lscskcsdk

تی موفقیت آمریکا و متحدان در هدف قرار دادن پهپادهای ایرانی(با ظرفیت‌های فناوری کنونی) دستاورد نیست، چرا که هدف قرار دادن پهپاد ۲۰ هزار دلاری با موشک نیم میلیون دلاری چیزی شبیه شکست است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، پایگاه تحلیلی آمریکایی «War on the rock»، که مقالات تفصیلی در حوزه‌های استراتژیک، دفاعی و سیاست بین‌الملل منتشر می کند، در مقاله‌ای(۸ سپتامبر) به قلم نکیسا جهانبانی، محمد نجار، بنجامین جانسون، غالب بنجامین و محمد العبیدی به بررسی تهدیدات فزاینده‌ی نیروهای ایالات متحده و متحدان آن توسط ظرفیت پهپادی جمهوری اسلامی و متحدان آن پرداخته است.

طبق دعاوی این مقاله، معادله‌ی مقابله و بازدارندگی آمریکا و متحدان آن در برابر نیروی پهپادی ایران که در اختیار متحدان آن قرار گرفته است، در حال حاضر کاملا به ضرر آن‌هاست و طبق توصیه نویسندگان، آمریکا باید از طریق به کارگیری همه‌ی ظرفیت‌ها نظامی، اطلاعاتی، مالی و دیپلماتیک خود تا دیر نشده فکری به حال این معادله‌ی ناتراز بکند. به نظر نویسندگان، حتی موفقیت آمریکا و متحدان در هدف قرار دادن پهپادهای ایرانی(با ظرفیت‌ها و فناوری‌های مقابله‌ای کنونی)، یک شکست است، چرا که هدف قرار دادن پهپاد ۲۰ هزار دلاری با موشک نیم میلیون دلاری، اگر شکست نباشد، موفقیت هم نیست.

**بدیهی است که همه‌ی ادعاهای مطرح شده در این متن مورد تایید مشرق نیست و ترجمه و بازنشر آن صرفا جهت اطلاع‌رسانی است. **

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

در ۶ سپتامبر، حمله سه‌ساعته هواپیماهای بدون سرنشین روسیه به اودسا به زیرساخت‌های کشاورزی و بندری آسیب رساند و یک غیرنظامی را کشت. از ۳۳ سلاح هوایی که روسیه پرتاب کرد، ۲۵ فروند پهپاد شاهد ساخت ایران بود. این حمله در چارچوب گسترده‌تری از همکاری هواپیماهای بدون سرنشین ایران و روسیه، در بحبوحه گزارش‌های اخیر مبنی بر ساخت هزاران پهپاد توسط روسیه با کمک ایران، رخ می‌دهد. این حمله همچنین یک واقعیت غیرقابل‌انکار را نشان می دهد: هواپیماهای بدون سرنشین به طور فزاینده بخشی از درگیری منطقه‌ی حائل بین ایران و ایالات متحده هستند. این درگیری اکنون فراتر از خاورمیانه(جایی که دو کشور مدت‌هاست در وضعیتی بین جنگ و صلح زندگی می‌کنند)، نیز گسترش یافته است، به مناطقی دورتر، از جمله اوکراین.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

استفاده از پهپادهای ایرانی یک مسیر نگران‌کننده را دنبال می کند: هرچه این پهپادها بیشتر تکثیر شوند، مرگبارتر و پیچیده‌تر می شوند. ایران سامانه‌های پهپاد خود را، قبل از تحویل آن‌ها به روسیه در مقیاس بزرگ در جریان درگیری‌های اوکراین، با فروش به شبکه‌ی نیابتی خود، آزمایش و پالایش کرد و پهپادها و کارخانه‌های تولیدی آن نیز اخیراً در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای مرکزی ظاهر شده‌اند.

هرچه این پهپادها بیشتر گسترش یابند، احتمالاً سایه‌ی تهدید ایران برای نیروهای ایالات متحده و متحدانش در خاورمیانه و فراتر از آن، بلندتر خواهد شد. ایالات متحده و متحدانش می‌توانند با افزایش تلاش‌ها برای ایجاد اختلال در توسعه هواپیماهای بدون سرنشین ایران، مانند ارائه سامانه‌های دفاع هوایی برای مقابله با پهپادهای ایرانی در صحنه‌های درگیری کنونی مانند اوکراین، و تحریم مؤثرتر ایران و شرکای آن که این پهپادها را تولید و استفاده می‌کنند، مقابله کنند.

روند حملات مورد حمایت ایران از سال ۲۰۲۰

افزایش استفاده و تکثیر پهپادهای ایرانی را می توان به وضوح در دو صحنه سنتی درگیری منطقه خاکستری بین ایران و ایالات متحده مشاهده کرد: عراق و سوریه.

حملات پهپادی تحت حمایت ایران علیه تأسیسات دیپلماتیک و نظامی ایالات متحده در این دو کشور در اوایل سال ۲۰۲۱ و پس از حمله ژانویه ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا که منجر به [شهادت] سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، کلید خورد. در حالی که نیروهای آمریکایی در اکثر موارد با موفقیت با این حملات مقابله کرده‌اند، آن‌ها به عنوان ابزار مهمی برای تهران ظاهر شده‌اند. این پهپادها به ایران اجازه می‌دهند تا علیه اهداف آمریکا در عراق و سوریه درگیر شود و در عین حال از جنگ روسیه علیه اوکراین نیز پشتیبانی کند. این امر ایالات متحده و متحدانش را مجبور به حفظ حضور در این منطقه می‌کند و در عین حال ظرفیت آن‌ها را برای پاسخ‌های نظامی سنتی محدود می‌کند.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

ایران از زمان جنگ ایران و عراق، در عراق و سوریه نفوذ داشته است، اما به دنبال خلاء قدرت ایجاد شده در عراق پس از مداخله ایالات متحده در سال ۲۰۰۳، این نفوذ به شدت گسترش یافت. ایران مستقیماً و از طریق نیروهای نیابتی موجود و جدید مانند سازمان بدر، نفوذ سیاسی و نظامی خود را در بغداد برای مقابله با حضور ایالات متحده افزایش داد. یک دهه بعد، در سال ۲۰۱۲، ارتش و نیروهای نیابتی ایران، مانند کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق، و همچنین حزب الله لبنان، به سوریه گسترش یافتند تا از مبارزه رئیس جمهور بشار اسد علیه یک خیزش بزرگ داخلی و دولت اسلامی حمایت کنند. این گسترش، جای پای ایران را در سوریه محکم و ایجاد یک کریدور مستقیم زمینی و هوایی را از طریق عراق به لبنان، تقویت حضور ژئوپلیتیکی ایران و تحکیم نفوذ آن را در سراسر خاورمیانه تسهیل کرد. گروه های مستعار مانند اَلویه الوعد الحق(ترجمه شده به عنوان «تیپ های تعهد واقعی») به صورت هماهنگ یا به دستور گروه های ارشد عمدتا تحت حمایت ایران (در این مورد، کتائب حزب الله) در این منطقه کار می کنند.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

از سال ۲۰۲۰، حملات راکتی، پهپادی، خمپاره‌ای و بمب‌های دست‌ساز توسط این گروه‌ها تقریباً چهار برابر شده است. در حالی که موشک‌ها از سال ۲۰۱۷ به طور عمده سلاح ترجیحی برای حملات مورد پشتیبانی ایران بوده‌اند، حداقل ۲۸ حمله پهپادی از ژانویه ۲۰۲۱ رخ داده است. از این تعداد، ۱۰ مورد حمله موفقیت‌آمیز محسوب می‌شوند(موفق یعنی اگر حداقل یک پهپاد بتواند در هدف منفجر شود) و ۱۵ فروند خنثی شدند (یعنی اگر حداقل با یکی از پهپادهای حاضر در حمله به طور موثر مقابله شود). در سال ۲۰۲۱، هواپیماهای بدون سرنشین در حداقل ۲۴ درصد از حملات مورد حمایت ایران (که در مجموع حداقل ۶۶ مورد بود) استفاده شد، در حالی که در سال ۲۰۲۲، هواپیماهای بدون سرنشین حداقل ۲۰ درصد از کل حملات (که در مجموع حداقل ۴۵ مورد بود) را تشکیل می دادند. تا به امروز در سال ۲۰۲۳، چهار مورد از حداقل ۹ حمله مورد حمایت ایران که در منابع آشکار گزارش شده است، از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کردند - تقریباً ۴۴ درصد - اما هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این نشان دهنده افزایش قابل توجه در نوع سلاح است یا خیر.

طبق منابع اَشکار، از سال ۲۰۲۱، نزدیک به دو برابر تعداد حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه تأسیسات دیپلماتیک و نظامی ایالات متحده در عراق در مقایسه با سوریه ثبت شده است، اگرچه این ممکن است به دلیل کمبود اطلاعات در مورد مناطق دورافتاده سوریه باشد.

روابط دوجانبه نیز ممکن است نقش داشته باشد: به عنوان مثال، حملات بیشتری در نیمه اول سال ۲۰۲۲ رخ داد، زمانی که عراق پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ در آشفتگی سیاسی قرار داشت. این نشان می‌دهد که ایران احساس می‌کند زمانی که متحدی همسو با تهران در بغداد در قدرت نباشد، می‌تواند حملاتی را انجام دهد. این حملات می تواند منعکس کننده فشار فزاینده تهران بر واشنگتن و بغداد به دلیل بحران ارزی جاری کشور باشد.

اخیراً ایالات متحده تحقیقات در مورد پولشویی را تشدید کرده و جریان دلار به بغداد را محدود کرده است. این تأثیر منفی بر ایران گذاشت که از جریان دلارهای آمریکا برای مقابله با تورم شدید و تحریم ها سود می برد.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

تکثیر پهپادها در شبکه‌ی نیابتی

ایران از دهه ۱۹۸۰ پهپادهای خود را توسعه داده است، زمانی که توسعه این فناوری را برای به دست آوردن مزیت در طول جنگ ایران و عراق آغاز کرد. این پهپادها از اوایل دهه ۲۰۰۰ از تهران به سمت نیروهای نیابتی سرازیر شدند. در درجه اول، ایران قابلیت‌های پهپاد – و همچنین راکت و موشک – را به مناطقی که قبلاً سامانه‌های تسلیحاتی دیگر را منتقل می کرد، صادر کرده است.

به عنوان مثال، شواهد نشان می‌دهد که ایران فناوری تولید پهپاد را به شورشیان حوثی در یمن منتقل کرده و در تولید آن‌ها مشاوره داده است و به آن‌ها اجازه می‌دهد این سامانه‌ها را به صورت محلی تولید کنند. همچنین انتقال فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به حزب الله لبنان و حماس در نوار غزه انجام شد. صادرات دانش تخصصی برای تسهیل تولید داخلی، امکان انکار قابل قبولی را برای ایران فراهم می کند. فناوری هواپیماهای بدون سرنشین که توسط حوثی‌ها [انصارالله] در یمن، کتائب حزب‌الله در عراق و حماس در نوار غزه برای حمله به نیروهای آمریکایی یا شرکای آن‌ها استفاده می‌شود، در ایران قابل ردیابی است.

چندین سامانه هواپیمای بدون سرنشین دیگر نیز مسیر مشابهی را به سمت حزب الله و همچنین نیروهای نیابتی فلسطین و عراق دنبال کرده‌اند. پهپادهای ایرانی در اتیوپی نیز ظاهر شده اند و بنا به گزارش ها در ونزوئلا و تاجیکستان تولید می شوند. گفته می شود که بولیوی و بلاروس نیز در حال مذاکره برای دریافت پهپادهای ایرانی هستند که دومی به طور بالقوه آن‌ها را تولید می کند. هرچه این پهپادها بیشتر تکثیر شوند، بهتر می شوند - ایران پهپادهایی مانند قاصف-۱ را در اختیار شرکای خود مانند حوثی ها قرار می دهد که به نوبه خود آن‌ها را توسعه می دهند مرگبارتر می سازند و از این پهپادها در حملات علیه پایگاه های آمریکا در سوریه استفاده می کنند(مانند آن‌چه در مارس امسال رخ داد). به عنوان مثال، قاصف-۱ در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر مانند ابابیل-۲، زمان پرواز را نزدیک به ۶۰ درصد بهبود بخشیده و برد را دو برابر کرده است.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

فناوری پهپاد و تکثیر دانش نیز توسط گروه‌های شبکه تهدید ایران، یک شبکه نیابتی متشکل از نمایندگان غیردولتی و شرکای تحت حمایت ایران که در سال‌های اخیر در پیکربندی غیرمتمرکزتری با یکدیگر همکاری می‌کنند، تقویت شده است. اعضای «محور مقاومت» - نهادهایی مانند حزب‌الله،

حوثی‌ها و گروه‌های مورد حمایت ایران در فلسطین، سوریه و عراق - از دهه ۱۹۸۰ با یکدیگر و ایران همکاری کرده‌اند. این گروه ها در انتقال فناوری هواپیماهای بدون سرنشین نیز نقش حیاتی دارند. ظاهراً حزب‌الله گردان‌های فاطمیون، شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران را که عمدتاً از جنگجویان افغان تشکیل شده‌اند، در عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در سوریه آموزش داده است.

در آوریل ۲۰۲۲، گزارش هایی مبنی بر وجود کارگاه‌های حزب الله برای ساخت و تعمیر هواپیماهای بدون سرنشین و سایر سلاح ها در حمص سوریه منتشر شد. بر اساس گزارش ها، حزب الله همچنین در سال ۲۰۱۹ به کتائب حزب‌الله در عراق و حوثی‌ها در سال ۲۰۱۸ آموزش هواپیماهای بدون سرنشین ارائه کرد.

برد پهپادهای ایرانی نشانگر چالش‌های مقابله با آن‌ها را، به واسطه‌ی تکثیر آن‌ها در خاورمیانه و فراتر از آن است و تعداد فزاینده‌ای از مراکز ایالات متحده و متحدانش را در معرض خطر قرار می‌دهد. حملات هواپیماهای بدون سرنشین در تابستان ۲۰۲۲ نشان دهنده تمایل بازیگران تحت حمایت ایران برای پرتاب های فرامرزی است، روندی نگران‌کننده هم از بابت کُشندگی و هم از بابت {دشوارتر شدن} بررسی نقطه مبدا شلیک. به عنوان مثال، حمله ۱۵ اوت ۲۰۲۲ به پادگان التنف از سایت جرف‌الصخر (که اخیراً به جرف‌النصر تغییر نام داده است) انجام شد که برای حملات پهپادی تحت حمایت ایران به عربستان سعودی و امارات متحده مورد استفاده قرار گرفت.

پهپاد صماد-۳ (که توسط ارتش ایالات متحده به عنوان KAS-۰۴ نیز شناخته می شود) بخشی از خانواده پهپادی بود که در اختیار حوثی ها قرار گرفت و بعداً توسط خود حوثی‌ها تکثیر شد و برد آن تقریباً ۱۰۰۰ مایل گزارش شده است. این شعاع از جرف الصخر به تنهایی طیفی از اهداف را از خلیج عمان، اسرائیل، لبنان و قبرس تا دریای مدیترانه، تا دریای خزر و نزدیک به استانبول را پوشش می دهد.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

هواپیماهای بدون سرنشین در مناقشه اوکراین

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پهپادهای ایرانی در درگیری در سال‌های اخیر در جنگ روسیه و اوکراین بوده است. پس از هفته‌ها انکار در ابتدا مبنی بر تامین پهپادهای روسیه، ایران در نوامبر ۲۰۲۲ اعتراف کرد که این پهپادها را در اختیار مسکو قرار داده است، اما ادعا کرد که آن‌ها برای کاربرد علیه اوکراین نیستند.

وزیر امور خارجه ایران گفت که این پهپادها، ماه ها قبل از درگیری به روسیه عرضه شده بود. با این حال، نیروهای اوکراینی از اکتبر ۲۰۲۲ پهپادهای ایرانی را در میدان نبرد سرنگون کرده‌اند و ایالات متحده در ژوئیه ۲۰۲۲ به حضور این پهپادها اشاره کرد. از زمانی که آن‌ها به دخالت خود اعتراف کردند، میزان پشتیبانی پهپادهای ایران از تلاش‌های جنگی روسیه عمیق‌تر شده است. تحقیقات نوامبر ۲۰۲۲ واشنگتن پست همچنین نشان داد که روسیه اقداماتی را برای مونتاژ پهپادهای ایرانی در داخل مرزهای خود انجام داده است.

برخی از پهپادهای مورد استفاده در حملات مورد حمایت ایران در عراق و سوریه - به ویژه شاهد ۱۳۶ - در اوکراین نیز برای هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی مورد استفاده قرار گرفتند. این مدل شاهد دارای برد ۱۵۵۰ مایلی (۵۰۰ مایل طولانی تر از صماد-۳) و ظرفیت مهمات ۸۸ پوندی است. طبق گزارش ها، شناسایی شاهد-۱۳۶ توسط رادار دشوار است و گفته می شود که در حملات فوجی از آن استفاده می شود.

طبق برخی گزارش‌ها، این مدل پهپاد که به نام روسی "Geran-۲" تغییر نام داد، سیستم های ناوبری خود را بهبود بخشیده است. نیروهای روسیه می توانند یک پهپاد را برای حمله به بخش زیادی از اوکراین از بیشتر مقرهای روسیه در داخل و خارج از مرزهای آن بفرستند. این پهپادها در حجم قابل توجهی مستقر هستند: در حمله اخیر روسیه، پدافند هوایی اوکراین ۳۱ فروند از ۳۶ پهپاد شاهد ۱۳۱/۱۳۶ و چندین موشک را سرنگون کرد. نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نوع جمع و جورتر شاهد، یعنی شاهد-۱۰۱، که قبلاً در حملات عراق دیده شده بود، نیز در اختیار روسیه قرار گیرد.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

توسعه‌ی روسی نه تنها این پهپادها را بهتر کرده است، بلکه روسیه نیز روش جدیدی را برای استفاده از آن‌ها نشان داده است. برخلاف استفاده‌ی کم و بیش از پهپادهای ایرانی در درگیری‌های کم‌شدت خاورمیانه، استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین وسعت و حجم بالایی دارد. در حالی که نیروهای نیابتی ایران از پهپادهای نظامی در حملات خود برای محدودکردن تلفات استفاده می‌کنند، شدت و ماهیت جنگ در اوکراین به این معناست که از پهپادهای نظامی و تجاری در عملیات روزانه استفاده می‌شود. روسیه از پهپادهای ارزان قیمت شاهد-۱۳۶ برای غلبه بر سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین که تهدیدی بزرگ برای هواپیماهای جنگنده روسیه بر فراز اوکراین هستند، استفاده کرده است.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

روسیه از پهپادهای بال ثابت و کوادکوپتر در عملیات خرابکاری و اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی خود استفاده کرد. علاوه بر این، مهمات پرسه‌زن روسیه تانک ها و واحدهای توپخانه اوکراینی را هدف قرار داده است. این استقرار گسترده پهپاد اوکراین را مجبور می‌کند تا ذخایر موشک‌های گران‌قیمت دفاع هوایی خود را افزایش دهد و بهترین‌ها را در سیستم‌های دفاع هوایی، که ایالات متحده و متحدانش برای تهیه آن‌ها تلاش کرده‌اند، به کار گیرد. این به نوبه خود الگویی را برای دیگر دشمنان برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای مقابله با قدرت نظامی بزرگی مانند ایالات متحده ارائه کرده است.

اخلال در حملات پهپادهای تحت حمایت ایران

ایالات متحده تلاش کرده است تا فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ایران را نابود کند و به صراحت اعلام کرده است که حملات پهپادی قابل تحمل نخواهد بود. از حداقل ۲۸ پهپاد پرتاب شده در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ علیه تأسیسات دیپلماتیک و نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه، حداقل ۲۰ فروند در اقدامات دفاعی پایگاه توسط نیروهای ایالات متحده و ائتلاف رهگیری شدند.

در ۴ ژانویه ۲۰۲۲، گزارش شده است که ائتلاف بین‌المللی دو هواپیمای بدون سرنشین مملو از مواد منفجره را در حال نزدیک شدن به پایگاه هوایی عین الاسد، پایگاهی عراقی که میزبان نیروهای ایالات متحده و ائتلاف است، سرنگون کرد. اقدام دفاعی پایگاه تنها یکی از حداقل ۱۰ اقدام دفاعی ضدپهپاد بود که توسط نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق از زمان نصب سامانه‌های پدافند هوایی در این کشور انجام شد.

سامانه‌های ضد موشک، ضدتوپخانه و ضدخمپاره‌ای که ایالات متحده در مارس و ژوئیه ۲۰۲۰ در عراق نصب کرده بود، در برابر پهپادها مؤثر بوده است. طبق گزارش‌ها، از زمان نصب، این سیستم‌ها حداقل با ۵۰ درصد از حملات هواپیماهای بدون سرنشین مقابله کرده‌اند، که تفاوت ملموسی با رقم ۲۰ درصد مقابله‌ی آن‌ها با حملات موشکی، داشته است. بر اساس گزارش های منابع آشکار، سیستم‌های ضد موشک، توپخانه و خمپاره پس از فعال شدن، ۷۰ درصد از حملات پهپادها را متوقف کردند. با این حال، این روش اگرچه موثر است، اما تعداد حملات هواپیماهای بدون سرنشین نیز در حال افزایش است و نیروهای ایالات متحده و ائتلاف تنها در معرض تهدید بیشتری قرار می گیرند. علاوه بر این سیستم‌های پیشرفته، باید توسعه و سرمایه‌گذاری مداوم روی سیستم‌های هوایی بدون سرنشین مانند پاسخ‌دهنده عملیاتی تاکتیکی با قدرت بالا (THOR) و تفنگ‌های ضد پهپاد دستی هم انجام شود.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

نیروهای آمریکایی تأسیسات تولید پهپاد را نیز هدف قرار داده‌اند. در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱، پس از چندین حمله پهپادی به نیروهای ایالات متحده و نیروهای ائتلاف در بازه‌ی یک ماه و نیم قبل از آن، ایالات متحده حملات هوایی دقیقی را علیه کتائب حزب الله و تأسیسات مرتبط با پهپاد کتائب سید الشهدا انجام داد. تاکنون مشخص نیست که آیا چنین حملاتی تأثیر زیادی دارد یا خیر، زیرا پاسخ شبه نظامیان مورد حمایت ایران به حملات هوایی متفاوت بوده است. با این حال، تداوم تلاش‌ها مانند حملات دقیق پیشگیرانه به تأسیسات تولید پهپادهای شناخته شده، روشی پیشگیرانه است که در آن ارتش ایالات متحده و شرکای آن می‌توانند به ایجاد اختلال در قابلیت‌های پهپادهای ایران در خاورمیانه ادامه دهند. چنین تلاش‌هایی مبتنی بر به اشتراک‌گذاری اطلاعات با شرکا است که باید ادامه یابد.

چندین اقدام غیررزمی نیز علیه تکثیر پهپادهای ایرانی انجام گرفته است. طی چند سال گذشته، وزارت خزانه‌داری تحریم‌های متعددی را علیه بازیگران ایرانی درگیر در تولید پهپاد وضع کرده است که این اقدامات مالی پس از کشف پهپادهای ایرانی در اوکراین افزایش یافته است. گزارش «تحقیقات تسلیحات منازعه» در نوامبر ۲۰۲۲ قطعات آمریکایی را در پهپادهای ایرانی نشان داد و ارزیابی اطلاعاتی اوکراین از یک فروند شاهد-۱۳۶ نشان داد که این پهپاد شامل قطعاتی از ۱۳ شرکت مختلف آمریکایی است. پس از آن، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، یک کارگروه را برای تحقیق راه اندازی کرد. در فوریه ۲۰۲۳، قانون‌گذاران ایالات متحده حمایت خود را از رویکرد «هماهنگ شده و همه جانبه دولت» برای مقابله با تولید پهپادهای ایران ابراز کردند. تلاش ها برای تحریم هر بازیگری که در تولید پهپاد ایران دخیل است باید ادامه یابد و ایالات متحده باید با شرکای خود در منطقه برای خفه کردن زنجیره های تامین بین المللی این تسلیحات همکاری کند.

تحریم های هدفمند در مقابله با تولید پهپاد موثر خواهد بود. به عنوان مثال، دولت می‌تواند بررسی کند که آیا قطعات یا سیستم‌های تاسیسات پهپاد ابابیل-۲ ایران در تاجیکستان به خاورمیانه یا اوکراین راه پیدا می‌کنند و به طور مناسب تحریم کنند. هنوز پهپادهای تولید شده در آن‌جا به نظر نمی رسد در اوکراین مستقر شوند، اما ممکن است بر اساس استفاده قبلی در خاورمیانه باشند. اخیراً، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران در حال تأسیس یک کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در روسیه است که مواد پشتیبانی را از طریق کشتی‌های آفلاین یا «تاریک» در دریای خزر ارسال می‌کند. علاوه بر این، ایالات متحده همچنین می تواند محدودیت هایی را برای تولید و تکثیر هواپیماهای بدون سرنشین از طریق قرار دادن گزینه‌ی عدم پشتیبانی از کارخانه‌های تولید پهپاد در روسیه و تاجیکستان از سوی ایران، در مذاکرات هسته‌ای که اخیراً از سر گرفته شده است، اِعمال کند.

معادله «باخت-باخت» آمریکا و متحدان در برابر پهپادهای ایرانی/تهدید ترسناک تکثیر پهپادی در شبکه‌ی نیابتی ایران +عکس

میدان نبرد اوکراین خطر شکست در مقابله با تولید و تکثیر این پهپادها را نشان می دهد. پدافند هوایی اوکراین در ماه‌های اخیر با افزودن خودروهای ضدهوایی Gepard ساخت آلمان و ارائه برنامه‌ریزی شده موشک‌های دفاع هوایی هاوک بازنشسته ایالات متحده مؤثرتر و پایدارتر شده است. با این حال، در حالی که این سیستم‌ها و سیستم‌های پیشرفته حداقل ۹۰ درصد از پهپادهای ساخت ایران را در حملات اخیر روسیه به زیرساخت‌های حیاتی سرنگون کرده‌اند، هزینه‌های زیادی را به همراه داشته‌اند و به روسیه یک مزیت نامتقارن می‌دهند. اوکراین از راکت‌های ۵۰۰ هزار دلاری برای شکست پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند که فقط حدود ۲۰ هزار دلار هزینه تولید آن‌هاست.

فراوانی حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه و تعداد پهپادهای شاهد در هر حمله نیز نیروهای مسلح اوکراین را مجبور کرده است تا برای حفاظت از زیرساخت های استراتژیک، سامانه های پدافند هوایی را از خطوط مقدم دور کنند. یک حمله در سطح عملیاتی اوکراین در بخش اوریخیف، که بخشی از ضد حمله تابستانی اوکراین بود، تا حدی به دلیل توانایی ناکافی پدافند هوایی این کشور که نیروهای مهاجم را در معرض حمله‌ی هوایی نیروهای دفاعی روسی قرار داد، با شکست مواجه شد. تجربه اخیر اوکراین نشان دهنده توانایی ایران در تولید پهپادها سریعی است که بر ظرفیت سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته که ایالات متحده به طور سنتی برای حفاظت از نیرو به آن‌ها تکیه می‌کرده است، از نظر هزینه ساخت و ظرفیت صنعتی، غلبه می‌کند.

بنابراین، ایالات متحده و متحدان و شرکای آن باید تولید و فروش سامانه‌های پدافند هوایی کم‌هزینه را که قادر به حمله به سامانه‌های پهپاد ایرانی نسبتاً کند اما تولید انبوه هستند، در اولویت قرار دهند و انتقال آن به شرکای مورد تهدید توسط نیابت‌های ایران را بالا ببرند. آن‌ها همچنین باید فشار بر ایران و متحدانش را - از طریق تحریم های هدفمند و دیپلماسی - برای توقف تولید و استفاده از این پهپادها ادامه دهند. با عمیق‌تر شدن درگیری منطقه خاکستری بین ایران و ایالات متحده، اختلال در گسترش پهپادهای تهران برای پیشبرد صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن، به طور فزاینده‌ای ضرورت می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    اخه این اسباب بازیها مثلا در مقابل f22 چیکار می خواهد بکند؟ واقعا خودتونو بیشتر از این مسخره نکنیید دیگه حتی دهاتهای آفریقا هم دارن بهتون میخندند
    • حسین IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      80 11
      واقعا عجب فاصله ایست بین ایرانی ها؟/ یکی اینقدر خود تحقیر جای تعجبه
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      23 2
      سلام برسون
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      56 3
      همین اسباب‌بازی سامانه‌ های افسانه‌ای آمريکا از کارانداختن آمریکایا مجبور شدن آن را ازعربستان خارج کند
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      60 7
      ابله جان، این مقاله در نشریات آمریکایی چاپ شده است و نویسندگان آن هم آمریکایی هستند.
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      45 2
      فعلاً که ارباب یانکیستان مورد تمسخر روستاییان آفریقایی قرار گرفته است! تو هم برای کاهش سوزش می توانی روزها عکس اف 22 را جلویت بگذاری و به خیال پردازی مشغول شوی، شاید سوزشت را کمتر احساس کنی !!!!
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      33 2
      درک مطالب سنگین، توان عقلی بالایی میخواد. خیلی به خودت فشار نیار که از جای دیگه ات بیرون نزنه. کار رو بسپار به آدمش، تو برو پای بساط منقل!
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      11 2
      خیلی شری
    • بختیاری IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      24 2
      آره جون تو دقیقا درست میگی مثل موشک های فتوشاپی! فقط یک مورد عجیبه که چرا کماندوهای اربابت در مقابل همین اسباب بازی و فتوشاپی ها پوشک لازم شدن؟؟؟ شماها بدون مغز از هفت دولت آزادید. /// f22 رو گفتی اما از بمبی که سیستم دفاعی مارو نابود میکنه حرفی نزدی قشنگ کلام
    • AE ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      8 1
      چرا شما شورشت بلند شده خوب فارسی زیان انگلیسی
    • مهدی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      27 1
      با همین اسباب بازیا بود که آرامکو رو دادیم هوا و پدافند های گنده گوی جهان هیچ غلطی نکرد همین اسباب بازیاس که جون اوکراین دراورده و خودشونو پاره کردن همین اسباب بازی کاری کرد که عربستانِ قلدر، مجبور به توافق با حوثی ها شد خوابی یا خودت به خواب زدی
    • محمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      31 2
      آخه جوجه منافق وقتی فرمانده سنتکام رسما گفت با این حجم تولید و کاربرد پهباد توسط ایران ما اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم برتری هوایی را از دست داده ایم، خوت قضاوت کن نظر تو به چوخ هم می ارزه؟!!!!!!!
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      13 3
      وقتی سواد چیزی را نداری لطفا اظهار نظر نکنید. در دنیا جنگ نامتقارن داریم . اصول جنگ نامتقارن باعث شده امروز ناوهای هواپیما بر امریکایی از ترس قایق های تندرو و موشک های نقطه زن ایران مجبور باشند تا 1000کیلومتر از تیررس ایران دور بمانند . و هر وقت انها به سواحل ما نزدیک شوند ما متوجه میشوم انها به دنبال درگیری نظامی نیستند . ویا هر وقت امریکایی ها هواپیماهای خود را از پایگاههای مستقر در خلیج فارس دور کنند متوجه میشویم امکان درگیری بیشتر است . ما از اف 22 و اف 35 نمیترسیم ولی انها از یک قایق یا یک پهباد ما میترسند و التماس میکنند به ابرقدرتی همچون روسیه کمک نکنیم . اگر در زمان دفاع مقدس بودی حتما درخواست تسلیم ایران را میدادی و یا با صدام همکاری میکردی چون احساس میکردی تسلیحات صدام بیشتر و به روز تر است .ولی ما کمترین امکانات صدام و حامیانش را شکست میدادیم و صدای التماس و اشتباهات انها در تاریخ ثبت شده است
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      6 0
      هر چیزی کاربرد خودشو داره، جنگنده جای خودش، پهباد جای خودش؛ پهباد، پدافند حریفو سرگرم میگنه، تا موشک و جنگنده بدون آسیب دیدن کارشون و ماموریتشون رو با موفقیت انجام بدن.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      11 0
      ابله غربگدا خود تحقیر این توی نشریه های آمریکایی چاپش کردن. با همین اسباب بازی ها ارباب هات خیس کردن خودشونو 🤭🤭🤣🤣
    • US ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      10 0
      نتیجه فیلم های هالیودی میشه همچین مزدوری
    • مرگ بر آمریکا IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      7 6
      حالا که خیلی سوختی میتونی عکس F22 رو چاپ کنی بزنی به دیوار اتاقت شبا بهش نگاه کنی کمتر بسوزی :)
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      9 0
      اخه یه پیپاد انتهاری اصلا چرا باید یه جت شکاری رو بزنه تو یا خودت شری یا مردمو شر گیر اوردی برای زدن یه هواپیمای شکاری نیاز به یک پدافند موشکی داره کشور که خدارو شکر ما بهتریناشو داریم همون ۱۵ خرداد رو میکنیم تو چشم اون اف۲۲ آمریکایی که آمریکایی ها تا الان حتی از خاکشونم اونو بیرون نیاوردن
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      4 0
      التماس تفکر
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 1
      ۱۰:۰۸ - واقعا که
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 2
      خطاب به ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ وقتی حالیت نیست چرا اظهار نظر میکنی؟؟
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 2
      خطاب به ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ واقعا که تو بی سوادی
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 2
      خطاب به ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ واقعا که تو بی سوادی، بی سواد تسلیحات ما از صدام بیشتر بود؟؟
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 1
      خطاب به ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ واقعا که تو بی سوادی، بی سواد تسلیحات ما از صدام بیشتر بود. وقتی حالیت نیست چرا اظهار نظر میکنی؟؟
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      3 3
      خیلی به f22 آمریکا نناز اگه ایرانی هستی
    • ایرانی GB ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 0
      خطاب به ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ : ابول هاشم ... این مقاله رو آمریکایی ها نوشتند , عقل تو از دهاتی های آفریقایی هم کمتره , کمتر باقلی بخور , ابول هاشم !
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    10 79
    یه حسی بهم میگه بجای ابر قدرت منطقه دارید تبدیل به ابر مونگل منطقه میشوید
    • FI ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      17 1
      پس با احساساتت بازی شده
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      19 1
      فعلاً که ارباب یانکیستان مورد تمسخر روستاییان آفریقایی قرار گرفته است! تو هم برای کاهش سوزش می توانی روزها عکس اف 22 را جلویت بگذاری و به خیال پردازی مشغول شوی، شاید سوزشت را کمتر احساس کنی !!!!
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      27 1
      مگه سگدونی آلبانی تعطیل نشد جناب سایبری مریم خره؟
    • بهنام IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      17 1
      از کوزه همان برون تراود که در اوست!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      21 1
      یه حسی هم به من میگه کارت از سوختگی دیگه گذشته و جزغاله شده
    • مرگ بر آمریکا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      10 1
      سگدونی آلبانی تعطیل شده تو هم هار شدی🤣🤣🤣🤣 فعلا که برژینسکی(یکی از همون ارباب های سابقتون که به درک واصل شد) گفته دنیا وارد پیچ تاریخی شده که آمریکا و غرب دیگه نمیتونه مدیریت کنه جهان رو. یه گروه یهودی که پیش بینی هاشون همیشه درست بوده‌ تو سال 1395 گفتن انقلاب اسلامی اگه 40 ساله بشه یهود رو از بین میبره. روزنامه های غربی همه اعتراف دارن میکنن به قدرت ایران بعد توی خود تحقیر اینجا هر چقد که دلت میخواد چرت و پرت بگو.
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 1
      خطاب به ۱۱:۲۳ - عجب چیزی مصرف کردی!!! حلالش باشه یارو
    • اون یکی حسه IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      اون حسه برگشت بهت گفت: مونگل! چند ده ساله ابرمونگل جهان رو به اسم ابر قدرت کردن تو پاچه ات، تازه داره گندش درمیاد!!! به نقل از حسه: خدایا این مونگل رو از من بگیر اصلا بزار بی حس بشم بمیرم بلکه راحت بشم!! یعنی شماها احساساتتونم از دستتون عاجزن!
    • ایرانی GB ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 0
      حست بهت درست گفته عزیزم , واسه همین حست هست که بجای پماد از برگ کاکتوس برای درمان سوختگی ات داری استفاده میکنی !
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    6 55
    فعلا بعد چهل سال رسیدید به ساخت اسباب بازی پهباد
    • مرگ بر منافق IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      9 0
      اینو نشریه آمریکایی نوشته 😁 فعلا که با همین اسباب بازی اربابات پوشک لازم شدن :)
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    12 9
    نه دشمنم نه معاند.‌ سپاه نباید به شرکا تکنولوژی بده فقط باید محصول بده.
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      اگه تکنولوژیو با تکنولوژی تاخت بزنه که از نظر من مانعی نداره
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 25
    تکثیر سلاحهای ارزان و افتخار به آنها و دستیابی ناگهانی تروریست ها و گروهکها به آنها برای خودمان شر خواهد شد.
  • محمد IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    30 0
    جالب بود ولی مشخصه چند قدم از ماعقب تر هستند و به راحتی هم نمیتونن جبرانش کنن
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      16 4
      اصلا ربطی به عقب موندن نداره همین که برای زدن یه پهباد حداقل باید 25 برابر هزینه کنن به اذعان خودشون یعنی هیچ غلطی نمیتونن بکنن در ضمن تعداد موشک های ضد پهباد در هر سامانه هم محدودیت داره و میشه بعد از اتمام تمامی موشک ها کل سامانه ارزشمند ضد هوایی رو هم نابود کرد که اونوقت باید فاتحشونو بخونن تعداد پهباد های ایران تقریبا الان بینهایته چون به سرعت ساخته و جایگزین میشن با هزینه کم
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    42 13
    ایران ، روسیه ، چین سه قدرت برتر جهان 🇷🇺 🇨🇳 🇮🇷👊💪آمریکا نابود خواهد شد
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      4 7
      صدام و قذافی هم از این حرفا زیاد میزدن
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 7
      این خبر اذعان به نابودی پهپادهای ایران داشت چیزیکه مسئولین در بوق و کرنا میکردن الان زدن پهپادهای ایرانی مثل آب خوردن شده
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      2 10
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • حسین IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 5
      حالا آمریکا و اسراییل نابود شدند مشکل فقر و بیکاری و..... حل میشود ؟ فکر نان باشید خربزه آب است .
    • خطاب به منافق IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      3 0
      (شتر در خواب بیند پنبه دانه) خیلی سوختی؟؟ :)
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    34 6
    ای ول ایران اسلامی
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      کجاش اسلامیه سهمهی بگیریارباش یاحرافی
  • حامد IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    12 3
    چین غیر مستقیم به روسیه پهباد میدهد
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 26
    20000دلار بیت المال در جیب نیابتی جمهوری اسلامی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • مهران IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      13 4
      نوش جونشون تا چشم دشمنان ایران در بیاد با قدرت نیروهای نیابتی خودمون حتی اجازه نمیدیم جنگ به لب مرز هامون برسه یا احمقی این رو.نمی فهمی یا جز مزدوران
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      6 0
      چرا فکر کردی مثل ممدرضا پهلویت بیت المال رو بخشش می کنن؟! فیلم های ممدرضا رو ببین روزی صدبار بزن توسرت که چه گنج گرانبهای وطن فروشی رو از دست دادی ولی یک میلیارد دلار، یک میلیارد دلار یافت میداد به این و اون که ازش تعریف کنن، مصر، هند، پاکستان، انگلیس و.... چنین احمق وطن فروشی شاه بوده!!
  • هوشنگ IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 21
    هههه. همش آب مقطره! همش فتوشاپه! همش ماکته! (اون عکس اول).ایران همون ایران بدبخت و آفتابه ساز زمان شاهه.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      4 1
      این تو نشریه های یکی از ارباب هات یعنی آمریکا منتشر شده. ادامه بده به شر و ور گفتن هات 🤣🤣🤣
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      5 0
      باشه ، باشه .آرام ،آرام.آرامش خودت رو حفظ ، شما درست میگی اینقدر به خودت فشار نیار برای سلامتیت مضره . شما باید سلامتیت رو حفظ کنی چون حالا حالا باید تحمل دیدن موفقیتهای مردم ایران رو داشته باشی مناخیم
    • کیوان IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      2 0
      ای هوشنگ مشنگ
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      1 3
      خطاب به ۱۱:۲۵ - پس نشریه آمریکایی شده مرجع تو؟؟؟؟
  • FI ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    7 1
    باعث افتخاره
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    13 1
    فعلاً که ارباب یانکیستان مورد تمسخر روستاییان آفریقایی قرار گرفته است! تو هم برای کاهش سوزش می توانی روزها عکس اف 22 را جلویت بگذاری و به خیال پردازی مشغول شوی، شاید سوزشت را کمتر احساس کنی !!!!
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    7 3
    شبه قاره ایران باید احیا شود
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    12 6
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است.
  • محمد معین نجف آبادی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 11
    همین اسباب بازیها جیب خیلی ها رو پر از پول و ثروت میکنه
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    12 1
    اگه این اسباب بازی ها مفت نمی ارزن و اگه سامانه های پدافندی امریکا درداوکراین تونسته باهاشون مقابله کنه پس این همه جیغ و داد ش واسه چیه؟ چرا نگران تاسیس کارخانه پهپاد ایرانی در روسیه ست؟ اتفاقا نگران نباش در دهات های افریقا هم به زودی پهپادهای ایران مشاهده میشه، فرانسه داره اخراج میشه از افریقا
    • مرگ بر آمریکا مرگ بر مفسدان اقتصادی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      4 0
      فعلا که ارباب هات اینو منتشر کردن تو نشریه هاشون و پوشاک لازم شدن. ادامه بده درکت میکنم طویله آلبانی تعطیل شده :)
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 3
      اتفاقا این جیغ و داد جمهوری اسلامی بلند شده که چرا پهپادها یکی پس از دیگری سرنگون میشه به زودی سرنگونی پهپادهای ایرانی به یک روال عادی تبدیل میشه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    6 3
    ایرانیان امپراطوری باستانی خود را دوباره زنده کرده اند و این امپراطوری جهان را تکان خواهد داد.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    5 0
    سلام ایران
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 0
    ایران نماینده دو تمدن ترکی و فارسی است. حق ایران اربابی جهان است.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    5 1
    چرا ما نباید به روسیه که در اعتراض به عدم پایبندی غرب به تعداتش در نزدیک نشدن ناتو به مرزهایش از خود دفاع میکند سلاح بفروشیم ؟؟؟؟؟ چرا امریکا در حمایت و تسلیح دیکتاتورها و جنایتکاران جهان و حتی داعش و طالبان فعال بود و هست ؟؟؟؟؟ ایا امریکا در حمایت نظامی و حقوقی و ... رژیم جنایتکار و اشغالگر صهیونیستی لحظه ای درنگ کرده است ؟؟؟؟ ما با فروش یا تعویض سلاح هایمان با روسیه تکنولوژی جدیدتری را دریافت خواهیم کرد و توان بازدارندگی بیشتری ایجاد خواهیم کرد
  • US ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 0
    پهپاد ها حقیقتا گیم چینجر هستن
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 0
    برای ثبات و صلح در منطقه ؟ اونم توسط آمریکا و شریک استراتژیک رژیم آشغالگر . معلومه وقتی نویسندگان افراد وابسته و غش غربی باشند ادعاهای گنده کنند .
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    4 4
    سوزش بی نهایت اصلاحات چی ها ستون پنجمی از قدرت گرفتن ایران
  • حمید IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 12
    مردم ایران نمی توانند گوشت و برنج بخرند مردم ایران در فقر هستند.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      4 3
      امیرکبیر کجایی ببینی این چلمن از تاریخ زمان تو برگشته داره اینجا چی بلغور میکنه! دیگ، توپ، انگلیس، امیرکیبر
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      6 1
      الحمدالله در خانه هر ایرانی خوردنی پیدا میشه . دروغ میگه کسی انکار کنه . الان تصاویر سرقت خوراکی از فروشگاه های غربی میاد با مدل فشن و اتومبیل مدل بالا ، تازه در کنار صف غذا
  • DE ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    14 5
    کور بشه چشم منافق ، بهایی و سلطنت طلبهای اسرائیلی
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 0
      خیلی سوختن فک کنم این منافقین رجوی
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 10
    این چرندیات قسمتی از پروژه ایران هراسی واسه کشورهای منطقه است وگرنه آمریکا خوب میدونه ایران بلوفی بیش نیست .
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    2 1
    مشرق متوهم، مشرق ابله،
  • حسین صابری مشهد IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    5 1
    خخخ فعلا که جنگنده‌های آمریکایی و ناوهای اونها توی خلیج فارس رو پر کردن
  • NL ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 4
    روسیه قدرت نظامی بود اقتصاد نداشت ترکید مث ااان ما تورم وحشتناک.بیکاری قیمت وحستناک گوشت مرغ تخم‌مرغ.اختلاس.....نابودی محیط زیست الودگی هوا کمبود برق ...گاز بیعرضگی مدیران کمبود دارو فرار نخبگان
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    1 0
    آمریکا در منطقه نا چکار داره که پهپادها برای اون تهدید باشع
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    بزودی پهپادها اقتصاد راهم تغییر خواهند داد , ارزان , سریع , بادوام ! مانند محمولهدهای پستی یا پیک هوایی و....
  • امیر IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    اگر به مردمانی که از خاک و ناموسشان در برابر متجاوز دفاع می‌کنند بگن شورشی پی باید به جمهوری اسلامی که هامی کشورهای فقیر و بی کس است بگویند تروریست. اما دور نیست زمان وعده داده شده. و تمام کسانی که برعلیه ایران دشمنی و خیانت کردند باید جواب پس دهند. حالا به دشمنی و شایعه پراکنی رسانه ای ادامه بدهید تا نوبت ما بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس