لثققث

یک دهه پس از این که گروه‌های شبه‌نظامی غرب آسیا نخستین‌بار پهپادهای کوادکوپتر را عملیاتی کردند، پهپادهای ارزان قیمت اکنون سلاح هوایی استاندارد در نبرد روسیه-اوکراین هستند و روند در غزه هم همین است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی «دیلی بیست» در گزارشی به نقش تعیین‌کننده‌ی پهپادها در میدان‌های نبرد مدرن پرداخت. طبق این گزارش، هم نحوه‌ی جنگ و هم صنایع تسلیحاتی و دفاعی، به دوران پیش و پس از «پهپادهای کامیکازه» تقسیم‌ شده‌اند.

چگونه پهپادهای اسباب‌بازی باعث دگرگونی جنگ‌ها از اوکراین تا فلسطین شدند +تصاویر

به عکس‌های بسیج ارتش اسرائیل برای تهاجم احتمالی به غزه، دو هفته پس از نفوذ شبه‌نظامیان حماس به جنوب اسرائیل و کشتن یا ربودن بیش از ۱۴۰۰ نفر، دقت کنید. ممکن است احتمالا توجه شما به سقف‌های فلزی عجیب و غریب قفس‌مانندی که روی تانک های مرکاوای اسرائیلی جوش داده شده یا پیچ شده‌اند، جلب شده باشد. سربازان این زره الحاقی را "قفس مقابله" می نامند، زیرا برای مقابله با یک سلاح جدید و ویرانگر طراحی شده است: یک پهپاد اسباب بازی.

چگونه پهپادهای اسباب‌بازی باعث دگرگونی جنگ‌ها از اوکراین تا فلسطین شدند +تصاویر

میکولا وروشنوف، اپراتور هواگردهای بدون سرنشین ارتش اوکراین، به دیلی بیست گفت: «این قطعاً یک دوران جدید است.»

یک دهه پس از این که گروه‌های شبه‌نظامی عراقی، سوری و یمنی برای اولین بار پهپادهای کوادکوپتر را مسلح کردند – بستن مواد منفجره به آن‌ها برای حملات یک طرفه «کامیکاز» یا مناسب‌سازی آن‌ها برای پرتاب نارنجک – پهپادهای ارزان قیمت اکنون سلاح هوایی استاندارد در نبرد روسیه و اوکراین هستند. به همین ترتیب، حماس طی حمله ۷ اکتبر خود، هواپیماهای بدون سرنشین خود را مستقر کرد و حداقل به دو تانک مرکاوا با هدف قرار دادن نقاط ضعف در زره بالایی تانک‌ها آسیب رساند - همان نقاط ضعفی که برای پوشاندن آن، قفس‌های مقابله با عجله تولید می‌شوند. قفس‌های قبلی از تانک‌ها در برابر موشک‌هایی محافظت می‌کردند که برای ضربه زدن به خودروها از سقف آن‌ها طراحی شده بودند. ارتش ها تصور می کردند که قفس ها علیه هواپیماهای بدون سرنشین نیز کار می کنند.

چگونه پهپادهای اسباب‌بازی باعث دگرگونی جنگ‌ها از اوکراین تا فلسطین شدند +تصاویر

دو نوع اساسی از پهپادهای تهاجمی موسوم به «خودت انجام بده» وجود دارد. کوادکوپترها یا اُکتوکوپترهایی هستند که نارنجک می اندازند و توسط اپراتور که پشت صفحه نشسته است، از طریق GPS یا رادیو هدایت می شوند. همچنین پهپادهای دید اول شخص یکبار مصرفی وجود دارد که با مواد منفجره بارگیری شده و توسط اپراتوری که از طریق یک هدست واقعیت مجازی نگاه می کند، از طریق رادیو هدایت می شوند.

چگونه پهپادهای اسباب‌بازی باعث دگرگونی جنگ‌ها از اوکراین تا فلسطین شدند +تصاویر

خودروهای زرهی و تانک های نظامی اسرائیل در ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ در امتداد مرز اسرائیل با غزه مستقر شدند و در بحبوحه نبردهای جاری بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس. این تانک ها برای جلوگیری از حملات پهپادها به «قفس های مقابله ای» مجهز شده اند.

یک پهپاد معمولی ممکن است فقط چند پوند وزن داشته باشد و با حداکثر سرعت کمتر از ۳۰ مایل در ساعت، حداکثر ۲۰ مایل پرواز می کند. در مقایسه با یک هواپیمای جنگی مافوق صوت با وزن ۲۰ تن و برد صدها مایل، یک پهپاد تهاجمی DIY ضعیف، کند و کوتاه‌برد است.

چگونه پهپادهای اسباب‌بازی باعث دگرگونی جنگ‌ها از اوکراین تا فلسطین شدند +تصاویر

اما در جایی که یک جت جنگنده ممکن است ۵۰ میلیون دلار قیمت داشته باشد، پهپاد معمولی DJI Mavic ۳ FPV که به طور معمول مورد استفاده است، تنها با قیمت ۲۰۰۰ دلار به فروش می رسد. فرماندهان نظامی قبل از این که یک جنگنده و خلبان گران قیمت آموزش دیده‌ی آن را به خطر بیندازند، دو بار فکر می کنند. آن‌ها اصلاً لازم نیست قبل از پرتاب یک پهپاد یا گروهی از پهپادها به فکر اعزام جنگنده‌های گران‌قیمت و خلبانان ارزشمند خود بیافتند.

ساموئل بندت، یکی از همکاران ارشد غیرمقیم مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی برنامه اروپا، روسیه و اوراسیا، به دیلی بیست گفت:

"هر دو طرف در جنگ اوکراین هزاران مورد از آن‌ها را در ماه تامین می‌کنند. بنابراین ما شاهد اشباع هواپیماهای بدون سرنشین در میدان جنگ هستیم که قبلاً هرگز چنین نبوده است. "

چگونه پهپادهای اسباب‌بازی باعث دگرگونی جنگ‌ها از اوکراین تا فلسطین شدند +تصاویر

اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی تمایل دارند حملات خود را با توپخانه هماهنگ کنند -یعنی جدیدترین و قدیمی‌ترین سلاح ها در میدان نبرد اکنون با هم کار می کنند. وروشنوف گفت که نیروهای روسی در حال پیشروی به سمت یک موقعیت اوکراینی هستند: توپخانه اوکراینی‌ها ابتدا شلیک می کند، سپس روس ها «به دلیل توپخانه باید پناه بگیرند». در حالی که آن‌ها منتظر رگبار هستند، وروشنوف در حال پرتاب پهپادهای تهاجمی خود برای ضربه‌ی قاتل است. او در مورد کارکرد توپخانه گفت: "توپخانه زمان را برای ما به ارمغان می آورد. "

همان‌طور که در سال گذشته مشخص شد پهپادهای کوچک چقدر می توانند خطرناک باشند، روس‌ها و اوکراینی‌ها شروع به نصب قفس‌های مقابله‌ای روی تانک‌ها و سایر وسایل نقلیه زرهی خود کردند. اسرائیلی‌ها پس از تلفات اولیه تانک‌های خود در جریان نفوذ حماس تلاش کردند تا همین کار را انجام دهند. وروشنوف درباره اسرائیلی‌ها گفت: «آن‌ها در چند روز اول کاملاً عقب افتادند.»

چگونه پهپادهای اسباب‌بازی باعث دگرگونی جنگ‌ها از اوکراین تا فلسطین شدند +تصاویر

پهپادهای کوچک جنگ سنتی را تغییر داده‌اند. پیش از این، نظامیان درگیر یک تلنگر آهسته فناوری بودند. یک ارتش یک سلاح جدید به کار می گیرد، یک ارتش رقیب اقدامی متقابل می کند و سپس اولین ارتش، سلاح اصلی را برای شکست دادن اقدام متقابل تغییر می دهد. به همین ترتیب و غیره، سال به سال، دهه به دهه{فناوری جنگی رشد می کند}..

هزینه بالای سلاح‌های جدید سرعت ابتکار را دیکته می کرد. در دهه ۱۹۶۰، شوروی تانک‌های بهتری را در اختیار داشت. بنابراین در دهه ۱۹۷۰، آمریکایی ها هواپیمای تهاجمی شکارچی تانک بهتری را با A-۱۰ وارد میدان کردند. در دهه ۱۹۸۰، شوروی با دفاع هوایی بهتری مانند تفنگ متحرک تونگوسکا و موشک انداز پاسخ داد.

پهپادهای کوچک چرخه را شکسته‌اند. آن‌ها به قدری ارزان هستند که به راحتی می توان آنها را در تعداد زیادی مستقر کرد. از این رو، ارتش‌ها در تلاش هستند تا به اندازه کافی سیستم‌های دفاعی بسازند تا از کمپین های ویرانگر هواپیماهای بدون سرنشین جلوگیری کنند. روس ها صدها و شاید هزاران تانک و وسایل نقلیه دیگر را در اثر پهپادهای اوکراینی از دست داده اند. و اکنون که روس‌ها در حال استقرار هواپیماهای بدون سرنشین خود هستند، اوکراینی‌ها نیز متحمل خسارات سنگینی شده‌اند.

چگونه پهپادهای اسباب‌بازی باعث دگرگونی جنگ‌ها از اوکراین تا فلسطین شدند +تصاویر

پهپادهای کوچک اکنون تهدید اصلی برای تانک‌ها و سایر وسایل نقلیه در جنگ ۲۱ ماهه روسیه علیه اوکراین هستند و این تهدید از بین نمی‌رود. ارتش‌ها در سرتاسر جهان در حال نصب قفس‌های مقابله‌ای روی تانک‌های خود هستند و همچنین تفنگ‌های دفاع هوایی و موشک‌اندازهای بیشتری را به کار می‌گیرند، که اغلب با بیرون‌کشیدن اسلحه‌ها و موشک‌های قدیمی جنگ سرد از ذخایر بلندمدت همراه است. ارتش ایالات متحده حتی برخی از وسایل نقلیه خود را با لیزر مسلح می کند که امیدوار است پهپادهای کوچک را سریعتر و ارزان ‌ر از هر تفنگ یا موشک پرتابی، ساقط کند. ارتش ها همچنین سعی می کنند هواپیماهای بدون سرنشین را قبل از حمله با پارازیت کردن سیگنال‌های هدایت آن‌ها غیرفعال کنند.

اما سازندگان پهپاد با سرعت بیشتری در حال حرکت هستند. آرتور اریکسون، مدیر عامل شرکت هایلیو، سازنده هواپیماهای بدون سرنشین تگزاس، به دیلی بیست گفت در پاسخ به تقاضای سرسام‌آور برای پهپادهای کوچکی که می‌توان آن‌ها را به راحتی مسلح و عملیاتی کرد، تولیدکنندگان شروع به ارائه مدل‌های آماده به تسلیح و «طراحی پهپادهای یکبار مصرف که برای مأموریت‌های کامیکازه هستند» کرده‌اند. "آن‌ها برای صرفه جویی در وقت و هزینه، تنها اجزای ضروری را حفظ می کنند. "

از این گذشته، اریکسون تاکید کرد: «این پهپاد برای انجام ماموریت خود، یعنی انفجار مهمات خود در نقطه‌ی هدف، تنها باید به انادازه‌ی یک پرواز دوام بیاورند. "

این روند به کجا می رود و چگونه پایان می یابد، هیچ کس نمی داند. وروشنوف گفت: "من حتی مطمئن نیستم که در سال آینده چگونه خواهد بود. "

وحشت در مقرهای نظامی در سراسر جهان قابل لمس است. تا زمانی که تدابیر دفاعی به پایان برسد – ماه‌ها یا سال‌ها بعد - ممکن است پهپادهای کوچک تانک‌کُش حکومت کنند. خدمه در تلاقی خود نمی توانند کاری جز مقابله از طریق زره‌های سرهم‌بندی‌شده، اسلحه‌های ضدهوایی قدیمی و دعا برای خوش‌شانسی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    جنگ غزه هنوزتمام نشده ، صبر کنید ببینید اف ۱۶ و بمبهای چندتنی چیکار میکنن اخرش
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    مشرق همین پهبادها اسراییل را سوزانده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس