چین: در صورت سفر پلوسی به تایوان عواقب بدی در انتظار آمریکا خواهد بود

وزارت خارجه چین در واکنش به اعلام خبر سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، خواستارلغو هرگونه ارتباطی میان واشنگتن و تایپه شد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه چین امروز (سه شنبه) گفت که پکن به زودی از واشنگتن خواهد خواست تا سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را لغو کند.

به نوشته یورو نیوز، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری خود، سفر این مقام آمریکایی به تایپه را نقض اصل «چین یکپارچه» دانست و گفت که واشنگتن می‌بایست از اقدامات بحران‌زا در جزیره تایوان دست بردارد.

او افزود: «اگر واشنگتن به رفتارهای فعلی خود ادامه دهد، چین اقدامات قاطعانه‌ای برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در پیش خواهد گرفت و آمریکا باید عواقب و تاوان این کار خود را در نظر داشته باشد.»

وزارت امور خارجه چین پیش از این نیز به واشنگتن هشدار داده بود که در صورت «ادامه مسیر اشتباه در موضوع تایوان»، «بهای غیرقابل تحملی را پرداخت خواهد کرد» و چین اقدامات قاطعی را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود اتخاذ می‌کند.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، پلوسی ممکن است در ماه آگوست آینده به تایوان سفر کند. انتظار می‌رفت که هیئت آمریکایی به ریاست پلوسی در آوریل گذشته به تایوان سفر کند، اما پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد پلوسی به ویروس کرونا مبتلا شده است، این سفر به تعویق افتاد.

در پایان ماه مه گذشته نیز «تسای اینگ ون»، رئیس جمهور تایوان اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد طرحی برای همکاری میان گارد ملی آمریکا و ارتش تایوان ارائه دهد.

همزمان اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» امروز (سه شنبه) از سفر یک هیات غیردولتی این کشور به تایوان برای رایزنی و مذاکره درباره فروش سلاح به تایپه خبر داده است. ریاست این هیات بر عهده «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. 

برنامه‌ریزی برای سفر نانسی پلوسی به تایوان و ارائه کمک‌های نظامی به این منطقه، در حالی است که پنتاگون روز جمعه گذشته اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا فروش بالقوه کمک‌های فنی نظامی به تایوان به ارزش حدود ۱۰۸ میلیون دلار را تأیید کرده است. 

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده تایوان آخرین کمک‌ها از جمله قطعات یدکی و تعمیر تانک‌ها و خودروهای جنگی و حمایت فنی و لجستیکی دولت و پیمانکار ایالات متحده را درخواست کرده است.

وزارت دفاع چین  درواکنش به این تحرکات آمریکا در بیانیه ای تاکید کرد: «نیروهای ارتش خلق چین آمادگی نظامی کامل خود را حفظ کرده و قادر به مبارزه در هر زمانی هستند و تمامی اقدامات لازم برای خنثی کردن مداخله‌های خارجی توطئه جدایی طلبانه "استقلال تایوان" است و قاطعانه از تمامیت ارضی و حق حاکمیت تایوان چین حمایت خواهد کرد».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

 در راستای تنش بین چین با تایوان، جنگنده‌های چین به طور مرتب سامانه‌های راداری و منطقه شناسایی پدافندی این جزیره را به چالش می‌کشند. جنگنده‌های چین بارها  با دسته‌های پروازی پر تعداد وارد منطقه  شناسایی هوایی جزیره تایوان شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 0
    تایوان مستعمره امریکاست، چین هنوز به فکر عواقب ان است/برو این دام بر مرغی دگر نه، که تایوان را بلند است اشیانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس