کد خبر 1399805
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
همسویی کلاه سفیدها با تروریستها در سوریه

منابع روسی به همسویی کلاه سفیدها با تروریستها در سوریه اشاره کردند.

به گزارش مشرق، منابع روسی اعلام کردند که تروریست‌ها جبهه النصره از آمبولانس‌ها و خودروهایی که آرم سازمان کلاه سفید را دارد، استفاده می‌کنند.

«یوگنی گراسیموف» معاون رئیس مرکز هماهنگی روسی در پایگاه حمیمیم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تروریست‌های جبهه النصره در جریان حملات به مناطق امن در حومه حلب، ادلب و لاذقیه از آمبولانس‌ها و خودروهایی با آرم کلاه سفید استفاده می‌کنند.

وی افزود: ۱۶ حمله خمپاره ای طی ۲۴ ساعت گذشته انجام شده است.

یادآور می شود که «کلاه‌سفیدها »  موسوم به دفاع مدنی سوری سازمانی است که خود را سازمانی داوطلبانه برای کمک و نجات غیرنظامیان در مناطق جنگی اعلام می کند که مورد حمایت غرب قرار دارد.

سازمان «دفاع ملی سوریه» برای غربی‌ها سازمانی بی طرف و بشردوست است و حتی در باره فعالیت آنها فیلمی ساخته اند که در سال ۲۰۱۷ بعنوان بهترین فیلم مستند، جایزه اسکار نیز گرفته است.

این در حالی است که مقامات رسمی دمشق «کلاه سفیدها» را بخشی از مخالفان غیرسازش پذیرمی داند که هدف اصلی آنها سرنگونی نظام دولتی سوریه است.

سازمان «دفاع ملی سوریه» در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و در حال حاضر در رده های مختلف آن حدود ۳ هزار نفر داوطلب همکاری دارند و حوزه فعالیت «کلاه سفیدها» نیز مناطقی از خاک سوریه است که تحت کنترل نیروهای دولتی قرار نداشته، یا گروههای مسلح مخالف در آنجا فعالیت داشته و یا از سوی تروریستها اشغال شده بود. اکثر اعضای این سازمان هم سوری، از جمله گروههای جمعیتی مخالف بشار اسد هستند. در ضمن اعضای آن بارها در میان نیروهای مسلح توسط ارتش سوریه اسیر شده اند، بنابر این همین واقعیت ادعای بی طرفی و غیرمسلح بودن آنها را زیر سئوال می برد.

فعالیت واقعی «کلاه سفیدها» در چه زمینه‌هایی است؟

علاوه بر اقدامات بشردوستانه، «کلاه سفیدها» به انتشار اخبار و اطلاعات در باره مناقشه نظامی در سوریه نیز می پردازند. این سازمان بارها از حملاتی به برخی تاسیسات سوریه خبر داده که نظامیان سوریه یا روسیه مقصر آن نامیده شدند. آنها بارها دمشق و مسکو را به حمله به مدارس و ساختمانهای مسکونی متهم کرده‌اند که همواره از سوی مقامات دو کشور تکذیب شده است. در حقیقت آنها اصلا به تلفات حملات تروریستها به مردم سوریه کاری ندارند.

آخرین خبر «کلاه سفیدها» در مورد حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه هم بدون آنکه از سوی کارشناسان بین المللی تایید شود، منجر به حمله موشکی سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به تاسیسات نظامی و غیرنظامی سوریه شد.

بودجه سازمان «دفاع ملی سوریه» از کجا تامین می‌شود؟

منشاء اصلی درآمد «کلاه سفیدها» مشخص نیست. البته این واقعیتی است که موسس این سازمان "جیمز لو میجرر" افسر سابق اطلاعاتی انگلیسی و رئیس سازمان «می‌دی رسکیو» است که مسلما بخشی از بودجه آن توسط این سازمان تامین می‌شود. بر اساس اطلاعات غیررسمی، دولتهای انگلیس، دانمارک، هلند و آلمان و حتی آژانس توسعه بین المللی آمریکا نیز در تامین مالی کلاه سفیدها سهیم هستند. برخی سازمانهای غیردولتی وابسته به اتحادیه اروپا نیز به آنها کمک مالی می کنند. البته مقامات سازمان دفاع ملی سوریه مدعی هستند که بخش قابل توجهی از پول آنها از طریق کمکهای خیریه است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس