کد خبر 1383217
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
تداوم حملات ارتش ترکیه به حومه حسکه سوریه

برخی منابع با اشاره به ادامه حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه از زخمی شدن شماری از نظامیان سوری در حومه حسکه خبر دادند.

به گزارش مشرق، خبرنگار سانا در حسکه از قطع برق شهرک «تل تمر» و روستاهای آن درپی حملات نیروهای  ترکیه به خط انتقال برق ۶۶ کیلو ولت خبر داد.

از سوی دیگر خبرگزاری یونیوز گزارش داد: بر اثر حملات ترکیه به اطراف یکی از مراکز ارتش سوریه در غرب تل تمر در حومه حسکه شماری از نظامیان سوری زخمی شده‌اند.

آنکارا عزم جدی بر حمله دارد

همزمان الحره در گزارشی با اشاره به تحرکات ترکیه در شمال سوریه نوشت: در ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی، پس از مذاکرات طولانی روسای جمهوری ترکیه و روسیه، عملیات «سرچشمه صلح» ترکیه متوقف و دو طرف توافق کردند که همه یگان‌های مدافع خلق از نوار مرزی سوریه با ترکیه به عمق ۳۰ کیلومترعقب‌نشینی و تسلیحات خود از منبج و تل رفعت را خارج کنند.

این توافق به نیروهای سوری فرصت داد تا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ میلادی در چارچوب تفاهم با قسد و همزمان با آغاز تخلیه برخی مواضع از سوی ارتش آمریکا وارد مناطق شرق فرات شوند و گشتی‌های مشترک ترکیه و روسیه در غرب و شرق منطقه سرچشمه صلح به عمق ده کیلومتر به استثنای شهر قامشلی برقرار شود.

در همین رابطه، «مهند حافظ اوغلو»، پژوهشگر سیاسی ترکیه اظهار داشت: انتظار می‌رود روسیه و غرب با تحرکات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه مخالفت کنند اما آنکارا توجهی به این اعتراضات ندارد زیرا دلیل این مخالفت، اهداف این کشورها در سوریه است لذا ترکیه حق دارد از حقوق و امنیت خود دفاع کند به خصوص که بزرگترین متضرر از وجود کانون‌های تروریسم در شمال سوریه ترکیه است.

حافظ اوغلو گفت: آمادگی‌ها و جنگ رسانه‌ای ترکیه برای انجام این عملیات با دفعات پیش متفاوت است، نگرش ترکیه به این موضوع، پرونده دربرابر پرونده است.

وی اظهار داشت: ترکیه در قبال پرونده پذیرش فنلاند و سوئد به ناتو شروطی چون عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و پرونده‌های دیگر را پیش پای واشنگتن و اروپا قرار داده است.

ساعت صفر نزدیک است

این تحلیلگر امور سیاسی ترکیه با بیان اینکه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه دربردارنده چندین مرحله برای کلید خوردن است، بیان کرد: ترکیه در حال آماده‌سازی فضای سیاسی و دیپلماتیک برای آغاز عملیات است و معتقدم ساعت صفر عملیات بسیار نزدیک است.

در حالی که تنش‌های سیاسی درخصوص عملیات قریب‌الوقوع ارتش ترکیه در شمال سوریه تشدید شده است، ائتلاف نظامی گروه‌های مخالف دولت سوریه با تسلیحات جنگی مانوری نظامی در شمال سوریه برای کسب آمادگی به منظور «نبرد آتی» برگزار کردند.

آنچه به «هیئت انقلابیون برای آزادسازی سوریه» موسوم است، در حساب‌های کاربری خود تصاویر صدها نیروی خود به هنگام آموزش نظامی با تسلیحات جنگی را منتشر کرد و گفت: این مانور برای تقلید عملیات نظامی آتی و آمادگی‌ها برای آن بوده است.

شورای نظامی منبج: تهدیدات را جدی قلمداد می‌کنیم

از سوی دیگر، «شرفان درویش»، فرمانده شورای نظامی منبج وابسته به قسد گفت: ما از نزدیک اوضاع و تحرکات را زیرنظر داریم و مطمئنا تهدیدات را جدی قلمداد می‌کنیم و بر این اساس دست به آمادگی‌ها می‌زنیم.

وی گفت: مرکز هماهنگی عملیات روسیه در منبج وجود دارد، ما از آنها می‌خواهیم تا نقش خود به عنوان ضامن صلح را ایفا کنند، ما امیدوار به کشیده نشدن منطقه به جنگی جدید هستیم که به همه و به خصوص غیرنظامیان آسیب وارد خواهد کرد.

عملیات نظامی که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه تهدید به انجام آن در شمال سوریه کرده، به موضوع داغ سیاسیون و تحلیلگران این کشور تبدیل شده است و در حالی که هنوز زمان کلید خوردن این عملیات روشن نیست، روسیه طی روزهای گذشته مواضع جالب توجهی در این باره از خود نشان داده است.

بلینکن: عملیات نظامی ترکیه ثبات منطقه را تهدید می‌کند

این تهدید اردوغان با مخالفت آمریکا رو به رو شده است و «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه این کشور در سخنانی اظهار داشت: عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، ثبات منطقه را مورد تهدید قرار خواهد داد و واشنگتن از آتش‌بس موجود در شمال سوریه حمایت می کند.

در این میان، روسیه علیرغم مخالفت ضمنی که از خود نشان داده است اما در را به روی سناریوهای متعدد باز گذاشته است.

موضع روس‌ها چیست؟

در همین رابطه، به گفته «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه، قرار است هیئت سیاسی-نظامی روس در هشتم ماه ژوئن کنونی به آنکارا سفر و درباره موارد متعدد از جمله موضوعات نظامی گفتگو کند.

بوگدانوف اظهار داشت: ما در آستانه برقراری تماس‌ها و مذاکرات بسیار مهم هستیم که سرگی لاوروف، وزیر خارجه و مقامات نظامی دو کشور نیز در این نشست‌ها حضور خواهند داشت.

وی درباره تهدیدات ترکیه در انجام عملیات نظامی در شمال سوریه گفت: هنوز نیازی به پیش‌بینی نیست، با همتایان تُرک خود تماس‌هایی خواهیم داشت لذا باید منتظر ماند و دید، پیش‌بینی‌های بسیاری می‌توان اکنون کرد اما من معتقدم این پیش‌بینی‌ها الان فایده‌ای ندارد.

تل‌رفعت و منبج اولویت ارتش ترکیه

اظهارنظرهای بوگدانوف بدون مقدمه بیان نشد و پیش از آن، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و «ولادیمیر پوتین»، همتای روس وی در تماسی تلفنی درباره تحولات اوکراین و سوریه گفت‌وگو کرده بودند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، اردوغان در این تماس تلفنی به اردوغان گفته بود که علیرغم توافق روسیه و ترکیه در اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی، منطقه امنی به عمق ۳۰ کیلومتری در شمال سوریه ایجاد نشده است.

وی گفت: یگان‌های مدافع خلق مدام به غیرنظامیان حمله می‌کنند و باید مناطق مرزی را تبدیل به مکانی امن کرد.

اردوغان اظهار داشت: عملیات نظامی ارتش ترکیه اساسا دو منطقه تل رفعت و منبج در حومه شمالی و شرقی حلب را هدف خواهد گرفت.

این دو منطقه اکنون تحت تسلط نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) قرار دارد همچنین نیروهای پلیس نظامی روسیه و نیروهای دولت سوریه نیز در آن مستقر هستند.

در این میان، منبج تنها شهر واقع در غرب فرات به شمار می‌رود که نیروهای قسد بر آن سیطره دارند و اطراف آن با نیروهای نظامی طرف‌های دیگر احاطه شده است.

اما تل رفعت تنها نقطه اتصال قسد با منطقه عفرین است که در سال ۲۰۱۸ میلادی کنترل آن را از دست داد.

آنکارا ماه‌هاست که می‌گوید از این دو منطقه مورد حملات مکرر قرار می‌گیرد؛ امری که پیشتر یگان‌های مدافع خلق که ستون نظامی قسد محسوب می‌شوند، آن را تکذیب کرده‌اند.

از سوی دیگر، روسیه تاکید دارد که به توافقات امضا شده با ترکیه در خصوص مناطق شمال سوریه به ویژه توافق سوچی در سال ۲۰۱۹ میلادی پایبند است.

«ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اخیرا ابراز امیدواری کرد که آنکارا از دست زدن به اقداماتی که منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه می‌شود، خودداری کند.

وی گفت: ما نگرانی‌های ترکیه از تهدید امنیت ملی‌اش از مناطق مرزی را درک می‌کنیم و معتقدیم که تنها با استقرار نیروهای سوری می‌توان امنیت مناطق مرزی را تضمین کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    2 3
    7تا پایگاه داره آ»ریکا در ترکیه. بحرین هم انقدر نوکر نیست
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    2 6
    دقت کردین حتی یک سانتیمنتر از توران که اردوغان ازش حرف میزنه اصلا داخل مرزهای اسرائیل بزرگ نیست؟ ترکیه سگ دست آموز اسرائیل
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 5
    وقتی جهانیان سریال های کثافت کشور ترکیه که در آن ازدواج با محرم وجود داره میبینند چی فکر میکنند؟ ترکیه اومده تا آبروی ترک ها رو ببره. حتی آتاترک هم یونانی بود
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      2 0
      دقیقا ار کدام سریال ترکیه حرف میزنی که در ان ازدواج با محارم وجود دارد ؟؟؟؟ فقط اسمش را بگو مثل اینکه ضعف فرهنگی شما و عدم توانایی تان در تولید فیلم و سریال بد جور سوزش ایجاد کرده
  • DK ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    10 3
    سلام بر ارتش همیشه پیروز تورک
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 8
      این ارتش همیشه پیروز عثمانی که میگی همین چند سال پیش به خواهران و دختران آذری تجاوز کرد و توسط شاه عباس توسری خورد.___ خیلی از دزد ناموس تعریف نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس