.

در نیمه شب ۱۵ جولای ۲۰۱۶ خبری عجیب در رسانه های منطقه و جهان مخابره شد که حاکی از یک کودتای نظامی توسط ارتش ترکیه علیه دولت وقت این کشور بود.

سرویس جهان مشرق _ صبح روز سه شنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که برای حضور در نشست "سران تضمین روند آستانه " به تهران سفر کرده بود پس از استقبال رسمی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و به همراهی ایشان، به دیدار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت.

در این دیدار که حدود ۴۰ دقیقه به طول انجامید، رهبر معظم انقلاب ضمن تاکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور از جمله در موضوعات اقتصادی و امنیتی، نکات مهمی را نیز در خصوص مسائل منطقه ای به رئیس جمهور ترکیه گوشزد کردند. رهبر معظم انقلاب در سخنان خود بر چند اصل مهم تاکید داشتند که خلاصه مهمترین موارد ذکر شده به شرح زیر است:

پشت پرده تذکر رهبر انقلاب به اردوغان / یادآوری شب پر استرس رئیس جمهور ترکیه در هواپیمای سرگردان +تصاویر

_ رهبر انقلاب، ‌ فلسطین را مسئله اول دنیای اسلام برشمردند و گفتند: امروز نه رژیم صهیونیستی، نه آمریکا و نه دیگران نخواهند توانست جلوی حرکت عمیق فلسطینی‌ها را بگیرند و عاقبت کار به نفع مردم فلسطین خواهد بود.

_ ایشان بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکیده کرده و با اشاره به برخی نقل‌قولها مبنی بر حمله نظامی به شمال سوریه، تأکید کردند: این کار قطعاً‌ هم به ضرر سوریه هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه است و اقدام سیاسی مورد انتظار از جانب دولت سوریه را نیز محقق نخواهد کرد.

_ با تروریسم حتماً باید معارضه کرد اما حمله نظامی در سوریه به نفع تروریستها خواهد بود البته تروریستها نیز محدود به یک گروه خاص نیستند. رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر همکاری ایران برای مبارزه با گروههای تروریستی، گفتند: ما در مبارزه با تروریسم مطمئناً با شما همکاری می‌کنیم.

پشت پرده تذکر رهبر انقلاب به اردوغان / یادآوری شب پر استرس رئیس جمهور ترکیه در هواپیمای سرگردان +تصاویر

_ در خصوص مسئله قره باغ، ایشان با ابراز خرسندی از بازگشت قره‌باغ به جمهوری آذربایجان، گفتند: البته اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.

اما در میان بیانات رهبر معظم انقلاب خطاب به رجب طیب اردوغان جمله ای خاص و ویژه وجود داشت که یادآور یک حادثه امنیتی بزرگ در خاک ترکیه و حمایت تمام عیار جمهوری اسلامی ایران از دولت این کشور بود:

*ما همواره از دولت شما در مسائل داخلی و در مقابل دخالتها دفاع کرده‌ایم و همچنانکه گفتید دوستان دوران سخت یکدیگر هستیم و برای ملت مسلمان ترکیه دعا می‌کنیم.

ماجرای کودتای ۲۰۱۶ ترکیه و حمایت ایران از دولت اردوغان

در نیمه شب ۱۵ جولای ۲۰۱۶ خبری عجیب در رسانه های منطقه و جهان مخابره شد که حاکی از یک کودتای نظامی توسط ارتش ترکیه علیه دولت وقت این کشور بود. گروهی از نظامیان ارتش ترکیه ضمن دستگیری ژنرال هلوسی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، اقدام به کنترل برخی ساختمان های اداری و نظامی این کشور، فرودگاه بین المللی آتاتورک در استانبول و پل ها و مسیرهای ارتباطی اصلی این شهر و آنکارا پایتخت ترکیه کردند.

کودتاچیان با استقرار تانک و خودروهای زرهی در خیابان و به پرواز درآوردن جنگنده ها و بالگردهای رزمی تلاش داشتند تا مانع از دخالت نیروهای امنیتی و مردم طرفدار حزب حاکم این کشور شده و به سرعت اقدام به دستگیری یا ترور مقامات سیاسی مخالف با خود کنند.

پشت پرده تذکر رهبر انقلاب به اردوغان / یادآوری شب پر استرس رئیس جمهور ترکیه در هواپیمای سرگردان +تصاویر

در این زمان حتی تصاویری از حمله بالگردهای رزمی کودتاچیان به ساختمان مجلس این کشور نیز منتشر شد و چندین نفر از مردم غیر نظامی حامی اردوغان نیز در درگیری های خیابانی کشته و زخمی شدند.

به هر ترتیب با گذشت چند ساعت نیروهای امنیتی وفادار به اردوغان و همچنین گروه های مردمی حامی وی، اکثر تاسیسات مهم اشغال شده توسط کودتاچیان را بازپس گرفته، ژنرال آکار را از دست آنها آزاد کردند و اکثر سران کودتا نیز دستگیر شده یا از خاک ترکیه فرار کردند و این کودتا در همان ساعات نخست اجرای آن با ناکامی پایان یافته و در سالهای بعد منجر به زندانی شدن یا اخراج ده ها هزار نفر از نظامیان ترکیه و مقامات سیاسی این کشور به ظن همکاری با سران کودتا و جریان حامی "فتح الله گولن" فعال سیاسی ضد اردوغان شد.

پشت پرده تذکر رهبر انقلاب به اردوغان / یادآوری شب پر استرس رئیس جمهور ترکیه در هواپیمای سرگردان +تصاویر

اما یکی از موارد جالبی که در زمان اجرای این کودتای نافرجام ادعا میشد، مسئله حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک هواپیمای ترابری در آسمان این کشور بود. در آن زمان گفته می شد یک فروند جنگنده F-۱۶ نیروی هوایی ترکیه که توسط یک خلبان همکار با سران کودتا هدایت می شد به هواپیمای اردوغان نزدیک می شود اما به دلیل اینکه در شرایط پرواز غیر رزمی امکان نصب سلاح بر روی جنگنده وجود نداشته است، شانس شلیک به هواپیما و سرنگونی آن را در اختیار نداشته است. طبیعتا سرنگونی هواپیما و کشته شدن شخص اردوغان می توانست یک پیروزی بزرگ برای کودتاچیان به شمار رفته و شانس موفقیت آنها را بالاتر ببرد.

پشت پرده تذکر رهبر انقلاب به اردوغان / یادآوری شب پر استرس رئیس جمهور ترکیه در هواپیمای سرگردان +تصاویر

ادعا می شود پس از اینکه هواپیمای اف۱۶ مذکور در سرنگونی هواپیمای حامل اردوغان ناکام می ماند، وی شخصا به کادر پروازی دستور حرکت به سمت آسمان ایران را صادر می کند. در نخستین ساعات رخ دادن کودتا، نشست ویژه شورای عالی امنیت ملی در تهران برگزار شده و بر حمایت کامل از دولت قانونی ترکیه و محکومیت کودتای نظامی در این کشور تاکید شده بود؛ در حالی که به جز قطر، عمده کشورهای عربی منطقه در انتظار نتیجه نهایی این کودتا و موضع گیری شفاف در خصوص آن بودند.

به هر ترتیب اردوغان در آن زمان هیچ متحد قابل اتکایی به جز ایران در اختیار نداشت و بنابر ادعای منابع خبری در همان زمان، هواپیمای حامل وی با عبور از منطقه مرزی وارد حریم هوایی ایران شده و تحت اسکورت جنگنده های نیروی هوایی ارتش کشورمان قرار می گیرد. پس از اینکه اوضاع تحت کنترل نیروهای حامی اردوغان درآمده و فرودگاه بین المللی استانبول نیز از کودتاچیان باز پس گرفته شد، هواپیمای حامل رئیس جمهور ترکیه با بازگشت به حریم هوایی ترکیه وارد فرودگاه استانبول می شود.

پشت پرده تذکر رهبر انقلاب به اردوغان / یادآوری شب پر استرس رئیس جمهور ترکیه در هواپیمای سرگردان +تصاویر

همچنین کمک های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیز در راه برقراری ثبات و بازگشت آرامش و امنیت به این کشور بسیار تاثیر گذار بود. چند سال پس از کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ و اندکی پس از حادثه شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، "نورالدین شیرین" مدیر شبکه تلویزیونی قدس ترکیه در اظهاراتی در یک برنامه تلویزیونی گفت: سردار شهید "قاسم سلیمانی" فرمانده ترور شده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلوگیری از موفقیت کودتاچیان در ماجرای کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ نقش به سزایی داشت؛ وی یک‌ تنه در برابر طرح آمریکایی- صهیونیستی- سعودی برای براندازی حکومت ترکیه ایستاد.

خبرنگار: فرشاد محمدپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 34
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    16 50
    وزیردفاع ترکیه که برادرخطابش میکند گویا دوره ی جدیدی ازبحث یافتن ونفوذدردفاع ترکیه علیه اپارتایدصهیونیستها جلو میرود نقطه زنی های اطلاعاتی درهمکاری ترکیه وایران براساس اشتراکات دینی نوعی ازنفوذقدرت مقاومت درترکیه ودیپلماتیک علنی امارات وعربستان نشان ازرشدمقاومت درحاکمیت های مطیع کاخ سفیدبوده وهست
    • کلیم IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      کاش بجای دروغ پراکنی رسانه ای، صرفا برای اثبات ادعاتون فقط یه عکس ازون شب واقعه مبنی بر حضور اردوغان در ایران پخش کنید.... به هزار یک دلیل امکان حضور اردوغان در ایران و در تبریز در اون شب حادثه وجود ندارد ... کسانی که این ادعا رو دارن ذاتا یا جغرافیا بلد نیستن و یا اینکه هواپیما رو با قالی سلیمان اشتباه گرفتن که در لحظه قادر به رسیدن به مقصد هستش... فاصله هوایی استانبول تا تبریز 2 ساعت هستش و زمان کودتا که ساعت 12 هستش اردوغان در هتلی در نزدیکی استانبول قرار داشت و پیامی صادر کرد با فرض حرکت به سمت فردوگاه با هلیکوتر ( زمان مورد نیاز حداقل یک ساعت) و پرواز به و حرکت به سمت ایران 2 ساعت و فرود و سوختگیری و برگشت (زمان مورد نیاز حداقل 5 ساعت) ولی اردوغان دقیقا ساعت 3 در استانبول نشست رسانه ای با حضور ورزا داشت و گفت کودتا شکست خورده... حالا این وسط چطوری به ایران اومده برگشته؟ نکنه اینم مثه سایر شاهکارهاتون نتیجه مصرف مواد هستش؟
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      45 98
      واقعیت داره دادش دوتا جنگنده از تبریز هماپیمای اردوغان رو اسکورت کردند و اردوغان از تهران پیام فرستاد و جنگنده ای که اومده بود هواپیمای اردوغان رو بزنه با دخالت جنگنده های تبریز فرار می کنه و اردوغان زنده میمونه و به تهران میره
    • مجید IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      33 50
      کلیم بی کلام ساعت ۱۲ به شما خبرش رسیده اگر اینطور بود لا‌اقل خود اردوغان این خبر را که درتمام دنیا پخش شد تکذیب میکرد پس چرا از سوی هیچ گروه و شخصیت دولتی خود ترکیه تکذیب نشده؟ این نشانه بی اقتداری اوست اگر واقعیت نداشت به آن تن نمی‌داد گزارش و تحلیل خبر را همان روزها آناتولی منتشر کرد چرا تکذیب نشد؟
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      16 28
      کلیم یا همون حاجی اسقاطیل سابق، تو بهتره دست از نفاق و دریو... صهیونی برداری و شنا یاد بگیری که عوض کردن اسم یا مکان سودی به حال تو نداره......
    • آذری iran IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      4 4
      کلیم جان جوهود مجازی سایبری فارسی نویس انجام وظیفه کردی ولی بی فایده است چون تمام دنیا فهمیدن رجب اردوغان توسط ایران بزرگ و مقتدر نجات داده شد ، ما اجازه ندادیم کودتا علیه رجب اردوغان به ثمر بنشینید چون خواست ما نبود نشد .. این یعنی هیچ اتفاقی در منطقه بدون خواست ایران بزرگ رقم نخواهد خورد شیر خاورمیانه است ایران زمین
    • محمد مهدی IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      2 18
      اقا من به این کارا کار ندارم,ترکیه کی قراره کردستان و بغداد و میسان و بصرمونو بده اتورپاتکانمون بده استان وان بده برگرده بره صحراهای گوکترک نشین قزاقستان و مغولستان
    • DE ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 2
      بهترین ترشیجات را میشه از مغازه ترک ها خرید بهش میگن آتا ترش یا آتا ترشی . یعنی پدر ترش و پدر ترشی . ایلدان خیلی ترشه . پان تووورچ هاخصوصا همیشه از آتاترش میخورن یا همون آتا ترشی میخرن میخورن
  • ع IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    58 90
    پانمغولها تحویل بگیرن. وقتی میگیم اردوغان شب کودتا ایران بوده، دروغی نگفته ایم. پیام ویدئویی ک خطاب به مردم داد از مکانی در فرودگاه تبریز بود. پانمغولیسم که تحمل یاری ایران نسبت به اردوغان رو نداشت دروغ در این زمینه درست کرد. و برخلاف مساعدت ایران حین کودتا، اردوغان بیش از حد مقابل آمریکا و یهود دم تکونی کرد.
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      96 17
      مغول هم یک نژاد هست مثل بقیه. در دید شما بد جلوه کرده خودشان احتمالا مثل آریایی ها به خون و رگ و ریشه شان می بالند!
    • آرش IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      37 59
      می بینم که صحبت های رهبر قدرتمندمون بدجوری پانترک های خود ترک پندار رو سوزونده. پانترکیسم = بی منطق و احساسی بودن. ملت اصیل و وطن دوست آذربایجان یا همان آترپایگان خیلی باسوادتر و دیندار تر از آن هستند که با چهارتا حرف نژادپرستانه و احساسی پا روی ایران و دین و هویتشون بزارن.
  • مجتبی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    69 39
    نمک شکستن و بد عهدی در ذات این ترکیه است ،چه ملت چه حکومت
    • انقلابی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      21 12
      آقای عزیز نمک نشناسی دو نفر رو به یک ملت تعمیم نده، انسان خوب و بد همه جا هست
  • وطن پرست IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    58 37
    درود بر سردار عزیز ایران اسلامی
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    34 24
    اگر این مرد بفهمد......
    • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      6 3
      رجب اردوغان انسان خائن و نا سپاسی است
  • حامد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    31 55
    دراسلام داریم خوبی کردی منت نگذار چطور مسلمانی هستید هرسال اینو میگید
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      34 31
      این تذکر خودش یک خوبی بود تا اردوغان به مشکلات آینده دچار نشود. در ضمن سلطان ترکهای جهان هرچی دوست داشته باشه میتونه به اردوغان حقیر بگه و همه ترک ها باید تایید بکنند.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      34 27
      بچه مسلمان عزیز . بفرما جواب خوبی به این بزرگی ، چفت شدن با اسرائیل و اجرای نقشه آنان در سوریه و بستن آب است
    • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      24 29
      به رهبر توهین کردی بیشعور این رو باید یاد آوری کرد که ما پشت شما بودیم پس پشت ما باشید اما اون ها خنجر میزنن و با دشمن پیمان میبندن گاو هم بودن میفهمیدن... هیچ منتی هم برکسی نیست وگرنه زورشون میکردیم که کارمونو پیش ببرن
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      14 19
      تو هم اگه دین داري بفهم هم پیمانی با رژیم کودک کش در قاموس دین که هیچ در قاموس آدم بی دین هم نمی گنجد پس اگر دین نداری لااقل آزاد باش نه نوکر ظالم
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      2 2
      جناب حامد یه روایت خوندی با اون داری محاکمه می کنی؟ اگه اینجور بود که الان همه مجتهد بودن! اینجا بحث منت نیست، اصلا بحث شخصی نیست که بخواد منت حساب بشه، اینجا بحث امنیت جان و مال و ناموس میلیونها انسان مطرح هست، حالا خودت بگو کدوم مهم هست کدوم اهم؟ آیا تذکر ندم که منت گذاری نشه یا تذکر بدم که از فاجعه جنگ و قتل عام و آوارگی و هرج و مرج و این جور چیزا جلوگیری کنم؟ خلاصه اینکه تو مسائل دینی تخصص نداری نظر نده و سعی کن تو هر چیزی به متخصصش رجوع کنی و از خودت اظهار نظرهای غیر عالمانه نکنی
    • ایران iran IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 5
      پانترکیسم مجازی رجب پرست از آنکارا اینبار با نقاب اسلام‌ و دین وارد معرکه ایرانستیزی شد .. ولی بی فایده است حناتون دیگه رنگ ندارد پانترک های رجب پرست ..!
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    28 23
    ایران عزیز ما ، دوست و یاور و قابل اتکا کشورها در زمان سختی هاست ، این ویژگی بسیار مهم در کمتر کشوری می بینیم . هراس و ترس و دشمنی ظالمان . بابت این توانائی و قدرت و اقتدار است . جناب اردوغان نیز نباید نجات خود و دولتش که مرهون ایران است فراموش کند . بلکه خود را مدیون بداند . با این وضع مشکلات عدیده در ترکیه ، باز کمک ایران است که بدادش خواهد رسید . همین تفاهم نامه های اقتصادی . نه غرب و دیگران که تجربه نشان داده . سوءاستفاده کننده هستند . امیدواریم جناب اردوغان از حال و هوای دنیای غرب خود را خارج کند
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    30 31
    به امید آزاد سازی سرزمین های اشغالی آنکارا و استانبول و بازگشت آنها به سرزمین اصلی شان ایران
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      33 13
      مدتی ایران جزو خاک ترک های آنتالوی بوده و مدتی هم برعکس. ولی در اصل ترکیه خاکش از لحاظ قدمت اگر حساب کنیم متعلق به یونان و روم هست. واقعا یه عده نشستن هر چی میشه میگن فلان کشور مال ماست و استان فلان و .... در طول تاریخ خاک ها دست به دست شده و معمولا متعصبان فقط به تاریخی استناد می کنن که خاکشان وسیع تر شده. اگر همه مثل شما دوست عزیز فکر کنن سنگ روی سنگ بند نمیشه. مثلا سلجوقیان ترک های آناتولی بودن که ایران رو گرفته بودن. اون ها هم میتونن به این استناد کنن و بگن ایران برگرده به وطن اصلیش ترکیه!! پس لطفا یا با اطلاعات حرف بزنین و یا اگر مغرضانه و با اهداف دیگری صحبت می کنین خدا به راه راست هدایتتان کند.
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      2 6
      ایران دوران هخامنشی بر یونان و تمام ترکیه سلطه داشت و ایرانیان به کشورداری شهره اند اما اگر غربگرایان و یونان پرستان بگذارند باز هم می توانیم جهان را اداره کنیم. مشکل از درون است.
    • US ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      2 3
      ایرانیان به کشورداری شهره اند
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    17 35
    فرماندار نالایق آنکارا و استانبول باید طبق دستورت پاتخت یعنی تهران عمل کند.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    15 29
    سربازان حافظ صلح ایرانی در مرز سوریه و ترکیه مستقر شوند
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    18 30
    سالی یکبار که کم است، باید هر روز این حمایت را فریاد زد؛ تا مبادا امپراتوری رسانه ای با سیاهنمائی؛ باطل را بجای حق به خورد افراد ساده لوح دهند! حق طلبی و وفاداری به عهد و پیمان و دفاع ایران از مظلومان فلسطین، یمن، افغانستان و.. باید ملکه ذهن جهانیان شود تا دشمن را بجای دوست به انسانها قالب نکنند!
  • BE ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    25 5
    ترکیه به منافعش در اینده فکر میکنه نه اینکه به وقایع گدشته. او حتی پس از تذکر رهبر انقلاب تاکید کرد که در سوریه عملیات خواهند کرد.
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      17 26
      رهبر عزیزمان هم خواست بهش هشدار بده که اگر از تاریخ( وقایع گذشته ) عبرت نگیری خود عبرت تاریخ خواهی شد.نمونه تاریخی معاصرش صدام.
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 3
      رهبری هم با صراحت به اردوغان فرمود که در صورت اینکه به سوریه حمله نظامی کند زیان خواهد دید .. ترکیه و اردوغان براشون مشخص کردیم مرزهای سوریه باید تحت کنترل دولت سوریه قرار بگیرد نه ترکیه !!
  • ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    17 30
    سلطان ترکهای جهان هرچی دوست داشته باشه میتونه به اردوغان بگه و همه ترک ها باید تایید بکنند.
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 3
      سلطان ترکهای جهان، ایزدنشان خامنه‌ای عزیز جانم فدایش
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    58 15
    بجای فحاشی و تهمت زدن و پان مغول (هر چند خودتان هم می دانید مغولی با ترکی زمین تا آسمان فرق دارد) خطاب کردن ، برای اثبات ادعاتون فقط یه عکس ازون شب واقعه مبنی بر حضور اردوغان در ایران پخش کنید.... عهد تیرکمون شاه که نیست الان همه فرودگاهها دوربین دارند .
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      14 39
      از خود اردوغان بپرسی بهت میگه، ولی تو اگه به جای فیلم اون شب در صحنه حضور داشتی بازم انکار می کردی، این از قوانین تیرانا ست
    • محمد قزل IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      8 34
      پرونده های امنیتی را که نمیارن به تو نشان بدهند
    • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      1 8
      جناب پانترک مجازی رجب پرست تمام دنیا فهمیدن ایران چه لطف بزرگی به ترکیه و رجب اردوغان کرد تو هم زیاد حرص نخور پانترک جان قطعا" رجب ازت راضیه خخخخ
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      2 8
      رجب اردوغان تا زنده است مدیون ایران و ایرانی است هر چند انسان نمک ناشناسی هم باشد ، هیچ اتفاقی در این منطقه بدون خواست و اجازه ما ایرانیان رقم نخواهد خورد شیر خاورمیانه است ایران زمین
    • خلیج پارس iran IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      2 7
      سایبری های فارسی نویس چقدر فعال هستند در سایت های خبری ما ایرانیان !
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    29 36
    قاسم سلیمانی بزرگمردی است که براحتی نمی توان او را شناخت
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    56 20
    اگر شب کودتا اردوغان درایران بود چرا تصاویر پخش نمی کنید ...شب کودتا اردوغان در ترکيه بود
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      8 33
      لطفا مطلب را چند مرتبه با دقت و پیشداوری بخوانید . متوجه میشوید که هواپیمای اردوغان وارد *فضای* ایران شده و مورد حمایت جنگنده های ایران تا زمانیکه اوضاع برای برگشت مساعد شده . در همان وقت پیام های ارسالی به مردم برای حضور در خیابان در شبکه های اجتماعی در شرائطی که همه چیز توسط سرویس های جاسوسی با پشتیبانی برخی دول با همدستی نظامیان و غیره فراهم و مساعد شده بود . کدام دولت در آن زمان جرات و قدرت دادن مجوز به فضای خود و حمایت نظامی را داشت . حتی علیف تابع اسرائیل بغل دستمان که نقش دوست و برادر برای ترکیه بازی میکرد . چون میدانستند کشورهای قدرتمند حامی چنین کودتائی هستند و نمیتوانند در مقابل آنها پاسخگو باشند .. منظور این هست که جای دوست و دشمن واقعی ترکیه تغییر نکند .
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 6
      هواپیمای اردوعان قزوین نشست نه تبریز صرفا جهت اطلاع بدون تعارف
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    17 27
    حالا همین اردوغان کسیه که دست دوستی بااسرائیل داده وبراش پایگاه درست کرده....نمک ایران چشمشوکورکنه.
  • مجید IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    6 2
    کو گوش شنوا؟؟؟!!1
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    15 27
    دقیقا همینطوره ولی این رجب اصلا نمیشه بهش اطمینان کرد فعلا با اسرائیل دوست شده حزب باده الانم آمریکا بهش اف۱۶ نداده ب این سمت بازی میکنه
  • قادر IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    52 12
    سلام چقدر شماها با حال هستید واقعا وقتی کامنت هایتان را می‌بینم باعث خنده می شد و خوب دیگه بقیه معلومه که هیچی نمی‌دانید حالا چرا بحث میکنید فاصله هوایی استانبول تا تبریز دو ساعت هست خنگ ها یعنی رفت و برگشت و سوخت رسانی میشه پنج ساعت گلی اردوغان سه ساعت از ساعت کودتا به بعد اومد نشست پای تلویزیون گفت دیگه غلط اضافی نکنید حالا شما چطوری این دروغ رو باور کردید راستی در قضیه خاشقچی و اون پورن استار آمریکایی جورج فلوید تمام شبکه های صدا وسیما سه سال مستند پخش کردند در عجبم چرا هیچ فیلم یا حتی عکسی هر چند جزئی از آن شب ندارید به خدا اگر راست بود الان آبروی ترکیه رو می‌برید و ده سال مستند نجات اردوغان پخش می‌کردید شما ها باعث خنده می شوید
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      12 26
      آنوقت فکر میکنی جناب دانشمند . اشاره رهبر بابت چی بوده . مثال بیاور . هر کدام بگی تف سر بالا برای شما جماعت دروغ . که حاضر هستید ایران را ذلیل و ناتوان برای خوشایند حامیان خود با آب و تاب فیک بیان کنید . است .
    • مجتبی IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      7 22
      قادر چرا اینقدر مزدوری ترکیه می‌کنی ؟؟؟؟؟ رادار ترافیک جهانی هوایی هواپیما اردوغان را در خاک ایران ره گیری کرده ( کد معرفی هواپیما) حتی سایتهای خارجی تایید کردن زمان کودتا
    • پاپک آذری IRAN IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      1 6
      سلام مجازی جان تو چقدر باحال هستی نمکدون مجازی سایبری طورکیه ای از آنکارا بی جهت نیست بزرگان آذربایجان ایران عزیز فرمودند پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی.!!! فکر میکنم پاسخ ات رو دریافت کردی ..!
    • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      1 4
      قادر تو باحال تری ...بچه بودی باحال تر بودی ....تو برو تا تاریخ جعلی پان تورکیسم که یهودی ها براتون نوشتن خوش باش ......... اصلا تو خوبی ....
  • حمید IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    38 1
    عرصه روابط بین الملل عرصه داستان‌سرایی نیست عرصه اسناد و مدارک هست بسه دیگه زیاد داستان گفتید اما دریغ از یک مدرک
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    9 37
    اردوغان نمک نشناس و منافقه
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      2 6
      چرا نوشتی منافق برخی ناراحت شدند
    • آذری iran IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 3
      هیچ ایرانی با غیرت و با شرفی از این عمله یهود و اسرائیل ( رجب ) خوشش نمیاد ! اگر برخی امنت ها رو مشاهده می‌کنید آنها ایرانی نیستند سایبری های فارسی نویس و آموزش دیده بیگانه هستند که در صفحات خبری ما ایرانیان مشغول کامنت گذاری سمپاشی و... هستند پاینده ایران، یاشاسین ایران ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز،، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    12 20
    این بابا، دونِه‌شو پیشِ ما می‌خوره! ولی تخم‌شو واسه دیگران میذاره!!! ذات بد نیکو نگردد...........!!!
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    28 9
    دروغه محضه هواپیمای اردوغان اصلا وارد ایران نشد که بخواهد اسکورت بشه مسئولین ما هم فرداش که همه چی تموم شده بود تازه فهمیدند که دیشب ترکیه کودتا شده
  • اسماعیل IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    6 10
    رجب اصلا قابل اعتمادنیست و خیانت در خونشه
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    10 2
    برادر من در جنگ روسیه و اوکراین ظالم و مظلوم کیست ایا مردم اوکراین مظلوم نیست همانطوری که مردم فلسطین مظلوم هستند
    • IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      1 2
      خیر دولت اوکراین مظلوم نیست عزیزم ! گودرز و شقیقه رو به هم ربط نده مجازی !!!
  • GB ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    10 2
    البته بشار اسد و گروهک های تجزیه طلب پ ک ک حتی منتظر جشن سقوط اردوغان بودند در اون شب شبیه به همون سناریوی مرسی سیسی مصدق شاه
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 7
    این کامنتهای بی ارزش چیه می ذاری یک مشت آدم لجوج بی دین وآیین که داشته های مملکت خودشونو که اظهر من الشمسه و دشمن بهش اقرار می کنه قبول ندارن آنوقت یک موضوع فوق امنیتی را که اصلا طرح آن اراده رهبری نییست براش سفره پهن می کنی که چی؟
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    3 9
    من هیچگاه کودتا را باور نکردم، واقعیت آن است این یک تراست به سبک KGB بود که دستگاه های اطلاعاتی و حاسوسی ترکیه به نمایش گذاشتن و میت آن را مدیریت می کرد و هدف آن شناسایی هسته سخت مخالفین دولت اخوانی اردوغان بود.
    • آرش IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      7 6
      مدرک و سندی هم وجود داره واسه این نظریه؟؟
  • احمدخواجوند IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    26 10
    خودمانیم این اردوغان حساب حال این پوتین را گرفت
    • US ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      1 1
      مطمئنی خودتوید؟
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    10 5
    نوکر حلقه به گوش اسراییل
    • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 2
      دقیقا" همینطوره ! سرباز و عمله یهود و اسرائیل
  • JP ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    9 9
    اردوغان به عنوان یک شخص عادی، فوق العاده شخصیت نامرد و نمک نشناسی داره ولی وقتی در مقیاس کشورها صحبت می کنیم باید از این چیزها بگذریم و به این فکر کنیم که وی به هر حال رئیس جمهور کشور همسایه است و تا جای ممکن از برخی از رفتارهای ناشایست او می توانیم و بلکه باید چشم پوشی کنیم اما این چشم پوشی هم همیشگی نخواهد بود.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    19 14
    فدای حاج قاسم سلیمانی عزیز که باعث افتخار همه ایرانی ها و مسلمانان دنیاست حاج قاسم همیشه تو قلب ما باقی خواهی ماند تا دنیا دنیاست
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    4 3
    اطلاعات خوب و قطعا موثقی بود..
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 0
    عالی
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    3 2
    به نفع اردوغانه که حرف گوش بده
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 6
    اردوغان بشدت به ایران حسودی میکنه. ترکیه که نه اقتصاد برایش مانده نه آبرو حتی یک جزیره در دریای یونان را نتوانست پس بگیرد در زنگزور جلوی ناموس پرستی مردم تبریز زانو زد. در لیبی تحقیر شد. وقتی بن سلمان در خاک ترکیه ارتش ترکیه رو مسخره کرد هیچ واکنشی از اردوغان ندیدیم. صنایع دفاعی ترکیه سال پیش به قطر واگذار شده و امارات اکنون سلطان واقعی اقتصاد فلج ترکیه‌شده. در فرهنگ و دین هم مردم مطلوم ترکیه از دین اسلام به سمت کثافتی بنام نزادپرستی کشیده شده اند. این کشور جعلی که حتی نماد ماه و ستاره پرچمش دزدی از ایران و سپس اعراب است. شاعر ملی اش فارس زبان است. و آنانرک اش یونانی زبان بوده که ترکی زبان دومش بوده. و بدترین شکست ترکیه تغییر زبان فارسی ی دربار عثمانی به زبان جعلی استانبولی بود.
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 5
    اردوغان باید از محمدمرسی عبرت بگیره که پشت کردن به ایران یعنی خدافظی با ترکیه
  • بختیار US ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 3
    باز هم درایت حاج قاسم شهید فدای خون پاکت
  • ناشناس NL ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    4 1
    احتمال زیاد با ترکیه به توافق نرسیدیم که اردوغان نرفته شروع کردید به بد گویی ،
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 7
    برادران ترک چه خوششان بیاید چه بدشان،ایران اسلامی تا توان دارد مانع از تسلط کشورهای همسایه اش توسط آمریکا و اسراییل میشود و تا فرار ذلیلانه آمریکا از منطقه، آرام نخواهد نشست و کاری به نژاد و مذهب ندارد،از همه مسلمانان دفاع میکند.
  • ناشناس IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 4
    سلام بر سردار عزیز میهنم و ترکیه چقد زود اون شب پراز ترس و دلهره و حمایت ایران رو فراموش کر
  • NG ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 4
    یعنی شما نمی دونید این روباه مثل گربه کور میمونه و دو روز بعدش فراموش کرد و تازه برا ایران شاخ و شونه کشید چی شده بد جوری میرید منت کشی ی عده کشور نیرز و بی مصرف و اصل کار را رها کردید همه میدونند تصویه حساب شخصیه و مردم تاوان سنگین دادند ولی تا کی بایست تاوان کینه و کدورت شخصی بدند
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 4
    کلیم IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹ شما برو با تاریخ جعلی پان تورکیسم حال کن ..... وقتی لازم شد سند اون شب هم رو میشه
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 18
    حاج قاسم تو چه جواهری بودی ای مرد که تا قیامت باید ازت بگن و بنویسن!
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    15 3
    اردوغان انتقام بسیار سختی از پوتین در تهران گرفت
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 7
    آقامحمدخان با ۶۰ هزار سرباز راهی قفقاز شد. ابتدا قره‌باغ را تابع خود کرد و سپس مسیر تفلیس در پیش گرفت. ایراکلی‌خان، پادشاه گرجستان، به تابعیت خود از ایران پایان داده بود و تحت حمایت روسیه قرار گرفته بود. آقامحمدخان به او فرصت داد که از تصمیم خود بازگردد، اما او نپذیرفت. پس به تفلیس لشکر کشید؛ آن را فتح و مردم شهر را قتل‌عام کرد. _____ زنده باد شاهِ ایرانیِ ترک، آقامحمدخان قاجار یک‌ایرانهشری بود‌
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 0
      واقعیت این است که من ترک هم ایرانشهری هستم اما نه به این مفهوم که هویت ترکی خودم را بگذارم کنار. حتی راضی نیستم یک نفر کرد لر یا بلوچ زبان و فرهنگش را در این مرز و بوم بخاطر توهین و تحقیر خود بزرگ پندارهای تهی کنار بگذارد. بنده خاکم را از بند عباس تا داغستان میدانم و نسبت به این خاک حساسم. ولی این دلیل نمی شود حقی را ناحق کنم. بعنوان یک ایرانی از افرادی که میخواهند قومیت ها را با حرف های پوچ غیر ایرانی جلوه دهند خواهش میکنم مطالعه کنند. نادر شاه آقا محمدخان و شاه عباس و .... همه ترک و در راس امور این خاک بودن. گاهی حس میکنم از خواندن تاریخ به بعضی ها فشار وارد می شود که هزیان می گویند.
    • US ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      1 2
      ماشالله به قاجار، مساحتی به اندازه ی کل اروپا رو دو دستی تقدیم روسیه و انگلیس کردند، دمشون گرم واقعا
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 5
    استاندار نالایق آنکارا و استانبول باید طبق دستورت سلطان ترکان و‌صاخب جان های مسلمانان یعنی رهبر عالی ایران و دیگر سرزمین های مسلمان عمل کند.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 6
    این مردک آدم نیست همین امروز فرداست که به عراق یا سوریه حمله کنه مردک نون به نرخ روز خور هست ....به چه زبانی بگیم این نوکر آمریکاست
  • کارشناس IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    بعد از کلی نصیحت و تذکر ، اردوغان گفته به حملات علیه سوریه ادامه میدهیم. ایول به این شجاعت
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 4
    خانواده اردوغان تا پایان کودتا ارومیه بودن !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس