فؤاد حسین: نباید از خاک عراق به ایران حمله‌ای صورت بگیرد

وزیر خارجه عراق با اشاره به فعالیت‌ گروهک‌های تجزیه‌طلب در کردستان عراق و اقدامات بغداد و اربیل برای جلوگیری از فعالیت این گروه‌ها، تأکید کرد که ایران نباید از خاک عراق هدف حمله قرار بگیرد.

به گزارش مشرق، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، امروز (دوشنبه)، در مصاحبه با شبکه کُردی «رووداو» گفت که در اجلاس «بغداد ۲» در اردن با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره حملات ایران به گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در کردستان عراق اظهار داشت: «گفت‌وگوهایی جریان دارد و هیأتی بزرگ تشکیل شده است. من پیش از سفر نخست‌وزیر، به ایران سفر کردم؛ یک بار هم همراه او به ایران رفتم و پس از آن نیز هیأتی امنیتی-سیاسی از جانب آن‌ها به کشور ما سفر کرد.»

فؤاد حسین اضافه کرد: «وزیر امور خارجه ایران در اجلاس بغداد در اردن شرکت خواهد کرد و در آنجا من با او دیدار خواهم کرد. ما تلاش خواهیم کرد تا به توافقی برای پایان دادن به این حملات دست پیدا کنیم. ما پایبند به قانون عراق هستیم و نباید ایران در معرض حملاتی که مبدأ آن خاک عراق است، قرار بگیرد.»

حسین ادامه داد: «ایران خواسته‌های خود را رسما اعلام کرده است. آن‌ها گفتند این را نمی‌پذیرند که گروه‌های سیاسی مستقر در کردستان عراق مسلح باشند و به ایران حمله کنند و از مرزها عبور کنند به داخل کشور بیایند. در حال حاضر کمیته‌ای عالی وجود دارد و منطقه کردستان نیز در آن مشارکت دارد. این کمیته، یک کمیته امنیتی و مذاکراتی بین طرفین است. ایران رسما اعلام کرده است که این گروه‌هایی که در آنجا مستقر هستند، باید خلع سلاح شوند.»

وزیر خارجه عراق همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره حضور نظامیان ترکیه در خاک این کشور و پیشروی‌ آن‌ها گفت: «این یک مسئله بزرگ و حساس در عراق است. البته این مسئله همچنین روشن است چراکه ترکیه علنا می‌گوید پ‌.‌ک‌.ک در آن مناطق حضور دارد و مسلح است و از آنجا حمله می‌کند. [می‌گویند] آن‌ها در عراق حضور دارند و شما نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید ازاین‌رو ما این کار را خواهیم کرد.»

فؤاد حسین در ادامه بیان کرد: «ما از دو جهت در برابر یک مشکل بزرگ قرار داریم؛ اول اینکه قانون اساسی عراق اجازه این کار را نمی‌دهد؛ اجازه حضور یک گروه مسلح در خاکمان را که به طرفی دیگر حمله می‌کند. این حق ترکیه است و در مقابل نیز این حق عراق است که ترکیه به خاکش نفوذ نکند. این مشکلات باید با گفت‌وگو حل‌وفصل شوند.»

وی در بخش دیگری همچنین به نشست بغداد ۲ که قرار است فردا در اردن برگزار شود، اشاره کرد و در رابطه با نام این اجلاس گفت: «زمانی که نامش را ثبت کردیم، گفتیم که هر جا که برگزار شود، نامش ثابت می‌ماند زیرا هدف از برگزاری آن حمایت و کمک به عراق از نظر اقتصادی و سیاسی است. اساس این نشست بحث و بررسی اوضاع عراق و کشورهای اطراف است. منظور از اطراف عراق، کشورهای حاشیه خلیج [فارس] هستند که در آن شرکت خواهند کرد و همچنین ایران و ترکیه؛ اما سوریه به علت شرایطی که دارد، نمی‌تواند در آن شرکت کند. ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه این بار در این نشست شرکت خواهد کرد. اتحادیه اروپا نیز حضور خواهد یافت. افرادی به نمایندگی از طرف سازمان ملل و همچنین اتحادیه عرب و سفرای ۲۰ کشور -۲۰ کشوری که قدرت بزرگ اقتصادی هستند- سفرای پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه تمامی سفرای کشورهای عربی و اسلامی در اردن در این نشست حضور خواهند یافت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس