بغداد: ترکیه نزدیک به 23 هزار بار، حاکمیت عراق را نقض کرده است

وزیر امور خارجه عراق گفت که ترکیه بیش از بیست و دو هزار بار حاکمیت این کشور را نقض کرده است.

به گزارش مشرق، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق بعد از ظهر امروز شنبه در واکنش به حملات اخیر ترکیه به خاک این کشور گفت که از سال ۲۰۸ تا کنون، ترکیه بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار، حاکمیت عراق را نقض کرده است.

خبرگزاری رسمی عراق به نقل از حسین گزارش داد، عراق پس از این حملات، ۲۹۶ بار یادداشت اعتراضی در واکنش به مداخلات ترکیه صادر کرد و اخیرا نیز ضمیمه شکایتی شده است که به شورای امنیت ارائه گردید.

وی با بیان اینکه، حمله اخیر ترکیه، نقض فاحش و آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین‌المللی است، خاطر نشان کرد، دولت عراق تمایل دارد که به دور از تنش و از طریق گفت‌وگو این مشکل را حل کند.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم، امروز خبر داد که این کشور، کاردار خود در آنکارا را فراخوانده است. الحصاف گفت: «وزارتخانه تصمیم گرفت کاردار عراق در آنکارا را به بغداد فرا بخواند.» وی اضافه کرد: «وزارت [خارجه] بار دیگر جهت اطلاع افکار عمومی می‌گوید که هیچ توافق امنیتی یا نظامی‌ای با ترکیه در کار نیست.»

وی ساعاتی پیش، اعلام کرد که بغداد از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و خواستار برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی حمله اخیر ترکیه به منطقه کردستان است.

 منابع عراقی، بعدازظهر چهارشنبه، خبر دادند در حمله نیروهای ترکیه به شمال عراق یک گلوله توپ به تفرجگاهی در استان دهوک اصابت کرده و ۹ گردشگر جان خود را از دست داده‌اند.

به‌رغم آنکه مقامات بغداد تأکید دارند که این حمله توسط نیروهای ترکیه انجام شده است و آنکار مسئول کشته و زخمی شدن غیرنظامیان عراقی است، ترکیه می‌گوید که نیروهای این کشور به غیرنظامیان حمله نکرده‌اند.

با این حال،  «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه، پنجشنبه، بیان کرد: «بر اساس اطلاعاتی که از نیروی هوایی ارتش دریافت کردیم، هیچ حمله‌ای به غیرنظامیان [در دهوک عراق] نداشته‌ایم.» وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اظهارات مقامات عراقی را رد کرد و این حمله را به عناصر گروه «پ‌.‌ک‌.ک» نسبت داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • NL ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    20 7
    مغول است دیگر
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      5 18
      مغول هرچیزی که باشد مثل پارصهاوکیردهانجس و هار نیست.
    • کلیم IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      3 36
      منظورت همون مغولی که از اوج توحش درتون آورد و براتون قاشق بشقاب داد که دیگه با دستون غذا نخورید؟ و تو اتاق رو ی تشک بخابید و از اجاق استفاده کنید....؟ همون مغولی که براتون تقویم، تاج محل، رصد خانه ایجاد کرد؟
    • به کلیم و پانترک 00:35 IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      35 3
      منظورم همان موغوله که شیر مادیان و گوشت حیوانات خام میخوردند و بدنهایشان بسیار گندیده ومحلتغذیه حیوانات (برگرفته از سفرنامه ابن خلد)و دارای تقوم سالییانه بر پایه حیوانات همچون موش .فیل .مار و....نه تنها قاشق و بشقاب (بشقاب واژه فارسی پهلوی است بر ریشه بشکاب وخیلی از این کلمات به صرف تقطیع نویسی یا حرف ق نمی توان ریشه ترکی دانست) یا تشک و اجاق برای موغولهایی که همیشه درحال جنگ و کوچ برای چراگاه بودند و فاقد تمدن شهر نشینی دروغ بزرگی است و تاریخ را شرمسار میکنید .یا تاج محل که معمار ان ایرانی بوده و رصد خانه مراغه(خواجه نصیر الدین طوسی و....) و تقویم جلالی که هر دو ان وزرای ایرانی بوده اند نه مهاجران و مهاجمان دشت قبچاق (وچرا در همان دشت قبچاق و صحرای گپی چنین بنایای تاریخی نبوده است؟؟؟؟؟این سوال چه پاسخی دارید ؟؟؟؟؟؟).حداقل کمی تاریخ بخوانید بدون بقض و کینه نسبت به تمدن و تاریخ و فرهنگ ایرانی اشنا باشید ابروی خود و قومیت و نژاد خود را نبرید.این همه کشتار و ویرانی موغول نشانی نحسی و هاری این قوم نیست ؟؟؟؟؟؟
  • علیرضا IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    6 34
    شما از عثمانی جدا شدین باید برگردین
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      17 1
      عثمانی از ایران جدا شده بایپ برگرده
  • IQ ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 1
    یک جا زیر کامنت من گذاشتی سلام داعشی یک جایی دیگم بخاطر یک حرف شوخی شدیم صهیونیست واقعا دمت گرم مشرق من جلو چشم این همه جماعت پارسال رفتم رای دادم آقای ریسی حالا شدم داعشی و صهیونیست دمتون گرم واقعا این رسمش نیست
  • حسن IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 0
    از سیاست ترکیه خوشم میاد. از آمریکا اف ۱۶ میخره از روسیه اس ۴۰۰
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 1
      نه اف۱۶ گرفت نه اس۴۰۰
  • DK ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    4 0
    و هزاران نفر غیر نظامی تورک و ایرانی‌ توسط تروریست‌ها که در کردستان عراق لانه کردن کشته شدن ، عراق یک بار برای همیشه میبایستی خودش را از تروریست تمیز بکند، تروریست‌ها پیاد نظام اسرائیل و غرب هستند
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    35 2
    ما از اردوغان توقع نداریم به ایران دست دوستی بدهد بلکه وظیفه اردوغان فقط زانو زدن جلوی امپراطوری ایران و اطاعت از سلطان ترکان جهان و ولی امر مسلمین جهان در تهران است
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    32 2
    هدف سران ترکیه تشدید اختلاف ترک و کرد و تجزیه کشورهای بزرگ خاورمیانه‌ازجمله خود ترکبه است. است. چون ارباب ترکیه کشور بالای ۲۰میلیون نمیخواد.
  • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 21
    یاشاسین تورک ملتی
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      35 2
      از یک قوم باشی ملت نمیشه نهایتا بشه قبیله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس