وزیر خارجه اسبق ترکیه: آنکارا نباید در منطقه دخالت بیشتری بکند

وزیر امور خارجه پیشین ترکیه به دولت کنونی این کشور توصیه کرد که بهتر است از دخالت بیشتر در درگیری‌ها در سوریه و منطقه خودداری کند.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه پیشین ترکیه در یادداشتی خطاب به دولتمردان ترکیه توصیه کرد که بهتر است ترکیه از دخالت بیشتر در درگیری‌ها در سوریه و منطقه خودداری کند.

به نوشته وبگاه «احوال»، «یاشار یاکیش» وزیر امور خارجه پیشین ترکیه و از بنیانگذاران حزب حاکم عدالت و توسعه در یادداشتی که روز یکشنبه در وبگاه «عرب نیوز» منتشر شد نوشت، روسیه بخشی از نیروهی نظامی خود در سوریه را به اوکراین منتقل می‌کند.

یاکیش با اشاره به تحرکات نظامی رژیم موقت صهیونیستی در حمله هوایی به مرزهای لبنان  و سوریه  گفت، روسیه و سوریه پس از اعلام ترکیه مبنی بر برنامه ریزی عملیات نظامی جدید در شمال این کشور، تمرینات نظامی مشترکی را انجام داده‌اند. همچنین سوریه، ایران، روسیه همگی با هرگونه تهاجم جدید ترکیه برای نبرد با کردها در سوریه مخالفت هستند.

یاکیش در بخشی از این یادداشت نوشت: «شکل دادن موازنه قدرت جدید در سوریه زمان براست. بهترین سیاست برای ترکیه اجتناب از دخالت بیشتر در درگیری‌های منطقه است. موازنه قدرت جدیدی که در خاورمیانه در حال ظهور است، احتمالاً ترکیه را بیش از بسیاری از کشورهای دیگر تحت تاثیر قرار خواهد داد. این با عقب نشینی بخشی از نیروهای روسیه از سوریه به منطقه دونباس در اوکراین آغاز شد. اندازه دقیق واحدهای نظامی که قرار است منتقل شوند اعلام نشده است، اما می‌توان حدس زد که این امر حضور نظامی روسیه در سوریه را فلج نمی‌کند.»

وزیر خارجه پیشین ترکیه در این یادداشت تاکید کرد که روسیه و هم ایران آشکارا اعلام کرده‌اند که مخالف عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه هستند. دولت سوریه همچنین اعلام کرده که تمام تلاش خود را برای مقابله با حمله ترکیه انجام خواهد داد.

وزیر خارجه پیشین  ترکیه در خاتمه با اشاره به نقش فزاینده ترکیه به عنوان کشوری که هم با روسیه و هم با اوکراین روابط خود را حفظ می‌کند، افزود، شکل گیری موازنه قدرت جدید در سوریه زمان می‌برد. بهترین سیاست برای ترکیه پرهیز از دخالت بیشتر در درگیری‌های منطقه است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه بر انجام عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه تاکید کرد. وی طی سخنانی گفت: «آنکارا هرگز عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده در شمال سوریه را رها نخواهد کرد و آن را به تعویق نمی‌اندازد.»

 اخیراً «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که رئیس جمهور ترکیه در پی صدور مشکلات سیاسی و اجتماعی خود به خارج است. «محمد حسین بحر العلوم» نماینده عراق در سازمان ملل متحد نیز دو ماه گذشته شکایت رسمی بغداد علیه ترکیه را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد و خواستار خروج تمام نیروهای ترکیه‌ای از خاک کشورش شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    8 6
    بزرگترین خیانت رضاخان به آذری ها این بود که به آنها نگفت آذری ها هم آریایی هستند. رضاپالانی یک پانترک بود که اسم پرشیا رو تغییر داد و آرارات رو‌به‌ترکیه بخشید.
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 5
    آنکارا نمیتواند دخالتی یکند.
    • ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 3
      این چه تیتر وخبر مسخره ای هست. هر کشوری دنبال منافع خودشه.
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    4 2
    رجب عردوغان ترکیه مهره عمله و سرباز یهود و اسرائیل و مجری طرح ها توطیه های یهود بین المللی و اسرائیل در منطقه است .. طبیعتا" طبق دستوراتی که بهش ابلاغ می‌شود باید انجام وظیفه کند ..! تاریخ مصرف این مزدور اسرائیل رو به پایان و انقضاء است .. زباله دانی تاریخ در انتظار رجب آغا عردوغان هست
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 2
    تعجب یه صدایی ازسرمایه های انسانی واقتصادی اردوغان درترکیه ورشکسته دراومد
  • GB ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    اردوغان تورم ۸۰ درصدی و مشکلات مدیریتی خود را می خواهد به بیرون از کشور منتقل کند
  • علیرضا IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    مگه دست خودشه ؟؟؟؟ذات و سرشت این مهاجران همیشه در نزاع و جنگ و تهدید همسایگان بوده زمان موغولها تا عثمانی .به تازگی علاوه بر ارباب امریکایی ارباب سعودی و اسراییلی پیدا کردند مانند زمان حکومت امویان و عباسیان
  • علی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    به نظرم دخالت ایران و ترکیه بهتر از دخالت آمریکا و روسیه است
  • مهدی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    اردوغان برای نجات از مشکلات اقتصادی فراوان نیاز به بحران سازی دارد که افکار عمومی را فریب دهد، البته نتیجه دلخواه را بدست نمی آورد و به غلط کردن خواهد افتاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس