پهپاد دریایی

در جریان رونمایی ارتش از ناو دسته پهپادبر خود، با فهرستی بلند از پرنده‌های بدون سرنشین شناخته شده و ناشناسی روبرو هستیم که طیف گسترده‌ای از توانایی‌های شناسایی و عملیاتی را برای نداجا به همراه دارند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، روز جمعه ۲۴ تیرماه  در حالی که برخی دشمنان فرامنطقه ای، به دنبال همپیمان و پایگاه برای رژیم صهیونیستی می گشتند، اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی رونمایی شد که بازتاب های فراوان داخلی و خارجی داشت و نشان داد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آماده ایفای نقش هایی بزرگتر در آبهای بین المللی و آزاد می شود که هم شامل ماموریت های شناسایی و هم عملیاتی در صورت نیاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

لشکر پهپادهای شناسایی و انتحاری ایران به آبهای دوردست می‌روند/ پازل مهم برای عملیاتی شدن «موشک ابومهدی» در نیروی دریایی ارتش تکمیل شد +عکس و فیلم

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

«ابابیل» سپاه این بار در دریا به دنبال یاران ابرهه می‌رود/ ترکیب دو کابوس آمریکا برای تکمیل حملات فوجی ندسا +عکس

در جریان این رونمایی، طیف قابل توجهی از پرنده های بدون سرنشین ایرانی با قابلیت های مختلف را شاهد بودیم که روی حداقل دو شناور لاوان و دلوار نصب و چندین مورد از آنها نیز پرتاب شدند. مشرق در اولین گزارش خود در خصوص این دستاورد مهم نیروی دریایی ارتش به کلیاتی از اهمیت پرنده های بدون سرنشین در نبرد دریایی و قابلیت هایی که این پرنده ها برای ناوگان نداجا ایجاد می کنند، اشاره کرد اما در این گزارش نگاهی جامع تر به پرنده های بدون سرنشین موجود در این رونمایی خواهیم داشت.

همانطور که در این رونمایی نیز قابل مشاهده بود، پرنده های بدون سرنشین عمود پرواز برای نشست و برخواست از محیط شناورهای نظامی کوچک یا شناورهایی که فضای خالی کمی دارند یک گزینه مطلوب به حساب می آیند. نیروی دریایی ارتش نیز از چند سال پیش ساخت پهپادهای سری پلیکان را در دستور کار قرار داد و این پرنده های بدون سرنشین، با توجه به به قابلیت عمود پروازی به راحتی از روی شناورهای نداجا به پرواز در آمده و در بحث شناسایی ماورای خط دید، کارایی دارند. یکی از مشهورترین آنها یعنی پهپاد عمود پرواز "پلیکان" برای اولین بار در آذر ماه سال ۱۳۹۸ توسط نیروی دریایی ارتش رونمایی شد. این نوع طراحی در مجموعه بدون سرنشین های به پروازی به مولتی روتر و یا کوآد کوپتر نیز معروف هستند.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا/ پای اولین «مهمات سرگردان ایرانی» به زیردریایی‌های ارتش باز می‌شود +عکس

پرنده بدون سرنشین پلیکان

این پهپاد با استفاده از چهار موتور عمودپرواز و یک موتور پیشران پرقدرت توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد. مولتی روتورها که معروف ترین شاخه آنها یعنی کوآدروتورها یا کوآدکوپترها هستند همانند بالگردها به صورت عمودی توانایی نشست و برخاست دارند و ترکیب آنها با پیکربندی هواپیما هم نیاز به باند پرواز را از میان برداشته و هم امکان بهره بردن از قابلیت های پروازی هواپیما را در فاز پیمایشی یا کروز از مراحل پرواز ایجاد می کند. این راهکار منتخب نیروی دریایی ارتش برای رسیدن به یک پهپاد شناسایی از نوع هیبریدی (ترکیبی) قابل بکارگیری بدون دردسرهای سازوکارهای مکانیکی و نیوماتیکی و ... روی عرشه شناورهای این نیرو بوده است.

در حال حاضر درباره مشخصات پروازی یا توانایی های دقیق این پهپاد اطلاعات و عدد مشخصی در دسترس نیست اما نگاهی به ظاهر پلیکان نشان می دهد که شاید برای طراحی و ساخت آن به نوعی از پهپاد مهاجر ۲ الگو گرفته شده باشد. در این صورت منطقی خواهد بود اگر حدود برد پروازی حدود ۱۰۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی بین ۳ تا ۵ کیلومتر را برای آن در نظر بگیریم.

دیگر پرنده بدون سرنشین به کار رفته در این رونمایی هما نام دارد. این پهپاد در حقیقت جدیدترین پهپاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با قابلیت پرواز هیبریدی است که توان پرواز به صورت عمودی و کروز را دارد. هرچند هنوز اطلاعات بیشتری از قابلیت‌های این پهپاد منتشر نشده  اما مشخصات ظاهری آن شبیه به پهپادهای معراج نیروی زمینی و دریایی سپاه است.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا/ پای اولین «مهمات سرگردان ایرانی» به زیردریایی‌های ارتش باز می‌شود +عکس

پرنده بدون سرنشین هما

پهپاد معراج سپاه قادر است با سرعت ۱۴۰ کیلومتر تا ارتفاع ۱۲۰۰۰پایی پرواز کند. وزن برخاست آن ۳۳ کیلوگرم است و می‌تواند محموله‌ای به وزن ۵ کیلو را حمل کند و سوخت مصرفی آن ۱۰ لیتر است. مداومت پرواز آن ۱۰.۵ ساعت و برد لینک دیتای آن ۱۵۰ کیلومتر است. پهپاد عمود پرواز دیگری که در این رونمایی دیده شده چمروش نام دارد. این پرنده بدون سرنشین از نظر چیدمان موتورها تقریبا شبیه به پلیکان بوده ولی مشخصا از نظر ابعاد و قطعا مشخصات پروازی در سطح پایین ترین نسبت به آن قرار دارد.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا/ پای اولین «مهمات سرگردان ایرانی» به زیردریایی‌های ارتش باز می‌شود +عکس

پهپاد چمروش

کابوس سپاه ابرهه در ناوگان نداجا

خانواده پهپادهای ایرانی سری ابابیل را باید از جمله اولین پرنده های بدون سرنشین تولید انبوه شده در ایران به حساب آورد که قدمت انها شاید به اوایل دهه ۷۰ شمسی برسد اما به هیچ عنوان نباید این پرنده های با سابقه را دستکم گرفت. از ماموریت های آموزشی برای واحدهای پدافندی، حمل محموله های اپتیکی و شناسایی با سابقه رصد ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه و همچنین ماموریت انتحاری از جمله قابلیت های پهپاد ابابیل ۲ به حساب می آید.

ابابیل-۲ با مداومت پرواز ۱.۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع بیش از ۳ کیلومتر از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی می‌تواند مساحتی معادل ۷۷۰ کیلومتر مربع را پایش کند.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا/ پای اولین «مهمات سرگردان ایرانی» به زیردریایی‌های ارتش باز می‌شود +عکس

به پرواز در آمدن پهپاد ابابیل ۲ از روی شناور دلوار

سامانه ناوبری ابابیل-۲ GPS/INS است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به صورت کنترل از راه دور باشد و هم خودکار، که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت. نیروی پیشران این پهپاد از یک موتور پیستونی دو سیلندر تامین می‌شود که با توان ۲۵ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر بر ساعت دارد.

این پهپاد نیازی به پرواز کردن از روی باند نداشته و از روی یک ریل شتاب دهنده از پشت یک وانت قابل به پرواز در آوردن است. اخیرا نیروی دریایی سپاه نیز قابلیت به پرواز در آوردن این پرنده های بدون سرنشین از روی قایق های تندرو خود را به صورت عملیاتی به نمایش گذاشته شده است. در جریان رونمایی نداجا نیز به پرواز درآمدن این پهپاد از روی کشتی ها با یک شتاب دهنده اولیه به نمایش در آمد.

 در خانواده ابابیل، نمونه ابابیل ۳ و گونه ارتقاء یافته آن یعنی اطلس نیز حضور دارند که این نمونه ها بر خلاف گونه شماره ۲ از چرخ و ارابه فرود بهره می برند. نکته جالب این که این مدل چرخ دار نیز در نداجا به پیشران راکتی مجهز شده و از یک فضای کوچک قابلیت اوج گیری و سپس پرواز کردن با موتور اصلی خود را دارد. این پرنده بدون سرنشین را می توان در نقش شناسایی به کار برده و همچنین این توانایی را دارد که با تسلیحاتی مثل بمب های هوشمند سری قائم یا موشک های هدایت شونده سری الماس مسلح کرد.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا/ پای اولین «مهمات سرگردان ایرانی» به زیردریایی‌های ارتش باز می‌شود +عکس

دایره سبز پهپادهای ابابیل ۴ - فلش قرمز پهپاد ابابیل ۲ - دایره آبی پهپادهای آرش

ابابیل با موتور ۴ سیلندر بنزینی، مداومت پرواز ۸ ساعته و قابلیت پرواز تا عمق ۲۵۰ کیلومتری می‌تواند تصاویر را به صورت همزمان به ایستگاه‌های کنترل زمینی و یا هر پلت‌فرم دیگر ارسال کند. این پهپاد ساخت صنایع هسا از بدنه کاملا کامپوزیت برخوردار بوده و توانایی پرواز در ارتفاع ۱۵ هزار پایی را دارد. ذکر این مسئله نیز مهم است که در اطلاعات منتشر شده مربوط به این رونمایی به حضور پهپادهای ابابیل ۲ و ابابیل ۴ اشاره شده است. پهپاد ابابیل ۲ که با طراحی خاص خود مشخص بوده و به نظر ابابیل ۴ نیز در حقیقت نمونه ای توسعه یافته و ادامه طرح ابابیل ۳ و اطلس باشد.

دو انتحاری راهبردی ایران برای نداجا

اما در جریان رونمایی نداجا، دو پهپاد مهم ایرانی با قابلیت حمله برق آسا نیز رویت شدند. یک پرنده بدون سرنشین انتحاری آرش که در مدل تحویل شده به نداجا بردی در حدود هزار کیلومتر داشته و تقریبا جزو تسلیحات جدید به خدمت در آمده در آجا به حساب می آید. این پهپاد با توجه به برد بالای خود امکان ضربه زدن به اهداف در فاصله بسیار بالا را ایجاد کرده و نوعی از فضای عملیات ضد دسترسی را در اطراف ناوگروه ایرانی ایجاد می کند.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا/ پای اولین «مهمات سرگردان ایرانی» به زیردریایی‌های ارتش باز می‌شود +عکس

پهپادهای آرش، کرار و ابابیل ۲ روی ناو نداجا

پرنده بدون سرنشین مهم بعدی کرار است. یکی از معروف ترین پرنده های بدون سرنشین ایرانی که از پیشران جت استفاده کرده و بردی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و سرعتی در حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد. کرار در سالهای اخیر دچار تغییرات زیادی شده و برای ماموریت های گوناگون از جمله حمله با مهمات سقوط آزاد و هدایت شونده، شناسایی، پهپاد هدف و حمله انتحاری توسعه پیدا کرده است. به صورت دقیق مشخص نیست، کرار در کدام نقش روی شناورهای نداجا نصب شده ولی به صورت گمانه زنی احتمالا در نقش های شناسایی و انتحاری محتمل ترین گزینه ها برای این پهپاد باشد.

ژوبین؛ آیا با اولین مهمات سرگردان نداجا رو به رو هستیم؟

در تصاویر مربوط به این رونمایی، تصویری از به پرواز درآمدن یک پهپاد کوچک به نام ژوبین با شتاب دهنده اولیه از روی زیردریایی طارق از کلاس کیلو نداجا مشاهده شد. به صورت کلی شاهد یک طراحی استوانه ای و دم V شکل هستیم. بخش جلویی این پهپاد از بدنه، قطر کم تری داشته و تداعی کننده نوعی سر جنگی یا سامانه اپتیکی است.

از کابوس ارتش آمریکا تا انتحاری هزار کیلومتری در خدمت ناودسته پهپادی نداجا/ پای اولین «مهمات سرگردان ایرانی» به زیردریایی‌های ارتش باز می‌شود +عکس

نداجا در خصوص این پرنده بدون سرنشین جدید خود هیچ گونه اطلاعات، مشخصات یا مختصاتی را ارائه نکرده ولی ظاهر این پهپاد و نگاهی به نمونه های مشابه آن در جهان این احتمال را بسیار تقویت می کند که ژوبین ایرانی یک پرنده بدون سرنشین انتحاری با میزان مواد منفجره کم برای انجام عملیات علیه اهداف خاص موسوم به مهمات سرگردان است. آزمایش آن از یک زیردریایی نیز بر احتمال خاص بودن و انجام ماموریت های ویژه توسط این پهپاد، صحه می گذارد. همچنین در اطلاعات اعلام شده در خصوص این رونمایی، به وجود یک پرنده بدون سرنشینی به نام باور ۵ اشاره شده  که در تصاویر و توضیحات رسمی، اطلاعات خاصی از آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    89 0
    خدا ارتش مقتدر ج.ا.ایران را هر روز مقتدرتر بفرماید. ان شا الله.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      10 8
      این مشنگ 10 ساله میگفت اواکس تازه فهمیدیم اصلا نمیدونه اواکس چیه خدا شفات بده از مجلس میخام طرح صیانت راه اندازی کنه تا شاهد اینجور مشنگ ها نباشیم
    • DE ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      6 5
      چرا اذیتش میکنید این قبلا راننده تاکسی بوده الان چند سالیه واکسیه کنار خیابون دکه داره از تاکس و قوطی واکس و‌آواکس خوشش میاد. یه تیکه زمین تو کویر خریده میخواد با آواکس شخم بزنه شلغم بکاره.// دقیقا از ما بهتر میدونه آواکس چیه و چه مصرفی داره ماموره اینطوری بنویسه مثل اون یکی‌ که عمدا عین داعشی های تازه فارسی یادگرفته عمدا غلط مینویسه خودش را چند بار دکتر عنایت الهی معرفی کرد ولی نخ نما شد مثل اون ارتشی که آجان شد خخخخ چه بازار مکاره ای این ضد انقلاب راه انداخته.
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 7
      بابا این بنده خدا واکسیه را ول کنید هست دیگر جای شما را تنگ کرده
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 2
      12:12 بیمار
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    10 28
    به عمل، کار بر آید.............
    • قریشی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      23 35
      دقیقا ... ما اون زمان به این معنی رسیدیم که از هارت و پورت هالیوودی امریکائی ها به شلوارهای خیس اونها در مقابل سپاه رسیدیم
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      24 9
      ۰۹:۲۴ مگه میخواد کنتر بندازه عزیزم هرچه میخواهددل تنگت بگو.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      4 14
      اینا همش سخندانی هست و آمریکا داره خودش رو دونیم میکنه که پهپاد به روسیه ندیم؟! نه آمریکا خودش چشیده میدونه راسته
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      2 11
      10.55 به گوسفند از السد گفتن گفت به به دروغ میگی عکس خرابه هاشو نشون دادن به به کرد حرف خود امریکا گذاشتن بازم به به کرد گفت دروغهه الان هم به به کن یوجه رو بچسب البته نون بهتون میدن جدیدا
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      11 2
      ۱۴:۴۰ خداییش خودت فهمیدی چی گفتی ؟!!!!! یه ذره منطق دارید؟
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      27 1
      ۱۴:۴۰ اخه امریکا با این همه جاسوس که تو عراق داره سربازاش میشینن تو اون سوله که کشته بشن؟
  • مهدی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    24 0
    هزار هزار درود و سلام بر نیروهای نظامی ایران از ارتش و سپاه پاسداران، خدا قوت می گویم و دستتان را می بوسم. تلاش های این دلاور مردان و رهبری امام خامنه ای چنان قدرتی به کشورمان ایران داده است که کسی جرات فکر کردن به دست اندازی به این سرزمین را ندارد.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    13 0
    خوشحال کننده است آفرین،با اقتدار هرچه بیشتر نیروهای مسلح کابوس ایران را به خواب وبیداریشان می کشانیم
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    16 0
    مقتدرترین هر روز بیشتر
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    10 8
    یک زیردریایی کلاس کیلو ایران که جزو با ارزش ترین دارایی های نیروی دریایی است از عمق به سطح بیاید تا یک پهپاد چند هزار دلاری با قابلیت انفجاری کم بتواند از روی آن بلند شود و در این بین بلافاصله توسط پرنده های سرنشین دار و بدون سرنشین شناسایی شود؟
    • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      7 3
      نمیخواد بالا بیاد از زیر اب مانند سیستم موشکی که شلیک شد عمل میکنه.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      5 4
      علی اقا حداقل فیلم و عکس منتشر شده رو ببین. کجا از زیر عمق شلیک شد؟
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    10 25
    ایران در زمینه تجهیزات مزیت ندارد و عددی هم نیست . درگیری جدی شود ، ایران با یک حرکت مات می شود . نباید مردم آزاری کرد و کشور را مشغول و درگیر مبارزات از پیش باخته کرد و جان و مال و بیت المال را غارت کرد .
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      17 3
      مزیت داره که گلوبال امریکای رو شکار کرد اژدر ایرانی یکی از تکای دنیاست
    • علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      14 0
      شما خود باخته ای ۸سال با دست خالی یه وجب از خاکمونو نتونستن مال خود کنن الان که هیچ
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      1 1
      ۱۱:۵۳.خخخخخخخخ
    • عامر IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      11 0
      برو حرف مفت نزن افسادطلب اسقاطی تاریخ گذشته
    • آریا IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      آخه تو از تجهیزات چی می‌دونی که آنقدر راحت اباطیل خودت رو منتشر میکنی ؟ اگر آمریکا بعد از نابودی افغانستان و عراق سراغ ایران نیومد بخاطر همین تجهیزات است ، چرا نادانی خودتون را فریاد می زنید ؟!!
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    8 21
    اینها افتخار نیست افتخار اینه که مردم از شما راضی باشن
    • bidar DK ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      13 2
      یکی از علت های اینکه ایران کشور باستانی و همه دنیا از فرهنگ قدیمی ترین و زبایی خاص خود دادرد اینکه همیشه یک ارتش قوی و سربازان و سپاه جاویدان جان بر کف از ایران دفاع کردند که حتی شاعران باستانی سرزمین ایران زمین همانند یک سرباز و قلم آنها یک تفنگ و اسلحه بشمار می آید چو ایران مباشد تن من مباد ایران چندین بار تحت حمله متجاورین قرار گرفت و تسخیر شد و به ناموس ایرانی تجاوز شد چون دنیا جنگل است و وضیفه تک تک موجودات دفاع از خود که هدیهای از خداست است میازار موری که دانه کش است .عوض انتقاد تو هم باید آماده دفاع از ناموس ایران و خودت باش.اگر به 30 سال اخیر بنگری خاورمیانه میدان تاخت و تاز غربی ها است میلیون ها کشته شدهاند و علیل و عضو های بدن اشخاص بومی با بمب های امریکایی و ناتو از بین رفت.بعض از سربازان ایران در مرزها زیرت برودت هوا یا گرمای طاقت فرسا از ناموس توی نوعی دفاع میکنند و انظار تشکر ندارند زندگی جنگ است جنانا بنر جنگ آماده شو نیست هنگام تامل بی درنگ آماده شو رودکی
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      11 3
      دقیقا افتخارات یک ملت همین هاست
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      12 2
      بحث اقتصاد که عزیزبه نیروهای مسلح مربوط نیست برخی بخاطرنفوذوبرخی به خاطرخریدگندم برای قحطی جنگ اوکراین است ولی اگرقوی نباشیم همین اپارتایدصهیونیست جشن ایرانی کشی پوریوم میگیرد وکاخ سفیدکه همه جای جهان رابه جنگ وویرانی تبدیل کرده است به ایران حمله میکند
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      4 1
      از وقتی به دام هامون نون دادیم جا یونجه هاری گرفتن گوسفندان میان شر ور تحویل میدن و برا اربابشون امریکا دم به به میکنن فکر میکنن اونا میشنون
    • حجت RU ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      3 0
      به جهنم که مردم آلبانی از ما ناراضی باشند. همین مونده غصه اوناروهم بخوریم
  • RU ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 8
    یکی از کاشی هاش افتاده، بچسبونین لطفا
    • ائلدار بایرام اف IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      4 2
      کف زمین های بازی تو پارک دیدی یه کف پوش مربعی اسفنجی میذارن؟ از اوناست. برای جذب امواج صوتی و محو شدن از دید رادارهای شناسایی.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 3
    زیر دریای یکی از کاشی های نماش افتاده.هم سطح آب هست.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    4 4
    زیردریایی که بیاد رو آب باید براش تیم نجات فرستاد
  • احسان معتمدی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 1
    رهبر عزیز و بزرگ و حکیم پارسای پرهیزگارمان . فرمود در قضیه اکراین این امریکا و انگلیس در قالب ناتو است که مدام تهدید و مشکلات درست می کند و تحریک می کند و جنگ به این صورت شروع شده است . این مطالبی است که من از محتوای فرمایشات ایشان فهمیدم و بعد با چشم خودمان دیدیم به جای اینکه برای صلح تلاش کنند مدام در اتش جنگ میدمند و به جواسیس خود در اکراین بیشتر رشوه میدهند تا کلمات حماسی بگویند و جنگ بیشتر شود و مردم بیشتری از اکراین و روسیه به قتل برسد تا انگلوساکسون ها لذت ببرند از مرگ مردم جهان و ضعیف تر بشوند تا انها بتوانند در این شرایط قدرت خود را بیشتر کنند . لذا ارتش ایران باید محافظه کاری را کنار بگذارد و به کمک ارتش روسیه برود اگر ناتو پیروز شود در اکراین کشورهای مستقل مورد حمله قرار می گیرند و ایران اولین کشور خواهد بود ما باید سامانه های هیمارس اکراین و هویتزر های انها را نابود کنیم من یقین دارم ارتش ما با توجه به انبوه تجربه 40 سال مبارزه با تمام کفارهای جهان می توانند درس عبرتی بدهند تا ابرقدرتی امریکا با اینکار پایان یابد و کشورهای دیگر به سمت کشورهای مستقل بیایند و به یقین قدرت ما خاورمیانه را که حضرت اقا میفرماید غرب اسیا این متحد خواهد شد و نفت به اروپا و امریکا نخواهد داد و انها را فقیر خواهیم کرد
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 0
    سلام ودرودبرارتشیان دلاور ،خداقوت دلاوران واقعی مرزهای کشورم ایران عزیز
  • ناشناس IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 1
    حالا چه مشکلی هست که یکی دو نمونه از این پهپادها را کمی توسعه بدهند و تبدیل به هواپیمای جنگنده با برند ایرانی کنند؟ جنگنده‌هایی که بتوانند با اف 35 و سوخو 57 برابری کنند؟
  • Ar68 IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    5 5
    یه سوال یعنی اون زیر دریایی چند ده تنی رو اوردن رو اب که باهاش اون پهباد رو پرتاب کنن؟؟!! ایده کی بوده دقیقا
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    4 0
    این کشتی لاوان شبیه کشتی ماهی گیری هست باید یک پلتفرم نظامی برای حمل پهپادها طراحی و ساخت
  • GB ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 2
    نگیم پهپاد انتحاری. بگیم پهپاد استشهادی. انتحاری رو غربی ها میگن تا شهادت طلبی رو با خودکشی یکی نشون بدن
  • کامران IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 3
    اون پوشش شبه لاستیکی که برای رادارگریزی و اکوستیکی در زیردریایی ها استفاده میشه بسیار مهم و ضروریه عجیبه که چند قسمت از زیردریایی پوشش هاش افتاده و ترمیم نشده و عملیاتی شده!!! خب رادار گریزی تمام زیردریایی از بین میره اینها عایق صوتی هستن، تازه خوردگی بدنه زیاد میشه و در تصویر هم مشخصه بدنه تحلیل رفته و چون روس ها طبق روال معمول به ما در تعمیرات تخصصی کمکی نمیکنن و جنس بدنه فولاد آلیاژی ویژه ایست که ما نمی تونیم تولید کنیم باید بیشتر مراقب بدنه باشیم. راستی فاتح 2 و 3 طبق برنامه باید هر دو همزمان سال 99 عملیاتی بشن و امسال فاتح 4 با موتور بی سی ال سی عملیاتی میشد ولی متأسفانه ظاهرا کم کاری شده خب حداقل چند تا مدل تایپ سنگین چینی بخرین.
  • مهدی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    ما می توانیم
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 1
    بیخودی جوگیر نشین هر چقدر ما از نظر تکنولوژیهای نظامی پیشرفت کنیم غربی ها ده برابر بلکه بیشتر از ما پیشرفت می کنن اونا همچین از کیلومترها دورتر ناوها را با تمام پهپادهاش قبل از هر اقدامی با لیزر می زنن و یکجا با نفرات و پهپادهاش می فرستن زیر آب که اصلا نمی فهمین از کجا و با چی و چجوری خوردین.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 0
      شفاف بگو
  • نکیسا DE ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    تو که تفاوت بین واجبی شرعی و کفائی رو میدونه مراقب باش آمریکائی ها ندزدنت
  • مهران۱۴۹۰ IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    انتحاری های برد بلند ایران تیر خلاصی به یکه تازی آمریکا در دریا است ،بهتر است انواع انتحاری های رونمایی نشده جهت حملات غیر رسمی به ناوگان آمریکا طراحی و تولید انبوه شود با نوشته های زبان روسی یا چینی یمن میدان تیر ایران برای عملیات بدون پذیرش مسیولیت است
  • علی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    سپاه در حیطه دریایی هک باید زیر دریایی انتحاری با هوش مصنوعی بسازه تا اهدافی مثل سکو های نفتی .ناو هواپیمابر و حتی زیر دریایی های دیگه رو راحت بزنه عملا میشه گفت دست برتر در نبر دریایی زیر دریایی انتحاریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس