کد خبر 1398772
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
پرواز با اندیشه‌ مربیان ایرانی

- بسیاری از رشته‌های ورزشی کشورمان در چند سال‌ اخیر با اندیشه مربیان ایرانی به موفقیت‌های در خور توجهی دست یافته و قله‌های افتخار را با اندیشه‌های مربیان وطنی فتح کردند.

به گزارش مشرق، اعتماد به توان مربیان جوان و کار بلد داخلی در چند سال‌ اخیر با نتایج مثبتی همراه بوده و کسب افتخار در میادین قاره‌ای و جهانی را برای ورزش ایران در برداشته است.

این افتخار آفرینی‌ها که آخرین آن موفقیت تیم جوان و یکدست والیبال کشورمان در لیگ ملت‌ها با هدایت «بهروز عطایی» بود موجب شد تا حتی رهبر معظم انقلاب نیز به تمجید از مربیان ایرانی پرداخته و به بهره‌گیری از توان آنان تاکید کند.

بی‌تردید اعتماد به مربیان داخلی در رشته‌های مختلف می‌تواند نتایج خوبی برای ورزش کشورمان به ارمغان بیاورد. قرار گرفتن روی سکوی قهرمانی با اتکاء‌ به دانش سرمایه‌های وطنی بسیار شیرین است و علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌های فدراسیون‌ها، موجب خواهد شد تا جوانان ایرانی بار دیگر در سراسر جهان نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازند.

حال در این گزارش نگاهی به مربیان موفق ایرانی تیم‌های ملی مختلف در سال‌های اخیر انداخته‌ایم:

«محمد بنا» کشتی فرنگی

یکی از چهره‌های ویژه مربیگری در ورزش ایران که اوج کارش در بازی‌های المپیک لندن بود. هرچند قهر و آشتی‌های او کمی خسته کننده شده اما آقای خاص کشتی ایران جایگاه مهمی در افتخارات ورزش ایران و به‌خصوص کشتی فرنگی دارد. چهره‌ای که حرفش را بی‌پروا می‌زند و با کسب موفقیت، توانش را ثابت می کند. کشتی فرنگی با محمد در بیش از یک دهه اخیر در پیکارهای قهرمانی جهان و در سه دوره بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو افتخارات درخشانی را کسب کرده است.

«شهرام هروی» کاراته

هروی یکی از موفق‌ترین مربیان ورزش کشور است که پله‌های ترقی را در کادر فنی تیم‌های ملی کاراته، یک به یک طی کرد. وی در نهایت چند سال قبل سرمربی تیم ملی بزرگسالان شد و کاراته ایران را سه دوره متوالی به قهرمانی جهان و آسیا رساند.

درو کردن مدال‌ها در بازی‌های آسیایی و در نهایت کسب مدال طلا توسط «سجاد گنج‌زاده» در المپیک توکیو، موجب شد تا کارنامه درخشان این مربی تکمیل شود.

«بهروز عطایی» والیبال

این مربی باتجربه، با تیم جوانان کشورمان قهرمان آسیا و جهان شد و سابقه قهرمانی در لیگ برتر و فتح جام باشگاه‌های آسیا نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شود. عطایی بعد از المپیک توکیو سرمربی تیم ملی بزرگسالان شد و بلافاصله با تیمی متحول شده که دیگر خبری از ستاره‌های همیشگی در آن نبود به قهرمانی آسیا رسید.

اوج کار این مربی و تیم یکدست و متحدش در لیگ ملت‌ها بود که توانست به مرحله نهایی صعود کرده و در جمع بزرگان قرار بگیرد.  

«مینو مداح» تکواندو

تکواندوی زنان ایران هرچند در برخی مواقع به تک مدال‌های مهمی دست پیدا می‌کرد اما هیچگاه نمی‌توانست در مسابقات قاره‌ای در جمع مدعیان باشد. اما این تیم اخیرا در پیکارهای آسیایی کره‌جنوبی با سرمربیگری «مینو مداح» تاریخ‌سازی کرد و با اقتدار به قهرمانی رسید تا نام مداح در بین بزرگان مربیگری ورزش کشور قرار بگیرد.

«پژمان درستکار» کشتی‌ آزاد

پس از اینکه کشتی آزاد ایران در المپیک عملکرد خوبی نداشت، «پژمان درستکار» هدایت این تیم را برعهده گرفت و هرچند انتقادات زیادی از حضور او شد اما درستکار و تیمش در مسابقات جهانی نروژ عملکرد درخشانی داشتند.

هرچند سنگ محک اصلی او پیکارهای جهانی پیش‌رو در صربستان و سپس المپیک پاریس خواهد بود اما بی‌تردید درستکار از سرمایه‌های ورزش کشور است که آینده درخشانی در انتظار او خواهد بود.

«محمد ناظم‌الشریعه» فوتسال

در سال ۱۳۹۴ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال ایران انتخاب شد و توانست با این تیم در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ قهرمانی جام ملت‌های آسیا را بدست آورد. اما مهم‌ترین عنوان این مربی شیرازی با تیم ملی فوتسال در سال ۲۰۱۶ و در جام جهانی کلمبیا رقم خورد. ناظم‌الشریعه در آن رقابت‌ها موفق شد در مرحله حذفی برزیل را شکست داده و در ادامه نیز در دیدار رده‌بندی پرتغال را از پیش رو بردارد تا ایران به مقام سومی جهان دست پیدا کند. او در سال ۱۴۰۰ جای خود را به وحید شمسایی داد.

«رضا خیرخواه» ژیمناستیک

ژیمناستیک ایران تا چند سال قبل حتی در غرب آسیا نیز حرفی برای گفتن نداشت اما خیرخواه با تفکرات خود توانست در مدت پنج سال، ایران را به جایگاهی برساند که در مسابقات قهرمانی آسیا، جام‌های جهانی که انتخابی المپیک را داشت به مدال دست یابد. همچنین تیم ایران بهترین نتیجه تاریخ مسابقات جهانی را هم با او به دست آورد.

«پیمان فخری» شمشیربازی

سال‌ها حضور در تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر به‌عنوان بازیکن، کاپیتان و سرمربی از او یک چهره ویژه ساخته است. بی‌تردید اگر شمشیربازی ایران در قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و حتی پیکارهای جهانی به توفیقاتی رسید، ثمره تلاش‌های اوست. فخری و تیمش در المپیک ریو نیز تنها یک گام با تاریخ‌سازی و مدال‌آوری فاصله داشتند که حریفِ بدشناسی نشدند.

هرچند او اکنون وارد عرصه مدیریتی شده و دیگر سرمربی تیم ملی نیست، اما نامش در بین مربیان داخلی موفق قرار دارد.

«علیرضا استکی» بوکس

بوکس ایران که سال‌ها در گوشه رینگ گرفتار شده و حتی در آسیا نیز به دست فراموشی سپرده شده بود با تلاش و اندیشه‌های ایران مربی جوان، اکنون به دوران ایده‌آلی رسیده است.

کسب چهار مدال در قهرمانی آسیا و تصاحب نخستین مدال تاریخ قهرمانی جهان (برنز) توسط «دانیال شه‌بخش» ثمره اعتماد به استکی است. اکنون بوکس با هدایت او به یکی از رشته‌های پرامید ایران در رویدادهای مختلف تبدیل شده است.

«مریم ایراندوست» فوتبال

تیم ملی فوتبال بانوان ایران برای نخستین بار با تفکرات این مربی توانست به جام ملت‌های آسیا صعود کند تا موجب شادی علاقمندان به فوتبال شود. ایراندوست که همچون پدرش در عرصه مربیگری فعالیت می‌کند در جام ملت‌های آسیا نیز هرچه در توان داشت برای تیمش به کار گرفت اما کم‌تجربگی و حضور نداشتن در میادین بین‌المللی و البته کرونا موجب شد تا این تیم به آنچه می‌خواهد نرسد. همین صعود به مرحله نهایی برای اولین بار افتخار بزرگی برای فوتبال بانوان ایران بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی با غیرت IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    در فوتبال فعلا چنین سرمربی که بتواند در جام جهانی خودی نشان بدهد نداریم.مربیان ما به دلیل اینکه دانش خودشان را کافی میدانند در کلاسهای مربیگری در سطح جهان شرکت نمیکنند و حاضر نیستند برای مدتی هم در کنار دست یک مربی سرشناس جهانی کار یادبگیرند به همین دلیل هم این حال و روز سرمربیان فوتبال ایرانی است. در بیست سال اخیر تمام باشگاهای فوتبال ما در نیمه نهائی یا در فینال شکست سختی از کره و ژاپن و عربستان خورده اند.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 0
    حواستون هست؟ این داره از طرف اپوزوسیون و اصلاحات مخابره میشه که اخراج اسکوچیچ که یه کار ضد اخلاقی بود به فشار از بالا بوده و کار نظام هست! حالا شما به عنوان خبر گزاری انقلابی دارید با مطالبتون روی این مسئله صحه میزارید!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 0
    سلام، البته بسیاری از مربیان بزرگ وطنی یادتون رفته. رضا مهماندوست در تکواندو، کوروش باقری در وزنه برداری، هادی رضایی والیبال نشسته و ...
  • شیردل GB ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    بله مربیان وطن دوست ونه مربیان غرب گدایی که داخل فوتبال ما چنبره زدن ونه الانی که تیم ملی جام جهانی داره میره وسط کار هوس مربی ایرانی کردین بعد بازی جام جهانی یک مربیه وطندوست بیارین نه یک پولدوست بی خاصیت !
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 0
    کورش باقری در وزنه برداری فراموش شد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس