.

«دست دادن بایدن با قاتل خاشقچی‌، به تصاویر شرم‌آور در کارنامه حقوق بشری آمریکا اضافه می‌شود و پیامی بد برای دموکراسی‌خواهان و چراغ سبزی برای دیکتاتورهای سرکوبگر در جهان است».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این تحلیل را روزنامه واشنگتن‌پست به قلم مدیر اجرایی خود منتشر کرد. فرد رایان که رئیس‌ دفتر رونالد ریگان رئیس‌جمهور اسبق بوده، تناقضات رفتاری بایدن با وعده‌های حقوق بشری او در کمپین انتخاباتی به ویژه درباره بن‌سلمان را شرم آور خوانده و می‌نویسد: هنگامی که بایدن در کمپین انتخاباتی وعده داد که بن‌سلمان ولیعهد سعودی را به دلیل قتل «جمال خاشقجی» ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست به‌عنوان فردی یاغی و سرکش قلمداد کند، جهان دلایل زیادی داشت که فکر کند منظور او این بوده است. پس چرا بایدن اکنون با زانوی خمیده به عربستان می‌رود تا دست خون‌آلود یاغی را بفشارد؟ چون او مجددا در پی کسب رأی است.

بایدن سفر خود را به عنوان اقدامی ضروری برای ارتقای ثبات در خاورمیانه و جلوگیری از تجاوز روسیه و چین توجیه کرد. اما او باید بداند که این دیدار و تبرئه ناشایست بن‌سلمان، اهداف سیاست خارجی را که امیدوار است به آن دست یابد تضعیف خواهد کرد. این دیدار نشان می‌دهد ارزش‌های آمریکا قابل مذاکره و معامله هستند. در اوایل سال جاری، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به‌طور ناگهانی محاکمه ۲۶ سعودی مظنون به قتل خاشقجی را متوقف کرد؛ درست پیش از آن که عربستان برود تا به سرمایه‌گذاری اقتصادی و نقش آن در انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۳ میلادی کمک کند. اکنون این رئیس‌جمهور آمریکاست که در تلاش برای کاهش قیمت بنزین، پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، چشم بر قتل خاشقجی می‌بندد.

سفر بایدن این پیام را ارسال می‌کند که آمریکا در زمانی که منافع تجاری‌اش در خطر باشد، به سمت دیگری نگاه می‌کند. ما طی دهه‌ها آموخته‌ایم که تروریست‌ها با بهره‌برداری از نفرت از آمریکا در میان افرادی که توسط سران مستبد خود مورد خشونت قرار گرفته‌اند، عضوگیری می‌کنند. این تهدید هنگامی خنثی می‌شود که دولت آمریکا به آنچه در مورد حقوق بشر می‌گوید عمل کند.

سفر بایدن به عربستان باعث از بین رفتن اقتدار و مشروعیت اخلاقی ما می‌شود و خشم ضدآمریکایی را ایجاد می‌کند. این سفر به فعالان دموکراسی‌خواه و دولت‌های اصلاح‌طلب در سراسر جهان این پیام را ارسال می‌کند که واشنگتن شریکی غیرقابل اعتماد است. این موضوع باعث سردرگمی می‌شود و دیپلماسی آمریکایی را تخریب می‌کند، دقیقا برخلاف ادعای بایدن که می‌گوید سفرش برای تقویت دیپلماسی آمریکا صورت می‌گیرد.

بن‌سلمان پس از جنگ اوکراین و در پاسخ به درخواست‌های ایالات متحده برای افزایش تولید نفت، مقام‌های کلیدی دولت بایدن را نادیده گرفت و از پذیرش تماس تلفنی با او خودداری ورزید. نه ملاقات با معاونان بایدن و نه تماس تلفنی، به بن‌سلمان چیزی که او می‌خواهد را نمی‌دهد. او یک خواسته مهم دارد: عکسی از بایدن که در حال دست دادن با وی است. بنابراین، تا زمانی که بایدن تسلیم شود مقاومت کرد و منتظر ماند.

همچنین، سفر بایدن به عربستان سعودی پیامی خطرناک دارد. عکس همراه با لبخند بایدن با محمد بن‌سلمان، این پیام را به مستبدان در اقصی نقاط جهان ارسال می‌کند که شما نیز می‌توانید به معنای واقعی کلمه از شر پیامدهای احتمالی ناشی از قتل یک روزنامه‌نگار خلاص شوید به شرطی که منابع طبیعی‌ای را در اختیار داشته باشید که آمریکا به آن نیاز دارد.

جمال خاشقجی در ویرجینیا زندگی می‌کرد. زمانی که او کشته شد، جهان مبهوت مانده بود که بن‌سلمان چگونه روزنامه‌نگاری را که تا این حد با ایالات متحده مرتبط است، قصابی می‌کند. زمانی که تصاویر دست دادن بایدن با قاتل جمال خاشقجی در سراسر جهان منتشر شود این تصویر چه پیامی را به دیگران مخابره خواهد کرد؟

برخی استدلال می‌کنند که زمان کافی از آن قتل گذشته و روابط آمریکا و عربستان می‌تواند به سادگی ادامه یابد. خاشقجی سه سال پیش کشته شد، اما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم که در حال حاضر مردم عربستان هر روز تحت سرکوب وحشتناک قرار می‌گیرند. زندانیان سیاسی، مخالفان، روزنامه‌نگاران مستقل به دستور بن‌سلمان زندانی و شکنجه می‌شوند. تیم بایدن می‌گوید موضوع حقوق بشر در دستور کار مذاکره بایدن با سعودی‌ها خواهد بود. اما واقعیت این است که مطمئنا مذاکرات فورا به رایزنی درباره جریان نفت تبدیل خواهند شد.

در کشوری مانند عربستان سعودی که سانسور کامل، سر بریدن، ناپدید شدن اجباری افراد و زندانی شدن صدها زندانی سیاسی امری عادی قلمداد می‌شود آزادی تعدادی از فعالان سیاسی و پرداختن آنان به توحش پادشاه سعودی تاثیری جدی بر جای خواهد گذاشت.

اگر بن‌سلمان چیز کمتری ارائه دهد، بایدن باید از دست دادن با ولیعهد عربستان سعودی و خلق صحنه‌ای که او آن قدر هوس و میل آن را دارد خودداری نماید. در غیر این صورت، عکس بن‌سلمان در کنار بایدن، به آلبوم عکس‌های شرم‌آور آمریکا اضافه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • US ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 1
    به به چه عالی کم کم داشتیم جناب آقای جمال خان خاشقچی را فراموش می کردیم.
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      2 0
      شما یک رئیس جمهور امریکا را پیدا کن که دستش تا ارنج در خون بیگناهان جهان فرو نرفته باشد کشتار ۲۰۰ میلیون سرخ پوست و بومی امریکایی و امریکای با قدمت ۳۵۰ سال در ۲۸۰ جنگ و کودتا و خون ریزی مردم بیگناه جهان با قدرت هر چه تمامتر دست داشته است
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 0
    اون اردوغان رو بگو پای بن سلمان رو بوسید. بن سلمان در خاک ترکیه به ارتش ترکیه گفت سلام علیکم
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    اون اردوغان رو بگو پای بن سلمان رو بوسید. بن سلمان در خاک ترکیه به ارتش ترکیه گفت سلام علیکم
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    اون اردوغان رو بگو پای بن سلمان رو بوسید. بن سلمان در خاک ترکیه به ارتش ترکیه گفت سلام علیکم
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    اون اردوغان رو بگو پای بن سلمان رو بوسید.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    عجب!
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    چرا؟
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    4 0
    بایدن همدست قاتل خاشقچیه
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 0
    ...در کشوری مانند عربستان سعودی که سانسور کامل، سر بریدن، ناپدید شدن اجباری افراد و زندانی شدن صدها زندانی سیاسی امری عادی قلمداد می‌شود....
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    ...در کشوری مانند عربستان سعودی که سانسور کامل، سر بریدن، ناپدید شدن اجباری افراد و زندانی شدن صدها زندانی سیاسی امری عادی قلمداد می‌شود....می شود شبکه هایی برای آزاد کردن مردم سوریه و ایران و لبنان و عراق و.. راه انداخت!
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    ای بدبختی .باز جمال خاشقچی عزیز.... ببینید بایدن کجا میره .سلمان چی میکنه.
  • شهروندمسلمان IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    مرگ بربایدن وبنسلمان هردوقاتل بشریت اند
  • رضا IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    درود به شرف چنين نويسندگانى ! آيا ممكنه در ايران هم روزى فرا برسه كه چنين امكانى براى نويسندگان وطنى فراهم شه ؟!
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 0
    امریکایی ها میلیون ها نفر را در عراق و افغانستان و سوریه و لیبی و...کشته اند ، مجروح و معلول و بیمار روانی و یتیم و بی خانمان و اواره کرده اند و فقط قاشقچی را میبینند ؟ سرقت اموال ، حمایت از تروریست ها ،حمایت از جنایتکاران و اشغالگران صهیونیست ،حمایت از دیکتاورها و شراکت در جنایات انها هم جرم دیگر امریکایی هاست
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد بن سلمان از ترس او به آمزیکا پناهنده شد و زیر نظر روزنامه واشینگتن پست مطلب ارسال می کرد که نقش یک ایدیولوژبست جدیدی برای منافع آمریکا بازی می کرد شبیه به عبدالله. .. گولن برای ترکیه با این تفاوت که عبدا ..گولن با پشتیبانی آمریکا و بن سلمان دست به کودتا درترکیه زدند و از طرفی جرم کشتن خاشقوی به همراه تیم ترور بن سلمان در ترکیه اتفاق افتاده است مردم مسلمان ترکیه در حمایت از حزب عدالت و توسعه طرفدار اردوغان بودند اما از اینکه حقوق فردی مثل خاشقچی زیر پا گذاشته شده است و سیاست اردوغان بر ضد مردم فلسطینی نوار غزه به طرف رژیم غاصب صهیونیستی متمایل گشته و تورم عجیب و غریب و قیمت بالای بنزین و کالا در ترکیه و ایجاد خصومت با روسیه همه این موارد نشان می دهد که اگر کودتایی دوباره در ترکیه بوجود آید این بار دیگر حزب عدالت و توسعه از حمایت مردمی برخوردار نیست و تنها می ماند
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    آن نفهم های لیبرال اصلاحطلب که با تقلید از اربابان امریکاییشان می گفتند سلام فرمانده برای روح کودکان مضر است خفه شده اند در مورد سلاخی قاشقچی توسط بن سلمان و دیدار هایش با بایدن امریکایی و اردوغان صهیونیستی
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 0
    حتمادست دادن ومدال افتخاربه قاتل هواپیمای مسافربری ایرانی وجایزه کتاب سال رابه کلینتون درگزینه های سخت درساخت داعش و70سال ازنسل کشی اپارتایداسراییل دفاع کردن شرم اورنیست جمع کنین دروغتون روکاخ سفید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس