پهپاد ایرانی - نمایه

نشریه ۱۹۴۵ ضمن اشاره به موشک‌ها و پهپادهای مرگ‌بار ایران می‌نویسد: شاید بزرگ‌ترین مزیت ارتش ایران اندازه و زرادخانه موشک‌ها و سایر سلاح‌های کشنده آن باشد که اسرائیل را به‌شدت نگران کرده‌اند.

سرویس جهان مشرق - ارتش ایران اگرچه شاید مجهزترین یا هزینه‌برترین ارتش منطقه نباشد، اما قطعاً بزرگ‌ترین و قوی‌ترین ارتش خاورمیانه است. همین قدرت و اقتدار نظامی تا کنون بسیاری از تهدیدهای فرامرزی را از کشور دور کرده و بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را از تعدی به خاک ایران بر حذر داشته است. نشریه‌ی آمریکایی «۱۹۴۵» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «موشک‌ها و پهپادهای قاتل: ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ [۱]» بخشی از نقاط قوت ارتش ایران نسبت به همتایان خاورمیانه‌ایش را برشمرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن گزارش ۱۹۴۵ است.

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق زمین و زیر کوه

بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

«افتخار» اولین شکار هوابه‌هوا توسط جنگنده‌ی اف-۱۴ متعلق به یک خلبان ایرانی است که تنها چند روز پس از آغاز جنگ ایران و عراق، یک هلیکوپتر «میل می-۲۵» (نسخه‌ی صادراتی هلیکوپتر تهاجمی می-۲۵)، یا به قول خود خلبان‌های شوروی «تانک پرنده» را منفجر کرد. «جلیل زندی» (تصویر بالا در کنار یک فروند اف-۱۴ «تامکت») خلبان ایرانی، را با ۱۱ شکار موفق در جریان جنگ ایران و عراق، به عنوان موفق‌ترین خلبان اف-۱۴ می‌شناسند. روی هم رفته، عملکرد نیروی هوایی ایران با استفاده از جنگنده‌های اف-۱۴ در جریان جنگ با عراق، فراتر از انتظار بود و گزارش‌های موجود حاکی از آن است که در جریان این جنگ ۱۶۰ هوانورد عراقی شکار اف-۱۴های ایرانی شده‌اند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› بلوف‌های توخالی بایدن/ روزنامه کنگره: آمریکا مقابل ایران گزینه نظامی ندارد

›› آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر توافق نشود، چه می‌شود؟


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


رئیس‌جمهور ایران اخیراً، در مراسم سالانه‌ی روز ارتش[۲]، در بحبوحه‌ی شعله‌ور شدن تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و دولت یهودی، تهدیدات علیه اسرائیل را تکرار کرد. ارتش اسرائیل به دنبال حملات راکتی و پهپادی متعدد علیه شهرهای اسرائیل، به دارایی‌های مختلف مرتبط با ایران در سوریه حمله کرده است. رئیس‌جمهورْ ابراهیم رئیسی سخنان خود را در حالی بیان کرد[۳] که هواپیماهای جنگنده، بالگردها، و شناورهای ایرانی در این مراسم، که به صورت زنده از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، شرکت داشتند. رئیسی گفت[۴]: «دشمنان، به‌ویژه رژیم صهیونیستی، این پیام (اقتدار نظامی ایران) را دریافت کرده‌اند: کوچک‌ترین اقدامی علیه کشور، پاسخ سختی از جانب نیروهای مسلح دربر خواهد داشت و با نابودی (شهرهای اسرائیلی) حیفا و تل‌آویو همراه خواهد بود[۵]رهبران ایران مکرراً همین دو شهر اسرائیل را تهدید می‌کنند.

گزارش نشریه آمریکایی از موشک‌های مرگ‌بار و پهپادهای قاتل ایران: ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

«ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، در کنار مقامات و فرماندهان ارشد نظامی، در مراسم رژه‌ی روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ شرکت می‌کند، در حالی که سرلشکر «عبدالرحیم موسوی» فرمانده‌ی کل ارتش ایران، به وی گزارش می‌دهد. پهپادی که در تصویر در حال عبور از مقابل جایگاه است، یک فروند پهپاد انتحاری «آرش» است. رئیسی طی سخنرانی خود در همین مراسم اسرائیل را تهدید کرد که اگر «کوچک‌ترین اقدامی» علیه ایران انجام دهد، ایران تل‌آویو و حیفا را نابود خواهد کرد. (+)

گزارش نشریه آمریکایی درباره پهپاد آرش-۲/ تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟ + عکس و فیلم

تصویر منتسب به پهپاد انتحاری «آرش-۲» مجهز به جست‌وجوگر اپتیکی. ایران می‌گوید این پهپاد را با برد ۲۰۰۰ کیلومتری برای هدف قرار دادن تل‌آویو و حیفا ساخته است. ایران همچنین موشکی تحت عنوان «سجیل» ساخته است که می‌تواند مسیر تهران-تل‌آویو را در عرض فقط هفت دقیقه طی کند. پیش از «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، نیز تهدید کرده بود که اگر اسرائیلی‌ها دست از پا خطا کنند، ایران تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آرش-۲: تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟

›› تهران-تل‌آویو در ۷ دقیقه: ۵ سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی

›› دکترین بگین: اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، چه می‌شود؟

مراسم نظامی مذکور، هر سال برای بزرگداشت نیروی نظامی منظم ایران، موسوم به «ارتش»، برگزار می‌شود. ارتش از سپاه پاسداران، که مسئول بسیاری از حملات نیابتی ایران در سراسر منطقه است، متمایز است. پس از سخنان رئیس‌جمهور رئیسی، رژه‌ی طولانی‌ای با شرکت جنگ‌افزارهایی که ایران آن‌ها را پیشرفته‌ترین تجهیزات[۶] و تسلیحات نظامی خود می‌داند، آغاز شد. علاوه بر هواپیماهای جنگنده، بالگرد، و زیردریایی، انواع هواپیماهای بدون‌سرنشین برتر این کشور نیز به نمایش گذاشته شدند. شایان ذکر است که پهپادهای «بومی[۷]» کشور از جمله مهاجر-۴، مهاجر-۶، و همچنین پهپادهای کامیکازه‌ی [انتحاری] ایران، شامل آرش، کیان، و کرار، در معرض دید عموم قرار گرفتند. سامانه‌ی موشکی دوربرد زمین‌به‌هوای ایران، موسوم به «تلاش»، نیز به نمایش درآمد، و پس از آن تانک‌های ذوالفقار و تیام نیز نشان داده شدند.

گزارش نشریه آمریکایی از موشک‌های مرگ‌بار و پهپادهای قاتل ایران: ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

لحظه‌ی شلیک موشک ایرانی «صیاد-۳» از پدافند هوایی بومی «تلاش» در جریان رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش ایران. «تلاش» تنها یکی از سامانه‌های پدافندی بومی ساخت ایران است. (+)

گزارش نشریه آمریکایی از موشک‌های مرگ‌بار و پهپادهای قاتل ایران: ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

بازدید رهبر انقلاب از پدافند «سوم خرداد» که پهپاد RQ-۴ (مشهور به «گلوبال‌هاک») آمریکا را شکار کرد. [جزئیات بیش‌تر] (+)

اذعان کارشناسان بی‌بی‌سی به توانایی پدافند موشکی بومی ایران و ناتوانی ترامپ از واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال‌هاک

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران، یک - آمریکا، هیچ؛ بلوف‌های سازنده RQ-۴ درباره جنگ با ایران

›› ایران تنها شکارچی گلوبال‌هاک/ ۱۰ پهپاد دیگر آمریکا را هم بزنیم، جنگ نمی‌شود

›› آیا «شاهین» آمریکایی که شکار ایران شد تله سایبری بود؟

›› کدام چشم ایرانی «بلندپروازترین پهپاد آمریکایی» را کشف کرد؟

نگاهی دقیق‌تر به زرادخانه‌ی پهپادی ایران

خانواده‌ی پهپادهای «مهاجر»، اولین پهپادهای تولید بومی ایران هستند. اولین عضو این خانواده، مهاجر-۱، که اولین بار در جنگ ایران و عراق در دهه‌ی ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفت، توسط شرکت صنایع هوایی قدس عمدتاً برای انجام مأموریت‌های شناسایی ساخته شد. ارتباط رادیویی مهاجر-۱[۸] به‌راحتی قابل‌اختلال بود و سامانه‌ی مسیریابی خودکار نداشت، اما می‌توانست از داخل خاک ایران برای انجام عملیات به پرواز درآید. به مرور زمان، انواع جدیدی از مهاجر[۹] با پیشرفت‌های حیاتی ساخته شدند که این پهپادها را به یک عنصر ثابت در ارتش ایران تبدیل کرده است. مهاجر-۲ نیز، مانند مهاجر-۱، به عنوان یک پهپاد شناسایی عمل می‌کرد، اما با استقامت پروازی و برد بیش‌تری نسبت به مدل قبلی. نسل سوم در خانواده‌ی پهپادهای مهاجر، شاید جدی‌ترین پیشرفت‌ها را نسبت به نسل‌های قبلی داشت. مهاجر-۳[۱۰] را می‌شد برای پرتاب «جاتو[۱۱]» [برخاست به کمک جت] به ارابه‌ی فرود[۱۲] ثابت یا اسکید [نوعی ارابه‌ی فرود برای نشستن روی آب یا چمن] مجهز کرد. مهاجر-۳ همچنین می‌توانست تصاویر را به صورت زنده برای اپراتورهایش ارسال کند. با این حال، این نسل از مهاجر هرگز وارد خدمت نشد، زیرا به طور همزمان با پهپاد پیشرفته‌تر مهاجر-۴ توسعه یافت.

گزارش نشریه آمریکایی از موشک‌های مرگ‌بار و پهپادهای قاتل ایران: ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

این تصاویر هوایی توسط یک فروند پهپاد «مهاجر-۱» ضبط شده‌اند و گفته می‌شود نیروهای ایرانی در عملیات کربلای ۵، در جریان جنگ با عراق، از این تصاویر برای شناسایی موقعیت خمپاره‌اندازهای عراقی استفاده کرده‌اند. (+)

معرفی بخشی از پهپادهای مستقر در «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»، یکی از شهرهای پهپادی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران

طبق توضیحاتی که ارتش [آمریکا] ارائه داده است: «مهاجر-۴ به سامانه‌ی هدایت‌وکنترل Hyarat ۳ مجهز است که شامل ناوبری جی‌پی‌اس می‌شود. این پهپاد معمولاً یک مسیر پروازی ازپیش‌برنامه‌ریزی‌شده را دنبال می‌کند، اما همچنین می‌توان مشخصات مأموریت آن را در حین پرواز از طریق یک پیوند رادیویی از زمین به‌روزرسانی کرد. مهاجر-۴ دارای یک دوربین روبه‌جلوی [جلونگر] ثابت برای ناوبری به همراه یک دوربین روبه‌پایین [پایین‌نگر] برای رصد هوایی یا یک دوربین فیلم‌برداری سوارشده روی یک ساختار [قابل‌چرخش] گیمبال[۱۳] برای عملیات شناسایی است. منابع مختلف درباره‌ی این‌که آیا مهاجر-۴ می‌تواند دوربین مادون قرمز با خود حمل کند یا نه، اختلاف‌نظر دارند[۱۴] جدیدترین نسل از خانواده‌ی مهاجر، مهاجر-۶ است. بر خلاف نسل‌های قبلی، این پهپاد قادر به انجام عملیات‌های اطلاعاتی، شناسایی، هدف‌یابی، و حمله است. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، مهاجر-۶ همچنین دارای «قابلیت حمل پرتابه‌های نقطه‌زن، استقامت بالا در شرایط مختلف آب‌وهوایی و کاربری آسان در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف» است[۱۵].

پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

شماری از پهپادهای «مهاجر-۶» در «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳» مشهور به «شهر زیرزمینی پهپادی» ارتش ایران. جمهوری اسلامی در حال حاضر یکی از قدرت‌های برتر جهان در حوزه‌ی پهپادی است. (+)

خانواده‌ی پهپادهای «آرش» بزرگ‌ترین پهپادهای انتحاری ایران هستند[۱۶]. این هواپیماهای سنگین می‌توانند حدود ۲۷۰ کیلوگرم مواد منفجره را با خود حمل کنند و بردی تا ۲۰۰۰ کیلومتر دارند. به گزارش جروزالم‌پست[۱۷]، ایران علاوه بر انواع پهپادهای «شاهد»، پهپاد انتحاری آرش-۲ را نیز در اختیار روسیه قرار داده است.

گزارش نشریه آمریکایی از موشک‌های مرگ‌بار و پهپادهای قاتل ایران: ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

پرتاب پهپادهای انتحاری از خانواده‌ی «آرش» در جریان رزمایش نظامی ارتش ایران در شهریورماه ۱۴۰۱. گفته می‌شود آرش از جمله پهپادهایی است که روسیه از ایران خریداری کرده است. (+)

پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

یک فروند «شاهد-۱۹۱ صاعقه ۲» در نمایشگاه دستاوردهای نظامی «اقتدار ۴۰». صاعقه یکی از پهپادهای ساخت ایران است که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، چشم روس‌ها را گرفته است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› همکاری‌های جدید تهران و مسکو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› بازنویسی قواعد بازی در خاورمیانه توسط ائتلاف ایران-روسیه مقابل چشم آمریکا

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی ایران و روسیه

ارتش در مقایسه با کشورهای منطقه

شاید بزرگ‌ترین مزیت ارتش ایران نسبت به ارتش‌های همسایه، اندازه‌ی آن باشد: ارتش ایران بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه است. اندازه‌ی ارتش ایران و زرادخانه‌ی موشک‌ها و سایر سلاح‌های کشنده‌ی آن، اسرائیل را به‌شدت نگران کرده‌اند. اگرچه اظهارات رئیس‌جمهور رئیسی در جشن سالانه‌ی ارتش به احتمال زیاد اغراق‌آمیز بود تا به اهداف تبلیغاتی خودش برسد، اما ارتش اسرائیل بدون شک این صحبت‌ها [و تهدیدها] را مدنظر قرار می‌دهد.

بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

تانک «کرار» ساخت ایران. با توجه به نقش‌های متفاوت تعریف شده برای سپاه پاسداران و ارتش ایران، تجهیزات تولیدی و در خدمت آن‌ها نیز با یک‌دیگر تفاوت دارد. با این وجود، رفته‌رفته سلاح‌های پیشرفته در اختیار این دو شاخه‌ی نیروهای مسلح ایران قرار می‌گیرند و هیچ مانعی مقابل هم‌افزایی آن‌ها در دفاع از کشور وجود ندارد. (+)

بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

ارتش ایران بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه، از نظر تعداد نیروی نظامی فعال، است و دشمنان جمهوری اسلامی باید نگران زرادخانه‌ی موشکی و شهرک‌های پهپادی آن باشند. (+)

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

سربازان اسرائیلی، ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، در جریان مانور مشترک «جونیپر کبرا» میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «ختسور» متعلق به نیروی هوایی این رژیم در مرکز فلسطین اشغالی، از کنار یک پدافند هوایی اسرائیلی «گنبد آهنین» (چپ)، یک پدافند موشکی آمریکایی «ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت» (وسط)، و چند فروند موشک ضدبالستیک آمریکایی-اسرائیلی «پیکان ۳» (راست) رد می‌شوند. مانور جونیپر کبرا هر دو سال یک بار با هدف تقویت آمادگی اسرائیل برای مقابله با حملات بالستیک احتمالی از سوی ایران و ایجاد هماهنگی بیش‌تر میان ارتش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. با این وجود، هیچ‌کدام از این پدافندها در مقابل موشک‌های فراصوت و قابلیت‌های «حمله‌ی فوجی» ایران کاری از پیش نخواهند برد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟

›› دکترین بگین: اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، چه می‌شود؟

›› اندیشکده اسرائیلی: هیچ‌کس در منطقه حریف ایران نیست

›› نبرد بر سر آسمان خاورمیانه/ اف-۳۵های اسرائیل زمین‌گیر شدند؛ سوخو-۳۵های ایران در آستانه پرواز


[۱] Missiles And Killer Drones: How Powerful Is Iran’s Military? Link

[۲] Iran renews threats against Israel during Army Day parade Link

[۳] Raisi’s speech shows Iran’s threats are the same, but ‘different today’ -analysis Link

[۴] Iran flaunts military hardware on Army Day as it threatens Israel Link

[۵] هشدار رئیسی به آمریکا و اسرائیل | کوچکترین اقدامی علیه کشور با نابودی حیفا و تل‌آویو همراه خواهد بود... لینک

[۶] Iran’s Shahed-۱۳۶ Drone: Killer Or Paper Tiger In Ukraine? Link

[۷] Is Iran Still Sending Killer Drones To Russia For The Ukraine War? Link

[۸] The Iranian Missile Threat Link

[۹] Just How Deadly Is Iran's New Mohajer-۶ Drone? Link

[۱۰] Iran Unveils Car-Launched Suicide Drone, Meraj-۵۳۲... Link

[۱۱] جاتو (هوانوردی) لینک

[۱۲] ارابه فرود لینک

[۱۳] گیمبال لینک

[۱۴] Mohajer-۴ (Hodhod) Iranian Tactical Unmanned Aerial Vehicle (UAV) Link

[۱۵] Mohajer-۶ combat drones join Iranian Army Link

[۱۶] Roster of Iran’s Drones Link

[۱۷] Iran selling body armor, helmets, Arash-۲ drones to Russia -Ukraine Link

[۱۸] The European Union Should Add the IRGC to its Terrorism List Link

[۱۹] How Powerful Is Iran’s Army? Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    21 70
    اینکه میگن ارتش ایران بزرگترین ارتش خاورمیانه است و زیرش هم عکس کرار میزارید آدم حس میکنه مثلا الان ششصد عراده ازش دارین، در حالی که کلا ده تا نشده هنوز!
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      38 22
      فرزند کدام شیطانی که برخلاف ایران سخن میگویی؟
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      25 9
      حالت خوبه؟
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      12 3
      دوران سلطنت غرب بر خاورمیانه به پایان رسیده زمان وعده انتقام خدا که برسه ده تا با ششصدتا کرار فرقی نمیکنه با اشاره نصرالله کن فیکون میشید
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      12 3
      باشه تو راست میگی، اگه ده تا داریم چرا شماها مصرف پوشکتون زیاد شده؟
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      12 1
      ای ناقلا میخوای امار دربیاری ها
    • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      11 0
      از صلابت نیروهای نظامی ایرانه که تا نیروهای امریکایی انگلیسی ایرانی میبینن مردای گنده ای که عین پسر بچه های خردسال داخل شلوارشون رو خیس و کثیف میکنند خیلی زشته واسه مردا
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      5 5
      عزیزانی که به نظر ۱۹:۴۲ اعتراض دارند و منفی میدن بیان اعلام کنن که تا حالا چند تا کرار تحویل نیروهای مسلح شده!
    • آریا IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      2 0
      چطوریه که تو چلمن اینو می‌دونی ولی آمریکا و اسرائیل نمیدونن ؟ شماها از شدت عقده ای شدن حاضرید به خودتون هم نیش بزنید درست مثل عقربی که داره میسوزه ، آی میسوزه ،😂
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      1 0
      ۰۸:۵۱ به توچه؟ فضول بی ب ی سی
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    15 0
    نویسنده یه اسرائیلیه، شاید از دلشون میگذره که ارتش رو هم تروریستی اعلام کنند!
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    25 11
    از سوخو۳۵چه خبر؟ قرار بود بهار۱۴۰۲تحویل داده بشن!
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      21 11
      فعلا نیازی به تجهیزات بیگانه نداریم.خودمون داریم روی پای خودمون جانانه می ایستیم و تولید می‌کنیم تجهیزات فوق پیشرفته. ماشالله بهمون با دعای مهدی فاطمه
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      11 7
      به امید خدا، هولوکاست واقعی نزدیک است
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      1 2
      ازشواهدپیداس اینباره روسیه سرایرانوکلاه گذاشت و جنگنده سوخو35تحویل نمیشه
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      2 0
      با ساز و دهل که نمی آورند، ضمنا الان توی آشیانه های محرمانه هستند، خواب تشریف داشتید وقتی از روی سرتون عبور کرد و وارد ایران شد. الان بحث ما روی سوخو ۵۷ است، که داریم مذاکره می کنیم. گودبای.
    • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      3 1
      ظاهرا هایپر سونیک بد سوزوندتت... از این حرفا در مورد این موشک نمیزدید؟ یا کلا تکذیب میکردید یا لالمونی گرفته بودید؟
    • حقیقت گو IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      2 0
      اتفاقاً به کوری هرچی خبیث غربگدا همین الآن هم سوخو ۳۵ ها در ایران هستند اما دلایلی ندارن تو بوق و کرنا بکنند ، کافیه یک سرچ بکنی تا زیارتشون کنی
  • هوشنگ IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    13 5
    تمام پهپادها و هواپیماها ارباب مجهز به کد و سیستم GPS و دوربین HD با سرعت ۱۰۰۰ فریم در ثانیه هستند در صورت یاوه گویی در مورد سرنگونی جنگنده آمریکا ارباب شما را رسوا می کنه
    • ناشناس IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      0 1
      قبول دارم که. باید از نظر نظامی اول بود اما به چه قیمتی به قیمت
    • حجت LT ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      3 2
      میبینم باز اثر گاز فلفل رفته داری چرند میگی. گاز فلفل میقولی؟
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    19 6
    مرگ بر لیبرال ها و اصلاحطلبان که بازوی آمریکا در ایران هستند
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    15 11
    امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است و اینبار مردان امپراطوری برای شاهِ جهان مهدی فاطمه می جنگند.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    7 10
    در مقابل سرنگونی پهباد گلوبال امریکا، حا قاسم ترور شد. ما وقتی قوی هستیم که ترامپ کشته بشه
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      1 4
      حرف مفت ... نتیجه مفت تر کلا دوست داری حرف مفت بزنی
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    11 5
    موشک و پهباد وقتی در اختیار نیروی معنوی و سرباز ولایت قرار بگیرد غوغا می کند
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    9 6
    اسراییل خوب فهمیده که اگر غلطی بکند ، تل اویو و حیفا با خاک یکسان میشود
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    6 3
    دقیقن کجاش گزارش رسانه آمریکایی بچد چون بیشترش چه نگاره ها و چه ویدئوها همه امضای مشرق یا فارس رو داشتن!
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    6 7
    پهپادا رو که مفت دادیم، دست کم دیگه پول سه هزار کامیون کاماز نظامی رو بدیم به جهاد خودکفایی ارتش نینوای بیشتر بسازه
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    7 11
    همش حرف مفته
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      2 0
      اینجوری نگو. اول بگو : همش آب مقطره! همش فتوشاپه! همش ماکته! بعد برو تو آب یخ تا جیگر آتیش گرفته ت یخرده خنک بشه! خخخخخ
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      0 0
      ناراحت نشید من خودم هم به پیشرفت این کشور افتخار میکنم البته نه الکی
  • TR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    11 10
    کشورهای اتمی و‌ثروتمند هند و روسیه و چین هم خوب فهمیدن که بدون ایران نمیتوانند نفس‌بکشند. ایران ارباب کوریدور ها
    • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      4 3
      آره واسه همینه هند و ترکیه ایران رو شیک و مجلسی دور میزنن
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      0 0
      زمانی که چین ابرقدرت شد، دیگه کرثدور ترکیه چه سودی براش داره وقتی در غرب ایرانه
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    4 1
    شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه جنگ میدان بیداری و هوشیاری است نه جایگه خواب و حماقت
  • ایرانی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    7 10
    آخه غرب گدا بعد تو از کجا میدونی که ما تعدا زیادی کرار نداریم ؟ تو بهتر نیست فقط به فکر کد خدا باشی و دم براش تکون بدی
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    1 0
    اف ۳۵ چی شد؟
  • . IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    1 2
    آرش ۲ رو ندادیم روسیه (شاهد ۱۳۱،۱۳۶ و مهاجر ۶)سر جنگی اعلام نشده اما ۲۷۰ کیلو نیست اطلاعاتتون اشتباس
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    5 0
    در هر حال نیروی نظامی ایران هم مثل بقیه کشورها ضعف هایی دارد که ان را شکننده میکند/ بهتر است گروهی فقط به دنبال این نقطه ضعف ها باشند/ هر چه دقیق تر و شکاک تر ، گره گشاتر
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    0 1
    حالد كه خدا رو شكر موشك به تعداد كافي داريم . پهپاد داريم . نيروي انساني و داوطلب هاي حزب اللهي داريم . و ...
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    3 2
    دقیقا شدیم کره شمالی در تامین مسکن و خورد و خوراک مردم عاجزیم در صنعت قابل لمس مثل خودرو و ... گند میزنیم ولی هر روز آزمایش موشکی داریم
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
      2 2
      اولاً کره شمالی به هیچ وجه مشکل مسکن ندارد اما به هرحال از نیمه دوم کره بهتر است که هم نوکر و مزدور یانکیستان است و هم مجبور است در برابر تعرض نظامیان کدخدا به زنانش خسارت هم بپردازد! یا مثلاً از عربستان که این همه یانکیستان آن را تلکه می کند و دست آخر هم لقب گاو شیرده را برایش هدیه می دهد! بهتر نیست از جرگه شکمبارگان بیرون بیایی؟!؟!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    2 1
    احسنت به دلاور مردان ارتش وسپاه ایران اسلامی مولاعلی ع یار ویاورتون باشه ✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷✌️🇮🇷🇮🇷❤️❤️❤️
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    2 1
    عزیزانی که به نظر ۱۹:۴۲ اعتراض دارند و منفی میدن بیان اعلام کنن که تا حالا چند تا کرار تحویل نیروهای مسلح شده! کور خوندیًًً!!!! این شیوه جاسوسی دیگه خیلی کهنه شده!!!
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    ارتش ایران فقط همان ارتشی که در 24 ساعت عراق را جمع کرد واقعا ارتشی ها و نیروهای نظامی ایران این افتخار را روی پیشانی خودشان بچسبانند
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    بله درسته سوخو ۳۵ الان زیر زمین جاش امن نمیان دو درو دود کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس