Link

[۹] Iran Says Deal Reached to Buy Russian Fighter Jets as Defense Cooperation Deepens Link

[۱۰] Iran to buy Su-۳۵ fighter jets from Russia - Iranian broadcaster Link

[۱۱] Tehran Flaunts New Domestically Built Fighter Jets, But Iran’s Air Force Remains Largely Antiquated Link

[۱۲] ابرمانورپذیری لینک

[۱۳] Russia’s Lethal Su-۳۵ Fighter: A Boon For Iran’s Air Force? Link

[۱۴] Iran seeks to receive S-۴۰۰ missile systems from Russia Link

[۱۵] S-۴۰۰ Triumf Link

[۱۶] ۴۸N۶ Link

[۱۷] نورثروپ گرومن بی-۲ اسپیریت لینک

[۱۸] A Threat To The U.S. Military: Will Russia Sell Its S-۴۰۰ Air Defense To Iran? Link

[۱۹] Iran protests: Victims shot in eyes hold on to hopes Link

[۲۰] WATCH: Women and girls are still protesting in Iran. Here’s why Link

[۲۱] Russia Supplies Iran With Cyber Weapons as Military Cooperation Grows Link

[۲۲] شهپاد لینک

[۲۳] Russia’s New ‘Poseidon’ Super-Weapon: What You Need To Know Link

[۲۴] Russia Begins Sea Trials of Nuclear-Capable ‘Poseidon’ Underwater Drone Link

[۲۵] Are The U.S. Navy And Iran Headed For A Showdown? Link

[۲۶] Russia’s Mi-۲۸NM Attack Helicopter Seen Using New Anti-Armor Missile In Ukraine Link

[۲۷] ۹M۱۲۰ Ataka Link

[۲۸] Meet The Mi-۲۸: Russia’s Helicopter Gunships Are Dying In Ukraine Link

[۲۹] R-۷۴ Link

[۳۰] Beyond Su-۳۵s: The Russian Helicopters And Missile Systems Iran Might Soon Acquire Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 203
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    این خبر ممکنه به مذاق برخی غربگدایان داخلی و منافقان داخلی خوش نیاد. بسوزید از رابطه خوب و قوی ایران و روسیه🤣🤣🤣. الحمدالله
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      83 14
      نگید غرب گرا بگید کالا یک بار مصرف اصلاحات اقازاده اصلاحات تمام کانال های تلگرام دستشونه بهشون فرمان میدن اصلا بیچاره ها نمیدونن عقل منطق چیه
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      62 70
      اینطور که از قرائن و شواهد پیداست :: شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه.
    • US ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      نوکر کمونیست!یکی از کمک های روسیه رو بفرما!بعد از چند ماه وقتی روسیه با آمریکا جور شد خواهید دید ، بهت سلاح میده یا علیه تون در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای میده
    • ناصر IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      وقتی خود وزیر دفاع فرمودند بحث سوخو 35 فعلا منتفی است شما چه اصراری به وجود آن داری؟ 2 ساله دارید تو بوق و کرنا می کنید خب پس کو؟ تا 10 سال دیگه هم سوخویی در کار نخواهد بود نگید نگفتید
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      58 27
      برو پوتین تو بقالی منتظرته برات انواع سلاح کنار گذاشته
    • محمدرضا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      51 62
      فعلا که به خاطر سیاست خارجی خوبمون !! ، هیچ جنگنده ای نداده به ایران. ما برای روسیه بازیچه ای هستیم که با غرب معاملاتشو بگردونه !!
    • یک بسیجی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      79 6
      رسانه های غربی با انتشار هزاران مقاله به دنبال انگاره سازی منفی از ایران در ذهن مخاطبان خود هستند . انها هیچ اشاره ای به رفتار کشورهای غربی در نقض پیمان های خود با ایران نمی کنند و سعی میکنند ذهن مخاطبان خود را بر علیه ایران شستشو دهند . متاسفانه هیچ ارگانی در ایران خود را موظف به خنثی سازی این توطئه فرهنگی نمی کند و بهتر بگویم برای افکار عمومی مردم اروپا و امریکا و ...اهمیتی قائل نیستیم در حالی که با این انگاره سازی است که افکار عمومی کشورهای دیگر پس از بمباران شیمیایی سردشت که یک جنایت جنگی است سکوت میکنند و یا با همین انگاره سازی که سردار سلیمانی ، فرمانده مقابله با داعش را ترور میکند چون قبلا او را بعنوان یک تروریست در اذهان اروپا و امریکا جا انداخته اند . متاسفم که گوش شنوایی نیست و نظرات و طرح های دلسوزان را نمی فهمند
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      50 17
      روزی که ایران سوخو 35 هایش را به نمایش بگذارد قیافه غربگدایانی که پول مزدوریشان برای یانکیستان را باید به علت بی کفایتی به ارباب برگردانند، دیدنی تر است!!!
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      7 12
      با وجود اینکه روسیه به پول احتیاج داره، اما آنقدر احمق نیست که وقتی که در حال جنگیدن هست، و هر لحظه احتمال حمله ناتو به روسیه وجود داره، نمیاد ادوات نظامی خودش رو بده به همسایه ای که استراتژیک و متحد محسوب نمیشه
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      6 7
      بورس .اقتصاد مریض درست کن نمی خواد از جیب من سهامدار. بری مالمو سلاح بخری
    • عال IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      9 4
      اونا غربگرا یا غربگدا هستن یا جنابعال وطن فروشی؟یه متخلف رانندگیو گرفته بودیم می گفت بقیه برعکس اومدن! نمی گفت خودش خلاف رفته خورده ب مردم!
    • شناس IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      5 3
      این محمد رضا حالش خوش نیست می گه سیاست خارجی خوبمون!!! مسخره می کنه. اتفاقن تنها باری که درست عمل کردیم همین احصار سفیر روسیه بوده.حتا زمان روحانی هم قراردادشو بستن سو۳۵ ولی از ترس ترامپ ندادن بهمون
    • ناشناس IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      13 4
      شما فعلا سوخو35ها رو بگیر که قرار بود عید امسال بگیرید تا ما بعدا بسوزیم.😂😂
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      11 8
      پس وظیفه تک تک شما روسگرایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد الحمدالله
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      18 2
      کدوم رابطه ؟!اره رو سیه گفت بفرما بگیر اس سیصد یادتون رفته 13 سال بد با بد بختی داد
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      7 1
      داداش اینایی که خوندیم خبر نبودن، فعلا صرفا تحلیل های اون ور آبیه
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      8 0
      شهپاد.همانطور که s300 از رده خارج بعد از ۳۰ سال بهت داد و s500 داد و عربستان و ترکیه تازه s40p از رده خارج میکنه پاچه
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      5 4
      مرگ بر روسیه متجاوز مرگ بر پوتین کثیف و ننگ بر مزدوران وطنی و حامیان متجاوز
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 4
      ما همه فناوریهای مورد اشاره در مقاله بالا را خودمان داریم بلکه بیشتر💙💚✌✌✌✌✌💯💯💫💫👊👊💪💪💪
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 1
      یانکی تو چقدر نایسی😉 🤣🤣🤣👎
    • ناشناس IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 0
      فعلا که تحویل سوخو 35 رو هواست .. چون نتانیابو عمو پوتین رو تهدید کرده ...
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      0 0
      نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    25 42
    اوه. اوه. چه فشاری سنگینی برخی داخلی ها بخورن از این خبر که دوست داشتن کلا ایران و روسیه رابطشون شکرآب شود🤣🤣🤣. الحمدالله به حق مهدی فاطمه
    • DE ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      8 0
      دستمون باید روی زانوی خودمون باشه از تجربه ی دیگران میشود استفاده کرد.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 4
      چند بمب افکن سوخو-34 (sukhoi SU-34) بخرید. این بمب افکن جواهره.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 4
      چند بمب افکن سوخو-34 (sukhoi SU-34) بخرید. این بمب افکن جواهره.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      6 4
      خجالت نمیکشی اسم الله و حضرت فاطمه رو در کنار کومونیست میاری چقدر خواری
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    16 29
    خرید منافق سوز و برخی غربگدا سوز 🤣🤣🤣. الحمدالله
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    33 9
    به ترکیه جونش هرچی بخواد میده.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      18 38
      تو ترکیه را با جمهوری اسلامی مقایسه میکنی؟!!!!!
    • عال IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      12 3
      ترکیه و اردوغان زرنگن. ضمن اینکه تحریم هم نیستن و سیاست دارن. وگرنه توانایی هاشون کمتر از ایرانه. اینجا یا برچسب غربگرایی می خوری یا ساندیس...جرات نداری حرف بزنی که ب نفت منافع مالی باشه. سریع یه انگی می زنن
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      ترکیه به اسراییل رابطه خوبشو داره، با آمریکام داره
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    48 10
    میدن بهتون.خخخخخخ
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 9
      پماد بهت ندادن خخخخ
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    15 8
    کریدور فعلی شمال به جنوب سه شاخه گرگان ترکمنستان، آستارا روسیه و تبریز ایروان دارد. در صورت شکوفایی خط تبریز- ایروان -گرجستان، زنجان و تبریز مستقیما به اروپا وصل می شوند و شکوفا خواهند شد و این را عثمانی نمی خواهد. در حقیقت هدف پنهان عثمانی جلوگیری از تبدیل تبریز به یک شاهراه و هاب عظیم بین المللی ریلی است: زیرا تبریز می تواند مرکز تقاطع ریلی ترکمنستان- تبریز، دربند روسیه-بادکوبه- اردبیل-تبریز، گرجستان- ایروان-تبریز- بنادر جنوب، تبریز-نخجوان، تبریز-بازرگان- ترکیه، تبریز-ارومیه- ترکیه، و تبریز-مراغه-عراق-سوریه، باشد. در صورت راه اندازی دالان زنگزور-سیونیک-نخجوان، تبریز، اردبیل و ارومیه از مرکزیت خواهند افتاد و به حاشیه جریان ترانزیت بین الملل می روند.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    8 4
    کریدور فعلی شمال به جنوب سه شاخه گرگان ترکمنستان، آستارا روسیه و تبریز ایروان دارد. در صورت شکوفایی خط تبریز- ایروان -گرجستان، زنجان و تبریز مستقیما به اروپا وصل می شوند و شکوفا خواهند شد و این را عثمانی نمی خواهد. در صورت راه اندازی دالان زنگزور دیگر تبریز، اردبیل و ارومیه از مرکزیت خواهند افتاد و به حاشیه جریان ترانزیت بین الملل می روند.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    52 6
    در دیدار اخیر مقامات اسراییل با روسیه تحویل سوخو ٣٥ به ایران کنسل شد.
    • رحمان IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      35 4
      وزیر دفاع هم صراحتا خرید سوخو 35 را منتفی دانستند!
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      42 8
      بازم روسیه نظام را تحقیر کرد.
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 8
      تو هم اونجا بودی
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 0
      حرف شما کاملا درسته همین حرف رو از فرماندهان ارشد نیرو هوایی شنیدم
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    10 7
    همهشونو باهم میخام
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      5 2
      یعنی منقل و گل و کوکائین رو با هم؟ به خودت رحم کن
  • محمد جواد IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    33 7
    دلخوش های که انتظار سوخو میکشن کجان این جنگنده ها به شما نمیدن خیالتون راحت
  • مجتبی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    21 31
    با اعلام لغو قرارداد خرید سوخو از روسیه توسط وزیر دفاع، امریکا به هدف دیرینه خود که عدم دسترسی ایران به جنگنده دوربرد سوخو است بدون هیچ تلاشی دست یافت
    • مرتضی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      بدون تلاش نتوانی آزاد شدن برادر
  • پری مجرد44 ساله IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    13 28
    باز هم خبر بدبختی نوکران بیوطن کاخ سیاه پس چه باید کرد؟__وظیفه تک تک شما آمریکا گدایان جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید که اگر خدای خواسته شکستی برای آمریکای قوم لوط در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 1
      پیچیده است بازی های دنیا... اللهم عجل لولیک الفرج
  • US ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    33 6
    روسیه دست بگیر دارد، منتظر باشید تا روسیه بدهد
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 11
      منتظر باش تا اربابت بایدن به تو منقل دهد
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    40 4
    این صحبت‌های رئیس ستاد مشترک چه معنایی دارد؟ چرا روسیه سوخو 35 را به ایران نداد؟! همان بازی اس 300 است؟! این روس ها رسما از بازی دادن و تحقیر ایران ارضا می شوند.
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      17 5
      تحقیر حاکمان کشورهای تحت سلطه روسیه دکترین قدیمی کرملین است.
    • مهدی ب IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      12 0
      اینا ایرانو می خوان برا اینکه تا ابد با کارت ایران بازی کنن و معامله کنن
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 2
      مهدی ب عزیز و دو کامنت بالایی، تا ابد با کارت منقل بازی نتوانید کرد
  • کارمند ساده IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    29 5
    اگر قرار باشد این خرید ها از کشورهایی مثل روسیه و چین کمونیستی ؛ مثل زدن تاسیسات هسته ای بوشهر و یا ساختن جاده ها در ایران باشد که واویلا....سالهای سال به طول می انجامد.....
    • جمال IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      11 9
      وزارت راه و شهرسازی دولت های وقت پول پیمانکاران چینی را ندادند و با ترک فعل ها باعث تعطیلی های متعدد و اعتصاب آن ها شدند 80 درصد ساختمان و جاده های قطر و امارات و... را چینی ها ساختند بدون ترک فعل مسئولانش
    • کارمند ساده IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      11 0
      اگر ترک فعلی بوده است، قوه قضاییه چه کاره است؟ترک فعل را که همه می دانیم از جمله خوابانیدن مسکن مهر که پیشران اقتصاد ایران بود و 400 صنعت با آن خوابیده شد
    • کارمند ساده IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      6 0
      اگر ترک فعلی بوده است، قوه قضاییه چه کاره است؟
    • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      اسم شریف کارمند را نگذار، ای مزدور قوم لوط و نوکر کاخ سیاه
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    21 6
    مسخرس با باور دیگه اس ۴۰۰ بخریم
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      16 35
      چه خوش باور باور داری به باور؟!!
    • عال IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      6 2
      باور ۳۷۳ خوبیش اینه التماس نداره و در صمن مانند اس۳۰۰ های سوری روسیه نمی کنه کدها و فرکانساشو بده اسراییل البته شکار موفقم نداشته تا بحال
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    21 4
    اسرائیل نمیزاره
    • کارمند ساده IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 7
      جدی میگی وای ترسیدیم. اگه بیل زنه جلوی غزه و کرانه باختری رو بگیره
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    25 6
    همش رویاست
    • کارمند ساده IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 9
      که منقل را ترک کنی؟ نه تو میتونی
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 8
    تانک های روسی هم در اوکراین خیلی خوب کار کردند هر چند ایران تانک های خوبی داره ولی هم در زمینه دریایی و هم هوایی و هم سایبری نیاز به تجهیز شدن هست. البته روسیه در زمینه سایبری خیلی قدرتمند نیست ولی بسیار بهتر از ایران هست
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    12 3
    فقط خرید سوخو35 هلیکپتر می تونه درست باشه و موارد بعدی داستان پردازی بیش نیست !!!
  • مهرداد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    27 7
    اره بشینین تا روسیه خیانتکار بهتون جنگنده و سیستم پیشرفته بده...شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 9
      شتر در خواب بیند مهرداد را، که رفت پا منقل ولی کنترل نکرد خود را
  • امیرحسام قاسمی DE ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    29 3
    دوستان روس گدا متوجه نمیشن همونطور که S300 روربه ایران نداد Su35 رو هم لغو کرده؟ روسیه بیشتر اینکه با ایران دوست باشه با اسرائیل دوسته، ایقد درکش برا شما سخته؟
    • محمد IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 5
      روسیه با اسرائیل بیشتر از ایران دوست نیست. بسیاری از تجار و مالکین کارخانه های سنگین روس یهودی های روی هستن. عملا نمیتونه با ایران دوستی کنه چون تحت فشار سنگینی قرار میگیره مخصوصا در وضعیت فعلی.
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 8
      امیرحسام جون تا کی میخای نوکری بایدن مشنگ رو بکنی ؟
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    21 4
    حتما بهتون می فروشن
    • حاجی از سه راه جوبشور IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 6
      حتما برو سر منقل بابات
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    28 1
    آخه کی قبول میکنید که روس ها به خاطر روابط عالی با اسراییل و کشورهای حاشیه خلیج فارس حتی یک پیچ جنگنده و بالگرد به ایران نمیدهند نمونه اش میگ و سوخوهای موجود در نیروی هوایی که حتی تامین قطعه هم نمیکنند حد ایران همان کامیون های نظامی است نه بیشتر از روسیه هم توقع بیجا نداشته باشید
    • کارمند ساده IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 5
      آخه کی قبول میکنی که منقل پاپات رو بفروشی
  • حبیب IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    24 1
    فعلا که سوخو35 رو هم کنسل کرد.روسیه به ما سلاح بده نیست
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    19 2
    فعلا سوخو ها را بگیرید بعد نسخه بدید
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 10
      پماد میخای؟
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    23 4
    نوکران کمونیست و پوتین
    • کارمند ساده IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 11
      نوکران نازیست و فاشیست و بایدن و قوم لوط
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    9 5
    اطلاعات نشریه غلط هست. ایران علاقه ای به خرید اس 400 ندارد چون مشابهش را دارد
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 0
    خب در اینکه این تجهیزات همگی کارامد و خوب هستند شکی نیست و اینکه ایران نیازمند این تجهیزاته (حداقل نیازمند جنگنده و بالگرد میل هست) هم شکی نیست. اما نکته اینجاست که مثلا تجهیزاتی مثل اژدر پوسایدون رو به ایران بده مثل اینه که روسیه چند تا موشک قاره پیما به همزاه سر جنگی اتمی رو به ایران بده بگه برای خودتون. امری محال هست. // نکته بعدی اینه که درسته ایران و روسیه در تقابل با غرب در یک مسی گام بر میدارند اما اولا قرار نیست در تمام مسائل دیدگاه مشابهی داشته باشند و این باعث میشه شرکای استراتژیک همه جانبه نباشند. مثل رویبه و بلاروس یا کشورهای مشابه. دوما هرکدومشون تلاش دارند در این مسیر استقلال خودشون رو کامل حفظ کنند. یعنی با هم همکاری میکنند اما هیچ کدوم زیر سایه ی دیگری نخواهد رفت/// نکته ی آخر هم اینکه شاید اگه یک دهه یا پانزده سال قبل بودیم ایران به سرعت اقدام به خرید از روسیه میکرد اما در این یک دهه اخیر به سطحی از بازدارندگی رسیده که نیاز فوری ای برای خرید تحهیزات نظامی نداشته باشه. پس سر فرصت با چانه زنی و خیلی دقیق خرید خواهد کرد. اینکه میبینیم تقریبا چهار سال از ابراز علاقه اولیه نهاجا به سوخو میگذره اما هیچ تحول خاصی صورت نمیگیره همین موضوعه.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 2
    همان پاسخی که پوتین به نتانیاهو داد پول نداریم با ایران باید تجارت کنیم
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 0
    نیازمند سلاح برای جنگ های آب هستیم
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 3
      نیاز به پماد داری
  • احمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 2
    یکی از احتمالاتی که در همان روزهای مذاکره و توافق برای خرید سوخو 35 میدادم این بود که شاید داستان s300 دوباره تکرار بشه. که متاسفانه شد. بالاخره سیسات مدارن و مسولین و حتی مردم باید متوجه بشن که ما به لحاظ ایدئولوژیکی با هیچ یک از کشورهای دنیا جز عراق و لبنان قرابت زیادی نداریم.
  • فرید IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 11
    حتما می فروشن
    • کارمند ساده IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 8
      پماد بگیر به نتانیا و اون بایدن مشنگ هم بده
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    10 2
    کشور ما باید تو تولید سلاح به خودکفایی برسه روسیه اگه بیل زن بود که مثل موجود دراز گوش در باتلاق اوکراین گیر نمی کرد.
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 1
      نمی تونه. خرجی هم سر بهبود و افزایش خط تولید ها نکردن
  • احمد IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    8 2
    جالبه ما داریم تخلف می کنیم از متجاوز حمایت می کنیم و او الان که به ما نیاز داره باز سوخو نمی ده فقط اعلام کرد تا عربا حساب کار دستشون بیاد بعد جنگ که اصلا ما رو تحویل نخواهد گرفت
    • محمد IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 111
      راست میگی شماها ۴۴ ساله همواره از متجاوز حمایت کردین از وقتی سرگرده تون رفت با صدام روبوسی کرد تا حالا
  • ناشناس IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    12 0
    سلام ظاهرا فروش سوخو ۳۵. هم مثل اس ۴۰۰ منتفی شده (بخاطر اسراییل). روسیه مانند چین فکر منافع مادی خود است
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 1
    روسیه هیچ وقت به ایران این تجهیزات نمی چون از طریق نفوذی های غربی به آمریکا داده میشه مثل قضیه هلی کمتری که غزالی داددند
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 2
    باشه
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      خخ
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    12 1
    من حاضر بودم 3 تا اف 15 استاریک ایگل داشتم تا 30 فروند سوخو 35 به دردنخور..
    • پدی ازپیج همسایه IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 7
      من حاضر بودم تو دیگه پا منقل نری ده تا کلاش بجای هواپیما به ما میدادن
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 7
      خب معلومه که از جنگنده ها هیچی نمی فهمی!!!
    • آرش IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      استاریک؟!!
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 8
    سلاح و موشک بتنهایی کافی نیست نیروی زبده میخواهد با این سربازان واکسن زده که حتی حریف طالبان نشدند بجایی نمیرسیم
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      5 1
      آمریکا رو میگی؟ آره راست میگی حریف طالبان نشد
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 4
    میخرد اما با خالی کردن جیب ملت ایران
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 2
      بازم نامرپرهیزی بازم مصرف کالای تقلبی
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    15 2
    نماد مقاومت در جهان جناب زلنسکی نشان داد که سلاح های روسی کارامدی برای جنگهای نوین را ندارد
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 3
      کوکائینفسکی رو میگی؟
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 3
    امیر آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران: ایران هنوز قصد خرید جنگنده سوخو 35 را ندارد گفت: در حوزه هوایی شرایط بسیار خوبی داریم و در همه زمینه‌ها مثل ساخت، تولید و تحقیق و... جزو کشورهای برتر دنیا هستیم. جالب است به رنگ آمیزی چند عدد جنگنده اف ۵ در ایران می گویند ساخت جنگنده و برتری در جهان! می خواهند برای مقابله با جنگنده های نسل پنجم اف 22 و اف 35، جنگنده اف 5 و اف 14 را بفرستند. آمریکایی در مقابل آمریکایی!!
    • ۳۰۱ IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      5 0
      بابا نمایندگی ایران در سازمان ملل تایید کرده بود این توافق نهایی شده! از جمیع ادله این برداشت می شه که روسیه دوباره بازی اس۳۰۰ رو سر ایرانی پیاده کرده که تو اوکراین مسلحش می کنه کاری که چین و کره ش نکردن!!! و این بار دسگه دادگاه لاهه هم طرف ایرانو نخواهد گرفت که روسا بدنش
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 5
    با این تفاصیل نسبتا جزئی . احتمال زیاد امسال شاهد خرید های خود در کشور هستیم
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 0
    خودباوری وخواستن توانستن است ازهمه مطالب این نشریه که با دنیای احتمالات حرف زده مهمتراست این مطالب با اهمیت نیستند وازاحتمالات سخن گفته است .بهش توجه ایی نکنید
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 2
    اگر مصاحبه اخیر وزیر دفاع رو دیده و خونده باشید متوجه خواهید شد که خرید سوخو ۳۵ از روسیه منتفی ست!!! اینکه چرا؟ رو نمیدونم ولی یا روسیه تحویل نمیده و مخالفه و یا اینکه دلیلی دیگه داره. وزیر فرمودند ما خودمون میسازیم. البته فرمایش درستی ست. اما تا ما چیزی در حد سوخو ۳۵ بسازیم خدا میدونه چند سال باید منتظر بمونیم!
    • حاجی از سه راه جوبشور IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 5
      جدا خرید منقل رو منتفی کردی؟
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 2
    عمرا اگه روسیه به ایران جنگنده و بالگرد پیشرفته بده .میدونند بعدا برای خودشون بد میشه.
    • آب نمکی IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 1
      روسیه ایرانو تو آب نمک خوابونده تا روزی بهش هجوم بیاره. برا همین سلاح نمی ده که بعدن قوی بشه جلوشو بگیره
  • ایرانی می تواند IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 2
    افسوس از پول نفت بی زبون
    • ایران توانست IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 4
      افسوس از پول پاپا که بریزی تو منقل
  • روسیه، تحریمی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 0
    ما نباید هر گونه پهپاد گلوله خمپاره سلاح بدیم به روسیه تا یاد بگیره برا بار بعدی به پیمان وفا کنه
  • زرشک IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 2
    متاسفانه تاریخ هر روز داره برای ما تکرار و تکرار میشه و ما عبرت نمیگیریم.تا کی باید فریب روس ها رو بخوریم؟چرا سیاست خارجی ما اینقد ضعیفه!!!
    • کارمند ساده IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 3
      آره والا تا کی باید پای منقل باشی و آب زرشک بنوشی عزیز دل به خود بیا
  • koroush IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 0
    آزموده را آزمودن خطاست!
    • کوروش IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 2
      آزمون بازیکن خوبیه روسیه هم بوده
  • NL ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 3
    عمرا.فعلا که عالی جناب پوتین وارد جنگمون کرد وعده سرخرمن داد..زد ریرش خائن تر از عالیجناب پوتین نیست
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 4
      خائن تر از بابات خودتی
  • مجید IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 1
    روسیه، تیر تفنگ بادی هم به ایران نمیده! خوش خیالهای ساده
    • حاجی از سه راه جوبشور IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 3
      برو جانم برو لحیم کاری ت رو انجام بده چی کار به این کارا داری
  • بیداری IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    8 6
    فعلا که روسیه به نخست وزیر رژیم صهیونیست در مسکو قول داد هیچ جنگنده و سلاحی به ایران تحویل ندهد. و کمتر از سه هفته بعد از این وعده ی پوتین به نتانیاهو در خلیج فارس و نزد کشور های عربی نیز به مشتی دلار متحد استراتژیکش را فروخت. اما گویا شرقگدایی و روابط با شرق را برسرتان و مغزتان میخ کوب کرده اند. بعید نیست به مادران عده ای توسط پوتین تجاوز شود و این عده بیایند و با افتخار بگویند پوتین نبود و مقصر ماییم که مادرانمان مورد تجاوز قرار گرفتند.
    • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 4
      این همه رو تو بیداری نوشتی یا پا منقل وقتی خواب و بیدار بودی؟
    • کمک IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 0
      ما فکر می کنیم «متحد استراتژیک» روسیه هستیم. سفیر روسیه در عراق گفته بود ایران متحد ما نیست! حالا هی پهپاد و تسلیحات بدن روس
    • در جواب کمک IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 2
      برا ترک کمک نمیخای؟
  • اف22رپتور IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 0
    مانورهای کبری بوگاچف یا مانور کولبیت دیگه واسه داگفایتهای امروزی کاربردی نداره چون با افزایش برد راداری جنگنده های امروز دیگه به ندرت دو تا جنگنده اینقدر به هم نزدیک بشن که بخوان ازین مانورها استفاده کنن چون موشکهای هوا به هوای دو طرف قبل از خود جنگنده ها به ملاقات جنگنده دیگه میره. در نتیجه چیزی که بیشتر نمود پیدا میکنه در نبرد هوایی امروز برد راداری و قدرت تسلیحاتی جنگنده است نه چالاکی..
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 4
      ببین چون پرسیدی اول باید خودت بخای تا پا منقل نری، اراده
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 2
    اسرائیل هرگز نمیزاره روسیه به ایران سلاح بفروشه روابط روسیه و اسرائیل بسیار عمیقه
    • پری مجرد44 ساله IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 10
      به عمق روابط تو با منقل بابات میرسه؟
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      6 3
      پری خجالت بکش مرتب چرند نگو.برو سر غذات ک رو گازه و تو کار بزرگترا دخالت نکن
    • پری 44 ساله IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 4
      برو گلم برو سر منقلت
  • ۳۰۱ IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 1
    این میل ۲۸ همین طوری داره سقوط می کنه خداوکیلی ارزش داره با وجود طرحی مانند طوفان۲ التماس اینو به روسها کنیم که تازه تنوع نگهداری و تعمیرات بالگردم اضافه بشه؟
  • بشار عبدالواحد IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 4
    چشم عباس اقا
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 1
      چشم جناب شوت زاده
  • AE ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 2
    من قصد فضولی ندارم ولی شما همیشه می گویید همه اینها را ما خودمون می سازیم ولی حالا می خواهید بخرید از جمله باور ۳۷۳
    • بشار عبدالواحد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 1
      منم قصد دخالت ندارم
  • جف IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 3
    سوخو۳۵ تحویلش به ایران تا دوسال دیگه مالیده است جای t90 تو خرید ایران خالیست
    • سلام بر عاشقان شازده IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 3
      جدی میگی؟ __وظیفه تک تک شما آمریکا گدایان جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید که اگر خدای خواسته شکستی برای آمریکای قوم لوط در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 2
    خود فرماندهی روسیه ایرادی که از سو۳۵ گرفته بودن این بود چون دوربرده، تک خلبانش خسته می شه و برا همین سوخو۳۰ رو ترجیح داده بودن. سوخوها از بس بزرگن سطح مقطع راداری شون در حد یک کشتی تو رادار هستن! جی۱۰ با موشک رادارفعال دوربرد و کلی آپشن بهتره
    • کارمند ساده IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 4
      من فقط نگران سلامتی ات هستم
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 3
    پس وظیفه تک تک شما روسگرایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • بشار عبدالواحد IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 2
      فشار بخور کوکائین گدا😘
  • reza IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 0
    این خبر بیشتر مضحکه تا واقعیت😂😃🤣
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 4
      تمام وجودت مضحکه😝😘
  • US ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 2
    جنگ اوکراین نشان داد روسها چقدر در فناوری عقب هستند سلاح هایشان برای بیست سال قبل جواب میدهد
    • پدرام IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 0
      درباره سلاح های پیشرفته و یا پس رفته بلوک شرق باید گفت شتر در خواب بیند پنبه دانه ..... باید تا دیر نشده فکر چاره ای کرد تا ایران و به باد فنا ندادن
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 3
      پدرام جون کراک و گل پدر انسان رو درمیاره نکن این کارها رو. ورزش کن
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    شهپاد رو خوب اومدی👻اشتباه تایپی بود نه؟
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 144
      متانول خالص نزن
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      شناور هدایت پذیر از دور=شهپاد
  • 😛✌️ IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 0
    نه برا چی بخریم ما دوس داریم واگنر بره فقط برامون تسلیحات تاپ بیاره 🧚 مدال ایرانی افتخاری بدیم بهشون مهر آیینان یک کیش و تبار بودیم. ایول
    • 😘🤣 IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 3
      من دوست دارم روزی رو ببینم که منقل پاپات جلوت هست ولی با اراده نمیری طرفش🤪✌❤
  • :) IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 2
    مگه کمونیست فحشه غربگدایان عزیز؟ احزاب چپ همه جا هستن بایستی در ایران هم میبودن شما غربگداها بجایشان نشستید!؟ روسیه رسما مسیحیه و چین هم به آیین فرهنگی خودش پیرو پیامبر خودش کنفسیوس کبیر :)
    • :(( IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 1
      مگه فاشیست و قوم لوط فحشه؟ قوم تاریخی بودن الانم حاکم آمریکا هستن، نوکر اونها بودن ناسزا هست که ناراحت میشی؟
  • علی اسیابان IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 3
    درود بر رو سیه کشوری بزرگ یا امکانات بسیار و ازادی خواه که زیر بار زور و ستم نمی رود وبا امپریالیسم و ستم مبارزه می کند
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 1
    ب جز بالگرد میل ۲۸ و اس ۴۰۰ بقیه گزینه ها نامحتمل است و از این ۲ گزینه نیز. ایران ظاهرا مایل ب خرید اس ۴۰۰ نیست.
    • وری یردی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 0
      ما طوفان دو رو ساختیم. اتفاقن گلوگاه بالگرد برا ایران راحت تر حل شده. نیازی به میل زمان صدام که ارتقا یافته نیست. از بس سنگین و بزرگن یک هدف برای موشک های پدافندی و دوش پرتابند
  • سلام بر عاشقان امام حسین IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 1
    دوستان از خواب زمستانی بیرون بیایید روس ها هیچ چیزی برای ارئه به ایران که سهله به جامعه ی بشری ندارد
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 0
      لعنت بر دشمنان
    • کارمند ساده IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 2
      سلام بر شما عاشقان امامتون جورج واشنگتون برده دار
  • عمیر IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 0
    مرگ بر زنده باد اوکراین
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      واقعا درست گفتی. زنده نباشی
  • علی ۱۱۰ IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 1
    سلام . یعنی اگر روسیه سوخو ۳۵ ها رو نده به ما . به نظر من باید دهن روسیه و نوچه های داخلی روسیه رو که کم هم نیستند رو گل گرفت ی
    • بایدن۲۲۰ IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      1 4
      یعنی باید دهن شماها بیوطن های دلباختگان قوم عاد و ثمود رو سرویس فرمود و البته شده و بیشتر بادا
  • حسین IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 1
    خرید تسلیحاتی از روسیه اشتباه محضه ،روسها در فن آوری نظامی از تکنولوژی قدیمی استفاده میکنند و تجهیزات بروز خودشون رو به ما نخواهند داد ،با کمی اعتماد به نفس و سرمایه گذاری میتوانیم کمبود های نظامی رو جبران کنیم.
    • حسن IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 3
      باز رفتی بالای منقل؟
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 3
      عادت به کوکائین آشپزخانه ای اشتباه محضه
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    ما نیازی به خرید سلاح از هیچ کشوری نداریم هر چه برای دفاع لازم هست خودمان ساخته ایم و میسازیم.روسیه سلاحهای خود را برای جنگ با ناتو نیاز دارد
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 0
    این سلاح ها به درد خود روسیه نخوردند در جنگ اوکراین
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 2
      آره فقط لت و پار کرد ارتش کوکائینی رو ، ربع خاکش رو هم گرفت همین
  • ذطنططظ IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 0
    سوخو 35 هنوز نیومده و احتمال داره هم نیاد...بقیش پیشکش
    • ذطنطط IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      سوخو رو ول کن به درد خودت برس
  • بهروز US ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 0
    به نظر من حتی یه قلاب ماهیگیری هم از روسیه نخرید چون ممکنه خودتون به قلاب گیر کنید روسبه وچین خائن هستن وثابت شده است ،بجای خرید انواع سلاح ،روابط دیپلماتیک ودوستانه رو پیش،بگیرید موفق ترید
  • کوثر تحویل بدین IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 1
    قرار بود کوثر های جدید تحویل داده بشوند پس چی شد.با اون اطلاعات ارتقا فانتوم ها توی مجله انگلیسی چاپ شده بود و ریز جزئیات اومده بود احساس می کنم کسانی بر ضد امنیت کشور دسیسه کرده اند.
  • ب IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    خیال خام است ، هرگز روسیه سلاح استراتژیک به ایران نخواهد داد ، اگر گرفتید آن وقت خوشحالی کنید فعلا شتر در خواب بیند
  • نکته سنج گرینی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    سایت نظامی هلندی اسکرامبل مستقر در آمستردام که از سال ۱۹۷۹ به تولید محتوا درخصوص مسائل نظامی روز به شکل انتشار یک ماهنامه اقدام می‌کند، دلیل اظهارات این مقام بلندپایه ایرانی را خودداری دولت روسیه از انتقال فناوری تولید قطعات سوخوها در ایران و ارائه دانش نگهداری هواپیما در داخل کشور تا ۳۰ سال آینده می‌داند.
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 2
      سایت محبوب منقلی ها
  • نکته سنج گرینی۲ IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    سایت نظامی هلندی اسکرامبل مستقر در آمستردام که از سال ۱۹۷۹ به تولید محتوا درخصوص مسائل نظامی روز به شکل انتشار یک ماهنامه اقدام می‌کند، دلیل لغو قرارداد از سوی ایران را خودداری دولت روسیه از انتقال فناوری تولید قطعات سوخوها در ایران و ارائه دانش نگهداری هواپیما در داخل کشور تا ۳۰ سال آینده می‌داند.
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 2
      همون سایتی بود که پیش بینی کرده بود تا آخر ۲۰۲۲ جنگ اوکراین با پیروزی ناتو تموم میشه و روسیه نمیتونه بندر ماریوپول رو هم بگیره، خیلی سایت معتبریه🤣🤪
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 1
    ما همه فناوریهای مورد اشاره در مقاله بالا را خودمان داریم بلکه بیشتر💙💚✌✌✌✌✌💯💯💫💫👊👊💪💪💪
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 1
    ما همه فناوریهای مورد اشاره در مقاله بالا را خودمان داریم بلکه بیشتر💙💚✌✌✌✌✌💯💯💫💫👊👊💪💪💪
    • رسول IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      1 1
      جای تاسفه که نمی تونی جواب درست بدی همش توهین میکنی
  • ناشناس م IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    قرار بود شب عید بیان این سوخو ها چی شد پس؟ بشینید تا بیاد.
  • رغ مهدوی IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    روسیه با تولید مشترک تامین قطعات یدکی و خدمات زیاد و طولانی سو35 مخالفت کرده و حاضر نشده سو30 اس ام یی2 رو که اویونیک سو35 رو داره بده بعلاوه موشکای دوربرد سو35 اس هم نمی ده و ایرانم کلن لغوش کرده.البته شایدم حاضر نشده باشه یک فروند35 هم بده چون اوکراین گیره
  • روسیه حقته! IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 1
    برا اینکه روس رو چزونده باشیم یکی دو فروند سوخو27 یا 30 گیر بیاریم از روش بسازیمو ارتقا بدیم تا سوخو35. میگ29 هم کپی کنیم با ارتقا بکنیمش در حد میگ35 سو24 از روش بسازیم بکنیمش در حد سو34 قطعاتشونم هند و چین کمابیش تولید می کنن
    • ایران IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      4 1
      اگه راحت بود اینکارو میکردند ممنون از نظرتون بخدا حتی ماست بندی و سابیدن کشک به این راحتی که شما فرمودین نیستا
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    تجهیزات روسی اگر به درد میخورد روسیه به چنین فلاکتی در اوکراین نمی افتاد
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    من غربگرا نیستم ولی باید واقع بین باشیم روسیه روس ها هرگز قابل اعتماد نبوده نیستند ، سوخوهای سفارش ایران هم فعلآ از جانب روسیه کنسل شده وزیر دفاع ایران این موضوع رو به نوعی تایید کرد پس دلخوش به بیگانه نباشیم
  • CA ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    مشرق نمیر بهار میاد هواپیما و هلی کوپتر از فضا میاد .
  • CA ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    خاطرات خلبانان و فرماندهان نیروی هوایی را چک کنید ببنید روس‌ها چه خیانتی در زمان تحویل میگ ۲۹ ها به ایران کردند
  • بهروز IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 0
    سو خو 35 سامانه اس 400و دهها صنایع دفای دیگر روسها به ایران نمی فروشند واگر هم بفروشند تکنو لوژی رو به ایران نمی دهند
  • US ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    عقل نشریه امریکایی: کدوم احمقی ورمیداره پوسایدون میده به ایران؟
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 1
    سوخو مالید 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    • علی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
      0 0
      منقلت مالید😉😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    اژدر حوت دو برابر پوسایدون سرعت دارد، باور 373 در د اس 400 است و پهپادهای جدید جت کارایی بسیار بالاتری نسبت به سوخو دارند، کواد کوپترها و پهپادها هم جای میل را گرفتند، بهتر است از روسیه طلا بگیریم
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    خب بخره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس